Citat:
Ursprungligen postat av
scaloppina
De flesta vill säkert som jag träffa sina döda nära och kära, leva i fred och få all mat man önskar, bo som man vill o c v och tycker inte att det skulle vara hemskt. Men lösningen för alla är inte att fly till fantasier, till önsketänkande att allt kommer att vara bättre efter döden i gudsrike. Att man efter döden kommer att få allt det man inte fick i livet på jorden. Om den här fantasin gör att ngn mår bättre är det väl OK att ha den.
Kan man/vill man inte fly till fantasier får man acceptera verkligheten som den är och försöka göra det bästa av den. Jag bor redan som jag vill, äter som jag vill och det är ingen krig i Sverige men jag får lära mig att leva utan de som dött. Motgång och medgång hör till livet, jag längtar inte efter en fantsitillvaru utan problem. Det viktigaste är inte hur man har det utan hur man tar det. Jag vill inte dö nu, men måste acceptera att ja kan dö när som helst.
Jag försöker också att leva ett så bra liv jag kan redan nu, jag är inte beroende av vad som händer i framtiden, men döden är ett gissel, både för mig och mina nära och kära.
Vad finns det för mening att leva i 80 år och sedan dö och sluta existera? Då kan man lika gärna aldrig ha fötts, och det hade i många fall varit bättre.
Löftena i bibeln om att bli uppväckt till en ny ordning under Gud, är inte fantasier enligt mig, men om du tycker det, så är det ok, du får tycka det.