2023-02-15, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Och hur tänker du att snickaren och sjuksköterskan ska kunna köpa i premium-lägen helt utan konkurrens med mer bemedlade? Hade dom inte råd 2021 så har dom inte råd nu, enkel matematik.

Snickaren kan väl iofs köpa sig en renoveringskåk av nåt dödsbo…

Så är det.

Det jag menar på är att flera olika scenarion kan utspela sig de kommande månaderna/åren med tanke på det osäkra läget.
Citera
2023-02-15, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Och nu skulle snickaren&sköterskan bli BLT. Det du skriver har inget förklaringsvärde.

Frågan varför snickaren&sköterskan är den som bjuder högst kvarstår.
Dom borde bli hänvisade till samma områden som de har varit tidigare.

-----------------
Sedan finns ju andra tänkbara scenarion. Blir mina grannhus billiga så kan jag ju köpa dom. Och antingen får de stå tomma så slipper jag störande grannar. Eller så hyr jag ut de till skötsamma personer

Utan tvekan ett annat scenario.

Rika utan lån som köper upp många billiga fastigheter kontant.
Citera
2023-02-15, 21:47
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Det beror på situation, ger taket upp och senaste årens värdeökning är borta blir det ju problematiskt att skaka fram 200k. Anekdotiskt såklart, men känner ingen som finansierat större renoveringar eller investeringar (t ex för att spara el) med cash, utan man har finansierat via värdeökningen aka bostadsbankomaten, utökat lånet på kåken.
Just taket är enkelt att fixa. Det kan man göra själv. Inget svårt alls.
Kostar ju en del arbetstid dock. Man kan dela på det. Ta sämsta sidan första sommaren. Och andra sidan nästa sommar. Ny papp och ny läkt kostar inte mycket.
Dränering kan man fixa själv också. Bra motion att gräva.

Det är just el och våtrum som man är hänvisad till 700-800 kr hantverkarna. Annars kan man göra det mesta själv.
Citera
2023-02-15, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Just taket är enkelt att fixa. Det kan man göra själv. Inget svårt alls.
Kostar ju en del arbetstid dock. Man kan dela på det. Ta sämsta sidan första sommaren. Och andra sidan nästa sommar. Ny papp och ny läkt kostar inte mycket.
Dränering kan man fixa själv också. Bra motion att gräva.

Det är just el och våtrum som man är hänvisad till 700-800 kr hantverkarna. Annars kan man göra det mesta själv.

Våtrum får du göra själv i din egen kåk om du vet hur man gör.
Dock inte el även om du vet, såvida du inte har elbehörighet
Citera
2023-02-15, 23:30
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Allt eftersom att räntan stiger blir bankerna mer restriktiva med utlåningen. Har redan minskat. Hur dessa människor som inte hade råd med 1% ränta på 10 msek I lån ska ha råd med 5% ränta på 6-7 msek I lån är ytterst oklart. Som det mesta av ditt yrande

Varför inte?

Menar du att det finns ett relativt linjärt samband mellan räntan och betalningsförmågan?

Det betyder i förlängningen att den som har råd med tex 100k/år i räntekostnader går från att ha råd med ca 6,5/7 miljoner för en bostad vid räntenivåer på ungefär 1,5% till att ha råd med bostad för ungefär 2 miljoner vid räntenivåer på 5%.

Är du införstådd med vad det innebär för prisnivån generellt? Det är inte vad du, barf och liksom-fb argumenterar för.
Citera
2023-02-15, 23:37
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moksha
Detta är problemet.

Trots många nyhetsartiklar, intervjuer och dagliga skriverier om ekonomin, verkar den svenska befolkningen i någon kollektiv psykos!?

Hur kan man inte ta in omvärldsläget…?

Förnekelse?
Självförsvar?

2008, 2017 och 2020 kom ju Staten till undsättning, så de hoppas väl att det går över fort även denna gång och att allt blir bra snart igen.
Citera
2023-02-16, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E-pluribus-unum
Utan tvekan ett annat scenario.

Rika utan lån som köper upp många billiga fastigheter kontant.

Varför skulle rika människor köpa bostäder på en fallande marknad i ett land som är så gott som en Saudisk provins om några år? Dessutom, hur många rika människor finns det som kan göra det i Sverige? En handfull kanske och är man så rik så har man väl inget intresse av att hyra ut en villa för 20k/mån.
Citera
2023-02-16, 01:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Ja, och kikar man nu, t ex på intressanta siffror från USA i veckan, så var både CPI YoY Jan och Retail Sales MoM över förväntan. Tyder på att denna inflation inte försvinner i en handvändning utan mer hökighet från centralbanker kommer krävas.

Ja, ytterligare en intressant siffra är marknadens ränteprognoser. Dessa går stadigt upp. Nu förväntas räntan ligga på 5.25% i USA inom några månader och den förväntas inte sänkas detta år. Och som sagt, bedömarna har hela tiden underskattat både inflationen och räntan.

Så det lär bli minst 6% ränta innan året är slut och den lär ligga kvar över 5% i flera år.

Vad händer med Svennebanan då? Säg 5% ränta från RB och ytterligare någon procent från banken så ligger räntan på 6% för BLT. Sedan lite amortering, elkostnader och skenande priser på allt till det.

Nej som sagt. Bara en tidsfråga till man kan fynda en pied ā terre på Östermalm för 50-60k per kvadrat.
Citera
2023-02-16, 03:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Ja, ytterligare en intressant siffra är marknadens ränteprognoser. Dessa går stadigt upp. Nu förväntas räntan ligga på 5.25% i USA inom några månader och den förväntas inte sänkas detta år. Och som sagt, bedömarna har hela tiden underskattat både inflationen och räntan.

Så det lär bli minst 6% ränta innan året är slut och den lär ligga kvar över 5% i flera år.

Vad händer med Svennebanan då? Säg 5% ränta från RB och ytterligare någon procent från banken så ligger räntan på 6% för BLT. Sedan lite amortering, elkostnader och skenande priser på allt till det.

Nej som sagt. Bara en tidsfråga till man kan fynda en pied ā terre på Östermalm för 50-60k per kvadrat.

Vad gör du denna analys på? Jag håller med och ser nu att aktiemarknaden i USA går upp och FED har mer rum till ränteökningar.

Detta ger svennen antingen högre kostnader när DXY går upp och kronans styrka sjunker eller genom ökade räntor från Riksbanken och går det en längre tid går folkets bundna räntor ut och kostnaderna fortsätter rusa för hushållen.

I veckan kom USA med högre än förväntat "CPI" så räntor kommer vi få leva med ett tag till iallafall och hur mycket lag har vi? När börjar vi märka av ökade räntor??
Citera
2023-02-16, 03:55
Medlem
Jag följer Di tv varje dag
Roligt se hur experter som bjuds in gissar - tror - spekulerar
Herregud så fel alla har
Inte ens FED klarar de spå rätt 😂
Att fler höjningar är på gång är helt klart
Och 2till i Sverige och båda MINST 50punkter 😂
Citera
2023-02-16, 04:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yolololz
Vad gör du denna analys på? Jag håller med och ser nu att aktiemarknaden i USA går upp och FED har mer rum till ränteökningar.

Detta ger svennen antingen högre kostnader när DXY går upp och kronans styrka sjunker eller genom ökade räntor från Riksbanken och går det en längre tid går folkets bundna räntor ut och kostnaderna fortsätter rusa för hushållen.

I veckan kom USA med högre än förväntat "CPI" så räntor kommer vi få leva med ett tag till iallafall och hur mycket lag har vi? När börjar vi märka av ökade räntor??

5.25% läste jag någonstans i Wall Street Journal idag som är min dagstidning. Jag är ingen expert på något sätt men läser WSJ noga för att hänga med när det gäller mina investeringar.

Och vad jag märker är att marknaden och "experterna" hela tiden underskattat inflationen och även hela tiden trott att Fed ska vända och bli duvaktiga.

Så jag konstaterar bara att de verkar ha fel som vanligt. Precis som att alla experter i Sverige var överens om att invandringen var rena vinstaffären, att apatiska flyktingbarn var någon slags mystisk ny sjukdom, att Ryssland aldrig skulle invadera Ukraina, att lågaffektivt bemötande leder till ordning och reda i skolor, att hårda straff inte hjälper mot brottslighet osv.

Experter inom olika discipliner ägnar sig åt grupptänk och alla har ofta fel på samma gång. De tror att allt ska förbli som det var igår och vågar inte utmana konsensus. Så ofta räcker det med bondförnuft för att se att kejsaren är naken.

Förra gången inflationen var så hög som den är idag krävdes det till slut räntor på 16% (Volcker) och en rejäl depression för att få bukt med inflationen. Men sedan dess har det inte varit inflation i princip på fyrtio år och räntorna har legat nära noll. Så de ekonomer som var med på den tiden är döda. Och de ekonomer som finns nu är vana vid artificiellt låga räntor och vägrar inse att det är nya tider nu och vad som kommer att krävas.
Senast redigerad av Harrywinston 2023-02-16 kl. 04:28.
Citera
2023-02-16, 07:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
5.25% läste jag någonstans i Wall Street Journal idag som är min dagstidning. Jag är ingen expert på något sätt men läser WSJ noga för att hänga med när det gäller mina investeringar.

Och vad jag märker är att marknaden och "experterna" hela tiden underskattat inflationen och även hela tiden trott att Fed ska vända och bli duvaktiga.

Så jag konstaterar bara att de verkar ha fel som vanligt. Precis som att alla experter i Sverige var överens om att invandringen var rena vinstaffären, att apatiska flyktingbarn var någon slags mystisk ny sjukdom, att Ryssland aldrig skulle invadera Ukraina, att lågaffektivt bemötande leder till ordning och reda i skolor, att hårda straff inte hjälper mot brottslighet osv.

Experter inom olika discipliner ägnar sig åt grupptänk och alla har ofta fel på samma gång. De tror att allt ska förbli som det var igår och vågar inte utmana konsensus. Så ofta räcker det med bondförnuft för att se att kejsaren är naken.

Förra gången inflationen var så hög som den är idag krävdes det till slut räntor på 16% (Volcker) och en rejäl depression för att få bukt med inflationen. Men sedan dess har det inte varit inflation i princip på fyrtio år och räntorna har legat nära noll. Så de ekonomer som var med på den tiden är döda. Och de ekonomer som finns nu är vana vid artificiellt låga räntor och vägrar inse att det är nya tider nu och vad som kommer att krävas.

Klokt inlägg. Ibland frågas det i dessa trådar vad någon har för utbildning eller källa till sina påståenden. Men faktum är att man lika gärna kan läsa vad något anonymt troll på flashback säger som att lyssna på dessa välbetalda nationalekonomer. De har inte heller en susning om vad de håller på med.

Min egen åsikt är att inflationen nog är här för att stanna ett bra tag. Riksbanken agerar inte tillräckligt kraftfullt. De ligger ett par %-enheter under FEDs ränta trots att vår inflation är betydligt högre än den amerikanska. Man tar inte detta på allvar. Vi har under lång tid tryckt ner inflationen genom att flytta produktionen utomlands till lågkostnadsländer (ffa Kina). Detta är en engångseffekt som inte kommer tillbaka. Tvärtom nu när vi börjar inse att det kanske inte var så lysande att göra oss beroende av nyckfulla diktaturer på andra sidan jordklotet.

Bostadsmarknaden visar en förvånansvärd motståndskraft med tanke på detta. Men jag tror kollektivet inte insett att nollräntans tid är över för alltid. De flesta BLT betraktar detta som en tillfällig dipp och "snart vänder det upp igen". Man tror felaktigt att dagens räntor, som fortfarande är låga, är höga. I nominella termer kommer det naturligtvis så småningom att gå upp igen om RB fortsätter slakta kronan. När ett paket Bregott kostar 1000 spänn och en undersköterska tjänar 100 000 /mån så ligger säkert priset på en sketen etta i Barkarby på 6 MSEK.

Men detta är ju bara vad en anonym flashbackdåre tror. Och jag har säkert fel, precis som alla andra
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in