Citat:
Ursprungligen postat av
Roerlig
(Mitt inlägg nedan blev visst utläggning om ammunitionen i relation till SE i allmänhet och inte svar på det ovan)
--------------------
Apropå att det på nebulösa grunder brukar tjatas om Åland i relation till SE, erinrar jag mig att Olofssons sportaffär i Mariehamn tar in ett enstaka och sällsynt stort parti (10 askar) omkring 1981.
--------------------
Det är ju inte helt uteslutet bortom alla rimliga gränser att Ålansskvinnan tog fel på datum och att SE, fru och barn lämnade sin herrgård redan innan mordet och åkte till Mariehamn för att övervaka tryckningen av EAPs tidning och slinka in på Olofssons sportaffär och där införskaffat en av dessa 10 askar med ammunition!
Att ammunitionen var svårsåld verkar det finnas indikationer på, så det fanns säkert askar kvar från 1981 i Olofssons sportaffär i Mariehamn. Det finns inte heller något som inte tyder på att Olofssons sportaffär i Mariehamn kan ha ruckat på reglerna för att sälja ammunition när SE var inne i affären före mordet. Om det är så att HO på Skandia är släkt med butiksinnehavaren på Åland (samma efternamn) så förklara det hans patetiska försök att ge SE ett alibi för mordet genom att ljuga om samtalet med SE i receptionen på Skandia samtidigt som OP mördades ute på gatan av SE.
Ålandskvinnan kan ha kommit ihåg fel datum och minnas fel att SE och hon diskuterade 33-åringen, OPs begravning och Palmemordet i allmänhet då hon kan ha förväxlat konversationen med det hon läst i tidningen senare. Detta får vi kalla "förväxlingsteorin".
Att det verkligen var SE som var inne i butiken bevisas av att han ljög om "herrgården" och att han lånat ett funktionsnedsatt barn för att påverka utredningen och blanda bort korten redan innan mordet. Att SE verkligen var inne i affären bevisas av att SE uppgav för Ålandskvinnan att han hade mött OP på Slottsbacken i Stockholm. Det kan Ålandskvinnan inte förväxlat med det hon efter mordet läste i Expressen och såg på TV. Att det var SE som var inne i affären bevisas också av att han ljög om herrgården. SE hade ingen herrgård men var känd för att ljuga!
För att kunna bestämma datum för när SE köpte mordkulorna och rimligen en isborr, (som efter mordet användes på isen på Längtjärnen), på Olofssons sportaffär i Mariehamn, bör man ta reda på när EAP i Mariehamn tryckte det nummer av sin tidning som kom ut strax före mordet.
Att SE helt säkert var med i EAP bevisas av att han hade en högerextrem granne i Täby som bodde någon kilometer bort, det förklara TP tydligt i sin bok. Det finns inte heller någon alternativ förklaring till att SE befann sig på Åland före mordet än att hjälpa till med det grafiska på tryckeriet där EAP tryckte sin tidning. SE jobbade ju som grafiker nämligen! SE hade ett stort behov av pengar på grund av alkoholmissbruk och höga levnadsomkostnader bland annat skatter orsakade av OP som medförde att han tvingades sälja grafiska tjänster svart till EAP. Just skattetrycket var ett starkt finansiellt motiv för SE att mörda OP.
Vi vet också att SE fuskade med sina stämplingstider på Skandia så även om han var instämplad på jobbet det datum då EAPs tidning, som kom ut precis före mordet, trycktes i Mariehamn så kan man inte utesluta SE som GM. Ingenting talar emot att HO var i maskopi med SE och stämplade in och ut honom när han var på Åland. Båda spelade ju bridge och HO kan ju varit högerextrem eller androgyn han också då inget motsäger detta i materialet. Att HOs släkting med sportaffären på Åland fuskade med reglerna för ammunitionsinköp tyder på att HO tipsade SE om möjligheten.
Nu när vi vet att SE med största sannolikhet köpte mordkulorna på Olofssons sportaffär i Mariehamn behöver vi inte heller tveka på att SE hade ett mycket starkt motiv att mörda OP. Annars hade han ju inte köpt kulor och isborr på Åland innan mordet! SE planerad bevisligen att skjuta OP redan före mordet.
Vi förstår också att SE hade tillgång till en påkostad, utsirad revolver med elfenbenskolv eftersom han "erkänt detta i Skydd och Säkerhet". Med minsta analytisk förmåga (jag har klarat av att läsa nästan hela TPs bok "Den osannolika mördaren" och är därför expert på MOP,) så inser man att revolvern måste komma från Indien då det finns elefanter i Indien eller Afrika och inga uppgifter i TPs bok ger stöd för att SE varit i Afrika, men att han är född i Indien och att revolvern därför måste komma från Indien kan ingen förneka, eftersom det är SE som har mördat OP.
Jag tror personligen, men denna del av teorin är något spekulativ från min sida, att SE också letade efter en blå overall inne i Maggans klädbutik för att kunna förklä sig då han före mordet planerade att dumpa revolvern i ett nyborrat pimpelfiskehål i isen på Långtjärnen måndagen efter mordet. Det bör också påpekas att elfenben i motsats till trä är tyngre än vatten varför mordvapnet med den utsirade elfenbenskolven var synnerligen lättsänkt i ishålet på Långtjärnen. Att mordet planerades långt i förväg stöds av att SE redan hyrt stugan i Idre innan mordet och att han redan bestämt sig för att dumpa mordvapnet i Långtjärnen bevisas av att han köpte just en isborr på Åland innan mordet!
SE hade således bevisligen före mordet:
- Ett mordvapen från Indien.
- Ammunition av "rätt" sort inköpt på HOs släktings affär i Mariehamn.
- Ett starkt ekonomiskt motiv för att mörda OP. (TP förklara det här jättebra i sin bok.)
- Agerat i maskopi med HO som efter mordet försökte ge SE ett falskt alibi.
- Förberett dumpningen av mordvapnet genom att köpa en isborr och hyra fjällstuga före mordet.
- Ljugit om att han ägde en herrgård för att inte bli identifierad av Maggan i klädbutiken i Mariehamn.
- Varit behjälplig vid tryckningen av EAPs tidning på Åland eftersom han var grafiker och granne med en bekräftad högerextremist.
Om bara Maggan i klädaffären kan ha rört ihop datumen för när hon träffade SE i Mariehamn är denna teori oändligt mer trolig än att SE bara var ett vittne. Det går inte att komma runt! SE kan ju inte både varit på mordplatsen och varit ett vittne samtidigt har jag lärt mig i TPs "jättebraiga" bok. Det finns ett fåtal anekdotiska exempel på personer som både varit på mordplatsen och som är vittnen samtidigt, men detta kan omöjligt gälla SE då han ju med säkerhet är GM eftersom han också varit på mordplatsen.
Eftersom mitt inlägg saknar varje spår av såväl önsketänkande som cirkelbevis så hoppas jag innerligt att det är uppenbart för alla och envar att mitt inlägg bevisar sig själv!
"Det går helt enkelt inte att komma runt SE som GM!" (Inte ens med påhittade cirkelbevis.)
Case closed! (KP hann tyvärr före med samma typ av resonemang.)