2023-02-18, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stanley74
Japp, experter inom respektive område. I och för sig skulle jag kunna lita på dig när du säger att det finns starka bevis…

Men du kan inte avgöra detta själv, utan behöver dina "experter" som berättar detta för dig?
Citera
2023-02-18, 17:52
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Kolla t.ex. på detta ställe i Sahara:

https://earth.google.com/web/@21.38151775,-11.79128655,282.57328842a,31393.05483547d,35y,177. 50101061h,59.91840733t,0r
Citat:
Varför?

Du ville väl ha bevis???

Men du kan alltså inte acceptera bevis om dina "experter" inte har godkänt detta?
Citera
2023-02-18, 18:00
Medlem
Citat:
Jag tror självklart att Gud existerar i verkligheten, och att Gud gett oss bibeln för att undersöka verkligheten, och bibeln verkar stämma bättre överens med verkligheten än etablerade auktoriteter som egyptiska arkeologer som verkar ignorera att pyramiderna och andra konstruktioner byggdes med hjälp av maskiner av en civilisation före dom forna egyptierna.

En civilisation som enligt bibeln gick under i floden, och enligt egyptiska mytologier ärvdes av dom forntida egyptierna.

Tron på bibelns berättelser är en flykt från verkligheten till fantasier när man t ex vågar inte förstå sin dödlighet, att allt har en gräns, ett slut. De troende vill existera en evihet men kan inte rent konket beskriva vad det innebär, hur det skulle kännas och varför vill man det. De vill trösta sig med att de "goda" hamnar i paradiset och de "onda" i helvetet när de inte vill acceptera att det finns inga som är bara goda eller onda utan att alla har både goda och onda sidor och att ibland finns det ingen rättvisa. De "goda" får inte sin belöning och de "onda" sitt straff alla gånger. De troende har behovet att ha en allsmäktig far som vet och kan allt när de inte vågar inse och känna sin ensamhet och hjälplös o c v.

Bibeln är en snuttefilt skapad av samma sorts människor som i dag tror på den, människor som vill fly verkligheten i sagor. Man slutar tro på bibeln den dagen som man blir mer intresserad av verkligheten och när man är mogen att ta emot en mer verklighetstrogen synsätt.
Citera
2023-02-18, 18:04
Medlem
Citat:
Citat:
Jag tror självklart att Gud existerar i verkligheten, och att Gud gett oss bibeln för att undersöka verkligheten, och bibeln verkar stämma bättre överens med verkligheten än etablerade auktoriteter som egyptiska arkeologer som verkar ignorera att pyramiderna och andra konstruktioner byggdes med hjälp av maskiner av en civilisation före dom forna egyptierna.

En civilisation som enligt bibeln gick under i floden, och enligt egyptiska mytologier ärvdes av dom forntida egyptierna.

Citat:
Ursprungligen postat av scaloppina
Tron på bibelns berättelser är en flykt från verkligheten till fantasier när man t ex vågar inte förstå sin dödlighet, att allt har en gräns, ett slut.

Bibeln förklarar att döden är ett slut för människan:

"De levande vet att de skall dö, men de döda vet ingenting...
Allt vad du kan göra skall du göra med kraft, ty i dödsriket, dit du går, finns varken handling eller mening, vetande eller vishet.
" (Predikaren 9:5,10 Bibel2000 )
Citera
2023-02-18, 18:13
Medlem
Citat:
Bibeln förklarar att döden är ett slut för människan:

"De levande vet att de skall dö, men de döda vet ingenting...
Allt vad du kan göra skall du göra med kraft, ty i dödsriket, dit du går, finns varken handling eller mening, vetande eller vishet.
" (Predikaren 9:5,10 Bibel2000 )

Hur kan det vara ett slut om existensen fortsätter i någon form, om man slutar vara en människa? Vad innebär "liv efter döden" för en troende? Vad finns det då i dödsriket, man berättar bara om vad som inte finns där. Om det finns varken handling, mening, vetande eller vishet vad är det då för ett tillstånd och vad är vitsen att vilja dit?
Citera
2023-02-18, 18:19
Medlem
Citat:
Hur kan det vara ett slut om existensen fortsätter i någon form, om man slutar vara en människa? Vad innebär "liv efter döden" för en troende? Vad finns det då i dödsriket, man berättar bara om vad som inte finns där. Om det finns varken handling, mening, vetande eller vishet vad är det då för ett tillstånd och vad är vitsen att vilja dit?

Man fortsätter inte "i någon form" efter döden, man slutar helt enkelt att existera.

När Adam skapades, så existerade han inte innan han skapades. När Adam dog, så återvände han till denna icke existens:

"du skall slita för ditt bröd i ditt anletes svett tills du vänder åter till jorden. Ty av den är du tagen, jord är du och jord skall du åter bli." (1 Mose 3:!9 Bibel2000)
Citera
2023-02-18, 18:28
Medlem
Citat:
Man fortsätter inte "i någon form" efter döden, man slutar helt enkelt att existera.

När Adam skapades, så existerade han inte innan han skapades. När Adam dog, så återvände han till denna icke existens:

"du skall slita för ditt bröd i ditt anletes svett tills du vänder åter till jorden. Ty av den är du tagen, jord är du och jord skall du åter bli." (1 Mose 3:!9 Bibel2000)

Här säger bibeln att vi ruttnar och blir jord, maskarnas mat efter döden. OK. Vad är livet i paradis och helvete då som bibeln också talar om? Jord och maskarnas mat för båda? Eller vill man säga att kroppen ruttnar och "själen" fortsätter att leva i någon form? Man slutar inte existera om något av oss fortsätter att finnas kvar, som t ex "själen".
Citera
2023-02-18, 18:37
Medlem
Citat:
Så jag kan också säga att mina ledare är mer utbildade, så jag kan inte bevisa för dig?

Är inte det sorgligt? Vad gör vi då i ett diskussionsforum på Flashback? Ska vi låta våra överstepräster diskutera med varandra?
Ja, när det gäller vetenskap så är det faktiskt så det går till, de diskuterar med varandra. Testar varandras påståenden, försöker bli publicerad, o.s.v.
Du verkar anse att du kan det mesta, medans jag själv inte har några problem med att säga att jag inte kan avgöra vad som är sant och inte inom diverse vetenskapliga områden. Jag är dessutom ganska ointresserad.
Citera
2023-02-18, 18:38
Medlem
Citat:
Du ville väl ha bevis???

Men du kan alltså inte acceptera bevis om dina "experter" inte har godkänt detta?
Jag sade att jag inte kan avgöra vad som är bevis eller inte. Så varför ska jag kolla videos och Google earth?
Citera
2023-02-18, 18:45
Medlem
Citat:
Här säger bibeln att vi ruttnar och blir jord, maskarnas mat efter döden. OK. Vad är livet i paradis och helvete då som bibeln också talar om? Jord och maskarnas mat för båda? Eller vill man säga att kroppen ruttnar och "själen" fortsätter att leva i någon form? Man slutar inte existera om något av oss fortsätter att finnas kvar, som t ex "själen".

Du har flera saker som du måste förstå, för det första: Människan har inte en själ, utan människan och djuren är själar.

En själ är en individ som lever på jorden, både människor och djur lever på jorden, och därför är själar.

Och bibeln säger att själar dör, inte att dom lever vidare:

"Alla själar tillhör mig. Både faderns själ och sonens själ tillhör mig. Det är den själ som syndar som ska dö." (Hesekiel 18:4-5 NWT)

Däremot kan Gud uppväcka människor till liv igen:

"Jag hyser samma hopp som dessa mina anklagare, att Gud skall låta både rättfärdiga och orättfärdiga stå upp från de döda." (Apg 24:15 Bibel2000)

En minoritet blir uppväckta till himlen, medan dom flesta människor blir uppväckta till en fridfull jord i en ny ordning, kontrollerad av Gud.
Citera
2023-02-18, 18:48
Medlem
Citat:
Beror helt på påståendet. ”Jag har skaffat en hund” är ofta ett påstående jag tror på, samt att det är ganska lätt att kolla upp. ”Det spökar hemma hos oss” är inget jag kommer att tro på utan bra bevis.

Jag förstår då fortfarande inte varför du pratatde så mycket om vetenskaplighet, när du inte verkar bry dig minsta lilla om det i vardagen.
Är det inte så att du drar fram det så fort Gud kommer på tal?
Citera
2023-02-18, 18:58
Medlem
Citat:
Du har flera saker som du måste förstå, för det första: Människan har inte en själ, utan människan och djuren är själar.

En själ är en individ som lever på jorden, både människor och djur lever på jorden, och därför är själar.

Och bibeln säger att själar dör, inte att dom lever vidare:

"Alla själar tillhör mig. Både faderns själ och sonens själ tillhör mig. Det är den själ som syndar som ska dö." (Hesekiel 18:4-5 NWT)

Däremot kan Gud uppväcka människor till liv igen:

"Jag hyser samma hopp som dessa mina anklagare, att Gud skall låta både rättfärdiga och orättfärdiga stå upp från de döda." (Apg 24:15 Bibel2000)

En minoritet blir uppväckta till himlen, medan dom flesta människor blir uppväckta till en fridfull jord i en ny ordning, kontrollerad av Gud.

Jag kallar varken människor eller djur för själar, du gör det. Här skriver du: Den själ som syndar skall dö (människor och djur?), men finns det någon som inte "syndar" någon gång? Vad innebär detta nya liv som man blir uppväckt till och varför? Man bör väl veta vilket liv man blir uppväckt till innan man "skriver kontraktet"? Jag förstår inte vitsen med att bli "uppväckt till något" flummigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in