2023-02-19, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Så vitt jag vet är det ingen expert eller polis genom tiderna som trott att SE har talat sanning. Det antar jag att de kommit fram till just genom en grundlig analys av vad han har sagt och vad andra vittnen har sagt. Jag efterlyser just tillförlitlig stödbevisning för SEs uppgifter men ingen kan peka på någon sådan stödbevisning. När det inte finns någon stödbevisning bör man fundera över alternativen: endera var han där men ljuger om sin roll, och då finns det ett antal frågor som behöver ett trovärdigt svar. Eller så var han inte där, och då behövs en trovärdig förklaring på var han var i 20 min innan han återvände till Skandia.
Referenser:

Sveriges Radio (2020). Utredning kring dokumentären "Dokument inifrån: Fallet Quick". Hämtad från https://sverigesradio.se/artikel/7412229
Dagens Nyheter (2019). Tidigare utredare om Quick: "Jag tror honom". Hämtad från https://www.dn.se/nyheter/sverige/tidigare-utredare-om-quick-jag-tror-honom/
Citera
2023-02-19, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Dock vet ju Engström att CP inte är GM om han själv är det...

Så Engström kan ju faktiskt försöka flytta fram sin utstämplingstid så inget nytt ljus faller mot honom i framtiden...

Vilket det faktiskt blev

Vore det inte smartare av Engström att säga saker som kunde peka mot Christer P i så fall?
Citera
2023-02-19, 14:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Hon är visst talbar.
Hon säger saker till olika vittnen och kommenterar livräddningsförsöken.

Det enda SE säger att hon gav honom som svar är dessutom ett pekande in mot gränden samt ett kort "mörkblå täckjacka" som svar på signalementet. Två enstaka ord alltså.

Kan man för övrigt någon gång få svar på när LP får frågan om samtalet?
Talbar i meningen möjlig att ha ett samtal med. Att få ett svar från. GS uppger att LP inte gick att prata med, vare sig för att få signalement eller för att få andra uppgifter.

Du missade att kommentera SEs uppgifter att LP gick runt på brottsplatsen och sa att hon var skjuten i ryggen. Ingen annan har sagt det, och fakta är väl att hon inte visste om att en kula snuddat vid henne förrän hon upplystes om det på Sabb.
Citera
2023-02-19, 14:40
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Tycker att det övriga vittnen berättar inte lämnar utrymme för någon konversation mellan SE och LP.

HJ var där cirka 10 sekunder efter skotten, enligt egen utsago. IM ser hur en person kastar sig ur taxin, antagligen SG, därefter kommer två tjejer springande, antagligen AH och KJ, varav den senare har koll på LP.

Så när skedde konversationen? Anér, som undersökte detta, ansåg att konversationen var en lögn.

Du definierar inte detta som en konversation, alltså?

https://youtu.be/AkP7M5W-LqI?t=995

Det var detta, påståendet om konversationen med LP, som GS krävde att få vara med i rätten för att slå hål på:

https://youtu.be/9eoYLXxUdis?t=546
Nu undvek du frågan igen.
När får LP frågan om det?

Lyssnade du ens själv på det du länkade? Där bekräftar han återigen att konversationen består av ett pekande och ett "mörkblå täckjacka". Det är vad hela det här samtalet består av.
Citera
2023-02-19, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Vore det inte smartare av Engström att säga saker som kunde peka mot Christer P i så fall?

Att han tror sig sett CP göra det menar du ?
Citera
2023-02-19, 14:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av cykelycke
Referenser:

Sveriges Radio (2020). Utredning kring dokumentären "Dokument inifrån: Fallet Quick". Hämtad från https://sverigesradio.se/artikel/7412229
Dagens Nyheter (2019). Tidigare utredare om Quick: "Jag tror honom". Hämtad från https://www.dn.se/nyheter/sverige/tidigare-utredare-om-quick-jag-tror-honom/
Vad har Quick med detta att göra? Har han erkänt Palme-mordet?
Citera
2023-02-19, 14:45
Medlem
Citat:

Att han tycker sig ha sett en skymt av någon som liknar Christer P lämna mordplatsen.
Då hade det nog blivit en diskussion om det istället för en diskussion om utstämplingstid för en person som är kallad som vittne av åklagarna om jag minns rätt.
Citera
2023-02-19, 14:45
Medlem
Citat:
Vad har Quick med detta att göra? Har han erkänt Palme-mordet?
Jag ursäktar, har är referensen. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/vittnena-det-var-inte-stig-engstrom-som-skot-olof-palme
Citera
2023-02-19, 14:46
Medlem
Faderligs avatar
Citat:

Nej, det jag menar är att i tingsrätt och hovrätt är det i kontexten att CP är gm de talar.

I den historien är tiderna inte centrala. Så det är inte nödvändigtvis inte samma tyngande ansvarskänsla som i en kontext där det kan fälla eller fria en gm.
Citera
2023-02-19, 14:46
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Det gjorde han ju indirekt. Han vittnade ju om att Lisbeth var klar och redig på brottsplatsen, och det bidrog säkert till att hennes vittnesmål om CP bedömdes som trovärdigt av tingsrätten. Utan SE:s hjälp där hade det nog inte gått att få CP fälld.
Citera
2023-02-19, 14:47
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Nej, han får inte stöd i allt han säger. Vissa av hans ”observationer” på mordplatsen är helt åt helsike jämfört med vad som är verifierat faktiskt hände. T ex angående LPs uppträdande, vilket jag har kommenterat i ett annat inlägg:
(FB) Skandiamannen

Att LP är kontaktbar och kan lämna signalement är viktigt i SEs berättelse, för nån på platsen måste ju kunna ge honom ett signalement om han ska få en anledning att springa efter poliserna, för att vidareförmedla signalementet. Den enda person som SE garanterat vet har varit på platsen är LP. Alltså måste det i SEs berättelse vara LP som förmedlar signalementet till honom. Och då måste hon vara talbar på mordplatsen. Och det blir hon - i SEs berättelse. Inte i verkligheten dock.

Jag tror inte du är tillräckligt påläst.

AH AnnaHage som är mest centralt placerad av alla säger att LP,

"pratade väldigt mycket"
"chockad"
"pratade väldigt mycket på platsen"
"säger någonting om vad som hänt"
"hon pratade mycket om att varför"
"hon sa att han(gm) var en ruggig människa"
"sen presenterade hon sig som fru Palme"

Enligt AH, "pratar, säger, pratade mycket, hon sa, presenterade sig".

Låter det som LP är okontaktbar?

En annan fråga som ni anhängare är vilse i. (att typ ingen pekade vart gm försvann)

Även LP pekade säger AH,
"däråt sprang han och hon(LP) stod upp och pekade mot gränden".

Låter det som LP är okontaktbar?

Tro inte på allt som TP/FilterGöransson hittar på.
Senast redigerad av niokilometer 2023-02-19 kl. 14:51.
Citera
2023-02-19, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Tycker att det övriga vittnen berättar inte lämnar utrymme för någon konversation mellan SE och LP.

HJ var där cirka 10 sekunder efter skotten, enligt egen utsago. IM ser hur en person kastar sig ur taxin, antagligen SG, därefter kommer två tjejer springande mot platsen, antagligen AH och KJ, varav den senare kommer att hålla koll på LP.

Så när skedde konversationen? Anér, som undersökte detta, ansåg att påståendet om en konversation var en lögn.

Du definierar inte detta som en konversation, alltså?

https://youtu.be/AkP7M5W-LqI?t=995

Det var detta, påståendet om konversationen med LP, som GS krävde att få vara med i rätten för att slå hål på:

https://youtu.be/9eoYLXxUdis?t=546
Det är viktigt att notera att vittnesutsagorna inte alltid ger en fullständig bild av vad som hände vid en händelse, och att de kan vara inkonsekventa eller innehålla felaktigheter. Att basera slutsatser på enbart vittnesutsagor utan att undersöka andra bevis kan därför vara problematiskt.

I det här fallet finns det andra bevis som kan tyda på att en konversation faktiskt ägde rum mellan SE och LP. Till exempel har SE själv hävdat att han hade en konversation med LP vid platsen för mordet, och det finns flera andra vittnen som har sagt att de sett SE och LP tillsammans vid platsen för mordet. Dessutom finns det bevis på att SE lämnade platsen för mordet och försökte dölja sin närvaro där, vilket kan tyda på att han hade något att dölja.

Det är också viktigt att notera att Anérs slutsats inte är definitiv och att det kan finnas andra tolkningar av vittnesutsagorna. Enligt andra utredare, såsom Krister Petersson, finns det tillräckligt med bevis för att styrka påståendet om en konversation mellan SE och LP.

Sammanfattningsvis är det inte rimligt att avfärda möjligheten för en konversation mellan SE och LP baserat på enbart vittnesutsagor, särskilt när det finns andra bevis som pekar mot att det faktiskt hände. Det är viktigt att undersöka alla bevis noggrant och inte basera slutsatser på enbart en del av dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in