2023-02-14, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magictrix
Det där gör ju Tommy hela tiden. Han drar sig inte ens för att förvränga grundtexten för att lirka in sin egen tes. Inte för att han vill något särskilt med det. Men han vill vinna. Som en uppstudsig fjortis måste han slå hål på alla vedertagna begrepp och visa sig mallig. Akademikerkomplex heter det kanske? Vi minns förra påsken när han envetet menade att det hette Palmmåndagen. Jesus kunde omöjligen ridit in i Jerusalem på en söndag, enligt Fil Tel Mag vice vd Dahlman.

Tänk vad beroende man har blivit av Facebooks sätt att hjälpa skribenter och läsare. Jag skulle vilja sätta en ”Tummen-upp”.
Citera
2023-02-14, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Murvelkott
Man kan säga så här: Om verkligheten och kartan inte stämmer överens så gäller i de allra flesta fall verkligheten, men det som Dahlman m.fl gör är att hävda motsatsen!

Tänk vad beroende man har blivit av Facebooks sätt att hjälpa skribenter och läsare. Jag skulle vilja sätta en ”Tummen-upp”.
Citera
2023-02-14, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magictrix
Det där gör ju Tommy hela tiden. Han drar sig inte ens för att förvränga grundtexten för att lirka in sin egen tes. Inte för att han vill något särskilt med det. Men han vill vinna. Som en uppstudsig fjortis måste han slå hål på alla vedertagna begrepp och visa sig mallig. Akademikerkomplex heter det kanske? Vi minns förra påsken när han envetet menade att det hette Palmmåndagen. Jesus kunde omöjligen ridit in i Jerusalem på en söndag, enligt Fil Tel Mag vice vd Dahlman.
Ja, just det! Palmmåndagen. Fick han inte rejält med mothugg från någon med teologisk utbildning i kommentarfältet? Nu höll jag på att skriva "varför kan Tommy inte hålla sig till det han är bra på?" men det har du besvarat: För att han är som en omogen unge.
Citera
2023-02-14, 19:18
Medlem
mesefils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lentil
Ja, just det! Palmmåndagen. Fick han inte rejält med mothugg från någon med teologisk utbildning i kommentarfältet? Nu höll jag på att skriva "varför kan Tommy inte hålla sig till det han är bra på?" men det har du besvarat: För att han är som en omogen unge.

Jo, han fick ordentligt med mothugg. Tommy hänvisade till biskop Bertil Gärtner, och Tommys antagonist letade rätt på en forskningsartikel som Bertil Gärtner skrivit. Där Bertil Gärtner inte alls höll med Tommy om hans Palmmåndagsidéer.

Då blev Tommy arg och raderade ALLA kommentarer om Palmmåndagen. 😂
Citera
2023-02-14, 22:22
Medlem
En stilla undran. Får dömda sexförbrytare alltså gärna ha en ”sida” på Facebook men ingen profil? Med anledning av guldvattnet…
Citera
2023-02-15, 05:13
Medlem
HomoHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keyko
En stilla undran. Får dömda sexförbrytare alltså gärna ha en ”sida” på Facebook men ingen profil? Med anledning av guldvattnet…

Det verkar så.... morgonståndet fortsätter....

Bilden han lagt ut där ser han ut som en klassisk alkolist.
Citera
2023-02-16, 08:35
Medlem
Just nu pågår en "kampanj" där vi försöker gå igenom Dahlmans böcker och leta plagiat, så har du möjlighet att hjälpa till är vi tacksamma. Samtliga böcker finns, såvitt vi vet, att låna på bibliotek - vi vill ju inte att han ska tjäna något på sina urusla verk!
Citera
2023-02-16, 11:47
Medlem
Pianotangents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Murvelkott
Just nu pågår en "kampanj" där vi försöker gå igenom Dahlmans böcker och leta plagiat, så har du möjlighet att hjälpa till är vi tacksamma. Samtliga böcker finns, såvitt vi vet, att låna på bibliotek - vi vill ju inte att han ska tjäna något på sina urusla verk!

Skulle man kunna börja göra en lista vilka böcker som är kollade/inte kollade så man sprider ut arbetet?

Bra initiativ!
Citera
2023-02-16, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pianotangent
Skulle man kunna börja göra en lista vilka böcker som är kollade/inte kollade så man sprider ut arbetet?

Bra initiativ!
På finns utdrag ur de böcker som är påbörjade alternativt klara, men ska se om vi kan få ihop en lista att publicera.
Citera
2023-02-16, 15:28
Medlem
mesefils avatar
Meddelande på sidan Amo Palyaço granskar:

”Böcker som är genomlästa:
-Visst gör det ont när hjärtan brister (2018)
-Dagens Dahlman (2013)
-Att hålla huvudet kallt när det är hett om öronen (1997)

Boken från 2018 sticker ut för att den innehåller så kopiösa mängder plagiat från Sven Reichmann, men även texter stulna av Björn Ranelid, Peter Halldorf och ur en insändare i Länstidningen Södertälje.

Boken från 1997 sticker ut för att den bara innehöll ett citat som Dahlman missade att tillskriva nån annan än sig själv - Nämligen Francis Bacon (1561-1626). Och det kan väl vara ursäktligt.

Boken från 2013 är rolig i sig, eftersom den dels innehåller en text som är ett plagiat på en mycket finare text ur De Dövstummas Kyrkoblad, från februari 1935. Att Tommy Dahlman lyckats hitta åt den gamla tidskriften som gavs ut i mycket begränsad upplaga är lite imponerande. Och så innehåller den en berättelse som Dahlman skriver ägde rum på en viss parkeringsplats i Trollhättan, men det är egentligen en scen ur Stekta gröna tomater. Det är ändå humor.

Nu fortsätter granskandet av Tommy Dahlmans övriga böcker. Kanske kan vi se en progression genom åren, där plagiaten blivit fler och fler för varje bok?

Hör gärna av dig på Messenger om du börjat granska någon av Tommy Dahlmans böcker och hittat plagiat. Vi räknar med att det kommer finnas mer att upptäcka.”
Citera
2023-02-16, 17:02
Medlem
Lite om Tommys två medlemmar ...

Malin. Kritiskt tänkande verkar inte vara hennes starka sida. Hon delar allt som hon tycker verkar "intressant", oavsett hur kokobäng tankegångarna är. Ena dagen är hon vaccinationsexpert och delar konspirationsteorier om hur världen egentligen är beskaffad. Andra dagen att svaret på människors frågor om varför Gud inte gör något mot ondskan är: "Noaks ark och förstörelsen av Sodom och Gomorra".
Tack, starka argument som lugnar min oroliga själ och tynande veke till tro!
Jag hoppas inte Malin får något utrymme att sprida sina konstiga villoläror - av anledningen att människor kan fara illa och må dåligt. Hon får hänga upp sina new-age-bonader och antivaxx-propagande i sitt eget hem.

Vattenslangen. Jag tog mig tid att titta lite på hennes sändningar. Hon har tydligen lärt känna Tommy då han var bibellärare. Vattenslangen verkar snäll och ofarlig, och har till och med några tänkvärda ord. Hon är inte förståndshandikappad - utan är bara VÄLDIGT SPECIELLoch godtrogen. Men jag ska inte säga något ont om henne.

Är dessa två Tommys enda vänner, eller har han även kvar P*r And*rs Grun*an? (Den självutnämnda kyrkoherden.) Eller har han övergett Tommy?
Citera
2023-02-16, 17:11
Medlem
mesefils avatar
Nu vaknade tidningen Dagen och skriver om Tommy Dahlmans plagiat:

https://www.dagen.se/nyheter/2023/02/16/bjorn-ranelid-tommy-dahlman-har-helt-klart-stulit-mina-texter/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in