2023-02-18, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scaloppina
Tvärtom vad, att du litar på faktaböcker eller?

Jag litar på fakta, och jag litar på den vetenskapliga modellen, men jag litar inte nödvändigtvis på vetenskapsmän, eftersom dom är ofullkomliga.

stanley74 verkar enbart lita på "experter" och inte på sitt eget förstånd, jag tycker det är ohälsosamt i ett objektivt hänseende. "experter" kan ha fel, vilket har visat sig otaliga gånger.
Citera
2023-02-18, 20:59
Medlem
Citat:
Erfarenhet av vad, det eviga livet? Ingen har väl det, men man kan ju föreställa sig hur det skulle kunna vara. Jag tror att ett evigt liv kan även bli ett evigt helvete. Tänk om man vill få slut på det och att det inte går.

Varför vill man ha ett slut på det? Är det för att man har en sjukdom och lider?

Även som pensionär, även om man lider varje dag av kroppsliga åkommor, så vill man ändå vakna upp nästa dag. Hur vore det om man inte lider av kroppsliga åkommor, vill man bestämma sig för att nästa dag vill jag inte vakna upp, utan jag vill försvinna och dö?

Vad är det som är så hemskt att man inte vill vakna upp nästa dag? Är det att man är tvungen att träffa sina nära och kära igen, nästa dag, är det en plåga?
Citera
2023-02-18, 21:22
Bannlyst
För att kristendom och islam är homofoba!
Citera
2023-02-18, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Varför vill man ha ett slut på det? Är det för att man har en sjukdom och lider?

Även som pensionär, även om man lider varje dag av kroppsliga åkommor, så vill man ändå vakna upp nästa dag. Hur vore det om man inte lider av kroppsliga åkommor, vill man bestämma sig för att nästa dag vill jag inte vakna upp, utan jag vill försvinna och dö?

Vad är det som är så hemskt att man inte vill vakna upp nästa dag? Är det att man är tvungen att träffa sina nära och kära igen, nästa dag, är det en plåga?

Tror du att det handlar om vad man vill eller inte vill när vissa kan inte tro på livet efter döden? Även de som inte tror på livet efter döden kan önska det, men de vet att det inte är sant. Det handlar inte om vad man vill utan det faktum att livet är slut när man dör och att det finns inget liv efter detta vare sig man vill det eller inte. Det betyder inte att man inte önskar träffa dom döda, nära och kära, man vet bara att det inte går och accepterar detta. Man kan önska saker men det blir inte alltid som man önskar och att önska betyder inte att det är sant. I den magiska världen, där fantasin styr, kan man uppelva att det man önskar är sant fast det inte är det. Där överväger man inte vad som är sannolikt eller inte, önsktänkandet styr.

Att leva mer i verkligheten än i fantasin handlar om att man accepterar fakta vare sig man gillar det eller inte. Det handlar inte om önsketänkande, d v s att om man önskar ett liv efter detta så får man det. Inför fakta spelar det ingen roll vad man vill, fakta uppfyller inte dina önskemål. I fantasin kan man inbilla sig att man får som man vill, men det är bara fantasi och inte verklighet. Jag vet inte hur skall jag kunna förklara detta för dig så att du förstår vad jag menar. Tankesättet som styrs mycket av önsketänkande och fantasi är så annorlunda än tankesättet som tar mer hänsyn till verklighet och fakta.
Citera
2023-02-18, 21:27
Medlem
Citat:
Ok, då har vi klarat ut det: Du förlitar dig på dina överstepräster, medans jag förlitar på mitt eget förnuft.
Japp, jag har inte åsikter om saker jag inte har en aning om. Jag sitter inte hemma och leker expert när det gäller vetenskap jag ej är insatt i. Mina åsikter skulle då vara grundade på okunskap, vilket jag anser vara ett dåligt sätt att bilda sig en uppfattning om saker och ting.
Citera
2023-02-18, 21:31
Medlem
Citat:

Livet blir nog mer värt när man inte vet om man kommer vakna nästa dag eller inte. Dock kan jag förstå lockelsen i att leva vidare.
Citera
2023-02-18, 21:36
Medlem
Citat:
Jag kallar varken människor eller djur för själar, du gör det. Här skriver du: Den själ som syndar skall dö (människor och djur?), men finns det någon som inte "syndar" någon gång? Vad innebär detta nya liv som man blir uppväckt till och varför? Man bör väl veta vilket liv man blir uppväckt till innan man "skriver kontraktet"? Jag förstår inte vitsen med att bli "uppväckt till något" flummigt.

Håll i dig nu. Jehovas vittnen som TTSP tillhör, tror på en fysisk jordisk uppståndelse av de döda. Eftersom de döda inte har något medvetande kommer det att uppstå kopior av människor som levat, som Gud kommer att inplantera de dödas minnen i.
Detta innebär att det kommer att gå omkring klonade kopior av människor som tror att de levat förut i det s k paradiset. 😁
Citera
2023-02-18, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Håll i dig nu. Jehovas vittnen som TTSP tillhör, tror på en fysisk jordisk uppståndelse av de döda. Eftersom de döda inte har något medvetande kommer det att uppstå kopior av människor som levat, som Gud kommer att inplantera de dödas minnen i.
Detta innebär att det kommer att gå omkring klonade kopior av människor som tror att de levat förut i det s k paradiset. 😁

Det är fritt fram att inbilla sig vad man vill? Det är ju intressant att vi har så olika syn på saker, om jag ville att alla skulle vara som jag kunde jag lika bra bara prata med mig själv. Det är helt otroligt att kunna läsa om allt som folk tror på.
Citera
2023-02-18, 21:41
Medlem
Citat:
Ok, då har vi klarat ut det: Du förlitar dig på dina överstepräster, medans jag förlitar på mitt eget förnuft.

Den fisen kom verkligen från rätt röv.😁

Vem är det som är förpliktigad att förlita sig på 10 gubbar i norra New York State?😜
Citera
2023-02-18, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stanley74
Japp, jag har inte åsikter om saker jag inte har en aning om. Jag sitter inte hemma och leker expert när det gäller vetenskap jag ej är insatt i. Mina åsikter skulle då vara grundade på okunskap, vilket jag anser vara ett dåligt sätt att bilda sig en uppfattning om saker och ting.

Ju mer man vet om något destå bättre förstår man hur lite man vet. Kunskap väcker nya frågor som man vill ha svar på och det tar aldrig slut, man blir aldrig färdig. Allsvetare kan bara en sådan vara som tror att det man vill själv tro är sant och fakta, utan ngn annans kunskaper och erfarenheter i ämnet.
Citera
2023-02-18, 21:50
Medlem
Citat:
Det är fritt fram att inbilla sig vad man vill? Det är ju intressant att vi har så olika syn på saker, om jag ville att alla skulle vara som jag kunde jag lika bra bara prata med mig själv. Det är helt otroligt att kunna läsa om allt som folk tror på.

Visst är det så. Men vissa grejer förefaller föga genomtänkta. T ex en uppståndelse enligt det jag beskrev ovan.
De flesta troende tror att det finns en bestående ickemateriell del av människan. Så inte JV, och då blir det en filosofisk fråga om vad som enligt den tron kommer att uppstå.
Tanken att det kommer att uppstå en kopia av dig, med dina minnen och din personlighet kanske känns mer absurd än trösterik.
Citera
2023-02-18, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stanley74
Livet blir nog mer värt när man inte vet om man kommer vakna nästa dag eller inte. Dock kan jag förstå lockelsen i att leva vidare.

Visst är det så. Insikten att tiden är begränsad gör varje dag av liv mer värd.
Frågan är dock hur det är att leva vidare i ett evigt Nordkorea. Och att börja denna evighet med att ta vara på miljarder med lik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in