2023-02-19, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Varför försöker han trycka in sig som ett så centralt vittne om han är gm?

Varför anger han handlovsväska på sig själv efter att det är blivit ett känt signalement?

När får LP frågan om hon haft något samtal med SE?

Hur menar du med centralt vittne ?

Polisen uppfattade inte honom som direkt centralt ...
Citera
2023-02-19, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja jag håller med.
Flera uppgifter är som sagt alibi-uppgifter och som placerar SE som vittne på mordplatsen.
Det går att lägga till ett gäng uppgifter till i den där listan.

Det är inte bara någon enstaka uppgift och lögn han kommer med.
Han tar risker mest hela tiden
Enligt flera av er här så ska han ljuga om sin utstämplingstid 3 år efter mordet också...

Är han GM så har han tagit risker och haft tur....Det stämmer..

Men passar det inte in på ett olöst mord från en mördare likt Engström ?

Om Engström är GM så blir han tagen 99/100 dagen efter...

Så turen och riskerna är en förutsättning
Citera
2023-02-19, 12:59
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av cykelycke
Det är korrekt att klockslaget för mordet var officiellt känt vid rättegången 1989, och det kan vara svårt att förstå hur SE kunde ha missat detta om han verkligen var på plats vid mordet. Dessutom är det förvirrande att han skulle ha hört skott efter det officiella klockslaget för mordet.

Det finns dock flera möjliga förklaringar till detta. För det första är det möjligt att SE har fel i sin tidsuppfattning, eller att han har förväxlat händelser från olika tidpunkter. Det är också möjligt att hans minne har förändrats över tid, särskilt med tanke på att det var många år mellan mordet och rättegången.

En annan möjlig förklaring är att SE ljuger om sin närvaro vid mordet. Det kan finnas olika skäl till varför han skulle göra det, till exempel för att skapa uppmärksamhet eller för att få bekräftelse från andra. Det är dock svårt att spekulera i hans motiv utan mer information.

Jag har mycket svårt att tänka mig, att SE minns fel gällande klockslag för utstämpling, den var han sannolikt klar över, kring det tvivlar jag inte en sekund. Dock förvånas jag över att han försöker "skjuta" fram klockslaget; från 23:20 till 23:22 och 23:23 vid rättegångarna när han vet att mordet begicks 23:21:30. Då jag anser att detta är en medveten förskjutning av klockslaget, funderar jag vad han hade i skallen under det edsvurna vid rättegångarna. Enda förklaringen som jag ser det, är att han var väldigt nervös och hade tagit ett par järn innan. Jag kan som sagt förstå att han vill skjuta fram tiden om han är GM, men inte om han är varande/vittne/oskyldig, då spricker ju delar av hans utsago.
Citera
2023-02-19, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
Jag har mycket svårt att tänka mig, att SE minns fel gällande klockslag för utstämpling, den var han sannolikt klar över, kring det tvivlar jag inte en sekund. Dock förvånas jag över att han försöker "skjuta" fram klockslaget; från 23:20 till 23:22 och 23:23 vid rättegångarna när han vet att mordet begicks 23:21:30. Då jag anser att detta är en medveten förskjutning av klockslaget, funderar jag vad han hade i skallen under det edsvurna vid rättegångarna. Enda förklaringen som jag ser det, är att han var väldigt nervös och hade tagit ett par järn innan. Jag kan som sagt förstå att han vill skjuta fram tiden om han är GM, men inte om han är varande/vittne/oskyldig, då spricker ju delar av hans utsago.
Det är viktigt att komma ihåg att minnen inte alltid är tillförlitliga och kan förändras över tid. Det är möjligt att SE minns klockslaget fel, även om han var säker på det när han först berättade om det. Det är inte ovanligt att människor minns detaljer annorlunda eller förskjuter tidpunkter i händelseförloppet efter att de har berättat om det ett antal gånger.

Det är också möjligt att SE medvetet försöker förskjuta klockslaget av olika anledningar, till exempel för att skydda sig själv eller någon annan, eller för att försöka få det att verka som om han har en starkare minnesbild av händelsen än han egentligen har.
Citera
2023-02-19, 13:10
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:

Spricker det inte i rollen som GM också?

Tror han verkligen att han kan ljuga mot tidsuppgifter som ett datasystem registrerat?
SE satt ju inte i rätten som åtalad eller utpekad.

Nej, denna hypotes tycker jag inte alls har några starka argument.
Citera
2023-02-19, 13:25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Spricker det inte i rollen som GM också?

Tror han verkligen att han kan ljuga mot tidsuppgifter som ett datasystem registrerat?
SE satt ju inte i rätten som åtalad eller utpekad.

Nej, denna hypotes tycker jag inte alls har några starka argument.

Alltså han ljuger ju om klockslaget oavsett om han är GM eller vittne, är min ståndpunkt. SE vill ju (i rollen som GM) få folk att tro; att han är vittne/varande, men hans utsago som vittne, krackelerar ju fullständigt om han stämplade ut 23:23? Då kan han varken ha sett vittnet Lars eller pratat lugnt och sansat med Lisbeth.

Denna hypotes är ju den som nio av tio har, som misstänker SE som GM eller inblandad. Detta kan ju inte ha kommit som en nyhet för dig?
Citera
2023-02-19, 13:26
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Hur menar du med centralt vittne ?

Polisen uppfattade inte honom som direkt centralt ...
Okej, centralt vittne var fel ordval. Aktivt vittne kanske är bättre. Varför valde han att placera sig så nära kroppen, tala med Lisbeth osv när det försvårar för honom att undkomma med historien att han är vittne.
Citera
2023-02-19, 13:28
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Det är viktigt att komma ihåg att minnen inte alltid är tillförlitliga och kan förändras över tid. Det är möjligt att SE minns klockslaget fel, även om han var säker på det när han först berättade om det. Det är inte ovanligt att människor minns detaljer annorlunda eller förskjuter tidpunkter i händelseförloppet efter att de har berättat om det ett antal gånger.

Det är också möjligt att SE medvetet försöker förskjuta klockslaget av olika anledningar, till exempel för att skydda sig själv eller någon annan, eller för att försöka få det att verka som om han har en starkare minnesbild av händelsen än han egentligen har.
Det ska ju också tilläggas att klockan gick fel. Både 23:19 och 23:20 stämmer beroende på om man säger vad klockan var eller vad den egentligen var.

Det har rört ihop det det med.
Citera
2023-02-19, 13:30
Avstängd
Citat:

Ja, det är ju detta jag (med flera) tror. SE lär ju ha varit mer än bara intresserad av MOP redan från start. Jag inbillar mig att han pluggat allt material som fanns tillgängligt redan från start. Visst kan han som vittne till efterspelet på brottsplatsen ha rört ihop saker, som de flesta andra. Men jag tror fortfarande inte (även om han är vittne) såg vittnet Lars, pratade lugnt med Lisbeth, hjälpte till med återupplivning, pekade ut väg åt poliserna, sprang efter poliserna (men hann ej ifatt dem), blev därpå nekad att lämna uppgifter till en polis, överhörde hur ett vittne pekade ut hans signalement, osv. Det är oroligt. Går inte. Han ljuger som en häst travar, oavsett GM eller "varande".
Citera
2023-02-19, 13:37
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
SE:s beväpning är väl lika svår att tänka sig oavsett typ av revolver.

De upphittade kulorna är kaliber .357. Jag tror inte att det handlar om en ombyggd revolver i annan kaliber.

Jag vet inte om man kan säga att kalibern är ”fastlagd”. Men mycket trolig.
Kal .357 är väl exakt samma kaliber som kal .38, så det går inte att säga utifrån den om vapnet är en .357 Magnum eller en .38 Special. Sedan har du väl sett programmet med vapenexperterna som visade hur lätt det är att modifiera vapnet och/eller ammunitionen för att skjuta de här kulorna med en revolver .38 Special (och uppgifterna om att det inte heller var helt ovanligt att sådana ändringar gjordes ibland).

Att några palmespanare (som t.ex. CA-dansken, LGWP och Krusell) ibland uppvisar en överdriven säkerhet kring inte bara typen av revolver, utan också en mer exakt längd på pipan, kan säkert ha att göra med att man tycker sig ha en god bild av vem gärningsmannen är, och att just den personen är starkt förknippad med en speciell revolver (sin egen eller lånad).

Några svar på de här frågorna lär vi inte få förrän puffran ev. fiskas upp av magnetfiskare. Vet inte om ammunitionen också är magnetisk, men om den är det så kanske det går att få upp lite överbliven ammunition på samma ställe. Vem vet, kanske kommer t.o.m. den omtalade isborren i framtiden att kunna beskådas på polismuseet.
Senast redigerad av Draifos 2023-02-19 kl. 14:21.
Citera
2023-02-19, 13:40
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Man ska också tänka på att tiderna bara är viktiga i teorin om SE som gm. I tingsrätt och hovrätt mot CP är de inte en central punkt, så SE kanske bara säger den tiden han minns, ett par år senare. Han säger ju själv att den första tiden han angav borde vara korrekt.
Citera
2023-02-19, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Okej, centralt vittne var fel ordval. Aktivt vittne kanske är bättre. Varför valde han att placera sig så nära kroppen, tala med Lisbeth osv när det försvårar för honom att undkomma med historien att han är vittne.

Men anledningen är väl enkel..

Engström som GM återvänder ju till Skandia och bultar på dörren 20min efter mordet med signalement som påminner om GM..

Visst han skulle kunna vara lågmäld men nu valde han istället den aggressiva vägen att banka in att han minsann varit på brottsplatsen ..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in