2023-02-15, 12:18
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saddam77
Då är det en väldigt bra och nödvändig investering att se till att hålla ryssen i schack. Ukrainarna har inget val, de måste och vill försvara sig. Väst har ett val och för det självklara och nödvändiga genom att hjälpa Ukraina att försvara sig. Det är en investering i liv och hälsa.
Dessutom vill jag nog påpeka att Ryssland inte heller har oändligt med resurser. Med tanke på finansdepartementets januarirapport så kommer det gå upp för gemene Ivan snart.

Ja det blir spännande att följa. Jag har sagt hela tiden att sanktionerna inte får stopp för ryssen, när folk trodde det skulle bli kaos redan på hösten i Ryssland som följd av att ryssarna inte skulle kunna få in komponenter, det talades om att de skulle gå bankkrutt osv.

Oljesanktionerna gör ont, det blir spännande att se om jag får fel och Ryssland inte klarar att parera det och tvingas sluta kriga och åka hem i år.
Citera
2023-02-15, 12:19
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det är ingen bra investering, usel return on investment.

Om vi betalar ett par procent av vår BNP på vapen i år så bryter vi ner Ryssland och sen behöver vi bara spendera typ 1% av BNP på försvaret i minst 50 år framöver. Om vi inte besegrar Ryssland nu kommer vi behöva minst 3% varje år. Fick du IG i matte eller? Gör aritmetiken istället för att ha fel hela tiden så kommer du längre i livet.
Citera
2023-02-15, 12:20
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Ja alltså vid Kreminna verkar striderna gå fram och tillbaka för det strömmar ut bilder på grejer som UAF har erövrat. Denna här sovjetiska fält-telefonen var ju lite rolig haha.

https://t.me/Donbas_Operativniy/27404

Och här är lite mer.

https://twitter.com/markito0171/status/1625800997112107008
Den var lite häftig, ja! Fint med skylten också.

Utanför Kreminna pågår ställningskrig. Vet inte om du tittade på videon med en T-90 som Salad postade i går kväll — gissningsvis inte, men man förstår att stridsvagnen beskjuter ukrainska ställningar i skogsbrynet. Ryssarna har också grävt ned sig. Tror det kan ta tid innan något avgörande inträffar där uppe.

Om det är sant att ryssarna (som Gregg skriver) rundar Bakhmut och drar iväg mot Sloviansk längs "autostradan" i stället är det mer intressant. Det blir antagligen kolonner med uppsuttna soldater igen. De brukar ju göra så. Köra från en ort till en annan. Frågan är om den ukrainska reserven engageras på detta vis, och om det får konsekvenser för försvaret på andra platser.
Citera
2023-02-15, 12:20
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Man undrar vad som driver dig "psychicsailor" att dag efter dag sitta här i tråden och sprida Moskvas budskap. Du lär ha en egen pärm hos SÄPO.

Som vanligt har du grav otur när du tänker. Alla sunda människor önskar såklart att de pengar som nu går till kriget i Ukraina kunde spenderas på mer positiva och uppbyggliga saker. Dock kan vi inte påverka att dåren i Kreml (ännu) inte insett det gigantiska magplask han ställt till med samt avblåst sitt vidriga illegala krig mot det oskyldiga grannlandet Ukraina. Så länge orcherna anfaller måste Ukraina försvara sig. Annars finns de inte mer som land. Simple as that.

Du blandar ihop våra pengar med vad ukrainierna måste göra. Och de hade säkerligen kunnat göra en deal med Ryssland. De fanns som land 25 år före Euromaidan utan några oöverstigliga problem.
Citera
2023-02-15, 12:21
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StackarsSverige
Jag är av uppfattningen att Natos mål här är att försvaga Ryssen så länge det går.. att spela med måste inte betyda att supporta till hundra procent.. Nato väljer ju att ”hjälpa till” lagom mycket.. ingen helhjärtad satsning kan vi nog vara överense om.. oavsett så hjälper den ukrainska propagandan Nato att rättfärdiga deras närvaro å stöd. Ukraina som land å ukrainare som människor är inte prio.. hade det varit det så hade Nato kunnat kasta ut ryssen tidigt.
Det är en tillräckligt hjälp som pågår. Tänk på att Nato-länderna har problem med att få opinionen med sig för att stödja Ukraina till 100%. Vi har ändå vårt egna försvar och ekonomi att tänka på också.

Skulle man stödja för hårt så skulle man nog så småningom få opinionen mot sig och det blir som Ungern och de andra mer eller mindre pro-ryska länderna och dit vill man inte komma såklart.

USA har en stor opinion mot sig för att skänka mer vapen (I princip hela Trump-skaran som säkert är 40% av USA). Skulle fler tycka som Trump kan man få maktskifte i USA och då jävlar kan nog USA och Ryssland härja hur de vill i världen. Det vill ingen demokrati i världen.

Det är en balansgång.

Så det är inget försök att försvaga Ryssland. Det lyckas Ryssland förbannat bra med själva och gjorde redan från dag ett av kriget egentligen.
Citera
2023-02-15, 12:21
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firechromenorr
160000 döda på Ukrainas håll och 19000 på Rysslands. Jag väljer att gå på detta då detta verkar mest troligt. Jag kan ha fel, men min känsla är att detta stämmer.

Dem materiella skadorna är ungefär i samma proportioner tror jag. Det förklarar ju omständigheterna, zelensky bönar efter mer och mer stöd, det är ju uppenbart att han inte grejar detta.Det är ju pengar i sjön om ni frågar mig. Många här innne kommer behöva krypa till korset för deras bombastiska inlägg om påstådd Ukrainsk överlägsenhet.

Din känsla är ju att ryssen har kastat diskhon på Ukraina så den tror jag inte någon direkt bryr sig om.
Citera
2023-02-15, 12:22
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manfredkaltz
Hur ska ni ha det? Vägrade Ryssland sälja gas till Tyskland eller var det Tyskland som vägrade köpa gas från Ryssland?

Hursomhelst så kan bägge parter ändra sig och komma överens men den som sprängde NS ville inte se den möjligheten. Vem kan det vara då???🙄

Jag hoppas det var Ukrainska specialtrupper. I andra hand Sverige. I tredje hand en annan västnation.

Tråkigast är om det var Ryssland.
Citera
2023-02-15, 12:23
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firechromenorr
Haha finns inga tjejener som strider för Ukraina väl? Nu är du ute och cyklar???

Det finns en hel tjetjensk bataljon som strider på Ukrainas sida mot ryssen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Dzhokhar_Dudayev_Battalion
Citera
2023-02-15, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Din känsla är ju att ryssen har kastat diskhon på Ukraina så den tror jag inte någon direkt bryr sig om.

Vi måste vara ärliga mot oss själva. Ukraina hade aldrig en chans i detta, och har offra enorm mykcet människoliv. I mitt tyckte, hade jag varit Zelensky hade jag börjat tänka mer på mitt folk än vad man får för instruktioner från Väst... håller ni inte med?
Citera
2023-02-15, 12:24
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Vem hinner följa denna skiten? Hur som helst, nattens rapport från Denis Davydov stämmer inte överens med Kenneth "Gnägget" Greggs iakttagelser.

Det verkar som om Ukraina har tryckt tillbaka bögryssland sydväst om Bakhmuth och även tryckt bort bögarna från den vägen som ligger i nordväst. Inga stora förändringar men försörjningslinjerna till Bakhmuth är öppna så länge man behärskar Yashiv Yar eller vad nu den hålan heter. Det verkar inte heller som om bögfascisterna behärskar Krasiv Hora helt, jag har väldigt svårt för namnen. Jag ser det som så att ukrainska patruller opererar lite överallt.

Gnägget är ingen pålitlig källa. Den ukrainska taktiken verkar vara att fortsätta försvara Bakhmut men ha reträttvägarna öppna. Så länge åtminstone en väg är öppen så håller man staden fast hela området får räknas som omstritt. Att Ryssland just nu skulle kunna avancera mot Siversk är helt uteslutet enligt min mening.

Den förväntade bögryska offensiven ser ut att komma vid Svatove eller söder om den medan man befäster Kreminna. Från Svatove vill bögarna gå först västerut för att sedan svänga sydväst.

Det är bögrysslands sista chans, man har högst 2 månader på sig, svårt att säga exakt, kan vara 7-8 veckor och sedan laddar hetero-Ukraina för att starta egna offensiver i maj. Jag tror man siktar på Zaphorytzia och skär av Melitopol samt sätter in en kil mellan Donetsk-Luhansk något senare.

Jag tror på den ukrainska utbildningen.Man arbetar lugnt och metodiskt med motiverade soldater istället för att rafsa ihop bögförbrytare som Ryssland ägnar sig åt.
Det verkar som att du har en rätt så bra sammanfattning här ja. Ryssens offensiver känns rätt så misslyckade hittills. Och det känns ju nästan som att längst nord-öst på fronten är deras största chans just nu att kunna avancera. Såg nyss en källa som påstår det.

https://twitter.com/markito0171/status/1625803394894929921

Såg nu att UAF svarar med att de är beredda på attacken.

https://twitter.com/Feher_Junior/status/1625817517053575171
Senast redigerad av Sgt.Bland 2023-02-15 kl. 12:40.
Citera
2023-02-15, 12:25
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Från början kanske dom inte skulle ha dödat pro-ryssar och etniska ryssar men nu när det gått så här långt kanske man ska få till en dialog och kanske vara lite självkritiska.
Men de har inte dödat pro-ryssar mer än vad pro-ryssar har dödat pro-ukrainare i Donbass.

Förstår du det?

Det är inga 14000 döda civila etniska ryssar i Donbass som du hävdat tidigare. Det pågår inga folkmord. Det är rysk propaganda.

Så då finns ingen självkritik.
Citera
2023-02-15, 12:26
Medlem
Citat:
Om du slår mig på käften och hotar skjuta mig med en pistol så hoppas jag att jag tar mitt förnuft till fånga och backar ur. Jag kanske går därifrån jävligt förbannad och med ett stukat självförtroende men ända med livet i behåll.

Gäller samma sak för det dig om jag kommer och vill ha ditt hus och våldtar din familj?

”Ja, du har ju en pistol, så ta för dig bara”

Odla en stake för fan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in