2023-02-17, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Tror att Ryssland också har problem med ammunition, deras artillerianvändning ska ha gått ner betydligt. Ukraina får nu stora leveranser från Pakistan, Ryssland från Belarus och Nordkorea.

Just bristen på artilleri är väl också en anledning till att Ukraina börjar få mer moderna vapen.

Att deras artillerianvänding har gått ner kan ju dock vara att de omgrupperar och vill ha fulla lager inför att de räknar med att skjuta fram fronten rejält nu.

Ukraina sa att Ryssland skulle ha fallit nu och kollapsat. Verkar mest var propaganda då de verkar vara ännu mer man vid fronten som trycker på…
Men vi får väll se vad som händer kommande tre veckor.
Citera
2023-02-17, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LortJohan
Intressant anekdot, är nära vän med ett 10tal Ukrainare och känner fler. Kan säga att det är inget annat än rysshat hos dom nu, fullkommligt rysshat. Brukade gå på Banya med ett gäng av dom tidigare men inte ens det vill dom göra nu. Dom hatar allt ryskt. En av dom är dessutom ifrån Sevastopol men har nyligen flytt till Estland med sitt barn (ensamstående pappa).

De jag pratat med i privata sammanhang kommer från någon slags högre klass och har varit mer resonerande. Jag sa "Slava Ukraini" till dem men de sa inte tillbaka. De här tjejerna gillade inte uttrycket och tyckte hela sektbeteendet kändes äckligt. De var inte proryska eller för Putin på något sätt.

De jag jobbat med känns väldigt ryska men de är ukrainare. Slava Ukraini bemöts med ett svar men lågmäld, suckande och blick i golvet. De säger det för att de vet att de måste.
Citera
2023-02-17, 00:53
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luckyaso
De jag pratat med i privata sammanhang kommer från någon slags högre klass och har varit mer resonerande. Jag sa "Slava Ukraini" till dem men de sa inte tillbaka. De här tjejerna gillade inte uttrycket och tyckte hela sektbeteendet kändes äckligt. De var inte proryska eller för Putin på något sätt.

De jag jobbat med känns väldigt ryska men de är ukrainare. Slava Ukraini bemöts med ett svar men lågmäld, suckande och blick i golvet. De säger det för att de vet att de måste.

Har två ryska damer på mitt extrajobb. De är inte "entusiastiska" för Putins rövartåg om man säger det som så. Jag undviker att peta i detta öppna sår..

(jag är övertygad över att du pratar strunt)
Citera
2023-02-17, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Så du träffade Peskov i peruk 3 gånger, vad gjorde han i Göteborg? Hade de varit ukrainskor hade de inte pratat om nazistiska förband då dessa endast finns i Kreml-propaganda och de hade heller inte tyckt att en del av deras land ska ges till ett annat land som tagit det med våld. De hade säkert inte varit nöjda med den nivå av korruption som finns i Ukraina. Och Ivan, gör något åt ditt översättningsprogram!

Tjejerna gillade framförallt inte uttrycket "Slava Ukraini" och pratade om lite sådant några minuter men framgick tydligt att de inte var proryska men inte heller ukrainarunkare som du.

Det om nazistiska förband var med andra, det var killar runt 30 år. Och ja du vad ska man säga om azov 2014, aidar, högra sektorn.

Det finns ju klippet när Zelensky med entourage kommer till fronten som då var helt nazistisk och nästan försöker skalla Denys Prokopenko eller om det var en av de andra ledarna jag minns inte exakt. Då har flera år gott och Kiev vill in där vid Donbassfronten och ta åt sig äran.

Men nazisterna var de som gjorde nästan all nytta i Maidan, de höll fronten i Donbass från 2014 och tog på kriminella och våldsamma vis över kommunstyren och gator i östra Ukraina. Det här är inte friskt att blunda för i helvete och de ukrianska män jag pratat med vet om detta.
Citera
2023-02-17, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Källan du delade sa uttryckligen att ryska federationens specialstyrkor invaderade Krematorsk och Sloviansk

Nej det var ukrainska medborgargarde med uppbackning från lokala makthavare och vapen från ukrainska armen.

Gröna gubbar var endast på ön
Citera
2023-02-17, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Jag var ute med fyra ukrainska brudar mellan 17-25 i Stockholmstrakten. Samtliga har kommit under kriget 2022. Samtliga hatar ryssar och postar ständigt på sociala medie om ukrainska vinster och ryska terrorattacker.

De HATAR ryssar.

Poängen är att det finns delade meningar. Jag tror många är emot ryska regimen och invasionen precis som de du träffat och möjligtvis ökar de i andel eftersom de mer åt proryska hållet hamnar i rysk assimilering och om de även bor i annat land som Ryssland eller Sverige har ännu mindre koppling till den luddiga ukrainska identiteten

Möjligen att det med hatar ryssar ändå mest känns sjukt och väldigt destruktivt. De flesta har ju familj och släkt på båda sida gränsen, ryska grannar och kollegor. Pratar de med en moldav, uzbek eller armenie pratar de på ryska och har ofta gemensamma kulturella attribut. Att vara rysk innebär ju inte att vara för kriget eller Putin heller.

Kanske menar du något annat eller så är du bara obegåvad med dålig impulskontroll.
Citera
2023-02-17, 01:12
Medlem
Citat:
Nej det var ukrainska medborgargarde med uppbackning från lokala makthavare och vapen från ukrainska armen.

Gröna gubbar var endast på ön

Nope. Den villfarelsen är debunkad sedan länge.
Wagner de gröna har själva sagt att de utförde militärutbildning och tränade partisanerna i Donbas. Vapenleveranserna ansvarade Ryssland för.
Citera
2023-02-17, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Nej! Jag ville som med din kompis, bara visa att du inte alls tycker synd om Ukrainare och vill ha ett slut på kriget, där ryssarna står som förlorare. Bara munväder. Lögner skulle jag vilja säga. Propaganda. Påverkanskampanj.

Eller så är det ni som inte bryr er om ukrainare, bara ett hat mot ryssar.
Citera
2023-02-17, 01:17
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Poängen är att det finns delade meningar. Jag tror många är emot ryska regimen och invasionen precis som de du träffat och möjligtvis ökar de i andel eftersom de mer åt proryska hållet hamnar i rysk assimilering och om de även bor i annat land som Ryssland eller Sverige har ännu mindre koppling till den luddiga ukrainska identiteten

Möjligen att det med hatar ryssar ändå mest känns sjukt och väldigt destruktivt. De flesta har ju familj och släkt på båda sida gränsen, ryska grannar och kollegor. Pratar de med en moldav, uzbek eller armenie pratar de på ryska och har ofta gemensamma kulturella attribut. Att vara rysk innebär ju inte att vara för kriget eller Putin heller.

Kanske menar du något annat eller så är du bara obegåvad med dålig impulskontroll.
De känner starkt för sitt Ukraina och hatar ryssarna som vill förstöra deras land och begår krigsbrott varje dag. Så enkelt är det.
Citera
2023-02-17, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omniscientpotent
Detta eviga tjat om judar.

Fattar du inte hur ni upplevs varje gång ni gnäller på judar?

Fullständigt jävla hjärndöda.

Nu vet du det.

Just ja, glömde bort att judar bara är offer. Allt annat är nazism. För det säger Bonnier.
Citera
2023-02-17, 01:20
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:

Jodå, dock så förändrades det för ett år sedan. Det Putin har gjort har blivit en skiljelinje. Hur många krigsbrott har inte blivit bevittnade, eller att civilbefolkning fått genomleva tapp av egendom eller familj sen detta körde igång ? Det kommer att ta generationer utav rysk "good will" att återställa detta.

För med detta krig som Putin körde igång, så vet Ukraina utan någon som helst tvekan.., var hotet finns.

Blir inte förvånad, om Ukraina startar ett kärnvapenprogram efter kriget. För de kommer att säga : Aldrig igen !
Citera
2023-02-17, 01:25
Medlem
Citat:
Så ge dem det riktiga stödet och det Ukriana ni talar om är fritt på nolltid, med minimal men något ökad risk för spridning.

Det är en väldigt enkelt åtgärd som kan göras snabbt och enkelt. Men även vi är i krig med Ryssland och deras vänner och måste offra mer.

Men den risken för spridning är inte värd tiotusentals ukrainares liv. Snart hundratals och indirekt miljontals.

Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Vojne! Nej varför skulle du ta det som en förolämpning? Är du människosmugglare också?
Det bästa vore förstås för alla parter vore att Ryssland lämnade Ukraina, eller hur?
Du tror väl inte för ett ögonblick att jag tror dig. Du är helt enkelt inte trovärdig.

Om Ryssland lämnar Ukraina vore ett alternativ så vore det bästa utan tvekan.
Men de trodde ju på sin ursprungliga plan som var realistisk och det var inte långt ifrån att det skedde. De 1500 elitwagner som låg i fickor i Kiev kunde lätt gripit Zelensky och mycket talar för att de kuvats då. De var ju 1500 reservister som kaotiskt lyckades radera dem utan order eller så. Det planerade inte lede fi med och mycket i deras bedömningar var felaktig. Men de planerade inget blodbad. Dock mycket högt riskbenägna.

När utvecklingen ändå blev såhär så kan inte gärna Putina, Kreml eller Ryssland ge sig. Det är emot hela DNAt och skulle innebära balkanisering inom landet samt att hela deras heder står på spel.
Deras heder är inte alls så nerfläckad i övriga världen som den är här i väst. Men skulle de ge upp Ukraina så är Tjetjenien det minsta problemet. Dessa kostsamma råttor har man betalt miljarder I veckan för att behålla bara för att markera att ingen släpps ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in