2023-02-18, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Att en författare säger saker som stödjer hans egen tes när resten av materialet inte gör det får väl anses vara väldigt svagt. ALGs egna uppgifter får faktiskt ta och gälla som de mest troliga. Förstahandskällor är bra mycket mer trovärdiga.

Ja, jo. Du har kommit fram till det ja. Men det är bara en teori tagen ur tomma luften. Som sedan behandlas som en 50/50- rimlighet.

Innan vi har någon som själv sett SE varit ute vid denna tid får vi faktiskt behandla det som att det absolut mest troliga är att han inte var ute då.
Vilken författare antar du att jag refererar till?

Läser du samtliga förhör med Skandiapersonal och läser Larmlistor, besökslogg. Ritningar för Skandiahuset.

Då får man fram att det gick att gå ut och in 27/7 utan markering med nyckel.

Det är inget jag tror hör ihop med mordet.

Det är bara min slutsats.

Men du får gärna göra samma resa och visa på nån annan slutsats.
Citera
2023-02-18, 14:01
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
När kliver han ut på Sveavägen och var befinner han sig i skottögonblicket?

Han går inte fram och pratar med JA i din vittnesbeskrivning?

Runt 23:20-23:22
Svårt att veta exakt, men i höjd med götabanken är väl rimligast. Då bör han väl ha klivit ut ca 30-60 sek tidigare. Vilket stämmer överens med den uppskattade samtalstiden med väktarna.

Nu beskrev jag inte scenariot längre än att han kommer tillbaka. Sedan är det fullt möjligt att han uppehöll sig ett litet tag på platsen och bara observerade och/eller pratade med JA. För att sedan återvända in på Skandia runt 23:40. Jag skulle tippa på lite tidigare.
Citera
2023-02-18, 14:03
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Vilken författare antar du att jag refererar till?

Läser du samtliga förhör med Skandiapersonal och läser Larmlistor, besökslogg. Ritningar för Skandiahuset.

Då får man fram att det gick att gå ut och in 27/7 utan markering med nyckel.

Det är inget jag tror hör ihop med mordet.

Det är bara min slutsats.

Men du får gärna göra samma resa och visa på nån annan slutsats.

TP. Det var väl det du sa?

Okej, min slutsats är att SE var på arbetsrummet vid den tiden. Det behövs ingen lång och krånglig förklaring till den.
Citera
2023-02-18, 14:08
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Inte hittat dom siffrorna för gånghastigheter.

Jag har räknat på 1 m/s för sakta gång och 1.5 m/s för snabb gång (SE i rapport)

Har du nån bra länk till dina siffror?

Nej, det finns lite olika uppgifter om man kollar nätet. Jag har inte sett något om forskning på området.

https://bransch.trafikverket.se/for-dig-i-branschen/Planera-och-utreda/samhallsplanering/planera-for-transporter-i-samhallsplaneringen/Personresor/Gangtrafiken-i-samhallsplaneringen/

Trafiksäkerhetsverket säger 1,4 m/s ungefär (5 km/h). Då vet jag inte om det är något medelvärde där man har med gamla och barn, eller om det är normala personer man utgår ifrån? Utgår vi från den hastigheten tar det lite drygt 1 min och 20 s från Sari till mordplats.

Jag hittar uppgifter på då jag mätte från trappfoten till mordplatsen då jag försökte simulera YN och en lite påstruken AZ. Jag gick sträckan på 59 sek och då tyckte jag att jag gick lugnt. Kommer inte ihåg hur lång sträckan är nu. Kommer du ihåg den så kan vi räkna på hur fort jag gick?

1.0 m/s är mycket lugn gång. 2.0 m/s då måste man pinna på rejält. 1.5 m/s (5,4 km/h) är någonstans mittemellan. Ingen av hastigheterna i intervallet 1.0-1.5 m/s är på något sätt orimliga att ta sig från Sari till mordplatsen i alla fall. Men som sagt, så är det makarna Palmes hastighet som ska uppskattas och där är väl 1.3 m/s inte alltför omöjligt, dvs 1 min och 28 sek.
Citera
2023-02-18, 14:08
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Vad du säger är att du tror på hans historia som ingen annan, varken polis eller expert, tror på? Alla vittnen som är på plats som inte såg skymten av honom när han uppger att han dirigerade poliser och sprang efter poliser, de missade honom bara?

Om du är beredd att acceptera att samtliga vittnen på plats totalt har missat en hel aktiv man, då kan du ju inte ifrågasätta att de kan ha missat en handledsväska eller en keps. Det är ju löjligt. Det här är argumentation på nivå ”SE försäkrade att han kastade kläderna”.

Ett vittne har alltså en känsla av att en person drar i Palmes ben för att lägga honom i framstupa sidoläge och vips är SEs historia styrkt? Utan att det är styrkt att det faktiskt var SE som gjorde det, om det nu ens inträffade.

Det är ju märkligt att andra vittnen klarar av att observera varandra men inte honom, under dessa kaotiska minuter. Gemensam selektiv blindhet? Hur sannolikt är det att 20 personer drabbas av det?

Alla andra vittnen som var på plats eller åhörare som antog en aktiv roll är tydligt identifierade oberoende av varandra. För alla andra är namn och plats de befann sig och handlingar verifierade. Med dina egna ord finns detta inte för SE utan med dina egna ord ”finns spår i material av en man som med ganska stor sannolikhet är SE”. Jämför med om man skulle säga detsamma om LJ, AB, AD eller nån av de andra. Det är rent ut sagt skrattretande med vilken låg nivå av säkerhet du nöjer dig, när det just SEs närvaro på platsen.

Jag tar knappt ditt svar ens seriöst måste jag säga. Med den typen av argumentation kan du ju inte själv ifrågasätta några vittnen som missar huvudbonader eller missbedömer GMs ålder.

Nu kan du inte ha läst det jag skrev. För dina frågeställningar ger jag svar på redan i det inlägg du citerar.

Och att ingen annan tror på det här är ju bara en rent påhitt.
Citera
2023-02-18, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Nej det är därifrån du påstod hypotesen kommer ifrån. Du själv. Inte jag.

Jag: Vad bygger teorin om avsnäsning vid Sari på? Jag frågade detta när Jeremiah släppte avsnittet men fick inget svar.

Hans avsnitt med utredaren gav ju inte mer förtroende för PU, snarare cementerar det hur lite de har att komma med.

Du:
1. Avsnäsningen kommer från SE själv när han sätter sig i mördarens (CP:s) skor.

2. Platsen bygger på LP uppgifter att innan Sari så kommer OP senare fram till skyltfönstret.

Skrev fel:

Jag skrev"Det är din tolkning var hypotesen kommer ifrån för du inte tror på den i sin helhet.
"

Det är din tolkning/värdering av hypotesens bakgrund.

Du vill inte utreda SE mer. Ingen tvingar dig.

Jag är av en annan åsikt.
Citera
2023-02-18, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
I princip alla bilder med Engström så dinglar väskan. Till och med när han springer.
(se länk ovan)

Man tycker att du(henrikofsweden) någon gång borde ge dig. Hela teorin Engström bygger på fantasier. I alla lägen, förutom utstämplingen, så är det fantasier.
Ingen bild dinglar den på. Länka till special bild när den dinglar.

Vilket specifikt vittne borde lagt märke till väskan ?
Citera
2023-02-18, 14:18
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Skrev fel:

Jag skrev"Det är din tolkning var hypotesen kommer ifrån för du inte tror på den i sin helhet.
"

Det är din tolkning/värdering av hypotesens bakgrund.

Du vill inte utreda SE mer. Ingen tvingar dig.

Jag är av en annan åsikt.

Nej, strunta i helheten, se enbart på detta med avsnäsningen. Om vi ser till bara den. SE rapar ur sig väldigt mycket om CP i intervjun. Men av någon anledning ska man plocka ut just motivet SE uppger för CP, och lägga det motivet på SE. GM SE som ni menar konstant ljuger och snackar för att inte vara mördaren skulle alltså plötsligt komma med ett dolt erkännande?

Jag skulle säga att den teorin bottnar i för dåliga kunskaper om CP, att den som läste inte såg alla referenser till just CP.

Det är samma med det sirliga vapnet. "Elfenben och grejer, det kan ha kommit från Indien", nästan fördomsfullt. Nej, det sirliga vapnet med elfenben var precis som SE säger det vapen som försvann från CP:s vattenhål Oxen.
Citera
2023-02-18, 14:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Nu kan du inte ha läst det jag skrev. För dina frågeställningar ger jag svar på redan i det inlägg du citerar.

Och att ingen annan tror på det här är ju bara en rent påhitt.
Med tanke på att du accepterar SEs närvaro på brottsplatsen och hans påstådda handlingar utan något bevis som helst så bedömer jag dig som oseriös. Du köper hans historia ”för att han säger att det är så”. Skrattretande. Noll stödbevisning finns för hans historia men det behövs tydligen inte för dig?

Vem annars tror på hans historia? Det finns de som tror att han kan ha varit där som åskådare ja. Men inte i den rollen som han påstår, med de aktiva handlingarna som han hittar på. Du är, vad jag vet i alla fall, helt ensam om att tro på att SE flängde runt som osynliga mannen på brottsplatsen.
Citera
2023-02-18, 14:20
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ingen bild dinglar den på. Länka till special bild när den dinglar.

Vilket specifikt vittne borde lagt märke till väskan ?

Den dinglar på första bilden i länken. Hänger från remmen runt handleden. Eller har du aldrig sett en handlovsväska förr?

https://www.gp.se/kultur/kultur/skandiamannen-%C3%A4r-en-klassisk-filmskurk-1.29472483
Senast redigerad av enough-is-enough 2023-02-18 kl. 14:28.
Citera
2023-02-18, 14:39
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Det ursprungligen skrev var väl en, för övrigt ganska underhållande, satir över hur tankegångar gällande GM-SE ibland ter sig.

Den var väl ganska träffande om någon tog den på allvar(?).

Heh, jo men man vet aldrig. En och annan tokig teori har tagit sig igenom detta forum

Men jag tycker man borde titta lite mer på EAP för att se om där fanns en koppling.

En inte alltför våghalsig teori är att när SE blev petad från moderaterna så kände han en tomhet och ville fortsätta engagera sig politiskt. Det kan ju mycket väl vara så att EAP då tog emot honom med öppna armar, dels pga den politiska erfarenheten, men också pga att han skulle kunna hjälpa till rent konkret med trycksaker och grafisk formgivning.

T.ex. vem gjorde den här typen av bilder?
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSC29b_sIv7dgmQUOhbEa0HUxnE42dhJ rBJJg&usqp=CAU
Senast redigerad av quggel 2023-02-18 kl. 14:47.
Citera
2023-02-18, 14:41
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Med tanke på att du accepterar SEs närvaro på brottsplatsen och hans påstådda handlingar utan något bevis som helst så bedömer jag dig som oseriös. Du köper hans historia ”för att han säger att det är så”. Skrattretande. Noll stödbevisning finns för hans historia men det behövs tydligen inte för dig?

Vem annars tror på hans historia? Det finns de som tror att han kan ha varit där som åskådare ja. Men inte i den rollen som han påstår, med de aktiva handlingarna som han hittar på. Du är, vad jag vet i alla fall, helt ensam om att tro på att SE flängde runt som osynliga mannen på brottsplatsen.

Det kanske inte var tydligt från min sida. Men det var absolut inte min mening att påstå att det var just det som hände. Jag beskrev bara ett scenario med SE som vittne som är bra mycket mer lättsmält än ett med han som gm.

Ett scenario som har stöd i materialet dessutom. Och som beskrivs av honom själv. Det behöver ju inte betyda att det är sant. Men eftersom det finns mer som stödjer hans historia, förutsatt att det är vissa försköningar ska erkännas. Än det som stödjer att han istället är gm, så får vi väl utgå från att det är mer troligt.

Jag menade inte att det AH och KJs berättelser gör det styrkt att SE var framme. Det visar bara att det är fullt möjligt att han var det utan att han noterades.
Du missar också GS observation av mannen som pekar in mot gränden och dirigerar dom.

Jag beskrev heller inte en man som var framme och var aktiv heller. Jag beskrev en man som var i händelsernas ytterkant men ändå var med. Det är lätt att missa en sådan när det finns så mycket annat som tar ens uppmärksamhet. De flesta andra vittnena är bara beskrivna för att de var där i en grupp. Och som sagt. ingen får frågor om SE i någon närtid efter mordet . Långt ifrån alla på mordplatsen är överhuvudtaget nämnda.

Och när han väl utmärker sig med dirigeringen så finns det ju faktiskt en man som observerar det och anger det.

Jag vill påstå att det är fler som köper en historia där han förskönar lite än den extremt osannolika historien med SE som gm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in