Citat:
Ursprungligen postat av
Engineer
Får erkänna att jag parkerat med kabeln i hela natten på och annan hotelparkering men det är väl så man ska göra? Att gå upp mitt i natten när det är klart har väl ingen betydelse för det är knappast någon som dyker upp klockan 02 och ska ladda sin bil? Vilka tar ut straffavgift och hur vet den att bilen är fulladdad? Bara CSS som kan läsa laddstatus från bilen inte typ2.
Jag upplever att de där trippelladdarna har funnits rätt länge och man ser inte nya sättas upp?
Nya snabbladdare är i regel 150-300kW med enbart CSS.
Men som du säger, de flesta nya destinationsladdare som kommer upp är 22kW.
Man får agera enligt sunt förnuft.
Är din bil färdigladdad kl. 23.00 så bör du absolut flytta på den, är klockan däremot 03.00 och du ska köra vidare på morgonen vid 08.00 så kanske det kan vara okej att låta den stå kvar.
Men det beror sig ju också på hur många laddare hotellet har, vissa har bara en eller två uttag tex.
Vissa hotel har en maxgräns, det kan tex stå max 4 timmar på en skylt, därefter får du betala en avgift för överskridande tid.
Automatisk straffavgift finns även på AC laddare, det kan jag se i min app.
Trippelladdare installeras ofta vid tex, mataffärer, mc donalds, bensinstationer och ibland även i stadsmiljö.
Med fler och fler laddare så får vi också fler dubbla laddstationer på många ställen ( vilket naturligtvis är positivt)
Jag har upplevt mer och mer på senaste tiden att det tex står en CCS 150 laddare samt en AC/chademo/CCS 50 trppelladdare eller en AC 22 station placerade på samma ställe eller väldigt nära varandra, och nästan alltid olika laddbolag.