2023-02-18, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Visst är det så. Insikten att tiden är begränsad gör varje dag av liv mer värd.
Frågan är dock hur det är att leva vidare i ett evigt Nordkorea. Och att börja denna evighet med att ta vara på miljarder med lik.
Ja, man vill naturligtvis ha det bra, men i de flesta versioner jag hört av efterlivet så är man ”tvungen” att ha det bra. Det låter som man är en robot, eller i alla fall hjärntvättad.
Citera
2023-02-18, 23:58
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stanley74
Ja, man vill naturligtvis ha det bra, men i de flesta versioner jag hört av efterlivet så är man ”tvungen” att ha det bra. Det låter som man är en robot, eller i alla fall hjärntvättad.
Det är svårt att föreställa sig.
Liksom jag inte kunde föreställa mig det här jag upplever nu för några år sen. (Att det kunde vara och bli så fint) Försök inte gå händelserna i förväg för mycket Låt din tro bära dig. It will all make sense. It should make sense.

Det står i Bibeln. Tillräckligt.
Det viktigaste- Se till att ta emot Jesus på rätt sätt. Hav förtröstan!

Du måste inse att du behöver Jesus.
Citera
2023-02-19, 00:05
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Gemenskapen med Gud upprättas.

Som jag tidigare nämnt hindrar människans synd en frisk gemenskap med Gud.

Men om vi tar emot Guds frälsningserbjudande i Jesus Kristus upprättas denna relation.

Den människa som förklarats rättfärdig genom tro på Jesus kan ha en frisk och livgivande relation med Gud.
Jesu egen rättfärdighet och Jesu blod överskyler då den troendes synd som finns kvar.

Samtidigt blir Guds nåd och den Helige Andes hjälp en kraft till förändring och successiv helgelse bort från synd.
Citera
2023-02-19, 06:56
Medlem
Citat:
Ja, men om påståendet om hund skulle vara väldigt viktigt, då skulle jag kolla upp det.

Du väljer att inte lita på det, och jag väljer att lita på det.
Citera
2023-02-19, 07:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scaloppina
Jag har läst bibeln. Bibeln är en verklighetsflykt eftersom den är baserad på önsketänkande (du får efter döden det som du inte fick i livet), den onda får sitt straff (helvetet efter döden) och den gode får sin belöning (paradis efter döden) o c v och inte på fakta. Samma sorts människor: Behöver tro mer på önsketänkande än fakta.

Jag beklagar verkligen om du lagt ner så mycket tid på att läsa Bibeln och kommit fram till ovanstående.
Tycker du verkligen att du gjorde en bra sammanfattning? Eller ens en som stämmer med vad som står?

Du ska nog hålla dig till Illustrerad Vetenskap.
Citera
2023-02-19, 07:08
Medlem
Erich Fromm: Flykten från friheten

Tacksamhet för din bok
Citera
2023-02-19, 08:26
Medlem
Citat:
Citat:
Erfarenhet av vad, det eviga livet? Ingen har väl det, men man kan ju föreställa sig hur det skulle kunna vara. Jag tror att ett evigt liv kan även bli ett evigt helvete. Tänk om man vill få slut på det och att det inte går.

Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Varför vill man ha ett slut på det? Är det för att man har en sjukdom och lider?

Även som pensionär, även om man lider varje dag av kroppsliga åkommor, så vill man ändå vakna upp nästa dag. Hur vore det om man inte lider av kroppsliga åkommor, vill man bestämma sig för att nästa dag vill jag inte vakna upp, utan jag vill försvinna och dö?

Vad är det som är så hemskt att man inte vill vakna upp nästa dag? Är det att man är tvungen att träffa sina nära och kära igen, nästa dag, är det en plåga?

Citat:
Tror du att det handlar om vad man vill eller inte vill när vissa kan inte tro på livet efter döden?

Det var inte det jag svarade på, jag svarade på detta påstående:

"Jag tror att ett evigt liv kan även bli ett evigt helvete. Tänk om man vill få slut på det och att det inte går."
Senast redigerad av ttsp 2023-02-19 kl. 08:37.
Citera
2023-02-19, 08:32
Medlem
Citat:
Japp, jag har inte åsikter om saker jag inte har en aning om. Jag sitter inte hemma och leker expert när det gäller vetenskap jag ej är insatt i. Mina åsikter skulle då vara grundade på okunskap, vilket jag anser vara ett dåligt sätt att bilda sig en uppfattning om saker och ting.

Fast det är därför jag erbjuder dig att få mer kunskap. Kunskap om saker och ting är inte exklusivt för experter.

Den tanken hade/har t.ex. kyrkan, att det enbart är präster som har kunskapen och förstår bibeln till skillnad från en lekman, vilket bara det är helt emot bibeln.

Samma problem verkar många ateister ha, att man har sina experter som dom nya prästerna/översteprästerna.

Man behöver inte vara en expert för att förstå saker och ting, man behöver inte vara en expert för att kunna se att spåren på basalten inte kommer från huggmejsel och slägga. Kolla på videon igen, och säg mig om du ser spår av huggmejsel och slägga, eller spår av något annat:

https://youtu.be/-AUDBFqn8EM?t=1778
Senast redigerad av ttsp 2023-02-19 kl. 08:43.
Citera
2023-02-19, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av forsamlingsmedlem
Du väljer att inte lita på det, och jag väljer att lita på det.
För mig är det inget val, det sker automatiskt. Antingen litar jag på ett påstående, eller så är jag mer skeptisk.
Citera
2023-02-19, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Fast det är därför jag erbjuder dig att få mer kunskap. Kunskap om saker och ting är inte exklusivt för experter.

Den tanken hade/har t.ex. kyrkan, att det enbart är präster som har kunskapen och förstår bibeln till skillnad från en lekman, vilket bara det är helt emot bibeln.

Samma problem verkar många ateister ha, att man har sina experter som dom nya prästerna/översteprästerna.

Man behöver inte vara en expert för att förstå saker och ting, man behöver inte vara en expert för att kunna se att spåren på basalten inte kommer från huggmejsel och slägga. Kolla på videon igen, och säg mig om du ser spår av huggmejsel och slägga, eller spår av något annat:

https://youtu.be/-AUDBFqn8EM?t=1778
Varför fortsätter du tjata om videon???
Citera
2023-02-19, 09:43
Medlem
Citat:
För mig är det inget val, det sker automatiskt. Antingen litar jag på ett påstående, eller så är jag mer skeptisk.

"Det sker automatiskt". Du kör "verklighetskontroll", tänker om ngt är möjligt, sannolikt, trovärdigt eller inte. Det gör man när man har lämnat fantasier och vill vara mer i verkligheten. Man har inget val, man vill inte tillbaks till den magiska världen, som känns inte mera tillfredsställande nog. Du har öppnat dörren till utvecklingen i stället för att stanna till i barnasinnet.
Citera
2023-02-19, 10:00
Medlem
Citat:
"Det sker automatiskt". Du kör "verklighetskontroll", tänker om ngt är möjligt, sannolikt, trovärdigt eller inte. Det gör man när man har lämnat fantasier och vill vara mer i verkligheten. Man har inget val, man vill inte tillbaks till den magiska världen, som känns inte mera tillfredsställande nog. Du har öppnat dörren till utvecklingen i stället för att stanna till i barnasinnet.
Ja, och jag kan inte välja om jag är övertygad om nåt eller inte. Det bara sker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in