Citat:
Ursprungligen postat av
Totius
Jag lever inte i någon drömvärld och jag har aldrig påstått att något inte får några konsekvenser. Allting har givetvis konsekvenser och allting har ett pris. Inte minst försörjningen av över åtta miljarder människor.
Notera att när du började skriva i tråden handlade dina inlägg om den förmodade vetenskapen bakom, men att du har övergett de tankarna och nu tycks helt och hållet acceptera vad forskarna säger.
Men ändå vill du inte förändra något med utsläppen, utan säger nu bara att det blir för svåra konsekvenser för jordens befolkning. Där kan man undra över hur du klarar av att jämföra olika negativa följder med varandra, för rent teoretiskt kan förstås kostnaderna bli mycket större om vi fortsätter som tidigare.
Men du behöver inte oroa dig, för folk kommer inte att börja svälta ihjäl som resultat av förändrad energiproduktion, såvida vi inte får en ondskefull världsdiktator som heter Greta Fulberg, en blandning av en människa som Adolf och Thunberg. I en någorlunda fri värld kommer naturligtvis bolag istället att fortsätta sälja olja och annat, så länge det finns köpare.
I själva verket kan en omställning förstås föra med sig stora fördelar, eftersom en krissituation föder lösningar. Jag har också svårt att se vilka alternativen skulle vara. Vi har ju skapat det nuvarande välståndet just genom att införa ny teknik, och inte oja oss över den.