2023-02-19, 15:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Nej, inte om man ska ärva iaf.

Men som du säger man kommer väldigt långt på att vara snål mot sig själv i början av arbetslivet.

Jag tjänar ganska dåligt för tillfället men jag överlever ändå, man får anpassa utgifterna.

Jag vet inte asså jag tyckte inte de va svårt iaf
Citera
2023-02-19, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki
Jag såg ingen tråd om detta men tänkte det var på sin plats att diskutera detta fenomen.

Om du är fattig väntar du med att gå till tandläkaren tills du absolut måste då du inte har råd för stunden med annat. Resultatet är dyrare tandläkarnotor i längden.

Du måste under halva månaden köpa småpack av det nödvändigaste för du har inte längre har pengar till utgiften för storpack. Resultatet är att nästa månad blir dyrare.

För att ta dig till jobbet måste du ha en bil. Men du har inte råd med annat för stunden än någon gammal rostig skrothög som blöder olja i parti och minut. Resultatet blir höga transportkostnader.

Du tvingas hyra istället för att äga din bostad för att du inte har till kontantinsattsen. Högre kostnader på sikt.

Vad har ni för exempel på hur fattiga blir ännu fattigare pga att de drabbas av högre kostnader än oss med bättre ekonomi pga att de saknar pengar för stunden till de på sikt billigare alternativen?

Vad gör man åt det här?

Är det rättvist?

Det är också dyrt att vara rik!

Livet är inte rättvist!
Citera
2023-02-19, 15:55
Medlem
Liberationfronts avatar
Låt de fattiga dö ut
Citera
2023-02-19, 15:56
Medlem
Dopaminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2aFrukosten
Skyll er själva era fattiglappar. Jag levde snål som en jude och minimalist likt en kines när jag studerade.
När studierna var klara hade jag över 4 miljoner dollar
Det var lättare att klara sig på CSN förr med billigare utgifter. Bidraget och lånet följer inte inflationen. Inte på långa vägar. Gissar på att det var några år sedan du studerade.
Citera
2023-02-19, 15:57
Medlem
MuppSmurfs avatar
Man är inte fattigare än man gör sig, man får helt anpassa sig och göra en budget.

Problemet idag är att folk vill ha mer än de har råd till och tar lån till det dom inte kan köpa kontant. Jag räknas som fattig men känner ändå att mitt liv är helt ok, sparat ihop över 100k själv och unnar mig mig både saker och god mat ute med jämna mellanrum. Livet för många hade varit bättre om man slutade gnälla och istället la den energin på att hitta lösningar.
Citera
2023-02-19, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki
Jag såg ingen tråd om detta men tänkte det var på sin plats att diskutera detta fenomen.

Om du är fattig väntar du med att gå till tandläkaren tills du absolut måste då du inte har råd för stunden med annat. Resultatet är dyrare tandläkarnotor i längden.

Du måste under halva månaden köpa småpack av det nödvändigaste för du har inte längre har pengar till utgiften för storpack. Resultatet är att nästa månad blir dyrare.

För att ta dig till jobbet måste du ha en bil. Men du har inte råd med annat för stunden än någon gammal rostig skrothög som blöder olja i parti och minut. Resultatet blir höga transportkostnader.

Du tvingas hyra istället för att äga din bostad för att du inte har till kontantinsattsen. Högre kostnader på sikt.

Vad har ni för exempel på hur fattiga blir ännu fattigare pga att de drabbas av högre kostnader än oss med bättre ekonomi pga att de saknar pengar för stunden till de på sikt billigare alternativen?

Vad gör man åt det här?

Är det rättvist?
Den största asymmetrin sitter du själv fast i. Sverige beskattar produktion på ett världsunikt sätt; det skulle i princip kunna beskrivas som "beslagtar". Eftersom du inte är rik tvingas du vara producent (du har större humankapital än monetärt kapital). Därför kommer du aldrig att bli rik (utöver otippade saker som att du vinner på lotto osv), oavsett hur hårt du sliter på ditt arbete. Din produktion kommer istället göda politiker med omnejd.

Så istället för att sitta och filosofera om hur synd det är om andra är det bättre att identifiera att du själv inte är det minsta privilegierad. Du tillhör den stora grupp människor som borde säga ifrån å sina egna vägnar, för du blir systematiskt mobbad.
Senast redigerad av sebastianlarsson2 2023-02-19 kl. 16:01.
Citera
2023-02-19, 15:59
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Fast unga svenska män har ju oändliga möjligheter att utbilda sig så att de slipper ta lågbetalda skitjobb. Det måste inte vara akademiska studier. En yrkesutbildning till exempelvis rörmokare, snickare eller elektriker ger stora möjligheter att leva ett bra liv.

Både ja och nej, du har absolut inte fel men jag talar om mönstren jag ser i samhället, vart tangentens riktning pekar.

Statsfeminism i Sverige ihop med hög invandring, bemanningsföretag och massa trixande med bidrag.
Har tillsammans skapat en häxkittel av systematiska problem man ofta tyvärr behöver förhålla sig till.

Att företag inte anställer, LAS-krångel, höga elpriser, drivmedelspriser etc.

Det är svårt att vara småföretagare och gå runt och det är svårt att vara anställd.
Att vara arbetslös, eller halka mellan stolarna, ha fel utbildning är det svåraste "jobbet" man kan ha idag oavsett ambitioner.

Man ser ofta att det basuneras ut att branscher "skriker efter folk" för att sedan gång på gång inte matcha verkligheten.

Att vara man i Sverige har ju enligt vissa delar av statsapparaten och media blivit något dåligt.

Men det är staten som lever av pengarna man drar ihop som ex snickare.

Är man babbe däremot så är man värdefull och behöver få allt stöd som kan ges, stöd som kommer av att jag kanske sliter ihjäl mig för att få ihop till skattekakan.

Ett filosofiskt moment 22 om man så vill.

Detta avhandlas i många trådar hur vi kunnat hamna i upp-och-ned vända världen.

Klart man kan utbilda sig (och bör utbilda sig) och det behöver ej vara akademiskt som du säger.
Men situationen och riktningen saker går i är komplicerade och ofta ogynsamma idag.

Jag har egentligen inga superbra svar, jag resonerar kring vad jag kan se och uppleva hos mig själv och andra som antingen är anställda eller har små företag.

Klart man kan och ska utbilda sig men man lever fortfarande under ett relativt hårt tryck av staten som är ogynnsamt för individen, kreativiteten och företagandet.

Lusten.
Senast redigerad av Sinnersten 2023-02-19 kl. 16:17.
Citera
2023-02-19, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av c0mbiner
Dessutom ska jag inte behöva lämna mitt boende i ett land med VÄRLDENS HÖGSTA SKATTER!! Då ska jag fan kunna bo kvar! VAD FAN BETALAR JAG ANNARS SKATT FÖR?? Idiot!

Branschen jag söker jobb inom skriker också efter folk, men de är kräsna o vill inte betala rätt löner, vilket det gnällts mycket om här på flashback, samt att de inte vill ge folk som är som relativt nya inom området en chans. Vilket det också gnällts om.
Du behöver inte övertyga mig om att skatt är dåligt. Jag hatar det.

Det andra stycket får du gärna utveckla. Du är relativt ny och de vill inte betala rätt löner? Så istället för att ta ett jobb till en lägre lön och arbeta dig till erfarenhet, så sitter du hellre på a-kassa och gnäller?
Citera
2023-02-19, 16:13
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Den största asymmetrin sitter du själv fast i. Sverige beskattar produktion på ett världsunikt sätt; det skulle i princip kunna beskrivas som "beslagtar". Eftersom du inte är rik tvingas du vara producent (du har större humankapital än monetärt kapital). Därför kommer du aldrig att bli rik (utöver otippade saker som att du vinner på lotto osv), oavsett hur hårt du sliter på ditt arbete. Din produktion kommer istället göda politiker med omnejd.

Så istället för att sitta och filosofera om hur synd det är om andra är det bättre att identifiera att du själv inte är det minsta privilegierad. Du tillhör den stora grupp människor som borde säga ifrån å sina egna vägnar, för du blir systematiskt mobbad.

Du summerade det hela på ett bättre sätt än mig.

Tack.
Citera
2023-02-19, 16:22
Medlem
Peripheryys avatar
Fattiga brukar inte ha koll på sådant i vanliga fall och det är väl därför dom blir och förblir fattiga.
Citera
2023-02-19, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av unjgbnurdoel
Du behöver inte övertyga mig om att skatt är dåligt. Jag hatar det.

Det andra stycket får du gärna utveckla. Du är relativt ny och de vill inte betala rätt löner? Så istället för att ta ett jobb till en lägre lön och arbeta dig till erfarenhet, så sitter du hellre på a-kassa och gnäller?
Det handlar inte om att ta en lägre lön och arbeta sig upp. De erbjuder slavlöner på 20-24k före skatt, medan facken allihopa säger att en med min erfarenhet, ålder, utbildning osv, ska ha minst 35-40k i ingångslön.

Vilket vissa företag HAR erbjudit med, men i de fallen så heter det ofta ”tack för visat intresse men vi har gått vidare med annan sökande”.

Vet inte heller vad problemet är, om det är min kunskap, nåt jag kanske gör eller säger fel på en intervju eller om de bara är kräsna. Blir ju intervjuer hit o dit men det leder inte vidare, oavsett hur myckrt beröm man får eller hur mycket man får höra att man är perfekt för tjänsten.

Så kort och gott, nej, jag lever inte ”hellre” på akassa, men om jag ska tvingas ta ett jobb med för låg lön, så blir skadan ännu värre i slutändan då jag inte ens kommer att gå +-0 efter alla räkningar är betalda, med alla svindyra skatter o priser i dagens
Sverige. Jag kommer då inte ens ha råd att äta eller ta mig till jobbet.

Jag kommer att gå back. Så på vilket vis skulle det vara bättre?

Jag kräver ingen jättelön, men den måste vara bra nog för att jag ska kunna gå lite plus och spara ihop en buffert.

Ett liv är inte ett liv om msn har 0kr över efter alla räkningar är betalda varje månad, så att man inte gör annat än sover, jobbar, äter sover.
Senast redigerad av c0mbiner 2023-02-19 kl. 16:34.
Citera
2023-02-19, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EmMEw0w93
Att vara fattig är ett undermedvetet val, de rika vill bevara de fattiga fattiga. De fattiga har blivit hjärntvättade och skrämda medans våghalsiga har tagit risker i livet för att komma dit de är idag.

Viktigt att tänka på att för varje lyckad (finansiellt) individ du ser så ser du inte de 50 som misslyckats.

Det är föga troligt att de rika har en agenda annat än att behålla och utöka sin rikedom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in