Citat:
Ursprungligen postat av
unjgbnurdoel
En student som knappt har mat för dagen är extremt fattig jämfört med arbetare, men samtidigt är de rika rent själsligt. De lär sig vända på slantarna, de är ärliga, de är hårt arbetande, de är målmedvetna, de lär sig göra saker själva istället för att bara kasta pengar på problemet.
Jag förstår vad du menar.
Men tycker det här med att fattiga är själsliga och rika blir materialistiska ofta kan va totalt omvänt.
Som fattig var själv så att jag drömde mycket om prylar jag inte hade råd med.
När jag hade råd att köpa en budgetpryl la jag otrolig mängd timmar på att tänka igenom noga, springa runt i butiker och testa, läsa recensioner, kolla tester, fråga kompisar om någon hade prylen etc - för jag ville få mesta möjliga för mina kronor.
Det gjorde att jag kände mig rätt materialistisk i det att mina tankar upptogs av prylar.
Många funderingar gick åt till att oroa mig över ifall en billig pryl skull va dålig kvalité och jag skulle tjäna i längden på att köpa en dyrare pryl direkt, etc. Men då skulle jag inte ha råd med andra saker jag behövde.
Som rik så är det lättare att bara direkt köpa de prylar man behöver, som verkar bland de bästa, utan bli prylbesatt och spendera timtals på att läsa om prylarna.