2023-02-16, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Kul att du la ut samma inlägg en andra gång, och kul att ni putinister blir trollade av Nato. Det är lite lurigt av ryssarna att klä de döda ukrainarna i ryska uniformer, men det är säkert av omtanke med liken. Nu är ju dödsoffren på båda sidor orsakade av barnamördare v.puttins militära övergrepp på Ukraina så jag förutsätter att han personligen betalar ett saftigt skadestånd till soldaternas anhöriga.

Dom stjäl de välutrustade ukrainarnas vinteruniformer och skor. De är ett incitament som heter duga....
Citera
2023-02-16, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OSS117
Ha ha skämtare där😂😂😂

Den var bra!

Den ryska ledningen och krigsmakten kommer ju att gå till historien som den sämsta någonsin.

Alla missbedömningar och fiaskon går ju knappt att räkna?

Vi får väl se när krigsröken lägger sig vilka som var mest kompetenta. Väldigt svårt att skilja mellan propaganda och verklighet just nu.

Sen måste man ju komma ihåg att ryssarna möter en väldigt bra soldater som sponsras med vapen från hela västvärlden och ändå så trycker man tillbaka fienden på alla fronter just nu. Och då har man inte satt igång offensiven ännu. Tittar man på ledarna i Väst så imponerar inte dom. Rusig Sunak, Joe Biden, Macron, Olaf Schultz, Sanna Marin och Ulf Kristersson är inga som Putin drömmer mardrömmar om på nätterna direkt.
Citera
2023-02-16, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nidhoogen
Länka ett klipp på Ryska kvinnor som slåss för Ryssland i Ukraina.

Jag väntar.
Ingen slåss frivilligt för den korrupta regimen i Kreml, alla som kunde stack utomlands för att slippa bli mobiliserade in i ryska armén. En miljon av rysslands bäst utbildade stack, historiens största brain drain. Men Armenien nådde en ekonomisk tillväxt på 15% förra året tack vare inflödet av välutbildade ryssar.
Citera
2023-02-16, 23:23
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malew
Ryssland ska alltså ha en bra produktion av ammo igång och alierade länder som handlar med dem.

Väst har inte tänkt tanken på att höja produktion och det kan mycket möjligt bli att Ukraina får slut på ammunition och ryssarna bryter igenom snart. Frågan är hur mycket stridbara män Ukraina har att försvara med. Går nog åt mer än vad de vill berätta. Så männen tar nog slut innan ammon. Frågan är om vi kommer ha ammo att kunna försvara oss emot dem i nästa invasionsvåg.

Tror att Ryssland också har problem med ammunition, deras artillerianvändning ska ha gått ner betydligt. Ukraina får nu stora leveranser från Pakistan, Ryssland från Belarus och Nordkorea.

Just bristen på artilleri är väl också en anledning till att Ukraina börjar få mer moderna vapen.
Citera
2023-02-16, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luckyaso
Bra du kan få säga detta till Putina i ett privat rum eller bakgata istället.

Poängen är varför inte öka eller minska stödet avsevärt det skulle avsluta kriget relativt omgående. Den nivå stödet är på nu ger maximalt antal döda men om man hatar slaver överlag så kanske lockande. Eller vill man offra max antal ryssar och därigenom slinker "ukrainare" med som djurfoder?

Allt jag säger är att ni som ensidigt läser amerikanska medier, brittiska, tyska eller svenska är EFTERBLIVNA om vi pratar om motsvarande som aftonbladet, expressen, SVT, SR, DN med mera
Kallar hen sig Puta när hen håller till på bakgatorna? Om ryssland drog tillbaka alla sina trupper från Ukraina och betalade skadestånd för det man ödelagd, hade kriget varit slut. Det är en otroligt enkel och välfungerande lösning för alla parter.
Citera
2023-02-16, 23:26
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Många ryssar är emot kriget. Många ukrainare också. Finns många frågetecken och olika åsikter. Okunskaper, olika världsbilder, propaganda, hopplöshet och dålig skolning inom diplomati och demokrati.

En viktig kärna i problemet är följande:

Varför ligger stödet på en nivå som ger det 2 jämbördiga parter? Hade stödet minskat till låt säga hälften eller överhuvudtaget så hade Ryssland tagit Donbass och nöjt sig för tillfället. Detta är fakta.

Hade stödet varit avsevärt större hade Ryssland behövt gå all-in för att ens kunna behålla Krim. Det hade åtminstone fått detta dödande att upphöra. Fakta.

Varför ha stödet på just denna nivå som nästan kirurgiskt är utformat för max antal döda?

Man kan göra nästan vadsomhelst annorlunda och färre dör. Kanske några fler i väst men definitivt färre ukrainare. Och det är just det som jag beskriver som allt mer tilltagande är den diskurs som råder inom ukrainska samhället och främst bland många soldater vid fronten.
Är du en konspirationsteoretiker som tror på allt ryssarna säger.
Vad tänker du när du tittar ut genom fönstret en solig dag. "Ahh vilken fin dag!", Sedan stelnar du till och tänker "Kanske för bra?", och börjar kanske misstänka att USA har gjort det så för att lura dig att sluta vara misstänksam. Är du så nojig är du förstås lätt att lura.

Det man kan göra är förstås att gå all in och intervenera. Det är väl vad du vill då! Är det vad du argumenterar för? Väst går in militärt i Ukraina och driver ut ryssen. Även jag är för det, så då propagerar vi för det. Är vi överens?
Citera
2023-02-16, 23:27
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
De finlandssvenska och norska som utbildar ukrainska soldater vid fronten nu som jag läst, hört och chattat med säger att de helt nya som sätts in är 55+ ofta nu. De ville inte och behövde inte ha de över 50 förut. Enligt dem var problemet inte som du beskrev. Utrustning finns i överflöd men inte personal.
Du sitter och chattar med de som utbildar ukrainare vid fronten? Utbildningen sker främst i Tyskland och England, vad är det för typer du har kontakt med som utbildar vid fronten?
Citera
2023-02-16, 23:30
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manfredkaltz
Vi får väl se när krigsröken lägger sig vilka som var mest kompetenta. Väldigt svårt att skilja mellan propaganda och verklighet just nu.

Men går allt enligt plan? Eller inte?
Citera
2023-02-16, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saddam77
Du klarar fortfarande inte av att ljuga med finess… Jag har därmed inget att vara avundsjuk på.
Din poäng då… Ja, det finns ingen poäng i det du skriver…bara hittepå. Ukraina strider på med hjälp av väst. Den stora majoriteten sluter upp bakom regeringen och stödjer idén om ett självständigt Ukraina. Infiltratörerna och förrädarna som sitter hemma och kollar på rysk TV kommer att kastas ut ur landet vid en ukrainsk seger.

Okej det var tre små söta pojkar för din skull

De flesta som evakueras av ukrainska soldater vid fronter sedan mycket länge är proryska.
Att vara prorysk i Ukraina idag är att vara resonerande eller tyst. Det är en skala och inte svart eller vitt. Men ingen ung eller frisk vågar ju visa något proryskt. Många proryska stuckit också.

De som är kvar ofta hardcore proryska, kyrkliga (starkt folk) ELLER tillhörande diverse svaga grupper som alkolister, fattiga, handikappade och äldre. Men nästan bara proryska ändå

Kastas ut? Och du tror att en sådan yttrandefrihet funkar utanför ISIS? Inte ens i Ryssland är det så utan åsikter och debatter flödar utanför MSM. Och Ukrainska MSM lika mycket propaganda den. Våran och västs också.

Men inte kommer man kastas ut för att man tittat på rysk TV elle är prorysk. Bara i dina drömmar.

Om man gjort något skadligt mot Ukraina kan man säkert åka dit och få fängelse i Ukraina.

Stödet från väst ger maximalt antal döda nu. Hade det ökat eller minskat hade färre dött.
Senast redigerad av Luckyaso 2023-02-16 kl. 23:32.
Citera
2023-02-16, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Om jag var ukrainare skulle jag aldrig vilja bo i ett land som fungerar som någon annans säkerhetszon.

Nej inte jag heller, känns ju som vi i Sverige kommer bo mitt i ett slagfält för 3:e världskriget om vi går med i NATO.
Citera
2023-02-16, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Men går allt enligt plan? Eller inte?

Jag har inte sett deras plan. Har du det?
Citera
2023-02-16, 23:33
Medlem
Sarumans avatar
Har detta klippet delats i tråden tidigare?

https://twitter.com/epowerlife2/status/1626216719357464578

Några ryssar har grävt ett hål som de lagt sig i på kvällen. Ser oerhört märkligt ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in