2023-02-15, 12:05
Medlem
Drozds avatar
Nord Stream-effekten - Alternativ för Tyskland (AfD) klättrar i opinionen och är nu Tysklands tredje största parti med 17%.

AfD är det enda tyska parti som kämpar för fred i Ukraina och vill sluta hälla bensin på brasan med mer vapen. Många i partiet vill även kasta ut alla amerikanska trupper ur Tyskland om det stämmer att USA låg bakom sprängningarna av Nord Stream (vilket det ju är).

https://nyadagbladet.se/utrikes/rekordstod-for-alternativ-for-tyskland/

Tyskarna kanske inte är såna cucks ändå...?
Citera
2023-02-15, 12:06
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
De får ju försvara sig. Frågan är om man alltid måste sända vapen till de som försvarar sig.

På en skolgård står du inte och delar ut automatvapen till de mobbade.

Dock fallerar denna liknelse. Världen är ingen skola. Den är i grunden ännu en anarki. Inte heller i en anarki är det en bra lösning att dela ut automatvapen till de mobbade.

Var hade vi varit idag om inte:
1. Ukraina rest sig och sagt vi slåss för vår frihet.
2. Väst hade trott på att Ukraina kan klara sitt frihetskrig, med vapen från väst.

Om 2 inte varit. Var hade vi varit idag?

Jag ställer en fråga, baserat på ditt påstående.
Berätta, var hade vi varit idag, om inte väst sänt vapen.
… [ Visa mindre ]

Då tror jag att en fred hade förhandlats. Ukraina hade blivit av med en del av öst, antagligen även Kherson. Flyktingvågen hade kommit av sig. Resten är svårt att veta resultatet av, för det är förhandlingar med givande och tagande.

Världsekonomin hade boomat upp med någon mer procent tillväxt. Tillväxt i sin tur kan mer eller mindre konverteras till längre och lyckligare liv, om den inte fördelas allt för orättvist.

Det är ju en vacker tanke.
OM det inte hade stannat vid det?
Vad har du för belägg och källor att det hade stannat där i Ukraina?
Vad skulle hända med majoriteten av Ukrainare som hamnar på fel sida av gränsen?
Vad händer sedan med Moldavien?
Lettland?

Blir detta den nya världsordningen, man tar land som man vill ha!
Citera
2023-02-15, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manfredkaltz
Det är väl det som hållit på med sen efter 2:a världskriget.

Det är enligt dig OK.
Citera
2023-02-15, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Åfan! Men jag tror väl ändå inte att du skulle göra samma sak om någon bestämde sig för att ockupera ditt hem. Precis som Ukraina skyddar sitt land nu, skulle du skydda ditt hem om nån försökte bryta sig in där.

Ryssland är inte ute efter att ta ukrainarnas hem dom vill bara ha en säkerhetszon. Om jag var ukrainare så skulle jag aldrig slåss för en jude som berikade sig själv.
Citera
2023-02-15, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saddam77
Jo, men nu är ju verkligheten så att Ukraina försvarar sig på ett hedersamt sätt och åsamkar stor skada på angriparen.

Sant att ukrainarna kämpar tappert, all heder åt soldaterna men samtidigt måste man nog ta en funderare varför man slåss och hur konflikten uppkom.
Citera
2023-02-15, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det är enligt dig OK.

Det är ju just det som ryssarna nu sätter stop för. Pax americana är snart ett minne blott.
Citera
2023-02-15, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Vi offrar dem i samma betydelse som vi offrar människor som inte får de resurser som kriget och ekonomin runt kriget slukar. Det är så jag ser det.

Vi har inte oändligt med resurser. De bör gå dit de gör mest nytta, för liv och hälsa.

Man undrar vad som driver dig "psychicsailor" att dag efter dag sitta här i tråden och sprida Moskvas budskap. Du lär ha en egen pärm hos SÄPO.

Som vanligt har du grav otur när du tänker. Alla sunda människor önskar såklart att de pengar som nu går till kriget i Ukraina kunde spenderas på mer positiva och uppbyggliga saker. Dock kan vi inte påverka att dåren i Kreml (ännu) inte insett det gigantiska magplask han ställt till med samt avblåst sitt vidriga illegala krig mot det oskyldiga grannlandet Ukraina. Så länge orcherna anfaller måste Ukraina försvara sig. Annars finns de inte mer som land. Simple as that.
Citera
Medlem
Ja, "fredsrörelsen" är fortfarande finansierad av Moskva
Citera
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Så vi offrar Ukraina och skickar pengar till afrika, istället? eller asien eller något annat vällovligt ändamål.
Men Ukraina, struntar vi i? Ska vi tolka dig så?

Vi borde vikta det mycket mer mot Afrika, Asien och kanske även våra egna behövande, ja. Ska man uttrycka det i termer av offer är det man hade riskerat och nu riskerar, den västvänliga befolkningens väl och ve i Kharkov, Kherson, Odessa och Zaporizhze. Å andra sidan har USA länge tagit stora risker med Ukrainas befolkning redan sedan 2014 och Euromaidan.

Igen är det inte allt eller intet. Givetvis bör man förhandla och man ska inte strunta helt i det. Ta Bosnien som ett exempel, som är mer av vårt närområde. Där struntade man för mycket i kriget.
Citera
2023-02-15, 12:14
Avstängd
frekkinheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schipperke77
Det är rätt typiskt för många av de ryssvänliga konton som inte är googleöversatta troll. Personer med ett IQ som möjligen ligger strax över normalnivån som är övertygade om att de hör till den högsta percentilen.

Det förklarar deras hat mot sitt eget samhälle, de anser sig illa behandlade eftersom deras uppblåsta självbild inte bekräftas av det övriga samhället i form av hög lön, bra arbete, intresse från det motsatta könet, stor respekt från sina medmänniskor osv.

Eftersom de upplever att det västerländska samhället motarbetar dem föreställer de sig att motsatsen - i det här fallet Ryssland - är ett samhälle där de bättre skulle komma till sin upplevda rätt. Att de inte gör slag i saken och flyttar till Ryssland beror på att de innerst inne vet att detta inte stämmer.

Och vem fasen är du själv då haha? Nån jävla Svensson som aldrig varit i närheten av invandrarområden och dricker nåt jävla fairtrade kaffe och runkar av dina PK-vänner och säger "ååh vad synd om Ukraina" men själv vägrar göra någonting? Fyfan för sånna som dig, usch.
Ryssland kommer vinna och det vet vi alla. Sen kan du ta och köra upp din respekt i röven
Citera
2023-02-15, 12:15
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schipperke77
Håller med. Och bäst nytta för liv och hälsa gör västerländska vapen i Ukraina just nu, där de skyddar ukrainarnas och i förlängningen alla västerlänningars liv och hälsa.

Om Putin är intresserad av att skydda sina egna medborgares liv och hälsa kan han beordra sin militär att dra sig tillbaka från Ukraina. När den sista ryska soldaten lämnat ukrainsk jord kommer kriget nämligen att vara över. Enkelt va?

Jag har svårt att se den kalkylen gå upp. Där finns en tråd om det här. (FB) En evaluering på politiken så här långt? (1100 -1700 EUR per person i år?)

Det är ingen bra investering, usel return on investment.

Visst är Putins investeringslogik usel även den.
Citera
2023-02-15, 12:16
Medlem
Vem hinner följa denna skiten? Hur som helst, nattens rapport från Denis Davydov stämmer inte överens med Kenneth "Gnägget" Greggs iakttagelser.

Det verkar som om Ukraina har tryckt tillbaka bögryssland sydväst om Bakhmuth och även tryckt bort bögarna från den vägen som ligger i nordväst. Inga stora förändringar men försörjningslinjerna till Bakhmuth är öppna så länge man behärskar Yashiv Yar eller vad nu den hålan heter. Det verkar inte heller som om bögfascisterna behärskar Krasiv Hora helt, jag har väldigt svårt för namnen. Jag ser det som så att ukrainska patruller opererar lite överallt.

Gnägget är ingen pålitlig källa. Den ukrainska taktiken verkar vara att fortsätta försvara Bakhmut men ha reträttvägarna öppna. Så länge åtminstone en väg är öppen så håller man staden fast hela området får räknas som omstritt. Att Ryssland just nu skulle kunna avancera mot Siversk är helt uteslutet enligt min mening.

Den förväntade bögryska offensiven ser ut att komma vid Svatove eller söder om den medan man befäster Kreminna. Från Svatove vill bögarna gå först västerut för att sedan svänga sydväst.

Det är bögrysslands sista chans, man har högst 2 månader på sig, svårt att säga exakt, kan vara 7-8 veckor och sedan laddar hetero-Ukraina för att starta egna offensiver i maj. Jag tror man siktar på Zaphorytzia och skär av Melitopol samt sätter in en kil mellan Donetsk-Luhansk något senare.

Jag tror på den ukrainska utbildningen.Man arbetar lugnt och metodiskt med motiverade soldater istället för att rafsa ihop bögförbrytare som Ryssland ägnar sig åt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in