2023-02-14, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wobbwobb
Du saknar visst också hjärnceller, eller så glömde du tänka.

Några snabba överslag ger att BAB7's totalkostnad är cirka 450 000kr varav det finns ett restvärde om minst c:a 50 000kr om bilen säljs nu (kan säkert vara närmare 70-80:000kr kvar), d.v.s 21 000 mil har kostat 19kr per mil.

19kr per mil är ganska billigt trots att verkstaden sannolikt klantat sig / slarvat och borde ha bytt motor i samband med lådrenoveringen så det nu blev 25 000kr dyrare än det behövt vara.

Det är en del idioter här som lyft tesla, e-tron o dyl som billigare eller bättre köp men en tesla hade kostat mer att ladda (eftersom man snabbladdar skitdyrt) och hade tappat 400 000 - 800 000kr i värde på samma sträcka, plus någon större reparation för 20 000-40 000kr, plus 6-8 servicar, bromsbyte m.m m.m, det blir minst 30kr milen eller mer.

Sen billiga bensinare.. man kan inte riktigt köpa en gammal saab för 5000kr och tro att den håller för 4200mil om året, dels drar den ju 0.9L/mil +1dl olja var 10-50e mil, sen ska den också servas tre gånger om året plus reparation minst en gång årligen. Den hade sörplat i sig 18 900liter bensin på samma sträcka (380 000kr minst), med service för 4000kr var 1500 mil och en reparation för 15 000kr var 4200 mil så hade den kostat:
15000 * 5 + 4000 * (21000/1500) + 380 000kr = 511 000kr, plus inköpspriset, mimst 25 kr milen, sannolikt närmare 30kr milen.

Billiga nya bensinare, typ dacia sandero för 165(?)k plus 2-3 servicear årligen för typ 3500kr vardera i 3 år, minst en reparation för 20 000.
Lägg till bränsle: 21 000 mil * 0.65 = 13 650 liter bensin för cirka 20kr per liter (273 000kr!) Och ett restvärde om 30 000kr så blir det totalt 469 000kr i TCO, delat på 21 000 mil blir det 22.5kr milen.

Ni svamlar helt enkelt. Ni visar tydligt ert önsketänkande om vad ni tror TCO är och vill mobba BAB7, men det är ju bara ni som lurar er själva.
Som andra inlägg tidigare i tråden har visat skulle BAB7 då man räknar in alla kostnader ha tjänat på att köpa en annan bil .
ZOEs låga kvalitet och höga inköpspris äter upp den eventuella vinst han skulle haft av att slippa tanka .
Detta oavsett hur du försöker drömma upp siffror till hans fördel.
Citera
2023-02-15, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Ganska rimligt faktiskt tror jag, då BAB7 kör väldigt mycket motorväg, och brukar själv tycka att förbrukning ska anges i motorvägsfart, och småbilar brukar bli rätt törstiga när 1,2-litersmotorn ska hålla 110 km/h

Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Små bensin skitmototer är rätt törstiga i motorvägshastighet, och jag kör till 95% på vägar med en hastighetsbegränsning på minst 100 km/h.
Så min beräkning på 15 kr milen är ganska snäll får jag säga.

Håller iofs med om att småmotorer inte är direkt soppasnåla längre när man är uppe på motorvägsfart. Men känner ändå inte riktigt igen de siffrorna BAB7 nämner. Nu blir de ju knepigt att räkna ut ett snitt över bensinpriserna under de, vad är det, fyra?, åren Babsan ägt sin Zoe. Skulle vi ta dagens pris, 20 spänn litern, så räknar BAB7 med 15 kr milen alltså på en bensinförbrukning som närmar sig 0,8 l/mil. Det känner jag som sagt inte igen. Min flickvän kör dylika "tjejiga" småbilar som t ex hennes Renault Clio och hennes nuvarande Ford Fiesta, och jag hamnar ibland bakom ratten eftersom kvinnor är lata fanstyg som tycker att det både är bekvämt och tryggt att mannen kör medans de själva kollar Pinterest, Instagram och sms:ar mamma och syrran...
Hur som helst, har empiriskt kunnat notera att förbrukningen på motorväg INTE är uppe på 0,8 l!

För att inte tala om vad BAB7 hade fått ner förbrukningen till om han hade köpt en diesel i passande motorstorlek! Förmodligen högst en halvliter per mil, kanske mindre.
Citera
2023-02-15, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wobbwobb
Varav det finns ett restvärde om minst c:a 50 000kr om bilen säljs nu (kan säkert vara närmare 70-80:000kr kvar)

Skulle vilja påstå att om han säljer den privat så får han minst 100.000 för den med utköpt batteri.
Renault har tillochmed ett projekt för att öka livslängden på ZOE.
https://www.vibilagare.se/nyheter/renault-uppdaterar-gamla-zoe-siktar-pa-100-000-mil
Citera
2023-02-15, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Håller iofs med om att småmotorer inte är direkt soppasnåla längre när man är uppe på motorvägsfart. Men känner ändå inte riktigt igen de siffrorna BAB7 nämner. Nu blir de ju knepigt att räkna ut ett snitt över bensinpriserna under de, vad är det, fyra?, åren Babsan ägt sin Zoe. Skulle vi ta dagens pris, 20 spänn litern, så räknar BAB7 med 15 kr milen alltså på en bensinförbrukning som närmar sig 0,8 l/mil. Det känner jag som sagt inte igen. Min flickvän kör dylika "tjejiga" småbilar som t ex hennes Renault Clio och hennes nuvarande Ford Fiesta, och jag hamnar ibland bakom ratten eftersom kvinnor är lata fanstyg som tycker att det både är bekvämt och tryggt att mannen kör medans de själva kollar Pinterest, Instagram och sms:ar mamma och syrran...
Hur som helst, har empiriskt kunnat notera att förbrukningen på motorväg INTE är uppe på 0,8 l!

För att inte tala om vad BAB7 hade fått ner förbrukningen till om han hade köpt en diesel i passande motorstorlek! Förmodligen högst en halvliter per mil, kanske mindre.

Du har helt klart en poäng!
Citera
2023-02-15, 10:35
Medlem
PeterNosters avatar
Genomgång av begagnatpriser på elbilar under 200000 NOK:

The best 2nd hand EVs below 200k in Norway
https://www.youtube.com/watch?v=rodhj30LhSc&t=3s

ZOE finns med 18.25 minuter in i videon men inte särskilt bra.
Citera
2023-02-15, 12:52
Medlem
Citat:
Vad yrar du om???

Mitt inlägg inkluderar alla reparationskostnader jag haft på bilen!

Och till dagens datum ger det en besparing på 206.000 kronor jag har gjort med min ZOE.

Jag har alltså jämfört med en bensinare sparat över 200.000 kronor under dessa åren.
Hade jag sluppit reparationerna hade det varit nästan 300.000 jag sparat, men å andra sidan hade säkert en annan bensinbil också behövt en eller annan reparation på 22.000 mil, plus kamremsbyte etc,,

Så hur som helst så har jag sparat en bra bit över 200.000 kr på att köra ZOE!
Inte dåligt det!
En fantastisk bil och därtill en fantastiskt bra TCO.

Vilket jävla goddag yxskaft svar från din sida. Hur mycket har du sparat jämfört med att flyga rymdfärja till jobbet då?

Snacka om att försöka rättfärdiga ett taskigt bilköp genom att jämföra med något som passar sin verklighetsuppfattning. Jämför åtminstone med en annan elbil din tomte. Finns så otroligt många bättre och mer ekonomiska elbilar på marknaden än din leksaksbil
Senast redigerad av -big kahuna- 2023-02-15 kl. 13:20.
Citera
2023-02-15, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Genomgång av begagnatpriser på elbilar under 200000 NOK:

The best 2nd hand EVs below 200k in Norway
https://www.youtube.com/watch?v=rodhj30LhSc&t=3s

ZOE finns med 18.25 minuter in i videon men inte särskilt bra.

Ja de framhäver problematiken med endast AC ladding då de (relativt) snabba AC laddarna (48 och 22 kW) blir färre och färre. Hela världen inser att denna bil är stenåldersstandard förutom BAB7. Sen att den ser ut som en Clio från 2005 inuti gör ju inte saken bättre. Dessutom liten och dyr samt dålig range som de påpekar är ju också välkända fakta för alla utom en eller 2 personer här på flashback. Leaf är ett bättre val i klassen enligt testaren och alla oss andra som har greppat något om bilar
Citera
2023-02-15, 16:56
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -big kahuna-
Vilket jävla goddag yxskaft svar från din sida. Hur mycket har du sparat jämfört med att flyga rymdfärja till jobbet då?

Snacka om att försöka rättfärdiga ett taskigt bilköp genom att jämföra med något som passar sin verklighetsuppfattning. Jämför åtminstone med en annan elbil din tomte. Finns så otroligt många bättre och mer ekonomiska elbilar på marknaden än din leksaksbil
Nej, det finns det inte.
Den enda elbilen som är mer ekonomisk i TCO än ZOE är VW E-up.
Men är både mindre och har sämre räckvidd.
Citera
2023-02-15, 17:09
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hankwiththecrank
Ja de framhäver problematiken med endast AC ladding då de (relativt) snabba AC laddarna (48 och 22 kW) blir färre och färre. Hela världen inser att denna bil är stenåldersstandard förutom BAB7. Sen att den ser ut som en Clio från 2005 inuti gör ju inte saken bättre. Dessutom liten och dyr samt dålig range som de påpekar är ju också välkända fakta för alla utom en eller 2 personer här på flashback. Leaf är ett bättre val i klassen enligt testaren och alla oss andra som har greppat något om bilar
Ett inlägg fullt med lögner..

1, AC (och övriga uttag) byggs ut för fullt konstant.

2, Instrumenteringen i en Clio från 2005 har noll och inget gemensamt med ZOE förutom att båda har en ratt..
ZOE har en heldigital individuellt konfigurerbart instrumentkluster samt en navi/touchskärm med en stor mängd funktioner som inte fanns överhuvudtaget för 10-15 år sedan..

3, ZOE har längst räckvidd i småbilsklassen, så sluta ljug nu..

4, Leaf är sämre elbil, gamla Leaf hade mycket sämre räckvidd än ZOE och nya Leaf har fortfarande problem med Rapidgate, dvs den blir överhettad vid långresor och laddar inte som den ska.

Du bör nog hålla dig borta från diskussioner om elbilar, för din kunskap är noll i ämnet.
Alternativt är du ett misslyckat troll.
Jag vet inte vilket av alternativen som är mest tragiskt..
Citera
2023-02-15, 17:23
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem

Skit samma om det kostar 15, 14, eller 16 kr milen med en bensinare.
Jag har ändå varit snäll i uträkningen.
Detta eftersom du i verkligheten måste lägga till ytterligare kostnader för bensinbilen under 22.000 mil, tex kamremsbyte, fler och dyrare servicar, ev någon reparation, fler bromsbyte etc.

På dessa 22.000 milen har jag tex bara bytt bromsbelägg fram en gång, jag har inte lämnat bilen till service de senaste 10.000 milen, och motorolja, kamrem etc är inget tema jag behöver tänka på.

Jag har ju en Peuget 308 kombi automat från 2016 också, den har bara rullat 11.000 mil men har ändå betydligt högre kostnader än min ZOE, bla måste Peugeoten servas regelbundet med oljebyte etc, kamremmen byttes förra året till en kostnad av 12.000 kronor, bromsar redan bytta.. och förbrukningen ligger på 0,6-0,7 liter milen etc.
Citera
2023-02-15, 17:27
Medlem
Citat:
Ett inlägg fullt med lögner..

1, AC (och övriga uttag) byggs ut för fullt konstant.

2, Instrumenteringen i en Clio från 2005 har noll och inget gemensamt med ZOE förutom att båda har en ratt..
ZOE har en heldigital individuellt konfigurerbart instrumentkluster samt en navi/touchskärm med en stor mängd funktioner som inte fanns överhuvudtaget för 10-15 år sedan..

3, ZOE har längst räckvidd i småbilsklassen, så sluta ljug nu..

4, Leaf är sämre elbil, gamla Leaf hade mycket sämre räckvidd än ZOE och nya Leaf har fortfarande problem med Rapidgate, dvs den blir överhettad vid långresor och laddar inte som den ska.

Du bör nog hålla dig borta från diskussioner om elbilar, för din kunskap är noll i ämnet.
Alternativt är du ett misslyckat troll.
Jag vet inte vilket av alternativen som är mest tragiskt..

1. Ska man verkligen lita mer på dig än en motorjournalist?
2. Zoe är allt annat än modern inuti. Ser ut som skit från tidigt 2000 tal, måhända inte som en Clio, men till och med en idiot som du måste kunna fatta poängen?
3. Cupra Born och ORA har längre räckvidd än din fjollbil, men som grädde på moset tar din bil 4 gånger så lång tid att ladda så din resa tar sjukt mycket längre tid
4. Du är ute på djupt vatten nu. Kan du inte passa på att berätta lite om Zoes alla problem?
Senast redigerad av hankwiththecrank 2023-02-15 kl. 17:40.
Citera
2023-02-15, 19:11
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hankwiththecrank
1. Ska man verkligen lita mer på dig än en motorjournalist?
2. Zoe är allt annat än modern inuti. Ser ut som skit från tidigt 2000 tal, måhända inte som en Clio, men till och med en idiot som du måste kunna fatta poängen?
3. Cupra Born och ORA har längre räckvidd än din fjollbil, men som grädde på moset tar din bil 4 gånger så lång tid att ladda så din resa tar sjukt mycket längre tid
4. Du är ute på djupt vatten nu. Kan du inte passa på att berätta lite om Zoes alla problem?
1, gör dig inte dum, vem försöker du lura? Det pågår en massiv utbyggnad av laddare och ska vi gå in på detaljer så byggs det flest AC uttag. Sluta gör bort dig..
Du förstår ju verkligen ingenting om elektromobilitet.

2, inte ens lönt att bemöta ditt tramspåstående.

3, dum igen.. Cupra Born och ora fanns inte 2018..

4, ZOE har inga problem med varken coldgate eller Rapidgate, och det är väl inte ens lönt att jag börjar tala om laddkurvor etc, för det förstår du ändå inte..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in