2023-02-18, 16:29
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Du tror på hans historia att han står vid Götabanken och kollar klockan när det smäller?

Är han framme först ? Eller vad gör han under tiden HJ svänger runt med taxin och SG hoppar ut, AH med KJ hack i häl.

Vad gör han under den tiden?

Kan du beskriva hur det hänger ihop?

Det låter väl troligt. Han kan ha varit några meter bakåt eller framåt. Exakta positioner vid exakta tider är väldigt svårt att säga.

Nä, framme först är han inte. Det säger varken han eller någon annan. Han är väl en av de personer som är närmast när det smäller, men han rusar ju inte fram som några av de andra gör. Han fattar ju inte vad som hänt på ett tag.

Jag tror att han anländer vid kroppen strax efter att de livräddande insatserna har påbörjats.

Sedan måste ni förstå att det är svårt att med exakthet säga vem som kom när, vem som stod var vid en exakt tidpunkt mm. Hela det här händelseförloppet utspelar sig på ca 100 sekunder. Det går väldigt snabbt och många är inblandade. Vissa rör sig väldigt snabbt ibland och är still andra sekunder. Och så ska vi lägga till att alla kommer att ha olika uppfattning om vad som hände.

Bilden kan vara helt annorlunda med bara 5 sekunders skillnad.
Citera
2023-02-18, 16:32
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Vilket specifikt vittne borde ha lagt märke till väskan?

Hade gm haft en så synlig väska så borde NF,AB,LP,AD,LL,JA,JÅS,AH + några till och LJ sett den.
Citera
2023-02-18, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
"ALG säger i förhör att han kommer tillbaka vid 20-tiden.
Hon säger även, till TP (Ja, jag vet att ni kommer säga att det är lögner från TP som vill få det att stämma med hans version.) att den rätta tiden var 21 - den uppgift hon först hade uppgett. Sedan blir hon förhörd och uppger då 20-tiden (hon ursäktar hennes dåliga minne)
Detta får stöd av PH, som pratat med ALG, säger att Engström kommer tillbaka vid 21. Det är alltså innan hon blir förhörd av Polis. Hon uppgav att hon började jobba vid 20.30"

Nämner du inte TP här?🤔
Nej det är inte mig du citerar där.
Citera
2023-02-18, 16:37
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Nej det är inte mig du citerar där.

Oj, sorry! Det var ju Reinvest! Mitt fel, jag ber ödmjukast om ursäkt
Citera
2023-02-18, 16:40
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Han/man håller i väskan när man går/springer.

Vilket specifikt vittne skulle ha sett väskan?

Konstigt att SE låter väskan hänga både på bilden du fick se nu och på bilden där han springer.

Att man håller den när man går är ren hittepå. Designen är en liten ögla som stannar runt handleden. När man har handleden i så är den inte gjord att hållas i handen samtidigt.

Eller du kanske menar att han klämmer åt i bena kortsidan med fingrarna? Så att den likförbannat dinglar.
Citera
2023-02-18, 16:43
Medlem
Citat:
Det låter väl troligt. Han kan ha varit några meter bakåt eller framåt. Exakta positioner vid exakta tider är väldigt svårt att säga.

Nä, framme först är han inte. Det säger varken han eller någon annan. Han är väl en av de personer som är närmast när det smäller, men han rusar ju inte fram som några av de andra gör. Han fattar ju inte vad som hänt på ett tag.

Jag tror att han anländer vid kroppen strax efter att de livräddande insatserna har påbörjats.

Sedan måste ni förstå att det är svårt att med exakthet säga vem som kom när, vem som stod var vid en exakt tidpunkt mm. Hela det här händelseförloppet utspelar sig på ca 100 sekunder. Det går väldigt snabbt och många är inblandade. Vissa rör sig väldigt snabbt ibland och är still andra sekunder. Och så ska vi lägga till att alla kommer att ha olika uppfattning om vad som hände.

Bilden kan vara helt annorlunda med bara 5 sekunders skillnad.
Så SE står och kollar klockan när det smäller. Taxibilen svänger runt. Chevan efter. Stoppar all trafik. Men SE står fortfarande och blå stirrar på klockan?

Det är 20 m från Götabankens fönster till MP. Tar 10 sec ca.

Ser du problematiken?

SE borde ha varit först framme om han stod vid Götabanken.

Alt blåstirra väldigt länge trots det som utspelar sig 20 m bort med dådet och bilar och folk som kommer till undsättning.

Väldigt få personer som tror på detta. Då menar jag även dom som inte tror på SE som GM.
Citera
2023-02-18, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Hade gm haft en så synlig väska så borde NF,AB,LP,AD,LL,JA,JÅS,AH + några till och LJ sett den.
Vilket nämn ett. Ditt bästa. Så ska vi i detalj kolla på hur detta vittne kan rimligtvis missat en handledsväska.
Citera
2023-02-18, 16:47
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Nej det är samma signatur.

När jobbade väktaren ASO menar du?

Vad jag förstått jobbade hon inte alls. ALG tog hennes pass från 16:45

https://wpu.nu/wiki/Ann-Sofie_Olofsson

Nej det är möjligt att hon inte jobbade. Men samma signatur är jag inte alls säker på att det är. Kanske står AS...

Det är synd att det är maskat så man inte riktigt vet vad det är för tider som anges.
Citera
2023-02-18, 16:50
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Bullshit. NF säger aldrig rakt ut "att mannen var äldre än 44". Ren lögn.

Att "lite äldre" betyder 50+ är vad du påstår, du som har en önskan att det ska betyda 50+

Det är vad det står i förhörsprotokollet:

"När NF passerat mannen, tänkte han att mannen var för gammal för att vara säkerhetsvakt."

"Mannen verkade vara lite äldre, äldre än fhl (44)."

Så det står alltså inte lite äldre än 44, utan uttrycket "lite äldre". Med detta brukar man mena just en "lite äldre" person.

Närmare bestämt minst 50+.

Du får ta och studera boken Svenska språkregler, och inte minst, innebörden av ett kommatecken.

AB var 39 vid tillfället, och ser ut ungefär som 35.

Tensonmannen var, kort sagt, en viss SE.
Citera
2023-02-18, 16:51
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Okej? Nu är jag oerhört förvirrad. Vad bygger denna teori på? Vilka är de två männen?
Om man tar det från början så blir det lättare: Senaste PU (2017-2020) hade alltså en teori om att mannen som gick ner mot sjön med en isborr var identisk med SE, och att den sk. Toyotan i själva verket var SE:s Citroën. Tvåbilsteorin är en alternativ teori, som går ut på att det här handlar om två olika män och med olika bilar. I tvåbilsteorin blir det alltså ungefär som i teorin om SE:s dubbelgångare som springer på David Bagares gata, dvs. att det figurerar en man som har väldigt mycket gemensamt med SE men som i själva verket är en helt annan person.
Senast redigerad av Draifos 2023-02-18 kl. 17:12.
Citera
2023-02-18, 16:55
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Så SE står och kollar klockan när det smäller. Taxibilen svänger runt. Chevan efter. Stoppar all trafik. Men SE står fortfarande och blå stirrar på klockan?

Det är 20 m från Götabankens fönster till MP. Tar 10 sec ca.

Ser du problematiken?

SE borde ha varit först framme om han stod vid Götabanken.

Alt blåstirra väldigt länge trots det som utspelar sig 20 m bort med dådet och bilar och folk som kommer till undsättning.

Väldigt få personer som tror på detta. Då menar jag även dom som inte tror på SE som GM.

Är det helt omöjligt att han kanske var 30-40 meter bort och/eller tittade på klockan ett par sekunder?

De andra är ju väldigt snabbt framme vid platsen, så det är väl inte alls omöjligt att han var framme strax efter dessa.

Är det verkligen ett vildare antagande än att han tex råkade vara beväpnad med en laddad revolver på väg hem från jobbet?
Citera
2023-02-18, 16:59
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllramEast
Då är det inte AB i alla fall.

Och tydligen inte Engström heller eftersom signalement pekar bort ifrån honom.

Och, ja, Engström hade ju inte ens kommit ut på Sveavägen då.

Och Engström bar ingen jävla jacka som han tryckte ner händerna i fickorna på.

Det skulle se ut det! Bodde man i Täby 1986 så var det bägslunga som gällde.

Nä, hörni. Ska vi säga att Skuggan släckte Palme och joggade iväg på lätta fötter?

Färgen på jackan, jackans längd, tiden för utstämpling, hur han gick och avståndet från paret Palme ute på Sveavägen, samt att han måste ha sneddat in och kommit upp alldeles bakom, stämmer emellertid väl in på Skandiamannen. FC SE vs IFK Skuggan: 6-0.

Handledsväskan kan ha stoppats ner i fickan någonstans mellan Sari och La Carterie, eller tidigare. Uppenbarligen hade karln bestämt sig för att vända och gå efter. Han behövde händerna fria för att knäppa upp rocken och sträcka sig efter ett föremål i axelhölstret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in