2023-02-17, 12:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Javool
Inget, tycker liksom många att du är ett får som bara gör som du blivit tillsagd. Så vi skakar på huvudet i medlidande.
Om jag hade en krona för varje gång jag stötte på din typ här på Flashback så hade jag varit rik. Självupptagna muppar utan självkritik som absolut inte kan tänka sig att någon som kan tänka själv kan komma fram till en annan slutsats.

Anledningen att jag blinkar vänster är för att jag har märkt att jag själv uppskattar när andra gör det. Och i synnerhet i små rondeller underlättar det.

Du sa att det orsakar förvirring. Vari ligger förvirringen?
Citera
2023-02-17, 12:48
Avslutad
Finns ingen mening med att blinka för en fortsatt färd inom sin fil. Den blinken tillför ingenting som vi inte redan begriper. Ni idiotförklarar bara er själva.
Citera
2023-02-17, 12:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
Varför skulle en vänsterblink vara ett förtydligande? Du svänger ju aldrig av till vänster, så ett vänsterblink är endast förvirrande och helt missvisande. No offense, men ni utstrålar inte så hög IQ när ni blinkar för att n iinte begriper hur man ska köra där. Vägen runt en rondell har samma regler som vilket annan enkelriktad väg som helst, men ni tror väl att det är nåt "mystiskt och svårt" - så ni drar till med en massa extragrejer som bara gör saker än mer förvirrande.
Ledsen att det förvirrar dig. Men du kanske inte ska börja tjafsa om IQ när du är den som blir förvirrad där andra inte blir det.
Citera
2023-02-17, 13:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Ledsen att det förvirrar dig. Men du kanske inte ska börja tjafsa om IQ när du är den som blir förvirrad där andra inte blir det.
Blinkar du till vänster på andra enkelriktade vägar också när du bara fortsätter längs vägen? eller är det bara kurvor/svängar som gör dig osäker och du drar till med vänsterblinkersen?

Vad är det du vill förmedla med vänsterblinken som du inte gör med oblinkat? kan du svara på den frågan? och dra då inte till med att "det ser ut som en korsning" eller "jag ska av i tredje som ligger åt vänster" . Det spelar ingen roll om nåt ser ut som en korsning om det inte heller är det. Och om du ska av i tredje? vem fan tror du bryr sig och vem skulle ha hjälp av det och vem har ens koll på var just du körde in? Det är som att börja blinka vänster för att du ska av till macken som ligger på vänster sida om motorvägen där du kör, men avfarten är ju till höger!
Citera
2023-02-17, 13:00
Avslutad
Citat:
Finns ingen mening med att blinka för en fortsatt färd inom sin fil. Den blinken tillför ingenting som vi inte redan begriper. Ni idiotförklarar bara er själva.
I små rondeller gör det saker betydligt smidigare. I synnerhet i en situation där rondellen är placerad på en huvudgata som 99% av all trafik går på. När jag närmar mig rondellen och ser att mötande bil blinkar vänster så gör jag mig mer beredd på att agera på den situationen.
Citera
2023-02-17, 13:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
I små rondeller gör det saker betydligt smidigare. I synnerhet i en situation där rondellen är placerad på en huvudgata som 99% av all trafik går på. När jag närmar mig rondellen och ser att mötande bil blinkar vänster så gör jag mig mer beredd på att agera på den situationen.
Du har väjningsplikt före varje rondell och ska alltid va beredd på att väja. En cirkulationsplats är alltid skyltad korrekt annars är det ingen cirkulationsplats.
Senast redigerad av qaaq 2023-02-17 kl. 13:05.
Citera
2023-02-17, 13:03
Medlem
1754s avatar
Citat:
Jag använder blinkers, på rätt sätt.
Jag kan komma med löften om ett IQ score som är bra mycket högre än dig, men tjänar sällan till på ett anonymt forum som det här.

Jag lägger fram min förklaring till hur en rondell fungerar och varför det är helt onödigt med vänsterblinkningar. Jag ber er förklara teorin bakom eran vänsterblinkning, jag är genuint intresserad hur det skulle hjälpa i något scenario alls. Men allt ni kommer med är att jag är dum som inte förstår.
Vem är det egentligen som är korkad då?

Jag anser det här argumentionen är avslutad då ni inte kan komma med några svar alls.

Hade du haft någon som helst iq så hade du förstått varför man blinkar vänster i rondell även fast man inte behöver enligt lagen.
Citera
2023-02-17, 13:06
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Funkar i Linköping

Haha, Linköping, jag har bott på Augustbergsgatan.
En småstad, mycket begränsad trafik. Multiplicera Linköping med 15 så får du Stockholms befolkning och trafikmängd.
Citera
2023-02-17, 13:09
Avslutad
Citat:
Du har väjningsplikt före en rondell och ska alltid va beredd på att väja. En cirkulationsplats är alltid skyltad korrekt annars är det ingen cirkulationsplats.
Ja det är jag fullt medveten om, men till skillnad från dig så kan jag se lite nyanser. Jag är beredd på att väja. Om mötande bil blinkar vänster så ökar jag fokus på den bilen och saktar ner tidigare än jag hade gjort annars. Blinkar bilen höger så minskar jag fokus på den bilen.

Kan du svara på varför en utredare på Transportstyrelsen rekommenderar att man blinkar vänster i cirkulationsplatser även om det inte finns lagkrav på det?

Och jag skulle faktiskt också vilja veta hur du utnyttjar att folk blinkar höger när de ska ut. Hur nyttjar du det?
Senast redigerad av SvenHelsing 2023-02-17 kl. 13:22.
Citera
2023-02-17, 13:19
Medlem
SnilleFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1754
Hade du haft någon som helst iq så hade du förstått varför man blinkar vänster i rondell även fast man inte behöver enligt lagen.
Det enda positiva med det är väl för att upplysa galningar som prompt ska in före en innan man hinner svänga vänster i rondellen och för att dem tar en chansning för de tror du kommer svänga höger.
Senast redigerad av SnilleFix 2023-02-17 kl. 13:50.
Citera
2023-02-17, 14:54
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:

Jag är glad i alla fall om du blinkar höger, det är inte många vänsterblinkare som bryr sig om.

Det här måste ju ändå vara någon sorts inbillning. Den som vänsterblinkar i rondell är väl snarare överbenägen att med blinkers ange färdriktning, än tvärtom.
De som inte blinker höger är i min erfarenhet de som inte bryr sig om att blinka alls. Framför allt verkar det handla om människor som tänker att det inte riktigt räknas som en sväng, när man åker till höger eller rätt fram i en rondell, och att det inte något som andra trafikanter skulle behöva få information om.
Citera
2023-02-17, 15:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Det här måste ju ändå vara någon sorts inbillning. Den som vänsterblinkar i rondell är väl snarare överbenägen att med blinkers ange färdriktning, än tvärtom.
De som inte blinker höger är i min erfarenhet de som inte bryr sig om att blinka alls. Framför allt verkar det handla om människor som tänker att det inte riktigt räknas som en sväng, när man åker till höger eller rätt fram i en rondell, och att det inte något som andra trafikanter skulle behöva få information om.
Är faktiskt lite nyfiken på varför det anses så viktigt att blinka ut sig ur en rondell. I de flesta rondeller så bibehåller man sin fart när man åker ut, ja man ökar den oftast till och med. Här skiljer sig en rondell markant från en korsning då man oftast saktar in ordentligt innan sväng, vilket bakomvarande bil självfallet bör varnas för.

Så säg att en bil blinkar höger. Hur nyttjar man det? Det är ju inte direkt jätteanvändbart till att göra en omkörning inuti rondellen. Och om bilen inte blinkar höger och fortsätter köra runt i rondellen, ska man då göra en snabb omkörning på högersidan? Knappast.

Så då kanske det är relevant när man istället ska in i en rondell? Tja, är det en stor rondell har man inte så stor nytta av att se att den bil som kommer från vänster blinkar ut en avfart tidigare. Då hinner man köra in ändå. I en mindre rondell har det dock lite betydelse. Dock ska man ju komma ihåg att väjningsplikten inte automatiskt försvinner bara för att någon annan blinkar.

De enda blinkningarna i rondeller som jag skulle se som riktigt viktiga är när man byter fil inuti en flerfilig rondell.
Senast redigerad av SvenHelsing 2023-02-17 kl. 15:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in