2023-02-16, 11:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Att påstå att LJ är "säker på Keps" stämmer ju inte alls med materialet.
YN säger inte själv handledsväska utan det är polisen som får henne att ändra sig från "en liten hård väska utan synlig rem". En beskrivning som inte passar särskilt bra med SEs handledsväska. Att personen hon möter har lågskor är hon inte säker på utan hon ser att personen halkar. Hala skor är inte automatiskt lågskor.

Jag ser att du inte observerat att LJ och YN inte ens kan enas om vilket plagg mördaren hade på överkroppen.

Läs på lite i materialet så kommer kvalitén på dina inlägg att förbättras. Förståelsen av hypotesen SE som vittne kommer också att bli mer relevant ju mer du sätter dig in i materialet.

Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Vakten kan absolut minnas fel angående samtalet. Men jag anser inte att hypotesen om SE står och faller i om han hade tid att utföra mordet eller inte.

Mannen YN ser kan absolut vara någon annan än mördaren. Jag tror iofs att det är mördaren, men säkert är det inte då det är en lucka mellan observationerna. Jag tror iofs också att de ytterligare observationerna av en man med samma signalement vidare längs dvbg och till snickarebacken kan med ganska stor sannolikhet vara gm. Det är observationer som utesluter SE.

LJ och YN är inte heller någon av de säkra på de detaljerna. LJ ser något han tycker kan vara en keps och YN ser något som kan vara en väska. De säger i övrigt ingenting som stämmer in så bra på SE. Men välj bara det som stämmer ni.

Att han är orolig osv är bara någonting ni läser in. Ingen förutom SE kan veta varför han ringer in och varför han säger sakerna han gör. Det finns en uppsjö anledningar vi bara kan spekulera i.
LJ är säker på keps. Att inte kunna erkänna det tyder på desperation. Han säger keps minst 20 gånger och han beskriver den också.

Att YN säger att hon ser nåt ”som kan vara en väska” - haha! Hon säger tydligt att det är en väska och hon beskriver den. Hon beskriver storleken till 15*20 cm, utan axelband. Kan det stämma bättre med SEs handlovsväska?

Kan ni inte bara erkänna vad dessa människor har vittnat om? Äg att ni faktiskt kan läsa innantill. Fakta ändrar sig inte för att ni låtsas som att de har sagt nåt annat.

Vidare beskriver Y mannen mannen som 35-45 år, 175-178 cm, satt eller grov till kroppen och utan skägg.

Som sagt, LJ och YN har observerat olika detaljer och när man lägger ihop dem så stämmer det väl på SE.

Men jag väntar fortfarande på en förklaring varför SE påstår att vittnena har förväxlat honom med mördaren. Ni vågar inte gå nära den frågan. Den är så brännande. Endera måste ni säga att ni tror på språngmarschhistorien, och att det är som SE säger att det finns en möjlighet att han blivit förväxlad med mördaren. Eller..?
Citera
2023-02-16, 12:40
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ja, jag har tittat djupare på det.

Det jag har kommit fram till att gm troligtvis är ca 30-40 år, har mörkt hår eller mörk huvudbonad, har mörk jacka/rock, är ca 180 cm lång, är vältränad/bredaxlad.

Just det sista är faktiskt något som är av extra värde då det är en specifik detalj som flera vittnen oberoende av varandra utan att bli pressade i frågan nämner. Det gör det extra trovärdigt.

Av samma anledning är mössa mer trovärdigt än barhuvad och mycket mer än keps då det av de två vittnen som observerat gm under längst tid nämns specifikt just en mössa. Ribbstickad av Jack Nicholson-typ. AB trycker på just den här detaljen och han har till och med pratat om den under mordnatten med sin partner, som även hon bekräftar att det samtalet skett. Han har även gjort en skiss av den.

Tack för svar!

Det där med “vältränad”.
Vilka oberoende vittne tar upp det?
Citera
2023-02-16, 12:50
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Tack för svar!

Det där med “vältränad”.
Vilka oberoende vittne tar upp det?

AD, YN, AH kommer jag på på rak arm. LJ nämner "bred över ryggen" och LL nämner "inte plufsigt fet men kraftig hellre än smal"
Jag tror det är ännu fler som nämner det.
Citera
2023-02-16, 12:57
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
AD, YN, AH kommer jag på på rak arm. LJ nämner "bred över ryggen" och LL nämner "inte plufsigt fet men kraftig hellre än smal"
Jag tror det är ännu fler som nämner det.

Det var vältränad vi pratar om.

Att GM ska vara satt, lite grov, kompakt och bredaxlad är återkommande ja, men vissa andra säger "normal" kroppsbyggnad och några till och med smal.

Hur kommer vi fram till vältränad?
Citera
2023-02-16, 12:59
Avslutad
Citat:
Ja, jag har tittat djupare på det.

Det jag har kommit fram till att gm troligtvis är ca 30-40 år, har mörkt hår eller mörk huvudbonad, har mörk jacka/rock, är ca 180 cm lång, är vältränad/bredaxlad.

Just det sista är faktiskt något som är av extra värde då det är en specifik detalj som flera vittnen oberoende av varandra utan att bli pressade i frågan nämner. Det gör det extra trovärdigt.

Av samma anledning är mössa mer trovärdigt än barhuvad och mycket mer än keps då det av de två vittnen som observerat gm under längst tid nämns specifikt just en mössa. Ribbstickad av Jack Nicholson-typ. AB trycker på just den här detaljen och han har till och med pratat om den under mordnatten med sin partner, som även hon bekräftar att det samtalet skett. Han har även gjort en skiss av den.
Anser du att AB är ett trovärdigt vittne?

Hans beskrivning av gruppen framför honom är en man och två kvinnor. Alla är i samma längd (LP var väl typ 1,60?). De småpratar och har trevligt enligt AN. Plötsligt går två skott av och kvinnan i mitten segnar ner. Kvinnan längst till höger från AB börjar då skrika på ett främmande språk.

Det är alltså detta vittne som du hänvisar till har sett en mössa av Jack Nicholson-typ. Jag förstår om du tycker han är trovärdig, han har ju så många rätt i övrigt

Just det, vittnet AB är rund under fötterna efter en utekväll kanske ska påpekas.
Citera
2023-02-16, 13:00
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
LJ är säker på keps. Att inte kunna erkänna det tyder på desperation. Han säger keps minst 20 gånger och han beskriver den också.

Att YN säger att hon ser nåt ”som kan vara en väska” - haha! Hon säger tydligt att det är en väska och hon beskriver den. Hon beskriver storleken till 15*20 cm, utan axelband. Kan det stämma bättre med SEs handlovsväska?

Kan ni inte bara erkänna vad dessa människor har vittnat om? Äg att ni faktiskt kan läsa innantill. Fakta ändrar sig inte för att ni låtsas som att de har sagt nåt annat.

Vidare beskriver Y mannen mannen som 35-45 år, 175-178 cm, satt eller grov till kroppen och utan skägg.

Som sagt, LJ och YN har observerat olika detaljer och när man lägger ihop dem så stämmer det väl på SE.

Men jag väntar fortfarande på en förklaring varför SE påstår att vittnena har förväxlat honom med mördaren. Ni vågar inte gå nära den frågan. Den är så brännande. Endera måste ni säga att ni tror på språngmarschhistorien, och att det är som SE säger att det finns en möjlighet att han blivit förväxlad med mördaren. Eller..?

"Vidare tyckte Jeppson att han hade något han tyckte kunde vara en keps"

Vem är det som inte kan läsa innantill?

YN säger att det är en väska, det stämmer. Dock säger hon inte såg någon rem och att den var hård hård i formen. Stämmer det med SEs väska?
Som ensamt vittne till något är det långt ifrån säkert att det hon ser stämmer dessutom.

Den frågan kan jag absolut svara på. Han hör ju det andra signalementet om rock och hatt som kom från AD, det stämmer in på SE. Och medveten om att han var på plats och även kanske sprang in i gränden så är det väl inte konstigt att han tänker att det blivit en förväxling. Han har ju hört mörkblå täckjacka från det man på plats måste tänka är det säkraste vittnet. LP
Citera
2023-02-16, 13:02
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Anser du att AB är ett trovärdigt vittne?

Hans beskrivning av gruppen framför honom är en man och två kvinnor. Alla är i samma längd (LP var väl typ 1,60?). De småpratar och har trevligt enligt AN. Plötsligt går två skott av och kvinnan i mitten segnar ner. Kvinnan längst till höger från AB börjar då skrika på ett främmande språk.

Det är alltså detta vittne som du hänvisar till har sett en mössa av Jack Nicholson-typ. Jag förstår om du tycker han är trovärdig, han har ju så många rätt i övrigt

Just det, vittnet AB är rund under fötterna efter en utekväll kanske ska påpekas.
Det är bara mössan han har fokuserat lite på och känner sig säger på. Sen är han såklart inte helt trovärdig som vittne. Det är ingen annan heller.
Det är inte AB som säger mössa av Jack Nicholson-typ heller. Det är IM.
Citera
2023-02-16, 13:10
Medlem
reinvests avatar
Citat:
Det är bara mössan han har fokuserat lite på och känner sig säger på. Sen är han såklart inte helt trovärdig som vittne. Det är ingen annan heller.

Som vi vet så befinner sig AB runt Dekorima några minuter. Tycker du det är möjligt att IM kan ha iakttagit AB, därav mössan?
Citera
2023-02-16, 13:13
Avslutad
Citat:
"Vidare tyckte Jeppson att han hade något han tyckte kunde vara en keps"

Vem är det som inte kan läsa innantill?

YN säger att det är en väska, det stämmer. Dock säger hon inte såg någon rem och att den var hård hård i formen. Stämmer det med SEs väska?
Som ensamt vittne till något är det långt ifrån säkert att det hon ser stämmer dessutom.

Den frågan kan jag absolut svara på. Han hör ju det andra signalementet om rock och hatt som kom från AD, det stämmer in på SE. Och medveten om att han var på plats och även kanske sprang in i gränden så är det väl inte konstigt att han tänker att det blivit en förväxling. Han har ju hört mörkblå täckjacka från det man på plats måste tänka är det säkraste vittnet. LP
Nej, du citerar EN mening av LJs vittnesmål där han sida efter sida pratar om en keps som han är säker på och också beskriver. Jag har redan citerat långa stycken ur denna vittnesmål, som du inte kommer ut hur mycket du än försöker. Sorry, det finns antecknat och svart på vitt.

YN såg ingen rem ”som fladdrade”. En kort rem à la handlovsväska skulle inte fladdra, en lång rem à la axelremsväska skulle däremot fladdra. Så handlovsväska ligger bäst till hands. Hon säger också att det stämmer med en handledsväska. Hon säger att väskan är stabil, hård till sin form, hon använder alltså ordet stabil först. En väska som är full ger intrycket av att vara stabil, hård.

Så vad du säger är att du tror på språngmarschhistorien?
Citera
2023-02-16, 13:21
Medlem
reinvests avatar
Citat:

YN säger att mördaren hade en väska på ca 15*20 cm. SE hade en väska på ca 15*20cm.

....HALLÅ!?

Om det här inte är skäl för misstanke mot Stig så vet jag inte vad.

"Hon såg inte någon rem" Utesluter det att väskan inte hade någon rem? Det finns flera bilder på Stig när han håller i sin väska och remmen inte syns.

"Hård i formen" Hur vet du hur SE's väska såg ut angående "den hårda formen"? Vi vet av bilder att han har flera väskor, och denna tycker jag ser ganska fast/hård ut. https://imgur.com/a/v2QQD1r
Citera
2023-02-16, 13:30
Avslutad
Citat:
IM sitter i en bil på andra sidan Sveavägen. Varför anser du att hans vittnesmål är trovärdigt och att han fått det rätt av det flertal vittnen som sitter i bilar och gör observationer? Har han haft särskilt god möjlighet att observera mördaren eller varför refererar du just till hans vittnesmål?
Citera
2023-02-16, 13:46
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reinvest
Som vi vet så befinner sig AB runt Dekorima några minuter. Tycker du det är möjligt att IM kan ha iakttagit AB, därav mössan?

Inte bara möjligt, det är sannolikt.

IM sitter i en bil på andra sidan Sveavägen och ser allt i motljus från Dekorima.
Med största sannolikhet är det AB han ser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in