Citat:
Ursprungligen postat av
Yolololz
Vad gör du denna analys på? Jag håller med och ser nu att aktiemarknaden i USA går upp och FED har mer rum till ränteökningar.
Detta ger svennen antingen högre kostnader när DXY går upp och kronans styrka sjunker eller genom ökade räntor från Riksbanken och går det en längre tid går folkets bundna räntor ut och kostnaderna fortsätter rusa för hushållen.
I veckan kom USA med högre än förväntat "CPI" så räntor kommer vi få leva med ett tag till iallafall och hur mycket lag har vi? När börjar vi märka av ökade räntor??
5.25% läste jag någonstans i Wall Street Journal idag som är min dagstidning. Jag är ingen expert på något sätt men läser WSJ noga för att hänga med när det gäller mina investeringar.
Och vad jag märker är att marknaden och "experterna" hela tiden underskattat inflationen och även hela tiden trott att Fed ska vända och bli duvaktiga.
Så jag konstaterar bara att de verkar ha fel som vanligt. Precis som att alla experter i Sverige var överens om att invandringen var rena vinstaffären, att apatiska flyktingbarn var någon slags mystisk ny sjukdom, att Ryssland aldrig skulle invadera Ukraina, att lågaffektivt bemötande leder till ordning och reda i skolor, att hårda straff inte hjälper mot brottslighet osv.
Experter inom olika discipliner ägnar sig åt grupptänk och alla har ofta fel på samma gång. De tror att allt ska förbli som det var igår och vågar inte utmana konsensus. Så ofta räcker det med bondförnuft för att se att kejsaren är naken.
Förra gången inflationen var så hög som den är idag krävdes det till slut räntor på 16% (Volcker) och en rejäl depression för att få bukt med inflationen. Men sedan dess har det inte varit inflation i princip på fyrtio år och räntorna har legat nära noll. Så de ekonomer som var med på den tiden är döda. Och de ekonomer som finns nu är vana vid artificiellt låga räntor och vägrar inse att det är nya tider nu och vad som kommer att krävas.