2023-02-18, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stanley74
Nu ljuger du igen. Jag har redan sagt att det kan vara maskiner. Tror snarare det är du som har en världsbild, och för att hitta bevis för den så måste du hitta youtube-videos. Själv så är jag öppen för det mesta. Men oftast när jag inte vet hur något gick till, då hittar jag inte på en förklaring, typ ”Gud gjorde det”.

Fast du sade väl att du måste förlita dig på "experter" innan du har en åsikt?
Citera
2023-02-18, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av forsamlingsmedlem
På vilket sätt är Bibeln en verklighetsflykt och har du ens öppnat en Bibel någon gång?
Och vilka är ”samma sorts människor som tror på den”??

Jag har läst bibeln länge sedan. Om verklighetsflykt: Vi har alla levt som små barn i en magiskt värld där önskemål och fantasier har större betydelse än verklighet. Vi skulle inte klara av verkligheten då utan att ta skada, så den magiska världsbilden skyddar oss så att vi orkar leva vidare. När vår psyke känner sig redo för verkligheten kommer vi så småningom att börja se allt genom en verklighetsprövning. Den magiska världen minskar och vi blir mer förnuftiga. Vi börjar ifrågasätta saker, börjar kräva bevis, frågar oss om ngt verkar trovärdigt, sannolikt eller inte.

Ibland händer det att en individ stannar i sin emotionell utveckling innan man hinner komma till det stadiet där verkligheten är viktigare än fantasin. Den emotionella åldern är inte alltid samma som den biologiska. Man behåller sitt "barnasinne" då det är möjligt att tro på fantasier. Den intellektuella utvecklingen förtsätter men den emotionella stannar. De som kan tro på gudar har stannat i den magiska världen, det är den sortens människor jag menar. För dem som kommit närmare verklighet krockar iden om gudar med deras verklighetsprövning. Det finns hur mycker som helst kunskap och forskning i ämnet inom psykologin och psykiatrin.
Citera
2023-02-18, 19:43
Medlem
Citat:
Vad är det bevis för??

Cirkelsågar, kollade du på videon? Jag undrar.
Citera
2023-02-18, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp

Men om man inte vill leva längre i den nya ordningen som innebär att man träffar sina nära och kära som dött, om man inte vill leva i fred och all mat man kan tänka sig, och boende så som man vill, ja om man tycker det är hemskt och inte vill leva, så kan man göra motstånd mot Gud, och därmed få vara död för evigt, utan existens, om man nu tycker det är bättre. Jag antar att du redan nu vill bara dö och försvinna från jordens yta, och aldrig mer träffa dina nära och kära? Du har den rätten om det är det du vill.

De flesta vill säkert som jag träffa sina döda nära och kära, leva i fred och få all mat man önskar, bo som man vill o c v och tycker inte att det skulle vara hemskt. Men lösningen för alla är inte att fly till fantasier, till önsketänkande att allt kommer att vara bättre efter döden i gudsrike. Att man efter döden kommer att få allt det man inte fick i livet på jorden. Om den här fantasin gör att ngn mår bättre är det väl OK att ha den.

Kan man/vill man inte fly till fantasier får man acceptera verkligheten som den är och försöka göra det bästa av den. Jag bor redan som jag vill, äter som jag vill och det är ingen krig i Sverige men jag får lära mig att leva utan de som dött. Motgång och medgång hör till livet, jag längtar inte efter en fantsitillvaru utan problem. Det viktigaste är inte hur man har det utan hur man tar det. Jag vill inte dö nu, men måste acceptera att ja kan dö när som helst.
Citera
2023-02-18, 20:12
Medlem
Citat:
Ja, rent generellt är det så. Men det är ingen absolut. Och allt detta är ju irrelevant i denna tråd, som jag sagt flertal ggr nu.
Citera
2023-02-18, 20:13
Medlem
Citat:
Va? Var det cirkelsågar på Google earth du länkade??
Citera
2023-02-18, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scaloppina
De flesta vill säkert som jag träffa sina döda nära och kära, leva i fred och få all mat man önskar, bo som man vill o c v och tycker inte att det skulle vara hemskt. Men lösningen för alla är inte att fly till fantasier, till önsketänkande att allt kommer att vara bättre efter döden i gudsrike. Att man efter döden kommer att få allt det man inte fick i livet på jorden. Om den här fantasin gör att ngn mår bättre är det väl OK att ha den.

Kan man/vill man inte fly till fantasier får man acceptera verkligheten som den är och försöka göra det bästa av den. Jag bor redan som jag vill, äter som jag vill och det är ingen krig i Sverige men jag får lära mig att leva utan de som dött. Motgång och medgång hör till livet, jag längtar inte efter en fantsitillvaru utan problem. Det viktigaste är inte hur man har det utan hur man tar det. Jag vill inte dö nu, men måste acceptera att ja kan dö när som helst.

Jag försöker också att leva ett så bra liv jag kan redan nu, jag är inte beroende av vad som händer i framtiden, men döden är ett gissel, både för mig och mina nära och kära.

Vad finns det för mening att leva i 80 år och sedan dö och sluta existera? Då kan man lika gärna aldrig ha fötts, och det hade i många fall varit bättre.

Löftena i bibeln om att bli uppväckt till en ny ordning under Gud, är inte fantasier enligt mig, men om du tycker det, så är det ok, du får tycka det.
Citera
2023-02-18, 20:19
Medlem
Citat:
Citat:
Citat:
Va? Var det cirkelsågar på Google earth du länkade??

Video är inte detsamma som Google Earth, hur är det fatt med dig?

Jag länkade denna video:
https://youtu.be/-AUDBFqn8EM?t=1778

Har du sett den? Kan du se cirkelsågar eller mejsel och hammare?
Citera
2023-02-18, 20:20
Medlem
Citat:
Jag försöker också att leva ett så bra liv jag kan redan nu, jag är inte beroende av vad som händer i framtiden, men döden är ett gissel, både för mig och mina nära och kära.

Vad finns det för mening att leva i 80 år och sedan dö och sluta existera? Då kan man lika gärna aldrig ha fötts, och det hade i många fall varit bättre.

Löftena i bibeln om att bli uppväckt till en ny ordning under Gud, är inte fantasier enligt mig, men om du tycker det, så är det ok, du får tycka det.
Ja, att sluta existera kan kännas skrämmande. Men det betyder ju inte att det inte är sant. Och hittar man ingen anledning att leva då, ja då är nog religion än mer lockande.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av forsamlingsmedlem
På vilket sätt är Bibeln en verklighetsflykt och har du ens öppnat en Bibel någon gång?
Och vilka är ”samma sorts människor som tror på den”??

Jag har läst bibeln. Bibeln är en verklighetsflykt eftersom den är baserad på önsketänkande (du får efter döden det som du inte fick i livet), den onda får sitt straff (helvetet efter döden) och den gode får sin belöning (paradis efter döden) o c v och inte på fakta. Samma sorts människor: Behöver tro mer på önsketänkande än fakta.
Citera
Medlem
Citat:
Video är inte detsamma som Google Earth, hur är det fatt med dig?

Jag länkade denna video:
https://youtu.be/-AUDBFqn8EM?t=1778

Har du sett den? Kan du se cirkelsågar eller mejsel och hammare?
Japp. Jag frågade vad Google earth var bevis för. Videon har vi klarat av för länge sedan.
Citera
2023-02-18, 20:22
Medlem
Citat:
Citat:
Citat:
Ja, rent generellt är det så.

Ok, jag fungerar annorlunda, jag bildar min egen åsikt oberoende av "experter".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in