2023-02-15, 14:44
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Du tror väl inte själv att ryssarna nu håller på med en utrensning på en skala som gör att de inte hunnit bli färdiga, och vi måste skynda för att hinna fram till ugnarna, som vid Auschwitz?
Det har jag inte påstått någonstans.

Men att människor förs bort pågår självklart. Under 6 månaders ockupation av Izium så dog säkert minst 100 av ryska bortföranden.

Hur många tror du det handlar om i övriga ryskockuperade delar?

10? 100? 1000? 10000?

Hur många ska det bli för att det ska räknas som en tragedi?
Citera
2023-02-15, 14:45
Medlem
Citat:
Genom att frysa gränsen där den är nu. Det är idealet som inte kommer att hända. Men det är det man kan arbeta mot.
Det enda en frysning av gränsen kommer att åstadkomma är att ryssen får arbetsro att rusta upp och fortsätta med sitt svineri senare. Men det är väl det du vill. Du vill att ryssen ska etniskt rensa Ukraina.
Citera
2023-02-15, 14:50
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Vad spelar det för roll när vi kan sänka dem innan de lämnar hamnen? Bara tanken att de skulle bygga 10 hangarfartyg är skrattretande när de inte ens klarat att hålla den enda de har i gångbart skick i mer än 10% av dess livstid sen den byggdes.
Det som är ännu roligare med fartyget Kuznetsov är att det är byggt i Ukraina haha.Och att Ukraina var nära att kunna lägga vantarna på det när Sovjet föll.

https://en.wikipedia.org/wiki/Russian_aircraft_carrier_Admiral_Kuznetsov
Citera
2023-02-15, 14:50
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Genom att frysa gränsen där den är nu. Det är idealet som inte kommer att hända. Men det är det man kan arbeta mot.

Varför? Då skulle det löna sig att brutalt invadera länder och greppa territorium från grannländer. Dessutom ödelägga städer, mörda, våldta och stjäla tusentals barn från sina föräldrar.

Är det så okej av Ryssland att göra så, och sen belönas med ukrainskt territorium för det?
Citera
2023-02-15, 15:00
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Det har jag inte påstått någonstans.

Men att människor förs bort pågår självklart. Under 6 månaders ockupation av Izium så dog säkert minst 100 av ryska bortföranden.

Hur många tror du det handlar om i övriga ryskockuperade delar?

10? 100? 1000? 10000?

Hur många ska det bli för att det ska räknas som en tragedi?

Som sagt, felmarginalen blir stor om man gissar, och det händer på bägge sidor. Så 'pass' på din fråga.
Citera
2023-02-15, 15:01
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Varför? Då skulle det löna sig att brutalt invadera länder och greppa territorium från grannländer. Dessutom ödelägga städer, mörda, våldta och stjäla tusentals barn från sina föräldrar.

Är det så okej av Ryssland att göra så, och sen belönas med ukrainskt territorium för det?

Det var ett svar på frågan hur man minimerar utrensningar. Ju mer gränsen flyttas, ju mer utrensningar.
Citera
2023-02-15, 15:02
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Som sagt, felmarginalen blir stor om man gissar, och det händer på bägge sidor. Så 'pass' på din fråga.
Men du nekar alltså inte till att de pågår?

Då är det rätt för jävligt att tycka att gränserna ska frysas så ryssarna får fortsätta ostört på ukrainsk mark.
Citera
2023-02-15, 15:04
Medlem
Citat:
De kan bygga 10 hangarfartyg i östersjön .
Du har trots allt humor, man kan inte annat än förundras när Адмира́л фло́та Сове́тского Сою́за Кузнецо́в glider förbi med magnifik slagsida. Ukrainarna byggde ett och ett halvt hangarfartyg strax innan Sovjetunionen föll, vraket Kutznetsov och den halvbyggda som kineserna köpte.
Citera
2023-02-15, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Men du nekar alltså inte till att de pågår?

Då är det rätt för jävligt att tycka att gränserna ska frysas så ryssarna får fortsätta ostört på ukrainsk mark.
Han skiter i det. Det viktiga är att hindra den icke existerande etniska rensningen av ryssar.
Citera
2023-02-15, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manfredkaltz
Ryssland är inte ute efter att ta ukrainarnas hem dom vill bara ha en säkerhetszon. Om jag var ukrainare så skulle jag aldrig slåss för en jude som berikade sig själv.

Om jag var ukrainare skulle jag aldrig vilja bo i ett land som fungerar som någon annans säkerhetszon.
Citera
2023-02-15, 15:08
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Så var det. Det finns också en akademisk artikel som nämner det kort, Robinson (2016), "Russia's role in the Donbass". De som du nämner på "donbasssidan" var inte mogna aktörer i fredsförhandlingarna, menade ryssarna. I en av mina favoritböcker (Platonova, "the Donbass colflict...") står det också lite mellan raderna att seperatisterna var "av folket"*, det var inte affärseliten. En del av dem var proletärerna, det var inte skickliga politiker, på gott men mest ont kanske. Eller så sidetrackade ryssarna den äkta "folkrösten", svårt att säga utan att verkligen forska på det själv.

* = därmed inte sagt att alla i folket ville samma sak

Jag misstänker att de inte var så representativa för folk i gemen; paramilitära fotbollshuliganer med mycket nazistiskt bildspråk är inte så folkliga. Men de var ju arbetarklass och drivna av någon sorts idealism inte bara makt och pengar.

De som tog över var nog mer dugliga politiskt och socialt men inte militärt. Och de var Rysslandstrogna. Även om de inte var valda eller folkliga så var de nog mer representativa än miliserna för vanligt folk. Ser man på dokumentären ser de mer "normala" ut. Milisen var någon sorts blandning av motorcykelgäng, skinnskallar och fotbollshuliganer. De såg verkligen inte ut som folk i gemen.
Citera
2023-02-15, 15:15
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Jag vet att det är ett företag som äger ledningen men det ändrar inte på det faktumet att gasbolaget och Ryssland vill samma sak, sälja gas till Tyskland.

Din analys känns väldigt svag.

Och självklart måste ju barnamördare in i varannan mening. Tröttsamt.

Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Välkommen till verkligheten manfredkaltz 🤬

Tror du föräldrarna till dessa barn håller med dig om att det är "tröttsamt" att deras barn näms? Ska saknaden sopas under mattan med lögner om dess existens, såsom görs för att tvätta Rysslands exempellösa grymheter i Europa anno 2022--23. Kanske ska du som dina meddesinformatörer urskulda barnens död och lemlästningar med att lite svinn får man räkna med i krig?

Din empati för barnen är väldigt svag.

https://www.svt.se/nyheter/nyhetstecken/over-1-000-barn-doda-eller-skadade-i-ukraina

Släng ut mördarna ur Ukraina 🇺🇦

Citat:
Jag urskuldar ingenting. Du sätter upp en red herring och jag tänker inte bemöta sånt. Lämnar en länk som visar hur empatisk USAs utrikesminister var under Irak-kriget.
Du urskuldar ingenting i samma inlägg som du urskudar morden på barnen genom att hänvisa till Usas utrikesministers bristande empati i Irak-kriget.

Du är en usel människa manfredkaltz eftersom du även ljuger om att du inte urskuldar Rysslands oförsvarbara brott mot 1000-tals barn i ukraina.
Senast redigerad av Taggad 2023-02-15 kl. 15:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in