2023-02-18, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scaloppina
Jag har läst bibeln. Bibeln är en verklighetsflykt eftersom den är baserad på önsketänkande (du får efter döden det som du inte fick i livet), den onda får sitt straff (helvetet efter döden) och den gode får sin belöning (paradis efter döden) o c v och inte på fakta. Samma sorts människor: Behöver tro mer på önsketänkande än fakta.
Nja, enligt Bibeln kan onda klara sig, och goda inte. Bibelns Gud är inte rättvis, om man ska gå efter hur ond en människa är.
Citera
2023-02-18, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Ok, jag fungerar annorlunda, jag bildar min egen åsikt oberoende av "experter".
Jag har märkt det. Det har jag sällan. Det vore idiotiskt av mig.
Citera
2023-02-18, 20:26
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stanley74
Nja, enligt Bibeln kan onda klara sig, och goda inte. Bibelns Gud är inte rättvis, om man ska gå efter hur ond en människa är.
Det bästa är väl att "dö bort" med Jesus direkt. Och få Liv.
Och vara här som om man inte var här. Använda grejerna som om man inte gjorde det.
Och tro på befrielse.
Ta det med jämnmod.
Citera
2023-02-18, 20:28
Medlem
Citat:
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av stanley74
Jag har märkt det. Det har jag sällan. Det vore idiotiskt av mig.

Ok, då har vi klarat ut det: Du förlitar dig på dina överstepräster, medans jag förlitar på mitt eget förnuft.
Citera
2023-02-18, 20:31
Medlem
Citat:
Jag försöker också att leva ett så bra liv jag kan redan nu, jag är inte beroende av vad som händer i framtiden, men döden är ett gissel, både för mig och mina nära och kära.

Vad finns det för mening att leva i 80 år och sedan dö och sluta existera? Då kan man lika gärna aldrig ha fötts, och det hade i många fall varit bättre.

Löftena i bibeln om att bli uppväckt till en ny ordning under Gud, är inte fantasier enligt mig, men om du tycker det, så är det ok, du får tycka det.

Att acceptera döden är en av dom svåraste sakerna som människan har att möta. Men döden kanske är ett större problem för dem som blir kvar att sakna en? För den som dör är det kanske ingen problem om man dör så att man inte ens hinner fatta det.

Vad finns det för mening att leva i 80 år...Det är ändå ett långt liv, många kan känna tacksamhet för att ha fått leva så länge. Trivs man med livet så räknas varje dag, som kan kännas som en gåva och källa för tacksamhet. Varför gapa efter ett evigt liv?

Jag kan inte gå tillbaka till fantasiernas värld med tron på gudar och då finns det bara verklighet kvar.
Citera
2023-02-18, 20:39
Medlem
Citat:
Vad finns det för mening att leva i 80 år...Det är ändå ett långt liv, många kan känna tacksamhet för att ha fått leva så länge. Trivs man med livet så räknas varje dag, som kan kännas som en gåva och källa för tacksamhet.

Du säger att varje dag räknas. Om man får leva en dag extra, räknas det? Om man får leva 200 år extra, räknas det? Är 200 år extra en gåva och källa för tacksamhet?
Citera
2023-02-18, 20:42
Medlem
Citat:

Du går på känslan och fakta är oviktigt? Du är typ "allsvetande"? Det här är typiskt för den som styrs mer av fantasin än verklighet.
Citera
2023-02-18, 20:44
Medlem
Citat:
Du går på känslan och fakta är oviktigt? Du är typ "allsvetande"? Det här är typiskt för den som styrs mer av fantasin än verklighet.

Nej, tvärtom. Är du inte lite dömande nu?
Citera
2023-02-18, 20:46
Medlem
Citat:
Du säger att varje dag räknas. Om man får leva en dag extra, räknas det? Om man får leva 200 år extra, räknas det? Är 200 år extra en gåva och källa för tacksamhet?

Jag tror att ju äldre man blir destå mer räknas varje dag, dagarna blir ju mindre och mindre. Kan man känna tacksamhet om man lever en evighet? Blir man aldrig mätt på det eviga livet och tycker att det räcker? Källan till lycka är t ex förmågan att känna tacksamhet.
Citera
2023-02-18, 20:47
Medlem
Citat:
Nej, tvärtom. Är du inte lite dömande nu?

Tvärtom vad, att du litar på faktaböcker eller?
Citera
2023-02-18, 20:48
Medlem
Citat:
Jag tror att ju äldre man blir destå mer räknas varje dag, dagarna blir ju mindre och mindre. Kan man känna tacksamhet om man lever en evighet? Blir man aldrig mätt på det eviga livet och tycker att det räcker?

Vem har erfarenhet av detta?
Citera
2023-02-18, 20:53
Medlem
Citat:
Vem har erfarenhet av detta?

Erfarenhet av vad, det eviga livet? Ingen har väl det, men man kan ju föreställa sig hur det skulle kunna vara. Jag tror att ett evigt liv kan även bli ett evigt helvete. Tänk om man vill få slut på det och att det inte går.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in