2023-02-28, 00:19
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja Ukrainarna blev tuffare med sådant; i början på kriget spred ukrainska militärer många rykten och uppgifter från fronterna. Nu ser Ukrainare hårdare på sådant.

En jag tror/tycker är lite för snabb med sina rykten är finländaren Gregg. Han visar sig ofta ha fel i efterhand.
Ja, problemet med Gregg tror jag är att han bara har rykten att gå på. Riktiga militära källor tror jag inte är speciellt intresserade av att förse honom med potentiellt känsliga uppgifter. Han snackar väl sporadiskt med folk närmare fronten. Och sitter på nätet som vi andra.

Hur som helst dröjer det alltid innan man vet om Mariupol, Kherson, Izium, Lyman, Soledar etc. kontrolleras helt av ukrainare eller ryssar. Eller, tänk på Vuhledar nu: det kan mycket väl pågå strider inne i byn, men det går ju inte att följa utvecklingen I realtid.
Citera
2023-02-28, 00:21
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Så om Hitler har använt ett ord på ett visst sätt så får inte vi göra det? Eller någon annan som din ledare har sagt är fel?

Tänk själva. Tänk logiskt.
Jag vet inte riktigt hur du får in Hitler i det hela. Jag pekade bara på varför dina exempel inte var relevanta (EU utvidgas, företag expanderar) jämfört med hur Ryssland (dvs Putin) beskriver händelserna.

Vem är min ledare btw? Vilken är din?
Citera
2023-02-28, 00:21
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Nu vet jag ju inget om kvinnan i fråga..

Men varför var det upp till Ukraina att "mjuklanda" ?

Finns det ingen självinsikt att Ryssland själva kunde ha "mjuklanda" med att charma Ukraina, erbjuda fördelaktiga handelsvilkor etc.., istället för att använda brutalt våld vid 2014 först, och sedan för ett år sedan när invasionen körde igång ?

Vänder du personligen den andra kinden till, gång efter gång ?

(om din dotter skulle bli våldtagen, skulle du bara be våldtäcktsmannen att jucka lite försiktigare ?)

Nuland var inte ukrainare - eller rättare sagt, hon är andra eller tredje generationens ukrainare (till 1/4) antar jag. Det brutala våld som hon var med och stöttade kom före Rysslands. Men det var ju en spiral av våld, mellan polis, demonstranter, och sedan Högra Sektorn, "nazisterna".
Citera
2023-02-28, 00:24
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Ja, problemet med Gregg tror jag är att han bara har rykten att gå på. Riktiga militära källor tror jag inte är speciellt intresserade av att förse honom med potentiellt känsliga uppgifter. Han snackar väl sporadiskt med folk närmare fronten. Och sitter på nätet som vi andra.

Hur som helst dröjer det alltid innan man vet om Mariupol, Kherson, Izium, Lyman, Soledar etc. kontrolleras helt av ukrainare eller ryssar. Eller, tänk på Vuhledar nu: det kan mycket väl pågå strider inne i byn, men det går ju inte att följa utvecklingen I realtid.

Ja man får ha lite tålamod, de trovärdiga källorna har något dygns eftersläpning. Svensk gammelmedia är konstiga också för de kan gå ut med ett grundlöst rykte samma dag, men vara 4 dagar sena med något bekräftat. Vad som sägs i svensk media struntar jag helt i.
Citera
2023-02-28, 00:27
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Hur lär du dig begrepp utan att se hur de används om annat. Du kan inte lära dig om "expandera" bara genom att titta på hur det används om Nato. Varför behöver jag förklara det för dig? Skämskudde på.
Eeeh. Det är begreppet ”utvidgas” jag problematiserar. Kan du vänligen sluta dra in andra begrepp och synonymer?

Putler och diktaturregimen i Ryssland talar i termer om Natos geografiska utvidgning. Nato är en försvarsallians som man kan söka medlemskap i. Det är inte ett geografiskt landområde som kallas Nato. Om branschorganisationen Svenska Exportrådet ”utvidgas” till att ha ett kontor i St. Petersburg så innebär det inte att Sverige håller på att invadera Ryssland.
Citera
2023-02-28, 00:29
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Nuland var inte ukrainare - eller rättare sagt, hon är andra eller tredje generationens ukrainare (till 1/4) antar jag. Det brutala våld som hon var med och stöttade kom före Rysslands. Men det var ju en spiral av våld, mellan polis, demonstranter, och sedan Högra Sektorn, "nazisterna".

Tack för att du svarade på detta..

Men resten då, skulle vart intressant att höra dina tankar om detta :

Finns det ingen självinsikt att Ryssland själva kunde ha "mjuklanda" med att charma Ukraina, erbjuda fördelaktiga handelsvilkor etc.., istället för att använda brutalt våld vid 2014 först, och sedan för ett år sedan när invasionen körde igång ?

(om din dotter skulle bli våldtagen, skulle du bara be våldtäcktsmannen att jucka lite försiktigare ?)

För invasionen är i det närmaste Putins egenmäktiga val. Inte Rysslands.
Citera
2023-02-28, 00:33
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Höj dig. Ibland verkar du smartare än att sitta och utdöma vad som är "talking points" som man inte får nämna.
Det ligger tiotusentals unga ryska män döda längs de ukrainska fälten och vägarna. Det är över hundra tusen ryska mammor som inte får se sina söner i livet igen, utan får stänga kistlocket om en tom kista, eller i bästa fall några benbitar och muskelfibrer från det som en gång varit hennes son. Varför dog dessa unga män? För att bekämpa Putlers imaginära nazister eller påhittade folkmord? Du säger ”höj dig” när folk ifrågasätter det fruktansvärda lidande den ryska diktaturen skapar för sig själva och för Ukraina. Kanske du skulle titta på dig själv i spegeln. Vem är det som ska höja sig?
Citera
2023-02-28, 00:39
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:

Det här är ganska intressant. Putinister vill se allt i stora historiska händelsekedjor där allt som inträffar är en direkt följd av något annat, och i det närmaste oundvikligt. Vilket också fråntar de agerande deras ansvar och skuld. Medans i verkligheten fattas alla beslut av enskilda individer. NATO tvingar inte Ryssland att begå nationellt självmord och folkmord på Ukrainarna. Det var ett val, ett medvetet beslut helt oavsett vad som skett i världshistorien eller vad "Nuland" (Eller NWO, Judarna, nazisterna et.al.) eventuellt känner om något. Och i detta krig är det också känt att beslutet fattades av ett fåtal individer nära Putin. Det var ingen oundviklig konsekvens, det var inget beslut av det ryska folket, eller den ryska odemokratiskt valda riksdagen. Det var inte ens ett beslut av den samlade ryska regeringen; utan det var bara några få människor i den ryska staten som bestämde det. Helt frivilligt i kallt blod spelade de med miljontals människors liv att de skulle vinna enkelt och känna sig viktiga efteråt.
Citera
2023-02-28, 00:44
Medlem
88SONs avatar
Citat:
Höj dig. Ibland verkar du smartare än att sitta och utdöma vad som är "talking points" som man inte får nämna.

Jag kan absolut snacka om det i timmar, men det eviga utdragna relativiserandet i absolut ALLT för att försöka nå en slags paritet i bådas skuld är enligt mig helt felaktigt och så osmakligt i ett sånt självklart scenario.

Ryssland kastade in Ukraina i lidandet, det är klart och tydligt för de allra flesta.
Det du påstår är en väldigt populär pro-rysk talking point, punkt slut. Sa dock aldrig att du inte får nämna den eller att vi ska ta bort dessa inlägg, bara att det är viktigt att veta vart åsikten kommer ifrån och hur ofta den pushas från ryska propagandister i syfte att minimera rysslands skuld i det hela

" If it walks like a duck and talks like a duck, its probably a duck "
Citera
2023-02-28, 00:45
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Tack för att du svarade på detta..

Men resten då, skulle vart intressant att höra dina tankar om detta :

Nuland är ju på "individnivå". Jag tycker frågan är konstig, jag har lite svårt att svara på den. Vem är "Ukraina" här? Yanukovich? Seperatisterna? De i parlamentet? De som bor i Krim? Demonstranterna? De som var demonstranter på anti-maidan?

Jag antar att du menar alla dessa på en gång.

Flera parter utifrån försökte ju hjälpa dem, och man hade en bra, demokratisk lösning:
https://en.wikipedia.org/wiki/Agreement_on_settlement_of_political_crisis_in_Ukr aine

Så de var påverkade utifrån. De fick hjälp, och uppenbarligen ville de ha hjälp.

Det är också konstigt att du säger att Putin kunde ha charmat och erbjudit fördelaktiga handelsvillkor. Det var just det som hände, och därför underskrev Yanukovich handelsavtalet. Oppositionen protesterade mot detta.
Citera
2023-02-28, 00:47
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Det ligger tiotusentals unga ryska män döda längs de ukrainska fälten och vägarna. Det är över hundra tusen ryska mammor som inte får se sina söner i livet igen, utan får stänga kistlocket om en tom kista, eller i bästa fall några benbitar och muskelfibrer från det som en gång varit hennes son. Varför dog dessa unga män? För att bekämpa Putlers imaginära nazister eller påhittade folkmord? Du säger ”höj dig” när folk ifrågasätter det fruktansvärda lidande den ryska diktaturen skapar för sig själva och för Ukraina. Kanske du skulle titta på dig själv i spegeln. Vem är det som ska höja sig?

Jag är minst lika mycket mot det som du, troligen mer. Jag har sedan april förespråkat lösningar där många av de som dött, idag hade levat. Dvs genom fredsförhandlingar. Kom inte med dina moralkakor, din idiot.
Citera
2023-02-28, 00:50
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 88SON
Jag kan absolut snacka om det i timmar, men det eviga utdragna relativiserandet i absolut ALLT för att försöka nå en slags paritet i bådas skuld är enligt mig helt felaktigt och så osmakligt i ett sånt självklart scenario.

Ryssland kastade in Ukraina i lidandet, det är klart och tydligt för de allra flesta.
Det du påstår är en väldigt populär pro-rysk talking point, punkt slut. Sa dock aldrig att du inte får nämna den eller att vi ska ta bort dessa inlägg, bara att det är viktigt att veta vart åsikten kommer ifrån och hur ofta den pushas från ryska propagandister i syfte att minimera rysslands skuld i det hela

" If it walks like a duck and talks like a duck, its probably a duck "

Det är för att du i så fall är helt oanalytisk. Du har bestämt dig för att allt måste vara jättemycket Putins fel. Så blir det viktigt att undersöka varje begrepp, för tänk om det kan leda till fel slutsats - att det finns andra än Putin som är skyldiga.

Det mer analytiska är att välja begrepp och någon form av tankemetod, och se vad man kommer fram till - förutsättningslöst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in