2023-02-17, 04:59
Medlem
Om man får låna tråden lite:
Jag lider av sömnproblem i perioder och reder oftast ut det genom att bara kämpa mig igenom skiten. Men ibland, cirka en gång i månaden så vinner stressen och jag kan inte sova, ibland på flera dagar. Vid dessa tillfällen tar jag 10-15mg Oxascand vilket räddar mig i stunden. Tabletterna har jag fått av en nära vän som fått det utskrivet. Detta får mig att komma ner och jag somnar och lättnaden tar vid när jag äntligen sovit igen.

Bara vetskapen av att jag har dessa ifall det skiter sig och ”fastnar” i vaket tillstånd liksom, det har varit en enorm lättnad vilket resulterat i att dessa tillfällen blir allt färre. På sin absoluta höjd någon gång i månaden.

Är jag i någon riskzon? Har aldrig varit beroende av något någonsin men man blir aningen nojjig av allt man läser om benso i diverse forum. Jag kan få det utskrivet av min läkare om jag vill och vet med mig själv att jag inte skulle ”fuska” i vardagen med dessa piller. Jag använder de inte heller på rutin utan bara när det krisar. Har tagit kanske 100mg på ett år. Vad säger ni?
Citera
2023-02-17, 19:10
Medlem
0xgh64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejtjena
Om man får låna tråden lite:
Jag lider av sömnproblem i perioder och reder oftast ut det genom att bara kämpa mig igenom skiten. Men ibland, cirka en gång i månaden så vinner stressen och jag kan inte sova, ibland på flera dagar. Vid dessa tillfällen tar jag 10-15mg Oxascand vilket räddar mig i stunden. Tabletterna har jag fått av en nära vän som fått det utskrivet. Detta får mig att komma ner och jag somnar och lättnaden tar vid när jag äntligen sovit igen.

Bara vetskapen av att jag har dessa ifall det skiter sig och ”fastnar” i vaket tillstånd liksom, det har varit en enorm lättnad vilket resulterat i att dessa tillfällen blir allt färre. På sin absoluta höjd någon gång i månaden.

Är jag i någon riskzon? Har aldrig varit beroende av något någonsin men man blir aningen nojjig av allt man läser om benso i diverse forum. Jag kan få det utskrivet av min läkare om jag vill och vet med mig själv att jag inte skulle ”fuska” i vardagen med dessa piller. Jag använder de inte heller på rutin utan bara när det krisar. Har tagit kanske 100mg på ett år. Vad säger ni?
Du är i större riskzon att inte ta när du behöver om du inte sitter och flummar på dom
Citera
2023-02-18, 01:25
Medlem
Har fått flera olika varianter utskrivna och själv läst på mycket och även frågat läkare. Den medicin som jag tycker är helt överlägsen de andra när det enbart är ångesten man vill ha bort och inte flumma är iktorivil. Det är en långtidsverkande benzo (är från start för epilepsi) man behöver därför bara ta det en eller två gånger per dag. Iom att den är långtidsverkande så får man inte de där topparna och dalarna som med andra benzo utan man mår stabilt hela tiden. Jag kände mig lugn och ångestfri utan att för den skull känna mig det minsta påverkad. Iktorivil är nog den enda benzo som inte alla utvecklar tolerans för. Under det året jag tog dem så tog jag samma dos en gång om dagen och hade aldrig behovet att öka och effekten blev densamma. Vet även folk som ätit den mellan 5-10 år och fortfarande har samma effekt utan dosökning. Alla andra benzo jag testat som tex stesolid har jag slutat få samma effekt och behövt öka efter ett tag. Iktorivil är helt enkelt en helt fantastisk medicin för ångestlindring enligt mig.
Citera
2023-02-18, 02:13
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katastrofen1
2mg klonazepam varje dag. Har gjort det i 8 år och har varit räddningen i mitt liv. Att vara ångestfri är helt jävla fantastiskt!

Har tagit samma dos Xanor i 22 år. Jag är lite dum i huvudet av den men det är värt det. All den värsta ångesten är borta och innan levde jag med panikattacker. Jag kan dock även på benso känna mig stressad för jag är lättstressad. För mig tar den bort en viss sorts ångest enbart.

Det jag ångrar är att jag på inrådan av läkare efter kanske ett år var att ta varje dag, inte bara vid behov. Då blir man inte fysiskt beroende.

Jag har inga problem med att vara beroende eftersom jag inte söker rus eller ökar dos. Men skräcken att få medicinen indragen med döden som följd finns där. Flera läkare har tagit bort medicinen för mig och trott att man kan sluta från en dag till en annan. Och när min läkare som jag haft till förra året slutade, fick jag hyrläkare som inte ville ge mig 50 dagar per gång utan bara 10 dagar. Plus 5 dagar för dem att förnya receptet och tre dagar för apoteket att beställa. Så 10 dagar på medicin, sedan 8 dagar utan, 10 på. De fattade inte hur farligt det var. Som tur var hade en kompis Xanor hemma som jag fick av för de dagarna som fattades.

Måste dessutom ha en läkare i annan region då min region har bannlyst Xanor vilken är den enda benso jag kan ta eftersom jag bryter ner medicin långsamt och den är den snabbaste.

För dem som får sina liv helt ruinerade av ångest tycker jag man ska få ha benso. Särskilt när man som jag redan hade prövat 30 andra mediciner.

Jag fattar inte det där med att man inte får bli beroende. Jag är även beroende av min SSRI. Jag blir extremt sjuk om jag missar doser. Men den medicinen kastar de efter mig. Jag kan väl inte hjälpa att ANDRA missbrukar benso och blir höga. För mig är det bara ångestlindring som gäller. Inte att må för bra.
Citera
2023-02-18, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skadad85
Diazepam eller oxasxand är långtidsverkande så det är ju nice,

Finns ingen anledning att gå med ångest, själv använde jag xanor en period och slutade med det, efter så avrådde jag alltid folk från benzo,

Men sen kom ångesten tillbaka efter flera år, och jag började igen, och insåg att jag slösat flera år på att gå och ha ångest och vara stingslig mot familjen helt i onödan,

Så länge samhälley ser ut som det gör med all stress och press så kommer iaf jag behöva benzo

Är Oxascand/Sobril långtidsverkande? Jag har fått för mig att Etizolam är den som har kortast halveringstid på 3-4 timmar och efter se så är de Xanor/Alprazolam och sen där efter kommer Oxascand/Sobril och Iktrovil/klonazepam?

Mvh
Senast redigerad av C.O.G.N.A.C 2023-02-18 kl. 08:58.
Citera
2023-02-18, 08:50
Medlem
Mär du säger att du går på Benz en period hur länge tar du då är de unge för 3 månader tex på 3 mg xanor sen så trappar du ner och funkar relativt bra utan benzon?
Än annan är ju värst beroende människan tyvärr...när jag väl har börjat så kan jag inte vara utan sen känns de som 😤
Senast redigerad av C.O.G.N.A.C 2023-02-18 kl. 08:57.
Citera
2023-02-18, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Har tagit samma dos Xanor i 22 år. Jag är lite dum i huvudet av den men det är värt det. All den värsta ångesten är borta och innan levde jag med panikattacker. Jag kan dock även på benso känna mig stressad för jag är lättstressad. För mig tar den bort en viss sorts ångest enbart.

Det jag ångrar är att jag på inrådan av läkare efter kanske ett år var att ta varje dag, inte bara vid behov. Då blir man inte fysiskt beroende.

Jag har inga problem med att vara beroende eftersom jag inte söker rus eller ökar dos. Men skräcken att få medicinen indragen med döden som följd finns där. Flera läkare har tagit bort medicinen för mig och trott att man kan sluta från en dag till en annan. Och när min läkare som jag haft till förra året slutade, fick jag hyrläkare som inte ville ge mig 50 dagar per gång utan bara 10 dagar. Plus 5 dagar för dem att förnya receptet och tre dagar för apoteket att beställa. Så 10 dagar på medicin, sedan 8 dagar utan, 10 på. De fattade inte hur farligt det var. Som tur var hade en kompis Xanor hemma som jag fick av för de dagarna som fattades.

Måste dessutom ha en läkare i annan region då min region har bannlyst Xanor vilken är den enda benso jag kan ta eftersom jag bryter ner medicin långsamt och den är den snabbaste.

För dem som får sina liv helt ruinerade av ångest tycker jag man ska få ha benso. Särskilt när man som jag redan hade prövat 30 andra mediciner.

Jag fattar inte det där med att man inte får bli beroende. Jag är även beroende av min SSRI. Jag blir extremt sjuk om jag missar doser. Men den medicinen kastar de efter mig. Jag kan väl inte hjälpa att ANDRA missbrukar benso och blir höga. För mig är det bara ångestlindring som gäller. Inte att må för bra.

Du har så rätt, jag har gåt genom allt va de de heter Mirtazapin Quentapin/Serouquel Sertalin Lergigan Almemazin Theralen Propavan Ventalaxin Citalopram Cipralex bla och då är de även sömntabletter jag skrivit men dessa är dom jag kommer på just nu men jag har käkat fler. Ett tag käkade jag 14 st tabletter om dagen och blev givetvis svullen och gick upp i vikt.
VARFÖR ska dom tvinga på än så här många saker istället för att tex 10 mg stesolid de måste väl vara hälsosammare? Men är de för man kan bli beroende framkallande?

Min fråga är hur lyckades du få medicin i en annan region? Tyvärr så hade jag 200 mg Lyrica (barn dos typ) och 10 mg Zolplidem var 3e dag (vidbehov) men jag fick 30 st var tredje månad så det blir en tablett var tredje dag men det blev tyvärr att jag käka en varje kväll. Sen i skit staden jag bor i så hamnade jag på avgiftningen för mitt Opiat missbruk (ej på recept).
Då skriver kuk läkaren till min vanliga läkare och sa åt honom att inte skriva ut narkotika klassade medel till mig. Även fast jag varken missbrukat lyrican eller zolplidemen 😡😡😡

Så nu tänkte jag fråga dig hur får ut Xanor I en annan Region för jag funderar på att åka till en annan stad helst stor stad som Gbg Sthlm Uppsala fast till privat läkare då dom ej kan se i journalen att jag har haft missbruks problem.
Hur gjorde du när du åkte till en annan Region för att få ut dina Xanor? Glad för din skull att du har dom i 22 år för att kunna fungera.

En annan sak jag bor i en mellan stor stad i mitten Sverige och där ska dom försöka dra in på sååå mycket narkotikaklassade substanser så mycket dom kan det ska bara vara dom sån VERKLIGEN behöver dom (vad dom anser) och det är helt sjukt. En vän till min morsa bla han och hans fru har haft Stesolid i över 40 år båda två och jag vet bara vad den ena har och han har 20 mg om dagen.
Dom har inte misskött sig på nått sätt dom är inga missbrukare dom är vanliga svennebananer som dricker några bärs på helgerna. Så nu är dom båda nere på 2 mg Stesolid om dagen.... ja tycker detta är skandal kanten tillägga att dom är i 55-60 års åldern.

Mvh
Senast redigerad av C.O.G.N.A.C 2023-02-18 kl. 08:59.
Citera
2023-02-18, 14:34
Bannlyst
Kanske en på 20 klarar av det. Skämtar inte.
Citera
2023-02-18, 16:21
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.O.G.N.A.C
Du har så rätt, jag har gåt genom allt va de de heter Mirtazapin Quentapin/Serouquel Sertalin Lergigan Almemazin Theralen Propavan Ventalaxin Citalopram Cipralex bla och då är de även sömntabletter jag skrivit men dessa är dom jag kommer på just nu men jag har käkat fler. Ett tag käkade jag 14 st tabletter om dagen och blev givetvis svullen och gick upp i vikt.
VARFÖR ska dom tvinga på än så här många saker istället för att tex 10 mg stesolid de måste väl vara hälsosammare? Men är de för man kan bli beroende framkallande?

Min fråga är hur lyckades du få medicin i en annan region? Tyvärr så hade jag 200 mg Lyrica (barn dos typ) och 10 mg Zolplidem var 3e dag (vidbehov) men jag fick 30 st var tredje månad så det blir en tablett var tredje dag men det blev tyvärr att jag käka en varje kväll. Sen i skit staden jag bor i så hamnade jag på avgiftningen för mitt Opiat missbruk (ej på recept).
Då skriver kuk läkaren till min vanliga läkare och sa åt honom att inte skriva ut narkotika klassade medel till mig. Även fast jag varken missbrukat lyrican eller zolplidemen 😡😡😡

Så nu tänkte jag fråga dig hur får ut Xanor I en annan Region för jag funderar på att åka till en annan stad helst stor stad som Gbg Sthlm Uppsala fast till privat läkare då dom ej kan se i journalen att jag har haft missbruks problem.
Hur gjorde du när du åkte till en annan Region för att få ut dina Xanor? Glad för din skull att du har dom i 22 år för att kunna fungera.

En annan sak jag bor i en mellan stor stad i mitten Sverige och där ska dom försöka dra in på sååå mycket narkotikaklassade substanser så mycket dom kan det ska bara vara dom sån VERKLIGEN behöver dom (vad dom anser) och det är helt sjukt. En vän till min morsa bla han och hans fru har haft Stesolid i över 40 år båda två och jag vet bara vad den ena har och han har 20 mg om dagen.
Dom har inte misskött sig på nått sätt dom är inga missbrukare dom är vanliga svennebananer som dricker några bärs på helgerna. Så nu är dom båda nere på 2 mg Stesolid om dagen.... ja tycker detta är skandal kanten tillägga att dom är i 55-60 års åldern.

Mvh

De saker de ger istället för benso är extremt starka och man vet att dessa leder till demens. Varför ska man ha en nedbruten hjärna vid 60 om man inte måste? Och som du säger. Man tar vansinniga doser av skiten. Jag hade 10 tabletter Atarax om dagen. Maxdos är 8 tydligen. Väck i huvet var ju bara förnamnet. Man fungerade inte. Ständigt trött och skakig. Ett vrak. Enda anledningen jag gick med på att ta dem var att jag kunde somna på kvällen så att jag fick sinnesro i sömnen. Alltså, ska man sova bort sitt liv?

Min region är sjuk. Den tycker man ska ta bort benso för alla, fast man är över 50. De gör ingen personlig bedömning, alla behandlas lika. De kunde tänka sig att byta över mig till Stesolid som de anser inte är lika beroendeframkallande (lögn, all benso kan ge fysiskt beroende), men jag kan inte bryta ner stess. Får fel reaktioner av den och den går typ aldrig ur kroppen. Men ingen hänsyn tas till det. Vi behandlar alla lika, sa de till mig. Man blir förbannad.

Anledningen till att jag går i en annan region är att min har så extremt dålig vård att vi annars skulle ha enorma vårdköer. Därför har de öppnat regionen som gränsar till oss för oss. Dvs vi kan söka i den på samma sätt som vi söker hemma.

Har din region avtal med en annan region är det en närliggande. Värt att kolla.
Citera
2023-02-18, 16:25
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kukpasta
Kanske en på 20 klarar av det. Skämtar inte.

Beror helt på. Tar man benso av fel anledning och skaffar själv, kommer man att trilla dit. Då kommer man se den som knark. Man har inte heller samma hjärnkemi som en med ångest. De med ångest har extremt låg missbruksrisk. Jag har faktiskt aldrig träffat en enda som missbrukat benso, som har ångest. Och då har jag träffat många. Sådana som fått av vården.

De som inte mår dåligt och bara vill bli höga ska naturligtvis inte ha. Det är sådana som ni som har stigmatiserat medicinen så vi andra som sköter oss inte får.
Citera
2023-02-18, 18:21
Medlem
Katastrofen1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation

Exakt. Om skiten fungerar så borde beroendet inte spela roll.
Citera
2023-02-22, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av datornurrrden
Detta är en tråd jag gått och funderat på länge så det hade varit kul om man fått en pytteliten kant här på FB.

Jag har nu i flera år mått dåligt, testat det mesta (tro mig när jag säger det), även lyckats gå och bli alkis under en period (ren nu), men generellt sett så är det låg energi, deppighet och panikkänslor när jag är utanför hemmet. Alltid är det något som ligger i psyket och trycker i bakgrunden, aldrig känner jag mig riktigt glad eller lugn.

Och för att göra en lång historia kort så mitt i detta, förra veckan, fick jag i mig 5mg diazepam... och jag mådde så fantastiskt jävla bra! Det kändes nästan som man åkte tillbaka till 15bast innan ångesten och all skit drog igång, grät faktiskt av känslan av att bara inte ha någon ångest och känna mig normal. Fick en sån jävla motivation att jag städade hela lägenheten och fick riktigt mycket jobb gjort (jobbar hemma), tror heller aldrig jag varit så snäll mot min sambo som jag var då...

Jag vet att man inte ska förlita sig på piller men jag tror fan jag kan behöva en push i ryggen just nu för att komma på fötter igen, och jag funderar på att medicinera mig med diazepam. Om jag ändå ska vara en zombie dagarna långa, så kan det väl ändå vara värt ett försök?
Jag har spenderat flera timmar här på FB och läst om allas upplevelser och insett att benso är något man måste respektera något djävulskt, vilket jag gör. Jag har en enorm respekt för den, därför undrar jag hur mycket och hur ofta kan man ta benso utan att bli beroende eller öka toleransen anmärkningsvärt?

Jag tog 5mg diazepam och det funkade perfekt. Om dagligen inte är rätt väg att gå så kanske 2-3 gånger i veckan? Vad tror ni om det? Kan jag få 2-3 dagar i veckan där jag bara kan slappna av så kan jag hålla mig de andra 4-5, det lär bli en jävla motivation i livet!
Finns det några här som brukar benso dagligen/per gånger i veckan och har gjort det i flera år? Hur fungerar det? Hur är det med toleransen? Nu är inte detta planen utan jag vill bara komma på fötterna, men går det att leva ett helt liv på benso om man sköter sig? Jag vill absolute inte "flumma", vill bara känna mig normal! Har hört att vissa gått på 5mg, till och med dagligen i flera år, och aldrig haft några problem...?

Svar uppskattas! All slags input uppskattas! Tack!

Jag åt mycket benzo förr och precis som du säger fick jag saker gjort för mig ledde det till ett beroende som var jobbigt att ta sig ur, grejen var för mig att jag börja med dem som medecin hade xanor depot och även de snabbverkande och fick också iktorivil till det ett tag.senare tog jag allt benzo jag fick tag på för att jag ville va flöddrad. Det här var ca 15-20 år sedan. När jag sluta med dem blev ångesten/oro 1 miljon gånger värre än den ångesten/oro som jag medecinerade för i början. Jag sköt fram ett problem som blev 100 ggr värre sedan. Det tog nog 1 år minst efter avgiftningen innan panikångestatackerns lugna ner sig. Har tagit några ggr efter det men konstigt nog verkar det funka tvärtom på mig nu, benzon ger mig ångest. Avgiftningen var inte trevlig, svettades mycket, mardrömmar, panikångest och fick kramp anfall typ ep anfall och ryckningar. Av min erfarenhet från benzo kan jag tycka att har man tendens att bli beroende ska man passa sig, det kan bli så att man inte ens vågar gå utanför dörren utan en xanor i fickan. Men sedan finns det ju dom som klarar att bara ta vid behov och som verkligen har nytta av dem, jsg tror som du beskriver det att du skulle kunna med den lilla dosen hålla dig från att bli beroende. Hjälper det dig så tycker jag att kör på men ha dina begränsningar, tex ta dem inte bara för att utan ta när du verkligen behöver och håll dig till den låga dosen . Toleransen ökar fort om man äter dagligen men om du tar vid behov så kan du hålla samma dos
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in