2023-02-14, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wobbwobb
Det är dyra reparationer. Det borde rimligtvis ha varit närmare 50 000kr totalt, ett motorbyte + ny låda direkt umder garantin. Sannolikt gick den ju sönder igen p.g.a klåpare som lagade den första gången.

Men det roligaste i den här tråden är ju ni som inte förstår TCO och snackar skit om bilens ekonomi. Det enda ni gör är ju att visa hur lite ni förstår om vad som faktiskt kostar med bilägande.

Ni verkar på fullaste allvar verkar tro att 21 000 mil i en annan bil hade varit billigare.
Ni verkar inte ens kunna räkna enkel grundskolematte och måste vara förståndshandikappade för ni kan ju bevisligen inte tänka efter och inse att 100 000kr ska slås ut på antalet mil.
Har ni ett vakum mellan öronen? Blev ni ofta tappade i golvet med huvudet före som barn? Om ni inte kan ta till er enkla koncept som TCO så börjar man ju undra..
När det gäller bilekonomi måste just ZOE vara nutidens Alfasud eller Saab600 .
TCO förefaller dock vara för komplicerat begrepp för dig och BAB7 eftersom ingen av er nämner sådana tunga poster som inköpspris och värdeminskning .
En bensindriven bil i zoestorlek drar ca 0,5 och kostar 200- 250.000 kronor MINDRE än zoe .
På köpet får man bättre kvalitet, garantier och räckvidd även vintertid.
Citera
2023-02-14, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Cirka 15 kr per mil i enbart soppakostnader i den kalkylen alltså? Är inte det en liten smula för högt om du jämför med en modern bensinsnål småbil som man bör jämföra en Zoe med i det här sammanhanget?

Ganska rimligt faktiskt tror jag, då BAB7 kör väldigt mycket motorväg, och brukar själv tycka att förbrukning ska anges i motorvägsfart, och småbilar brukar bli rätt törstiga när 1,2-litersmotorn ska hålla 110 km/h
Citera
2023-02-14, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salta_killen
Jag vet vad Total cost of ownership är, men det verkar varken du eller Babsan veta?

Det verkar du inte göra med tanke på hur du resonerar. Du verkar tro att det är ett rimiigt alternativ stt resa i tiden och köpa en vw id.3 eller peugeot e-208 år 2018, men det är det ju inte.

Citat:
Babsan tar bara upp en bråkdel av sina reparationskostnader. Bara motorn kostar ju mer än det han redovisat som totala kostnader.

Rimligtvis borde ju inte någon av garantireparationerna tas upp eftersom renault betalade för de och de där med inte utgör en del av BAB7's TCO.

Citat:
Glädjekalkyl?

Det tycker jag inte att du bevisat. Varför tar du inte och räknar själv och visar vart tankevurpan är istället för att stå på dig och gorma likt en obstinat hjärnskadad tonåring?

Citat:
Sen jämför han med en bensinbil och svamlar om hur mycket han sparat. Tänk om han istället skulle jämföra med en elbil i samma prisklass som inte går sönder stup i ett. Tror du fortfarande hans "TCO" är så jävla bra då?

Alternativet år 2018 med liknande räckvidd var ju en tesla el dyl "lyxbil" i jämförelse för närmare miljonen, men du verkar i din bestämda ivrighet "råka glömma" att det knappast är jämförbart och att det inte hade blivit billigare.

Citat:
Sopa!

Snarare är det du som beviar att du saknar några hjärnceller när du uttrycker dig så självsäkert om alternativen. Det fanns imget rimligt elbilsalternativ när bilen köptes så det är tyvärr du som är sopan här.
Citera
2023-02-14, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kadochnikoff
TCO förefaller dock vara för komplicerat begrepp för dig och BAB7 eftersom ingen av er nämner sådana tunga poster som inköpspris och värdeminskning .
En bensindriven bil i zoestorlek drar ca 0,5 och kostar 200- 250.000 kronor MINDRE än zoe .

Du saknar visst också hjärnceller, eller så glömde du tänka.

Några snabba överslag ger att BAB7's totalkostnad är cirka 450 000kr varav det finns ett restvärde om minst c:a 50 000kr om bilen säljs nu (kan säkert vara närmare 70-80:000kr kvar), d.v.s 21 000 mil har kostat 19kr per mil.

19kr per mil är ganska billigt trots att verkstaden sannolikt klantat sig / slarvat och borde ha bytt motor i samband med lådrenoveringen så det nu blev 25 000kr dyrare än det behövt vara.

Det är en del idioter här som lyft tesla, e-tron o dyl som billigare eller bättre köp men en tesla hade kostat mer att ladda (eftersom man snabbladdar skitdyrt) och hade tappat 400 000 - 800 000kr i värde på samma sträcka, plus någon större reparation för 20 000-40 000kr, plus 6-8 servicar, bromsbyte m.m m.m, det blir minst 30kr milen eller mer.

Sen billiga bensinare.. man kan inte riktigt köpa en gammal saab för 5000kr och tro att den håller för 4200mil om året, dels drar den ju 0.9L/mil +1dl olja var 10-50e mil, sen ska den också servas tre gånger om året plus reparation minst en gång årligen. Den hade sörplat i sig 18 900liter bensin på samma sträcka (380 000kr minst), med service för 4000kr var 1500 mil och en reparation för 15 000kr var 4200 mil så hade den kostat:
15000 * 5 + 4000 * (21000/1500) + 380 000kr = 511 000kr, plus inköpspriset, mimst 25 kr milen, sannolikt närmare 30kr milen.

Billiga nya bensinare, typ dacia sandero för 165(?)k plus 2-3 servicear årligen för typ 3500kr vardera i 3 år, minst en reparation för 20 000.
Lägg till bränsle: 21 000 mil * 0.65 = 13 650 liter bensin för cirka 20kr per liter (273 000kr!) Och ett restvärde om 30 000kr så blir det totalt 469 000kr i TCO, delat på 21 000 mil blir det 22.5kr milen.

Ni svamlar helt enkelt. Ni visar tydligt ert önsketänkande om vad ni tror TCO är och vill mobba BAB7, men det är ju bara ni som lurar er själva.
Senast redigerad av wobbwobb 2023-02-14 kl. 16:16. Anledning: Nu rätt pris på sandero.
Citera
2023-02-14, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wobbwobb

Snarare är det du som beviar att du saknar några hjärnceller när du uttrycker dig så självsäkert om alternativen. Det fanns imget rimligt elbilsalternativ när bilen köptes så det är tyvärr du som är sopan här.

Alternativet till att hålla liv i ett gammalt lik med dyra repkostnader är så klart att köpa en nyare BÄTTRE bil med lägre reparationskostnader, din jävla russinhjärna.

Babben måste snart köpa en ny motor igen för 100 lax, för de pengarna kan hen istället stoppa in och köpa en bättre begagnad elbil av bättre kvalitet. Det är bara att sätta sig och räkna. Men du fick nog syrebrist när din pappa tryckte ut dig ur prutten så du fattar inte sådant
Citera
2023-02-14, 19:34
Medlem
Citat:
Alternativet till att hålla liv i ett gammalt lik med dyra repkostnader är så klart att köpa en nyare BÄTTRE bil med lägre reparationskostnader, din jävla russinhjärna.

Det är ju du som inte fattar att kostnaden inte sjunker så mycket bara för att man byter bil. Nyare bil, högre pris, högre TCO som måste fördelas över en massa mil igen.

Jag hade bytt bil innan 20 000 mil men jag skiter ju i kostnaden och vill ha en ny och fräsch. Men en nyare med batteriköp kostar ju minst 120 000kr mer och jag är osäker på om det egentligen är billigare än att köra vidare.
Möjligtvis att en nyare zoe har mindre barnsjukdommar som dessa motorproblem och att det därför vore värt att byta, men TCO blir ju inte nödvändigtvis lägre per mil. Ny bil, ny inköpskostnad som ska körs ikapp..

Citat:
Babben måste snart köpa en ny motor igen för 100 lax, för de pengarna kan hen istället stoppa in och köpa en bättre begagnad elbil av bättre kvalitet. Det är bara att sätta sig och räkna. Men du fick nog syrebrist när din pappa tryckte ut dig ur prutten så du fattar inte sådant

Du ljuger ju, den kostar 50 000kr installerad och klar, inte 100 000kr.
Sen håller den nog i minst 10 000mil till, den borde nog egentligen hålla i över 20 000mil till för det är inte jättevanligt att motorerna i zoe havererar på det här sättet, det är bara vissa serier som råkade ut för det vad jag kan se.

VW, peugeot m.m. kostar minst 200 000kr mer. Jag tvivlar på att det finns något som är så mycket billigare likt du verkar tro.

Nog förstår jag att du är barnsligt upprörd och vill hata på zoe, men jag kan inte se att det blir billigare med någon annan bil. Denna zoe verkar ju vara ett måndags-ex men verkar trots dessa stora problem billigare än alternativen som finns på marknaden.
Senast redigerad av wobbwobb 2023-02-14 kl. 19:40.
Citera
2023-02-14, 21:18
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Jag vet vad Total cost of ownership är, men det verkar varken du eller Babsan veta? Babsan tar bara upp en bråkdel av sina reparationskostnader. Bara motorn kostar ju mer än det han redovisat som totala kostnader. Glädjekalkyl? Sen jämför han med en bensinbil och svamlar om hur mycket han sparat. Tänk om han istället skulle jämföra med en elbil i samma prisklass som inte går sönder stup i ett. Tror du fortfarande hans "TCO" är så jävla bra då?
Sopa!
Vad yrar du om???

Mitt inlägg inkluderar alla reparationskostnader jag haft på bilen!

Och till dagens datum ger det en besparing på 206.000 kronor jag har gjort med min ZOE.

Jag har alltså jämfört med en bensinare sparat över 200.000 kronor under dessa åren.
Hade jag sluppit reparationerna hade det varit nästan 300.000 jag sparat, men å andra sidan hade säkert en annan bensinbil också behövt en eller annan reparation på 22.000 mil, plus kamremsbyte etc,,

Så hur som helst så har jag sparat en bra bit över 200.000 kr på att köra ZOE!
Inte dåligt det!
En fantastisk bil och därtill en fantastiskt bra TCO.
Citera
2023-02-14, 21:22
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Cirka 15 kr per mil i enbart soppakostnader i den kalkylen alltså? Är inte det en liten smula för högt om du jämför med en modern bensinsnål småbil som man bör jämföra en Zoe med i det här sammanhanget?
Små bensin skitmototer är rätt törstiga i motorvägshastighet, och jag kör till 95% på vägar med en hastighetsbegränsning på minst 100 km/h.
Så min beräkning på 15 kr milen är ganska snäll får jag säga.
Citera
2023-02-14, 21:29
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kadochnikoff
Dum igen?
Ja... listpris 365.000 kronor innan bonus och rabatter..
Jag gav 279.000 kronor netto för bilen.
Dessutom hade jag en inbytesbil som jag fick 95.000 kr för.
Så jag betalde 184.000 kronor..

Och idag ligger jag 206.000 kronor plus med mitt ZOE-köp, trots rep-kostnaderna!
Jag har aldrig gått en krona plus med något annat bilköp tidigare, tvärtom har man alltid förlorat en massa pengar.

Visa mig en bil med bättre ekonomiskt kalkyl!
Citera
2023-02-14, 21:35
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Dum igen?

Och idag ligger jag 206.000 kronor plus med mitt ZOE-köp, trots rep-kostnaderna!
Jag har aldrig gått en krona plus med något annat bilköp tidigare, tvärtom har man alltid förlorat en massa pengar.

Gå och värdera din Zoe så får du en kalldusch utan dess like och kommer inte vara lika nöjd längre.
Jag var och värderade min idag... Zoe'n är just nu det sämsta köp jag i hela mitt liv har gjort. Om du har gjort en sämre affär förutom din Zoe, så är säger det nog mer om dig än bilen :-D
Zoe är inte värd ett jävla skit sedan ett halvår tillbaka, tjoho så glädjande.
Citera
2023-02-14, 21:38
Medlem
MrAndress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Dum igen?

Hur kan du ligga på 206.000 plus? Har du sålt bilen med den summan i vinst? Annars har du inte gått plus.

Och hur jävla stor loser är man inte om man inte går plus på sina bil affärer? Mina 2 senaste var 28000kr plus.
Citera
2023-02-14, 21:54
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tr0llelito
Gå och värdera din Zoe så får du en kalldusch utan dess like och kommer inte vara lika nöjd längre.
Jag var och värderade min idag... Zoe'n är just nu det sämsta köp jag i hela mitt liv har gjort. Om du har gjort en sämre affär förutom din Zoe, så är säger det nog mer om dig än bilen :-D
Zoe är inte värd ett jävla skit sedan ett halvår tillbaka, tjoho så glädjande.
ZOE har gått upp 30-40% i pris de senaste 2 åren..
En beg ZOE fas 1 med 41 kWh köpebatteri årsmodell 2018-2019 ligger idag på mellan 150.000-250.000 kronor beroende på miltal etc.
De har alltså i princip inte sjunkit i pris någonting på över 3 år!

Min ZOE har rullat 22.500 mil, så självklart är den värd mindre, men 75.000 kronor får jag för den i vilket fall som helst, jag brukar snacka med min bilförsäljare då och då.

Egentligen spelar det ingen roll att den har rullat 22.500 mil, för det varken syns eller märks, hade jag skruvat tillbaka mätaren till 5.000 mil så hade ingen reagerat, det kan jag lova dig, bilen är i princip i nyskick såväl in som utvändigt.
Så jag ser ingen anledning att byta bil, jag kör lika fint med denna som jag hade gjort med en ny.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in