2023-02-16, 19:50
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reinvest
Delsborn har ju pratat med Windén. Pratade dom om vädret?

Ok, så om LJ har sagt keps till Dalsgaard. Engström hade keps. Finns det skäl till misstanke mot Stig?

Stickan med keps som precis stämplat ut från Skandia. Inget annat vittne har keps.

Förstår du vad just ordet "polisarbete" innebär - jo, att enligt boken utreda och misstänka i det läget.

Capiche?

Du har i inlägg påstått att Winden uppgav blå jacka. Fick han även detta från AD menar du?

Det som sagts är väl att utropet om blå jacka och keps kom från David Bagares, och från mordplatsen kom det andra.

"Inget annat vittne" har keps? Vad spelar det för roll? Det är inte Cluedo.

Vi bottnar i samma sak, enbart ett vittne säger keps 1986.
Citera
2023-02-16, 19:51
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Helt riktigt.

I stand corrected.

Om du är intresserad: https://www.youtube.com/watch?v=rVHDiEBFaNk

Är det en video om att blanda ihop AB och mördaren? Den videon hade sina brister, det har jag lyft back in the day. Och även idag.
Citera
2023-02-16, 19:52
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Nej det kommer inte ljus från alla håll. Det kommer massor av ljus från dekorima. Det kommer från gatubelysningen.

Varför hittar du på att den var släckt?

Finns redovisat i brottsplatsundersökningen.

Var hela Stockholm nedsläckt förutom bakom LOP eller? Jag säger bara att det inte är 100% motljus. Det finns ljuskällor i alla riktningar. IM sitter ju tex i en bil som är igång. Han själv skapar således en ljuskälla med riktning mot händelserna.
Citera
2023-02-16, 19:53
Medlem
reinvests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
"Kan misstänkas" är dit jag sträcker mig. Just p.g.a. att rätt frågor inte ställdes när vi idag ser vem som misstänks.
Hade kunnat lösas i.o.m. Håkan Ströms uppdrag som ligger "båda sidor till last" här.

Du är inne på detta med larm o.s.v. till det även media o.s.v.
När kommer AD egentligen med uppgifterna om "keps med öronlappar" och vad sa han initialt?

Vad säger SE initialt? Måste han ljuga när uppgifter förändras över tid? Eller finns det alternativa förklaringar där också?

Av det material som är släppt så säger AD "keps med öronlappar" först i rättegångarna.
Han säger "Sherlock Holmes-hatt" tidigt, som är en slag keps med öronlappar.
Bara för att AD inte yttrat sig om keps med öronlappar (vem vet, det kanske han har gjort, men det finns inte med i det släppta materialet), betyder det att han inte haft keps och öronlappar i sitt huvud hela tiden?

Appropå allt material. Det är väl bara en bråkdel som finns ute på nätet. Holmér sa att det gjordes över 700 förhör med vittnena. (Källa: Palmemordspodden)
Citera
2023-02-16, 19:56
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Härligt att det går att resonera med vissa här inne! Självklart kan det misstänkas.
Varför vissa utesluter det helt är helt obegripligt. Måste bero på prestige? Eller vad har du för förklaring till det fenomenet här inne?

Den enda som tjatar om SE ska misstänkas eller inte är du och några meningsfränder. Totalt ointressant för debatten om SE är GM eller inte. Svaret på frågan om han ska misstänkas eller inte är helt redundant. SE är utredd flera år, inget. Därför tycker inte jag han är speciellt misstänkt nu. Det som är relevant.
Citera
2023-02-16, 19:57
Medlem
reinvests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Du har i inlägg påstått att Winden uppgav blå jacka. Fick han även detta från AD menar du?

Det som sagts är väl att utropet om blå jacka och keps kom från David Bagares, och från mordplatsen kom det andra.

Du känner väl till hur poliser arbetar, man ska alltid granska och utreda vittnen. För där kan mördaren finnas. För det kan finnas mördare som hävdar dom är ett vittne
Citera
2023-02-16, 19:58
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Var hela Stockholm nedsläckt förutom bakom LOP eller? Jag säger bara att det inte är 100% motljus. Det finns ljuskällor i alla riktningar. IM sitter ju tex i en bil som är igång. Han själv skapar således en ljuskälla med riktning mot händelserna.

Han läste ditt inlägg fel. Feltolkade ordet "utan"
Citera
2023-02-16, 20:00
Medlem
reinvests avatar
Citat:
Den enda som tjatar om SE ska misstänkas eller inte är du och några meningsfränder. Totalt ointressant för debatten om SE är GM eller inte. Svaret på frågan om han ska misstänkas eller inte är helt redundant. SE är utredd flera år, inget. Därför tycker inte jag han är speciellt misstänkt nu. Det som är relevant.

Han blev inte utredd till fullo
Citera
2023-02-16, 20:01
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Härligt att det går att resonera med vissa här inne! Självklart kan det misstänkas.
Varför vissa utesluter det helt är helt obegripligt. Måste bero på prestige? Eller vad har du för förklaring till det fenomenet här inne?

Gott, ja jag tror det är både prestige med en tydlig (sedan tidigare) fastlagd uppfattning i ärendet som är den största orsaken.

Tror också att SE-teorin dragit till sig nya, en del oinsatta.
Några som vill hitta en egen "spaning" i teorin. Hjälpa den på traven o.s.v.

Jag utesluter inte något, men jag kan omöjligt köpa det "tunna" (enligt mig) som jag fått presenterat.
Det är så mycket som handlar om tur, chansningar och där jag ser andra förklaringar.
Jag behöver mer som utesluter SE som vittne.
Jag ser fullt med förklaringar som jag också tycker är enklare.

Bevisbördan ligger ju egentligen på den/de som menar att SE är GM. Känner dock att det i diskussionerna blir omvänt.

Jag vill ju precis som alla här, hitta gärningsmannen. Vi har samma mål.

Och som jag skrivit tidigare, tror jag, så lutar det åt en ensam gärningsman för min del. Så, så oerhört långt ifrån varandra är vi inte här inne. Ser dock bara lite annorlunda på vad som är "tungt" och "lätt" när det kommer till uppgifterna kanske?
Citera
2023-02-16, 20:01
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Appropå allt material. Det är väl bara en bråkdel som finns ute på nätet. Holmér sa att det gjordes över 700 förhör med vittnena. (Källa: Palmemordspodden)

Jag skulle tro det beror på att de vittnen som ältas faktiskt inte är alla vittnen. Det som saknas är alla vittnesmål från vissa vittnen, inte några vittnesmål från de kändaste vittnen.

Därmed inte sagt att det skulle vara intressanta vittnen.
Senast redigerad av enough-is-enough 2023-02-16 kl. 20:06.
Citera
2023-02-16, 20:03
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Han blev inte utredd till fullo

Han är utredd i åratal av TP och polisen. Man har inte hittat något. Man har svingat vilt från PU, men miss på miss.
Citera
2023-02-16, 20:03
Medlem
Faderligs avatar
Citat:

Just den grejen tror jag rätt många SE-anhängare missar. Även om gm har rock, keps och väska är det inte så att den enda man känner till med det signalementet automatiskt är gm. Det finns nog närmare ett hundratal med de signalementen som kan ha sett LOP och inte har alibi för mordet i närområdet. Bara för att SE är den enda vi känner till betyder det inte att han är den enda som finns.

Det här cluedo-tänket är otroligt hindrande. Vi känner till ca 20 på plats. Ingen av dom behöver vara mördaren. När det gäller detta fallet sänker det ju snarare sannolikheten att man är känd då gärningsmän vid mord på öppen gata extremt sällan återvänder och spelar vittne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in