2023-02-18, 12:38
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Javisst, men hade hade alltså en mörkblå täckjacka. Här förklarar(?) filmaren Maj Wechselmann och Ulf Lingärde hur allting hänger ihop:
Palmemordet 1989 - Diskutabelt
https://youtu.be/YbyTANqxFZo?t=1818

Nej tack. Det har inget att göra med diskussionen som pågår.
Citera
2023-02-18, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Här är återigen en tankevurpa som är genomgående i teorin om SE. Helt plötsligt kastas det ut att SE "kan" ha varit ute och sett LOP innan bion. Och så behandlas det i princip som ett 50/50-läge. När absolut ingenting tyder på det.

Samma med vapnet. Ingenting tyder på att han har haft ett vapen. Ändå behandlas det som ett 50/50-läge.
Sluta tramsa dig. Jag tar upp nya rön som talar emot ALG uppgifter, då ska du kalla det tankevurpa.

Så jäkla löjligt av dig att hålla på med sänkningar. En seriös människa vet hur man beter sig i en diskussion.

Jag tar också upp att vad jag kommit fram till Att Anställda kunde gå ut och in 24/7 utan kontakt med väktare eller användning av elektronisk nyckel.

Det är ingen tankevurpa.
Citera
2023-02-18, 12:51
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Här är återigen en tankevurpa som är genomgående i teorin om SE. Helt plötsligt kastas det ut att SE "kan" ha varit ute och sett LOP innan bion. Och så behandlas det i princip som ett 50/50-läge. När absolut ingenting tyder på det.

Samma med vapnet. Ingenting tyder på att han har haft ett vapen. Ändå behandlas det som ett 50/50-läge.

Håller med. Finns inget som tyder på att SE var ute vid Grand och såg Palme. Visst, kanske inte omöjligt, men inget tyder på det. Finns inget i SE:s beteende vid utstämplingen 23:20 som tyder på att han sett Palme vid Grand.

Att TP ens gick ut med vapensamlaren är chockerande. Men när man väl börjat förstöra liv så är det väl bara köra på med fler liv antar jag. Men teorin om det att det sirliga vapnet i Skydd & Säkerhet är SE:s indiska mordvapen är min favorit. Rejäl tankevurpa.
Citera
2023-02-18, 12:52
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Sluta tramsa dig. Jag tar upp nya rön som talar emot ALG uppgifter, då ska du kalla det tankevurpa.

Så jäkla löjligt av dig att hålla på med sänkningar. En seriös människa vet hur man beter sig i en diskussion.

Jag tar också upp att vad jag kommit fram till Att Anställda kunde gå ut och in 24/7 utan kontakt med väktare eller användning av elektronisk nyckel.

Det är ingen tankevurpa.

Att en författare säger saker som stödjer hans egen tes när resten av materialet inte gör det får väl anses vara väldigt svagt. ALGs egna uppgifter får faktiskt ta och gälla som de mest troliga. Förstahandskällor är bra mycket mer trovärdiga.

Ja, jo. Du har kommit fram till det ja. Men det är bara en teori tagen ur tomma luften. Som sedan behandlas som en 50/50- rimlighet.

Innan vi har någon som själv sett SE varit ute vid denna tid får vi faktiskt behandla det som att det absolut mest troliga är att han inte var ute då.
Citera
2023-02-18, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Så i intervjun i Skydd & Säkerhet så erkänner alltså GM SE, som hela tiden hittat på historier för att komma undan, hans eget motiv till mordet? I ett par korta meningar i en lång utläggning om hur CP är mördaren? CP som vid tillfället var majoritetens palmemördare, men där man inte rikigt hittat ett motiv. Genomgående i den där texten är CP, CP, CP.

Hittar ingenting i förhören med Lisbet att Palme kommer senare till Sari. Tanken är alltså att Olof blir tilltalad och stoppad, men Lisbet lägger inte märke till det? Helt ouppmärksam trots att hon är så uppmärksam så hon märker han blir lite efter?

Tunt, extremt tunt.

Precis som den sirliga revolvern. Hittepå.

Det är din tolkning var hypotesen kommer ifrån för du inte tror på den i sin helhet.

Jag har en annan uppfattning.

Tänker inte bråka med dig mer ...... på en vecka
Citera
2023-02-18, 12:56
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Det är din tolkning var hypotesen kommer ifrån för du inte tror på den i sin helhet.

Jag har en annan uppfattning.

Tänker inte bråka med dig mer ...... på en vecka

Nej det är därifrån du påstod hypotesen kommer ifrån. Du själv. Inte jag.

Jag: Vad bygger teorin om avsnäsning vid Sari på? Jag frågade detta när Jeremiah släppte avsnittet men fick inget svar.

Hans avsnitt med utredaren gav ju inte mer förtroende för PU, snarare cementerar det hur lite de har att komma med.

Du:
1. Avsnäsningen kommer från SE själv när han sätter sig i mördarens (CP:s) skor.

2. Platsen bygger på LP uppgifter att innan Sari så kommer OP senare fram till skyltfönstret.
Senast redigerad av enough-is-enough 2023-02-18 kl. 13:03.
Citera
2023-02-18, 13:24
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Varför skulle han ha den dinglande? Har du nån bild när han går runt och dinglar med sin handledsväska?
Har du nån bild på en liknande person som går och dinglar med en handledsväska?

Citat:
Du menar att han har en väska i fickan?
Inget mordplatsvittne ser en handlovsväska i handen, självklart en svaghet i SE-teorin.

Dingelidong

https://www.google.com/search?q=handlovsv%C3%A4ska&client=ms-android-huawei-rev1&prmd=imvn&sxsrf=AJOqlzVmZwz_OUuM-qAFe63nk23v_TMyhg:1676719981030&source=lnms&tbm=is ch&sa=X&ved=2ahUKEwiPnu3W_J79AhUaVPEDHSvqCuIQ_AUoA XoECAEQAQ&biw=360&bih=647&dpr=3

I princip alla bilder med Engström så dinglar väskan. Till och med när han springer.
(se länk ovan)

Man tycker att du(henrikofsweden) någon gång borde ge dig. Hela teorin Engström bygger på fantasier. I alla lägen, förutom utstämplingen, så är det fantasier.
Senast redigerad av niokilometer 2023-02-18 kl. 13:32.
Citera
2023-02-18, 13:31
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reinvest
Frågan om SE kom tillbaka vid 20- eller 21-tiden är osäker.
Det finns faktorer som pekar åt båda håll.

ALG säger i förhör att han kommer tillbaka vid 20-tiden.
Hon säger även, till TP (Ja, jag vet att ni kommer säga att det är lögner från TP som vill få det att stämma med hans version.) att den rätta tiden var 21 - den uppgift hon först hade uppgett. Sedan blir hon förhörd och uppger då 20-tiden (hon ursäktar hennes dåliga minne)
Detta får stöd av PH, som pratat med ALG, säger att Engström kommer tillbaka vid 21. Det är alltså innan hon blir förhörd av Polis. Hon uppgav att hon började jobba vid 20.30

https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2020/06/PH-PM-5-juni-86.pdf

5 dagar efter PH's PM så pratar ALG med polis och uppger då att SE kom in vid 20.
Hon har ju uppenbarligen blandat ihop tiderna, men åt vilket håll?

https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/SKANDIA-vittnesf%C3%B6rh%C3%B6r-Anna-Lisa-Gahn.pdf

Som sagt, det finns både för och emot.
Läs och bilda er en egen uppfattning.

Tillägg: Även Kohut säger att ALG började jobba vid 20.30.
Det där har jag läst och bildat mig en uppfattning om för flera år sen.

Jag tycker mig se en väldig konsensus med tiderna i förhör med förstahandskällorna. Att ALG:s pass börjar 20:30 sägs av flera, hon säger hon brukar va där 20:20, men på grund av shopping kom hon ytterligare lite tidigare. Man verkar fastna för tiden 20:10 för hans inpassage. Samband med hennes ankomst, antyds. Hon säger hon gick på rond någon minut efter 21.

Andrahandskällan PH uppger att hon sagt att SE kom vid 21. Det tycker jag snarare antyder att det är PH som blandar ihop tider, dvs tiden för observationen av SE och tiden för ronden. Vad är det för tider du menar ALG skulle ha blandat ihop?

Det finns ett sätt jag skulle kunna tro på TP:s uppgifter om 21. Att han släpper inspelningen där han frågar om de två olika tiderna.

Tänk på att ALG i polisförhör stödjer sin observation av SE på sin ankomst till Skandia. Och eftersom vi vet att hon började 20:30 så skedde observationen runt 20:30 eller tidigare. 20:10 är den tids som uppges gång på gång i polisförhöret.

Hade SE kommit vid 21 hade hon förmodligen kopplat observationen av SE till sin rond och inte till sin ankomst.
Senast redigerad av enough-is-enough 2023-02-18 kl. 13:54.
Citera
2023-02-18, 13:47
Medlem
Citat:
Han kommer fram, är i utkanten av den grupp människor som är aktiva i livräddningen. AH och KJ noterar honom inte riktigt då de är upptaga med just livräddningen, men nämner att folk är framme och drar i ben och pratar om framstupa sidoläge. Detta gör att det inte är en lögn att han är framme och hjälper till. Dock är det ju en liten försköning av verkligheten.

Därefter har han varit i närheten av Lisbeth när hon pratat, kanske även bytt något ord med henne. Fått reda på mörkblå täckjacka. Bytt något ord med eller bara varit i närheten när hon kastat ur sig saker kan med en liten försköning beskrivas som "pratat med"

När poliserna kommer så dirigerar han dom inåt gränden, som GS ger stöd för.

Han kommer då på att han inte nämnde mörkblå täckjacka, vilket borde ha varit väldigt intressant för de jagande poliserna. Det kommer ju från det, för honom, mest trovärdiga vittnet LP. Han ger sig därefter av inåt gränden men hinner inte ikapp.

När han återvänder har nya poliser anlänt till platsen, han hör då signalement om hatt och rock som kommer från AD nämnas. Han är ju i det här läget troligtvis övertygad om att mörkblå täckjacka är det korrekta och eftersom han befann sig i närheten av mordet och sprang in i gränden kan tänka att en förväxling skett och därför måste detta snabbt redas ut.

Så kan enkelt ett händelseförlopp med SE som vittne förklaras. Det är verkligen inte säkert att något han säger är en ren lögn. Man måste också tänka på att det här är livets händelse för all inblandade. Ett liknande test i om han förskönar historier eller inte har SE nog aldrig varit i närheten av tidigare.
Att ingen får frågor om honom medan minnet är färskt får man ju inte heller glömma.

Att han inte nämns särskilt av andra vittnen beror nog till stor del på att de var fokuserade på annat, att han var där ensam och inte har någon som naturligt nämner honom, att han inte precis var mitt i smeten. Han försvinner lite i mängden dessutom, det var ju en halv folkmassa på plats. Dessutom så finns det ju spår i materialet av en man som med ganska stor sannolikhet är SE. Tex utpekandet i fotokonfrontationen eller GS observationer.

Att han inte nämner att han såg någon mördare är nog helt enkelt för att han inte såg någon och inte var beredd att dra till med en 100%-ig lögn och sabbotera utredningen. Som sagt är det inte ens säkert att något av det han säger är en lögn.
När kliver han ut på Sveavägen och var befinner han sig i skottögonblicket?

Han går inte fram och pratar med JA i din vittnesbeskrivning?
Citera
2023-02-18, 13:52
Medlem
Citat:
Du menar att han har en väska i fickan?

Inget mordplatsvittne ser en handlovsväska i handen, självklart en svaghet i SE-teorin.

Dingelidong

https://www.google.com/search?q=handlovsv%C3%A4ska&client=ms-android-huawei-rev1&prmd=imvn&sxsrf=AJOqlzVmZwz_OUuM-qAFe63nk23v_TMyhg:1676719981030&source=lnms&tbm=is ch&sa=X&ved=2ahUKEwiPnu3W_J79AhUaVPEDHSvqCuIQ_AUoA XoECAEQAQ&biw=360&bih=647&dpr=3

Jag menar att han håller i väskan inte dinglar med den. På bilderna håller han i väskan.

Ordet dinglar har inget stöd i dom bilder som finns på SE.

Oavsett handhavande är det högst rimligt att inte lägga märke till den lilla väskan för dom vittnen som finns.

Får väll bråka med dig lite då

Nämn ett specifikt vittne som borde lagt märke till den väska.
Citera
2023-02-18, 13:57
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Jag menar att han håller i väskan inte dinglar med den. På bilderna håller han i väskan.

Ordet dinglar har inget stöd i dom bilder som finns på SE.

Oavsett handhavande är det högst rimligt att inte lägga märke till den lilla väskan för dom vittnen som finns.

Får väll bråka med dig lite då

Nämn ett specifikt vittne som borde lagt märke till den väska.

Första bilden i länken - väskan hänger och dinglar. Ett par bilder senare, på bilden där SE springer - väskan hänger och dinglar. Handlovsväska är gjord för att kunna hänga och dingla.

Är du blind?

Samma länk igen
Senast redigerad av enough-is-enough 2023-02-18 kl. 14:05.
Citera
2023-02-18, 13:58
Avslutad
Citat:
Han kommer fram, är i utkanten av den grupp människor som är aktiva i livräddningen. AH och KJ noterar honom inte riktigt då de är upptaga med just livräddningen, men nämner att folk är framme och drar i ben och pratar om framstupa sidoläge. Detta gör att det inte är en lögn att han är framme och hjälper till. Dock är det ju en liten försköning av verkligheten.

Därefter har han varit i närheten av Lisbeth när hon pratat, kanske även bytt något ord med henne. Fått reda på mörkblå täckjacka. Bytt något ord med eller bara varit i närheten när hon kastat ur sig saker kan med en liten försköning beskrivas som "pratat med"

När poliserna kommer så dirigerar han dom inåt gränden, som GS ger stöd för.

Han kommer då på att han inte nämnde mörkblå täckjacka, vilket borde ha varit väldigt intressant för de jagande poliserna. Det kommer ju från det, för honom, mest trovärdiga vittnet LP. Han ger sig därefter av inåt gränden men hinner inte ikapp.

När han återvänder har nya poliser anlänt till platsen, han hör då signalement om hatt och rock som kommer från AD nämnas. Han är ju i det här läget troligtvis övertygad om att mörkblå täckjacka är det korrekta och eftersom han befann sig i närheten av mordet och sprang in i gränden kan tänka att en förväxling skett och därför måste detta snabbt redas ut.

Så kan enkelt ett händelseförlopp med SE som vittne förklaras. Det är verkligen inte säkert att något han säger är en ren lögn. Man måste också tänka på att det här är livets händelse för all inblandade. Ett liknande test i om han förskönar historier eller inte har SE nog aldrig varit i närheten av tidigare.
Att ingen får frågor om honom medan minnet är färskt får man ju inte heller glömma.

Att han inte nämns särskilt av andra vittnen beror nog till stor del på att de var fokuserade på annat, att han var där ensam och inte har någon som naturligt nämner honom, att han inte precis var mitt i smeten. Han försvinner lite i mängden dessutom, det var ju en halv folkmassa på plats. Dessutom så finns det ju spår i materialet av en man som med ganska stor sannolikhet är SE. Tex utpekandet i fotokonfrontationen eller GS observationer.

Att han inte nämner att han såg någon mördare är nog helt enkelt för att han inte såg någon och inte var beredd att dra till med en 100%-ig lögn och sabbotera utredningen. Som sagt är det inte ens säkert att något av det han säger är en lögn.
Vad du säger är att du tror på hans historia som ingen annan, varken polis eller expert, tror på? Alla vittnen som är på plats som inte såg skymten av honom när han uppger att han dirigerade poliser och sprang efter poliser, de missade honom bara?

Om du är beredd att acceptera att samtliga vittnen på plats totalt har missat en hel aktiv man, då kan du ju inte ifrågasätta att de kan ha missat en handledsväska eller en keps. Det är ju löjligt. Det här är argumentation på nivå ”SE försäkrade att han kastade kläderna”.

Ett vittne har alltså en känsla av att en person drar i Palmes ben för att lägga honom i framstupa sidoläge och vips är SEs historia styrkt? Utan att det är styrkt att det faktiskt var SE som gjorde det, om det nu ens inträffade.

Det är ju märkligt att andra vittnen klarar av att observera varandra men inte honom, under dessa kaotiska minuter. Gemensam selektiv blindhet? Hur sannolikt är det att 20 personer drabbas av det?

Alla andra vittnen som var på plats eller åhörare som antog en aktiv roll är tydligt identifierade oberoende av varandra. För alla andra är namn och plats de befann sig och handlingar verifierade. Med dina egna ord finns detta inte för SE utan med dina egna ord ”finns spår i material av en man som med ganska stor sannolikhet är SE”. Jämför med om man skulle säga detsamma om LJ, AB, AD eller nån av de andra. Det är rent ut sagt skrattretande med vilken låg nivå av säkerhet du nöjer dig, när det just SEs närvaro på platsen.

Jag tar knappt ditt svar ens seriöst måste jag säga. Med den typen av argumentation kan du ju inte själv ifrågasätta några vittnen som missar huvudbonader eller missbedömer GMs ålder.
Senast redigerad av Zurfarn08 2023-02-18 kl. 14:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in