Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Varför vill man ha ett slut på det? Är det för att man har en sjukdom och lider?
Även som pensionär, även om man lider varje dag av kroppsliga åkommor, så vill man ändå vakna upp nästa dag. Hur vore det om man inte lider av kroppsliga åkommor, vill man bestämma sig för att nästa dag vill jag inte vakna upp, utan jag vill försvinna och dö?
Vad är det som är så hemskt att man inte vill vakna upp nästa dag? Är det att man är tvungen att träffa sina nära och kära igen, nästa dag, är det en plåga?
Tror du att det handlar om vad man vill eller inte vill när vissa kan inte tro på livet efter döden? Även de som inte tror på livet efter döden kan önska det, men de vet att det inte är sant. Det handlar inte om vad man vill utan det faktum att livet är slut när man dör och att det finns inget liv efter detta vare sig man vill det eller inte. Det betyder inte att man inte önskar träffa dom döda, nära och kära, man vet bara att det inte går och accepterar detta. Man kan önska saker men det blir inte alltid som man önskar och att önska betyder inte att det är sant. I den magiska världen, där fantasin styr, kan man uppelva att det man önskar är sant fast det inte är det. Där överväger man inte vad som är sannolikt eller inte, önsktänkandet styr.
Att leva mer i verkligheten än i fantasin handlar om att man accepterar fakta vare sig man gillar det eller inte. Det handlar inte om önsketänkande, d v s att om man önskar ett liv efter detta så får man det. Inför fakta spelar det ingen roll vad man vill, fakta uppfyller inte dina önskemål. I fantasin kan man inbilla sig att man får som man vill, men det är bara fantasi och inte verklighet. Jag vet inte hur skall jag kunna förklara detta för dig så att du förstår vad jag menar. Tankesättet som styrs mycket av önsketänkande och fantasi är så annorlunda än tankesättet som tar mer hänsyn till verklighet och fakta.