2023-02-16, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Ja. Sol och vind ger inte tillräckligt stabil och planerbar energitillförsel. Så länge det inte finns realistiska alternativ behöver utsläppen fortsätta.
Så länge det inte finns realistiska alternativ till den jord vi har måste utsläppen ned. Det är det ni förnekare har så svårt att inse. Ni kör med "Att segla är nödvändigt" utan att tänka på andra halvan av det uttalandet...
Citera
2023-02-16, 11:30
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Så länge det inte finns realistiska alternativ till den jord vi har måste utsläppen ned. Det är det ni förnekare har så svårt att inse. Ni kör med "Att segla är nödvändigt" utan att tänka på andra halvan av det uttalandet...
Du lever i en drömvärld. Det hjälper inte att du och dina gelikar säger ”måste” när möjligheterna saknas. Vilket land skulle med berått mod låta sina medborgare svälta, frysa, plågas av sjukdomar och så vidare till döds för att ta bort koldioxidutsläppen?
Citera
2023-02-16, 11:42
Medlem
Citat:
Du lever i en drömvärld. Det hjälper inte att du och dina gelikar säger ”måste” när möjligheterna saknas. Vilket land skulle med berått mod låta sina medborgare svälta, frysa, plågas av sjukdomar och så vidare till döds för att ta bort koldioxidutsläppen?
Du lever själv i en drömvärld om du inte tror din policy kommer få konsekvenser.
Citera
2023-02-16, 12:14
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Du lever själv i en drömvärld om du inte tror din policy kommer få konsekvenser.
Jag lever inte i någon drömvärld och jag har aldrig påstått att något inte får några konsekvenser. Allting har givetvis konsekvenser och allting har ett pris. Inte minst försörjningen av över åtta miljarder människor.
Citera
2023-02-16, 13:12
Medlem
Citat:
experter

Experterna menar alltså att den förstärkta växthuseffekten pga ökande utsläpp av CO2 har alarmerande proportioner?
Citera
2023-02-16, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Klimatförnekelse är ett ord som beskriver ungefär

https://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/l%C3%A5ng/klimatf%C3%B6rnekelse

Eller

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Klimatskepticism

Eller engelska wikipedia

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Climate_change_denial

Det tar sig ofta i uttryck som detta:

En annan tydlig markör för klimatförnekelse, förutom att förneka förnekelsen och behovet att påpeka att man minsann inte är någon klimatförnekare är att förneka eller ifrågasätta betydelsen av ordet, som trots allt är rätt lätt att tolka och även söka upp beskrivningar för. Som du gör i det citerade utdraget högst upp i detta inlägg (ifrågasätter betydelsen av ordet genom att komma med en felaktig tolkning) .

Oj oj oj vad det där ser ut som ord från en religiös människa som försvarar sin religion.

Jag förnekar inte mängden CO2 människan släpper ut. Och jag förnekar inte att CO2 förstärker växthuseffekten.

Men men, sätt dina epitet som du vill, jag kan nog inte förändra dig och hur du utövar din religion.
Citera
2023-02-16, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Experterna menar alltså att den förstärkta växthuseffekten pga ökande utsläpp av CO2 har alarmerande proportioner?
Börja med att läsa sammanfattningen av IPCC:s rapport...
Citera
2023-02-16, 15:21
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Är du en ”realismförnekare”?
Jag inser att vi har problem oavsett om vi minskar användningen av fossila bränslen eller inte. I första fallet blir det stora ekonomiska problem och försörjningsproblem p.g.a av negativ tillväxt. I det andra fallet får vi gigantiska problem av samma sort, förskjutna några år frammåt i tiden.
Citera
2023-02-16, 16:53
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Jag lever inte i någon drömvärld och jag har aldrig påstått att något inte får några konsekvenser. Allting har givetvis konsekvenser och allting har ett pris. Inte minst försörjningen av över åtta miljarder människor.

Notera att när du började skriva i tråden handlade dina inlägg om den förmodade vetenskapen bakom, men att du har övergett de tankarna och nu tycks helt och hållet acceptera vad forskarna säger.

Men ändå vill du inte förändra något med utsläppen, utan säger nu bara att det blir för svåra konsekvenser för jordens befolkning. Där kan man undra över hur du klarar av att jämföra olika negativa följder med varandra, för rent teoretiskt kan förstås kostnaderna bli mycket större om vi fortsätter som tidigare.

Men du behöver inte oroa dig, för folk kommer inte att börja svälta ihjäl som resultat av förändrad energiproduktion, såvida vi inte får en ondskefull världsdiktator som heter Greta Fulberg, en blandning av en människa som Adolf och Thunberg. I en någorlunda fri värld kommer naturligtvis bolag istället att fortsätta sälja olja och annat, så länge det finns köpare.

I själva verket kan en omställning förstås föra med sig stora fördelar, eftersom en krissituation föder lösningar. Jag har också svårt att se vilka alternativen skulle vara. Vi har ju skapat det nuvarande välståndet just genom att införa ny teknik, och inte oja oss över den.
Citera
2023-02-16, 17:46
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Primärt uppvärmning över land, det är mer en slump att södra halvklotet har så mycket hav under denna geologiska epok.
https://data.giss.nasa.gov/gistemp/graphs_v4/graph_data/Temperature_Anomalies_over_Land_and_over_Ocean/graph.html

Värt att ha i minnet när man ser om hur mycket jorden värmts upp. Över land, och vi bor på land, så har uppvärmningen varit betydligt större än genomsnittet.
Så hemisfärisk uppvärmning då och inte global som korrekt benämning. Bra att vi redde ut det. Jag ska påminna dig med flera om det när ni uttrycker er felaktigt
Citera
2023-02-16, 18:21
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Notera att när du började skriva i tråden handlade dina inlägg om den förmodade vetenskapen bakom, men att du har övergett de tankarna och nu tycks helt och hållet acceptera vad forskarna säger.

Men ändå vill du inte förändra något med utsläppen, utan säger nu bara att det blir för svåra konsekvenser för jordens befolkning. Där kan man undra över hur du klarar av att jämföra olika negativa följder med varandra, för rent teoretiskt kan förstås kostnaderna bli mycket större om vi fortsätter som tidigare.

Men du behöver inte oroa dig, för folk kommer inte att börja svälta ihjäl som resultat av förändrad energiproduktion, såvida vi inte får en ondskefull världsdiktator som heter Greta Fulberg, en blandning av en människa som Adolf och Thunberg. I en någorlunda fri värld kommer naturligtvis bolag istället att fortsätta sälja olja och annat, så länge det finns köpare.

I själva verket kan en omställning förstås föra med sig stora fördelar, eftersom en krissituation föder lösningar. Jag har också svårt att se vilka alternativen skulle vara. Vi har ju skapat det nuvarande välståndet just genom att införa ny teknik, och inte oja oss över den.
Tråden har handlat om olika saker och därför har mina inlägg också handlat om olika saker. Jag har inte ändrat mig.

Vad tänker du att omställningen ska ställa om till och vilken effekt på CO2-utsläppen och klimatet bedömer du att det kommer att ha?
Citera
2023-02-17, 12:38
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Vissa företag, branscher eller politiska grupper kan ha en egen agenda som går emot den etablerade kunskapen på vissa områden. De kan då aktivt motarbeta eller ifrågasätta forskning som motsäger deras intressen eller försöka påverka den vetenskapliga debatten och politiska beslut.

Denna påverkan kan ske på olika sätt, exempelvis genom finansiellt stöd till forskning som ger resultat som gynnar deras intressen, eller genom att sprida falsk information och propaganda som underminerar den etablerade kunskapen. Detta kan bidra till att skapa skepticism mot etablerad kunskap och förstärka konspirationsteorier och alternativa fakta.

Hur påverkar detta klimatdiskussionerna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in