Citat:
Ursprungligen postat av
scaloppina
Jag kallar varken människor eller djur för själar, du gör det.
Nej, bibeln gör det.
Citat:
Ursprungligen postat av
scaloppina
Här skriver du: Den själ som syndar skall dö (människor och djur?),
Det är inte jag som skriver det, utan bibeln.
Citat:
Ursprungligen postat av
scaloppina
men finns det någon som inte "syndar" någon gång?
Nej, men det är skillnad mellan att synda av misstag och okunskap, och synda med berått mod:
"
Ty syndar vi med vett och vilja efter att ha lärt känna sanningen återstår inte längre något offer för synderna" (Hebr 10:26 Bibel2000)
Citat:
Ursprungligen postat av
scaloppina
Vad innebär detta nya liv som man blir uppväckt till och varför? Man bör väl veta vilket liv man blir uppväckt till innan man "skriver kontraktet"? Jag förstår inte vitsen med att bli "uppväckt till något" flummigt.
Både rättfärdiga och orättfärdiga kommer att bli uppväckta till den nya ordningen under Gud:
"
Jag hyser samma hopp som dessa mina anklagare, att Gud skall låta både rättfärdiga och orättfärdiga stå upp från de döda." (Apg 24:15 Bibel2000)
"
Under dessa kungars tid skall himlens Gud låta ett rike uppstå som aldrig någonsin skall gå under. Inget annat folk skall få makten över detta rike. Det skall krossa och tillintetgöra alla de andra rikena, men självt skall det bestå för evigt" (Daniel 2:44 Bibel2000)
"
Och från tronen hörde jag en stark röst som sade: »Se, Guds tält står bland människorna, och han skall bo ibland dem, och de skall vara hans folk, och Gud själv skall vara hos dem, och han skall torka alla tårar från deras ögon. Döden skall inte finnas mer, och ingen sorg och ingen klagan och ingen smärta skall finnas mer. Ty det som en gång var är borta. " (Upp 21:3-4 Bibel2000)
Men om man inte vill leva längre i den nya ordningen som innebär att man träffar sina nära och kära som dött, om man inte vill leva i fred och all mat man kan tänka sig, och boende så som man vill, ja om man tycker det är hemskt och inte vill leva, så kan man göra motstånd mot Gud, och därmed få vara död för evigt, utan existens, om man nu tycker det är bättre. Jag antar att du redan nu vill bara dö och försvinna från jordens yta, och aldrig mer träffa dina nära och kära? Du har den rätten om det är det du vill.