2023-02-18, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stanley74
Ja, när det gäller vetenskap så är det faktiskt så det går till, de diskuterar med varandra. Testar varandras påståenden, försöker bli publicerad, o.s.v.
Du verkar anse att du kan det mesta, medans jag själv inte har några problem med att säga att jag inte kan avgöra vad som är sant och inte inom diverse vetenskapliga områden. Jag är dessutom ganska ointresserad.

Ja, det märks. Att bevis på tydliga märken av mekaniska cirkelsågar intresserar dig inte, så länge det motsäger din bild av verkligheten.
Citera
2023-02-18, 19:06
Medlem
Citat:
Jag sade att jag inte kan avgöra vad som är bevis eller inte. Så varför ska jag kolla videos och Google earth?

För att det är bevis?

Du kan alltså inte avgöra om det är bevis eller inte, utan godkännande från dina "experter"?
Citera
2023-02-18, 19:08
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImperialForce
Finns inga gudar, kommer aldrig komma några gudar, och har aldrig funnits några gudar. Punkt slut.
Men jag då. Jag är en jud. Finns jag då? Jag kan vara din gud och älska dig. Varför går det så bra då?
Jo för att jag är i Kristus. Hallå.
Citera
2023-02-18, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av forsamlingsmedlem
Jag förstår då fortfarande inte varför du pratatde så mycket om vetenskaplighet, när du inte verkar bry dig minsta lilla om det i vardagen.
Är det inte så att du drar fram det så fort Gud kommer på tal?
Det är oftast inte jag som börjar prata om det, men när någon påstår nåt vetenskapligt, då kollar jag ibland upp vad vetenskapen säger.
Det är också därför jag frågar vilken metod som användes när någon blev övertygad om att Gud existerade.
Citera
2023-02-18, 19:18
Medlem
Jag känner bara till ett sätt att existera för mig och för alla de andra och det är våran existens här och nu, med kropp och psyke, som hör ihop. Både kroppen och psyke är så komplicerade att vi kommer inte att kunna veta allt om oss själva även om vi ägnar hela våra liv för att lära känna oss själva. Vi kommer alltid att hitta sidor som vi hade ingen aning om och just därför är livet så intressant.

Om man ängar sig helhjärtad för livet här och nu finns det varken tid eller ork att fundera över om det finns något annat liv efter detta. Jag trivs så bra med livet här och nu och har ingen lust att existera i ngn annan form efter detta. Kan de vara så att de som ägnar mycket tid och energi att fundera över livet efter döden lever inte fult ut sina liv här och nu?
Citera
2023-02-18, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Ja, det märks. Att bevis på tydliga märken av mekaniska cirkelsågar intresserar dig inte, så länge det motsäger din bild av verkligheten.
Nu ljuger du igen. Jag har redan sagt att det kan vara maskiner. Tror snarare det är du som har en världsbild, och för att hitta bevis för den så måste du hitta youtube-videos. Själv så är jag öppen för det mesta. Men oftast när jag inte vet hur något gick till, då hittar jag inte på en förklaring, typ ”Gud gjorde det”.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scaloppina
Tron på bibelns berättelser är en flykt från verkligheten till fantasier när man t ex vågar inte förstå sin dödlighet, att allt har en gräns, ett slut. De troende vill existera en evihet men kan inte rent konket beskriva vad det innebär, hur det skulle kännas och varför vill man det. De vill trösta sig med att de "goda" hamnar i paradiset och de "onda" i helvetet när de inte vill acceptera att det finns inga som är bara goda eller onda utan att alla har både goda och onda sidor och att ibland finns det ingen rättvisa. De "goda" får inte sin belöning och de "onda" sitt straff alla gånger. De troende har behovet att ha en allsmäktig far som vet och kan allt när de inte vågar inse och känna sin ensamhet och hjälplös o c v.

Bibeln är en snuttefilt skapad av samma sorts människor som i dag tror på den, människor som vill fly verkligheten i sagor. Man slutar tro på bibeln den dagen som man blir mer intresserad av verkligheten och när man är mogen att ta emot en mer verklighetstrogen synsätt.

På vilket sätt är Bibeln en verklighetsflykt och har du ens öppnat en Bibel någon gång?
Och vilka är ”samma sorts människor som tror på den”??
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
För att det är bevis?

Du kan alltså inte avgöra om det är bevis eller inte, utan godkännande från dina "experter"?
Vad är det bevis för??
Citera
2023-02-18, 19:21
Medlem
Citat:
Det är oftast inte jag som börjar prata om det, men när någon påstår nåt vetenskapligt, då kollar jag ibland upp vad vetenskapen säger.
Det är också därför jag frågar vilken metod som användes när någon blev övertygad om att Gud existerade.

Metoden är densamma som när du litar på att den som säger ”jag har skaffat hund” talar sanning.
Du väljer att lita på det utan att forska.
Citera
2023-02-18, 19:23
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Jag tror att värre än döden skulle kunna vara den sinnesstämmningen som de som tar livet av sig befinner sig i.
Ja usch. Precis. Bra att man kan påminna sig om hur illa det har varit.

För väl att jag inte var så envis, samt tjurskallig ändå och liknande. Eller vad det handlar om?

Värre är väl att vara levande död. Ja utan hopp och tro om bättring.

Det var svårt att tro. Lätt att luras av det som vill mig illa.

Många vill mjölka en på synder än idag. Efter så lång tid. Är väl en droppe i havet för dessa plågade själar. Dessa inventarier. Dom är duktiga. Vem är jag? Som du arbetar så enträget med.
Jag får väl vara tacksam.
Senast redigerad av Ballooonie 2023-02-18 kl. 19:25.
Citera
2023-02-18, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av forsamlingsmedlem
Metoden är densamma som när du litar på att den som säger ”jag har skaffat hund” talar sanning.
Du väljer att lita på det utan att forska.
Ja, men om påståendet om hund skulle vara väldigt viktigt, då skulle jag kolla upp det.
Citera
2023-02-18, 19:40
Medlem
Citat:
Jag kallar varken människor eller djur för själar, du gör det.

Nej, bibeln gör det.

Citat:
Här skriver du: Den själ som syndar skall dö (människor och djur?),

Det är inte jag som skriver det, utan bibeln.

Citat:
men finns det någon som inte "syndar" någon gång?

Nej, men det är skillnad mellan att synda av misstag och okunskap, och synda med berått mod:

"Ty syndar vi med vett och vilja efter att ha lärt känna sanningen återstår inte längre något offer för synderna" (Hebr 10:26 Bibel2000)

Citat:
Vad innebär detta nya liv som man blir uppväckt till och varför? Man bör väl veta vilket liv man blir uppväckt till innan man "skriver kontraktet"? Jag förstår inte vitsen med att bli "uppväckt till något" flummigt.

Både rättfärdiga och orättfärdiga kommer att bli uppväckta till den nya ordningen under Gud:

"Jag hyser samma hopp som dessa mina anklagare, att Gud skall låta både rättfärdiga och orättfärdiga stå upp från de döda." (Apg 24:15 Bibel2000)

"Under dessa kungars tid skall himlens Gud låta ett rike uppstå som aldrig någonsin skall gå under. Inget annat folk skall få makten över detta rike. Det skall krossa och tillintetgöra alla de andra rikena, men självt skall det bestå för evigt" (Daniel 2:44 Bibel2000)

"Och från tronen hörde jag en stark röst som sade: »Se, Guds tält står bland människorna, och han skall bo ibland dem, och de skall vara hans folk, och Gud själv skall vara hos dem, och han skall torka alla tårar från deras ögon. Döden skall inte finnas mer, och ingen sorg och ingen klagan och ingen smärta skall finnas mer. Ty det som en gång var är borta. " (Upp 21:3-4 Bibel2000)

Men om man inte vill leva längre i den nya ordningen som innebär att man träffar sina nära och kära som dött, om man inte vill leva i fred och all mat man kan tänka sig, och boende så som man vill, ja om man tycker det är hemskt och inte vill leva, så kan man göra motstånd mot Gud, och därmed få vara död för evigt, utan existens, om man nu tycker det är bättre. Jag antar att du redan nu vill bara dö och försvinna från jordens yta, och aldrig mer träffa dina nära och kära? Du har den rätten om det är det du vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in