2023-02-15, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hankwiththecrank
Ja de framhäver problematiken med endast AC ladding då de (relativt) snabba AC laddarna (48 och 22 kW) blir färre och färre. Hela världen inser att denna bil är stenåldersstandard förutom BAB7. Sen att den ser ut som en Clio från 2005 inuti gör ju inte saken bättre. Dessutom liten och dyr samt dålig range som de påpekar är ju också välkända fakta för alla utom en eller 2 personer här på flashback. Leaf är ett bättre val i klassen enligt testaren och alla oss andra som har greppat något om bilar

48 kW är definitivt ute, hittar den mest på gamla ABB-laddskåp typ dessa:
https://new.abb.com/ev-charging/dc-fast-chargers/terra-54-cjg

Kommer dö sotdöden tillsammans med ChaDeMo.

22kW däremot är fortsatt vanligt som destinationsladdning. Dock brukar BAB7 ha svårt att skilja på destinationsladdning och färdladdning. Han klagar på att bilar lämnas på destinationsladdare mm. Det är ju klart, de är till för att man ska ladda medan man gör annat och bilen är parkerad...
Citera
2023-02-15, 19:53
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
48 kW är definitivt ute, hittar den mest på gamla ABB-laddskåp typ dessa:
https://new.abb.com/ev-charging/dc-fast-chargers/terra-54-cjg

Kommer dö sotdöden tillsammans med ChaDeMo.

22kW däremot är fortsatt vanligt som destinationsladdning. Dock brukar BAB7 ha svårt att skilja på destinationsladdning och färdladdning. Han klagar på att bilar lämnas på destinationsladdare mm. Det är ju klart, de är till för att man ska ladda medan man gör annat och bilen är parkerad...
Du har visst inte heller helt koll på läget.
Trippelladdstatonerna AC 22 (ibland även 43 kW) Chademo 50 och CCS 50 kW är de vanligaste snabbladdarna.
AC 22 är dessutom vanligare än både Chademo och CCS.

När det gäller utbyggnad en av laddinfrastukturen så är AC 22 det uttag som det byggs flest av.
Därefter CCS.
Chademo och AC 43 i mindre omfattning.

Jag klagar sällan över upptagna AC 22 laddare, eftersom det finns så många av dom, det är aldrig långt till nästa.
2018 såg det dock annorlunda ut, då fanns det inte så många laddare, så då kunde man lätt hamna i knipa om laddaren var upptagen eller defekt.
Idag upplever jag inte det problemet.

Däremot hör det till sunt förnuft att flytta bilen när den är färdigladdad.
Vissa idioter parkerar ju med kabeln i hela natten på tex hotellparkeringar, bra därför att många nu börjar ta ut en straffavgift när bilen är färdigladdad.
Citera
2023-02-15, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Du har visst inte heller helt koll på läget.
Trippelladdstatonerna AC 22 (ibland även 43 kW) Chademo 50 och CCS 50 kW är de vanligaste snabbladdarna.
AC 22 är dessutom vanligare än både Chademo och CCS.

När det gäller utbyggnad en av laddinfrastukturen så är AC 22 det uttag som det byggs flest av.
Därefter CCS.
Chademo och AC 43 i mindre omfattning.

Jag klagar sällan över upptagna AC 22 laddare, eftersom det finns så många av dom, det är aldrig långt till nästa.
2018 såg det dock annorlunda ut, då fanns det inte så många laddare, så då kunde man lätt hamna i knipa om laddaren var upptagen eller defekt.
Idag upplever jag inte det problemet.

Däremot hör det till sunt förnuft att flytta bilen när den är färdigladdad.
Vissa idioter parkerar ju med kabeln i hela natten på tex hotellparkeringar, bra därför att många nu börjar ta ut en straffavgift när bilen är färdigladdad.

Får erkänna att jag parkerat med kabeln i hela natten på och annan hotelparkering men det är väl så man ska göra? Att gå upp mitt i natten när det är klart har väl ingen betydelse för det är knappast någon som dyker upp klockan 02 och ska ladda sin bil? Vilka tar ut straffavgift och hur vet den att bilen är fulladdad? Bara CSS som kan läsa laddstatus från bilen inte typ2.

Jag upplever att de där trippelladdarna har funnits rätt länge och man ser inte nya sättas upp?
Nya snabbladdare är i regel 150-300kW med enbart CSS.

Men som du säger, de flesta nya destinationsladdare som kommer upp är 22kW.
Citera
2023-02-15, 20:38
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Får erkänna att jag parkerat med kabeln i hela natten på och annan hotelparkering men det är väl så man ska göra? Att gå upp mitt i natten när det är klart har väl ingen betydelse för det är knappast någon som dyker upp klockan 02 och ska ladda sin bil? Vilka tar ut straffavgift och hur vet den att bilen är fulladdad? Bara CSS som kan läsa laddstatus från bilen inte typ2.

Jag upplever att de där trippelladdarna har funnits rätt länge och man ser inte nya sättas upp?
Nya snabbladdare är i regel 150-300kW med enbart CSS.

Men som du säger, de flesta nya destinationsladdare som kommer upp är 22kW.
Man får agera enligt sunt förnuft.
Är din bil färdigladdad kl. 23.00 så bör du absolut flytta på den, är klockan däremot 03.00 och du ska köra vidare på morgonen vid 08.00 så kanske det kan vara okej att låta den stå kvar.
Men det beror sig ju också på hur många laddare hotellet har, vissa har bara en eller två uttag tex.

Vissa hotel har en maxgräns, det kan tex stå max 4 timmar på en skylt, därefter får du betala en avgift för överskridande tid.

Automatisk straffavgift finns även på AC laddare, det kan jag se i min app.

Trippelladdare installeras ofta vid tex, mataffärer, mc donalds, bensinstationer och ibland även i stadsmiljö.
Med fler och fler laddare så får vi också fler dubbla laddstationer på många ställen ( vilket naturligtvis är positivt)
Jag har upplevt mer och mer på senaste tiden att det tex står en CCS 150 laddare samt en AC/chademo/CCS 50 trppelladdare eller en AC 22 station placerade på samma ställe eller väldigt nära varandra, och nästan alltid olika laddbolag.
Citera
2023-02-15, 21:22
Medlem
Citat:
Man får agera enligt sunt förnuft.
Är din bil färdigladdad kl. 23.00 så bör du absolut flytta på den, är klockan däremot 03.00 och du ska köra vidare på morgonen vid 08.00 så kanske det kan vara okej att låta den stå kvar.
Men det beror sig ju också på hur många laddare hotellet har, vissa har bara en eller två uttag tex.

Vissa hotel har en maxgräns, det kan tex stå max 4 timmar på en skylt, därefter får du betala en avgift för överskridande tid.

Automatisk straffavgift finns även på AC laddare, det kan jag se i min app.

Trippelladdare installeras ofta vid tex, mataffärer, mc donalds, bensinstationer och ibland även i stadsmiljö.
Med fler och fler laddare så får vi också fler dubbla laddstationer på många ställen ( vilket naturligtvis är positivt)
Jag har upplevt mer och mer på senaste tiden att det tex står en CCS 150 laddare samt en AC/chademo/CCS 50 trppelladdare eller en AC 22 station placerade på samma ställe eller väldigt nära varandra, och nästan alltid olika laddbolag.

Ja, straffavgift efter viss tid men inte för fulladdad bil? Har sett exempelvis att efter 45min tas tidtaxa ut. (Har också sett laddare som tar både tid och kWh pris från första minut)

För 22kW laddare kan de ju stå på ett ställe där man även betalar P-taxa och en max tid.

Är du i Helsingborg nån gång så kolla laddarna på Hamntorget. 300kW laddare och P-avgift (och max 2 tim).

Tesla har ju att om man laddplatsen har 50% beläggning eller mer och man står kvar längre än 5min kostar det 5kr/kinut och vid 100% beläggning 10kr/min

Finns många speciella sätt att ta betalt. I Norge parkerade jag i ett P-hus med kameraparkering och en särskild laddzon där man också registrerades när man körde in och ut. Själva strömmen betalade man inte för utan istället var det en grundavgift för tiden man varit inne i p-huset (där hade elbilar 50% rabatt) och så ett påslag för de timmar bilen varit inne i laddzonen. Fördelen var ju att man inte behövde greja med några appar, laddkort eller annat. Och ingen var juni laddzonen längre än vad de behövde utan flyttade yillen till övriga delar så fort de kunde.
Citera
2023-02-15, 22:25
Medlem
Citat:

3, dum igen.. Cupra Born och ora fanns inte 2018..

.

Du skojar va? Är 2018 året då allt hände och efter det räknas inte? Inte konstigt att Zoe är bäst i din värld

Men nu är det ju så att utvecklingen går framåt och din lilla Zoe är passerad och ifrånsprungen. Det går fort på elbilsmarknaden serrö.
Citera
2023-02-15, 22:31
Medlem
Citat:
1, gör dig inte dum, vem försöker du lura? Det pågår en massiv utbyggnad av laddare och ska vi gå in på detaljer så byggs det flest AC uttag. Sluta gör bort dig..
Du förstår ju verkligen ingenting om elektromobilitet.

2, inte ens lönt att bemöta ditt tramspåstående.

3, dum igen.. Cupra Born och ora fanns inte 2018..

4, ZOE har inga problem med varken coldgate eller Rapidgate, och det är väl inte ens lönt att jag börjar tala om laddkurvor etc, för det förstår du ändå inte..

3: Även om du lever i en Renaultbubbla och försvarar din uråldriga konstruktion med näbbar och klor, så finns det nyare och bättre bilar på marknaden idag. Hur kan du ens resonera som du gör? ORA och Born fanns inte 2018, så därför är Zoe ändå bäst? Huh? Lönlöst att ens argumentera med såna som dig.

4: Okej, så coldgate och Rapidgate är de enda problemen som finns på elbilar? Det verkar inte så när man läser om all skit på Zoe bilar och i synnerhet din Pinsam tankevurpa igen från dig. Håll dig borta från spriten åtminstone på vardagarna babsan
Citera
2023-02-16, 09:06
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
ZOE har gått upp 30-40% i pris de senaste 2 åren..
En beg ZOE fas 1 med 41 kWh köpebatteri årsmodell 2018-2019 ligger idag på mellan 150.000-250.000 kronor beroende på miltal etc.
De har alltså i princip inte sjunkit i pris någonting på över 3 år!

Min ZOE har rullat 22.500 mil, så självklart är den värd mindre, men 75.000 kronor får jag för den i vilket fall som helst, jag brukar snacka med min bilförsäljare då och då.

Egentligen spelar det ingen roll att den har rullat 22.500 mil, för det varken syns eller märks, hade jag skruvat tillbaka mätaren till 5.000 mil så hade ingen reagerat, det kan jag lova dig, bilen är i princip i nyskick såväl in som utvändigt.
Så jag ser ingen anledning att byta bil, jag kör lika fint med denna som jag hade gjort med en ny.
Snälla du, gå till bilhandlaren. Läste du möjligen att jag var där och fick den värderad? Att det du skriver är en fantasi? Min är i nyskick och har gått 3400 mil. Femtiotusen på ett halvår har den tappat, pga marknadsläget. Du lever i en bubbla.
Citera
2023-02-16, 10:17
Medlem
Det finns ingen Zoe 41kw 2018-2019 att köpa med friköpt batteri för under 160 000kr. Sedan förra året har priset gått upp men backat tillbaka lite den senaste tiden igen. Man kan inte åka billigare i en elbil i samma storlek än med Zoe. Man kan inte ens köra en gammal saab billigare trots det låga inköpspriset för en sådan. Dessutom åtnjuter man fina vägegenskaper till det låga priset!
Senast redigerad av flat7 2023-02-16 kl. 10:21.
Citera
2023-02-16, 16:21
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salta_killen
Du skojar va? Är 2018 året då allt hände och efter det räknas inte? Inte konstigt att Zoe är bäst i din värld

Men nu är det ju så att utvecklingen går framåt och din lilla Zoe är passerad och ifrånsprungen. Det går fort på elbilsmarknaden serrö.
ZOE har längst räckvidd i småbilsklassen, svårt att förstå eller?
Citera
2023-02-16, 16:26
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hankwiththecrank
3: Även om du lever i en Renaultbubbla och försvarar din uråldriga konstruktion med näbbar och klor, så finns det nyare och bättre bilar på marknaden idag. Hur kan du ens resonera som du gör? ORA och Born fanns inte 2018, så därför är Zoe ändå bäst? Huh? Lönlöst att ens argumentera med såna som dig.

4: Okej, så coldgate och Rapidgate är de enda problemen som finns på elbilar? Det verkar inte så när man läser om all skit på Zoe bilar och i synnerhet din Pinsam tankevurpa igen från dig. Håll dig borta från spriten åtminstone på vardagarna babsan

3, ja, det finns bättre elbilar idag 2023 men de kostar också betydligt mer än min ZOE från 2018. Men det var inte det vi diskuterade..

4, min ZOE har inga problem.
Citera
2023-02-16, 16:29
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flat7
Det finns ingen Zoe 41kw 2018-2019 att köpa med friköpt batteri för under 160 000kr. Sedan förra året har priset gått upp men backat tillbaka lite den senaste tiden igen. Man kan inte åka billigare i en elbil i samma storlek än med Zoe. Man kan inte ens köra en gammal saab billigare trots det låga inköpspriset för en sådan. Dessutom åtnjuter man fina vägegenskaper till det låga priset!
Exakt så är det.
ZOE är ett av de bästa köpen man kan göra.
Jag tror trollen här mest är avundsjuka, det är det det handlar om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in