2023-02-15, 12:28
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manfredkaltz
Håller helt med dig. För som det ser ut nu så vinner Ryssland kriget.
Men sluta då påstå att det kommer bli kärnvapenkrig om konflikten fortsätter oavsett vilken sida som har initiativet.

Jag håller med dig om att Ryssland har initiativet just nu men de förlorar mer soldater och fordon än vad Ukraina gör också. Så vem som vinner är diskutabelt.

Tar Ryssland för mycket terräng in i pro-ukrainskt område så kommer de inte kunna hålla det landet om de då inte rensar ut alla ukrainare i ockuperade områdena (som de gjort hittills och som många hejar på av någon jävla anledning)
Citera
2023-02-15, 12:29
Medlem
Snapcounts avatar
Statsminister Ulf Kristersson är på plats i Kiev för att träffa Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj , uppger källor för TT.

En gemensam pressträff väntas hållas i staden inom kort.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/statsminister-ulf-kristersson-ar-pa-plats-i-kiev

Se där ja.., får se om gästen har med sig några gåvor till värden ?
Citera
2023-02-15, 12:29
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag tror inte Putin planerar ett folkmord.
Om du får gissa själv.

Hur många pro-ukrainare har mördats direkt av ryssar i de ockuperade områdena?

Kan det klassas som folkmord om man rensar ut pro-ukrainare i ockuperade områden?
Citera
2023-02-15, 12:30
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Tror du missförstår problemet med Northstream lite. Om en stor civil infrastruktur sprängts inne i Ryssland och USA anklagats, så hade det varit illa, men som du säger, är det så illa jämfört med vad som redan händer i Ukraina? USA har också orsakat skador på Ryssland för miljarder dollar i Ukraina redan i vilket fall som helst.

Det sjuka med Northstream är ju att Tyskland är en av intressenterna. Ska vi inte bli upprörda om USA begår attentat mot oss? De bestämmer Tysklands energipolitik med våld.

Vissa kanske blir upprörda över den gasledningen men inte jag. Skadan för Tyskland är ju störst av att EU beslutat att ha olika sanktioner på rysk energi. Och det är ju beslut Tyskland varit med på. Och skadan orsakas av att Ryssland slutat sälja och krävt betalt i rubel etc. Själva röret är ju av marginell betydelse för Tysklands och världens energisituation. Det finns andra rör genom Baltikum, Vitryssland, Ukraina. Skall man vara upprörd så skall man vara det över att förrädaren Merkel möjliggjorde detta krig genom att bygga det djävla gasröret. Och så underminerade hon Europas säkerhet genom att släppa in miljontals USA-hatande migranter som nu sitter härpå FB och hatar Sverige och väst och försvarar vår enda militära fiende Ryssland. Det är jag upprörd över, inte att någon äntligen sprängde de djävla mut-korruptions-förräderi-rören. Hoppas alla ryska gasrör sprängs i hela välden; inklusive de som går till Kina.

Jag blir upprörd över döda människor, våldtagna kvinnor och barn, hemlösa, hungriga och frysande människor. gasröret är en liten parentes i sammanhanget som inte ens har ekonomisk betydelse längre. Då hade man ju reparerat det. Man kan laga ett rör men man kan inte återuppväcka ett dött barn.
Citera
2023-02-15, 12:31
Medlem
tenebriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firechromenorr
Vi måste vara ärliga mot oss själva. Ukraina hade aldrig en chans i detta, och har offra enorm mykcet människoliv. I mitt tyckte, hade jag varit Zelensky hade jag börjat tänka mer på mitt folk än vad man får för instruktioner från Väst... håller ni inte med?

Nej naturligtvis inte, det är ju en idiots take på konflikten.
Citera
2023-02-15, 12:31
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ryssland är inte ute efter att ta ukrainarnas hem dom vill bara ha en säkerhetszon. Om jag var ukrainare så skulle jag aldrig slåss för en jude som berikade sig själv.

Säkerhetszon sa han. Vad är dom rädda för? Lilla Ukraina, eller Nato? Haha.
Nu är ju inte du Ukrainare så din åsikt spelar ju ingen som helst roll.

Putin har storhetsvansinne. Så är det bara. Ge han lite mark så kommer han vilja ha mer, precis som när han tog Crimea 2014. Hitler va precis lika dan.
Citera
2023-02-15, 12:34
Medlem
Citat:
Det är ju just det som ryssarna nu sätter stop för. Pax americana är snart ett minne blott.

Så du byter alltså en erövrares rätt emot en annan. Borde inte Ukraina få bestämma själva? Det är ju ganska uppenbart att de inte vill ha ryssarna där.
Citera
2023-02-15, 12:34
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Exakt som alla västliga underrättelsetjänster sagt i 10 dagar.
Putin har startat den största konflikten i Europa sen 2a världskriget.

Putin? Så kan man inte se det. Den här konflikten blev så här stor först sedan EU la sej i med kraftiga sanktioner och stora gåvor av krigsutrustning och vräkte miljarder pengar över den lilla stridspitten i Ukraina. Man borde fundera på varför det blev så här.

Nu faller Bachmut bit för bit i Ryssens händer. Den Ukrainska kontingent som försöker hålla emot är alltför klen. Den orkar inte. Snart brister den sista fördämningen och ryska styrkor väller in.
Citera
2023-02-15, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tenebris
Nej naturligtvis inte, det är ju en idiots take på konflikten.

Men bör inte Zelenskis primära prioritet vara folkets intresse? Inte Anglosionister?
Citera
Medlem
Citat:
Du blandar ihop våra pengar med vad ukrainierna måste göra. Och de hade säkerligen kunnat göra en deal med Ryssland. De fanns som land 25 år före Euromaidan utan några oöverstigliga problem.

Nejdå, ukrainarna kunde inte göra en deal med Ryssland eftersom Putin vill ha hela Ukraina som sitt så att han kan få vara låtsas-tsar i sitt nya Storryssland. Han, och andra högt uppsatta i den ryska ledningen, har upprepade gånger uttalat att Ukraina inte har rätt att existera som självständig stat. En deal skulle därför ha krävt att Ukraina gick med på att avskaffa sig som stat, det ville de såklart inte.

Och glöm detta med Euromaidan och vad som "kunde ha varit". Nu är situationen som sådan att Ryssland lömskt och brutalt (deras signum) dödat tusentals ukrainska män, kvinnor och barn. Det har begåtts krigsbrott och folkmord av ryssarna. Kvinnor (samt även män och getter) har våldtagits och barn har kidnappats till Ryssland. En välvillig uppskattning ger att Ukraina kanske har någorlunda förlåtit Ryssland om ett par hundra år. Alltså är all form av samarbete/ brödraskap mellan ryssar-ukrainare dött för överskådlig tid. Ryssarna har strukit sig själv som samarbetsalternativ. Inget land i modern historia har gjort bort sig så mycket som Ryssland. Overkligt.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Du tror inte att polackerna eventuellt funderar över risken att Tyskland i så fall vill ha tillbaka Pommern, Schlesien och Ostpreussen som alla hört till Tyskland (Preussen) i tusen innan ryssarna (Sovjet) gav områdena till Polen 1945? Polen får sin del av Ukraina men blir "landlocked" inpressat mellan Tyskland och Ryssland. Tror du verkligen att det är något polackerna vill?

USA har kastrerat Tyskland så det landet har inga maktanspråk överhuvudtaget.
Citera
2023-02-15, 12:39
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Hur ska ni ha det? Vägrade Ryssland sälja gas till Tyskland eller var det Tyskland som vägrade köpa gas från Ryssland?
Hursomhelst så kan bägge parter ändra sig och komma överens men den som sprängde NS ville inte se den möjligheten. Vem kan det vara då???🙄

Jag hoppas också att det var Sverige som sprängde gasröret. Och jag hoppas Sverige spränger alla pipe-lines Ryssland har i hela världen. Hoppas de sprängs inne i Ryssland också. Allt som skadar regimen i Ryska Federationen är bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in