2023-02-15, 11:56
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manfredkaltz
Om du slår mig på käften och hotar skjuta mig med en pistol så hoppas jag att jag tar mitt förnuft till fånga och backar ur. Jag kanske går därifrån jävligt förbannad och med ett stukat självförtroende men ända med livet i behåll.

Åfan! Men jag tror väl ändå inte att du skulle göra samma sak om någon bestämde sig för att ockupera ditt hem. Precis som Ukraina skyddar sitt land nu, skulle du skydda ditt hem om nån försökte bryta sig in där.
Citera
2023-02-15, 11:57
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Som vanligt är där inte två alternativ. Vi lägger oss ner platt eller "vi slåss till siste Ukrainier för Lenins gräns i öst, och Kruschevs gräns i syd".

Citat:
De får ju försvara sig. Frågan är om man alltid måste sända vapen till de som försvarar sig.

På en skolgård står du inte och delar ut automatvapen till de mobbade.

Dock fallerar denna liknelse. Världen är ingen skola. Den är i grunden ännu en anarki. Inte heller i en anarki är det en bra lösning att dela ut automatvapen till de mobbade.

Var hade vi varit idag om inte:
1. Ukraina rest sig och sagt vi slåss för vår frihet.
2. Väst hade trott på att Ukraina kan klara sitt frihetskrig, med vapen från väst.

Om 2 inte varit. Var hade vi varit idag?

Jag ställer en fråga, baserat på ditt påstående.
Berätta, var hade vi varit idag, om inte väst sänt vapen.
Citera
2023-02-15, 11:57
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Denna brist på empati är symtomatisk för putinisterna i tråden. För dem är det något sorts schackparti och "realpolitik" där döda barn och människors lidande saknar betydelse. Man ser ju att de inte bryr sig om att ryska soldater dör heller; det är bara att mobilisera fler.

Man ser det ju också i diskussionen om North Stream. Att spränga ett gasrör är tidernas största övergrepp om USA gjort det. Men barn krossade under husen som Ryssland spränger "händer i alla krig, USA, Irak, ....bla. bla. bla."

Tror du missförstår problemet med Northstream lite. Om en stor civil infrastruktur sprängts inne i Ryssland och USA anklagats, så hade det varit illa, men som du säger, är det så illa jämfört med vad som redan händer i Ukraina? USA har också orsakat skador på Ryssland för miljarder dollar i Ukraina redan i vilket fall som helst.

Det sjuka med Northstream är ju att Tyskland är en av intressenterna. Ska vi inte bli upprörda om USA begår attentat mot oss? De bestämmer Tysklands energipolitik med våld.
Citera
2023-02-15, 11:59
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Du tycker att Ukraina kan man offra?
Lika mycket som du kan tänka dig offra andra länder också. Men det är lite off topic i denna tråd.

Vi offrar dem i samma betydelse som vi offrar människor som inte får de resurser som kriget och ekonomin runt kriget slukar. Det är så jag ser det.

Vi har inte oändligt med resurser. De bör gå dit de gör mest nytta, för liv och hälsa.
Citera
2023-02-15, 12:00
Medlem
Citat:
Mycket bra skrivet.

På nåt sätt måste man förhålla sig till verkligheten hur mycket man än tycker det är orättvist.

Jo, men nu är ju verkligheten så att Ukraina försvarar sig på ett hedersamt sätt och åsamkar stor skada på angriparen.
Citera
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Från början kanske dom inte skulle ha dödat pro-ryssar och etniska ryssar men nu när det gått så här långt kanske man ska få till en dialog och kanske vara lite självkritiska.
Offerkoftan klär er ryssar illa.

Rysslands enda sätt att lösa konflikter verkar vara att kriga ännu mer och bli ännu mer våldsam. I slutändan har dock ingen skadat ryssarnas intressen (i Ukraina och i Ryssland)
mer än ryssarna själva.

Se fram emot att spendera tid i skärselden och skamvrån för årtionden framåt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Välkommen till verkligheten manfredkaltz 🤬

Tror du föräldrarna till dessa barn håller med dig om att det är "tröttsamt" att deras barn näms? Ska saknaden sopas under mattan med lögner om dess existens, såsom görs för att tvätta Rysslands exempellösa grymheter i Europa anno 2022--23. Kanske ska du som dina meddesinformatörer urskulda barnens död och lemlästningar med att lite svinn får man räkna med i krig?

Din empati för barnen är väldigt svag.

https://www.svt.se/nyheter/nyhetstecken/over-1-000-barn-doda-eller-skadade-i-ukraina

Släng ut mördarna ur Ukraina 🇺🇦

Jag urskuldar ingenting. Du sätter upp en red herring och jag tänker inte bemöta sånt. Lämnar en länk som visar hur empatisk USAs utrikesminister var under Irak-kriget.
Citera
2023-02-15, 12:01
Medlem
attogs avatar
Citat:
Det är ointressant att diskutera med någon som alltid antar att man är maximalt dum.

Du är en påståendemaskin, som kastar ut teorier. Dina teorier. Vill låta förnuftig.
Men du kan inte leda saker vidare i en debatt.
Känner du dig trängd, redan efter en följdfråga??
Citera
2023-02-15, 12:02
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Citat:
De får ju försvara sig. Frågan är om man alltid måste sända vapen till de som försvarar sig.

På en skolgård står du inte och delar ut automatvapen till de mobbade.

Dock fallerar denna liknelse. Världen är ingen skola. Den är i grunden ännu en anarki. Inte heller i en anarki är det en bra lösning att dela ut automatvapen till de mobbade.

Var hade vi varit idag om inte:
1. Ukraina rest sig och sagt vi slåss för vår frihet.
2. Väst hade trott på att Ukraina kan klara sitt frihetskrig, med vapen från väst.

Om 2 inte varit. Var hade vi varit idag?

Jag ställer en fråga, baserat på ditt påstående.
Berätta, var hade vi varit idag, om inte väst sänt vapen.

Då tror jag att en fred hade förhandlats. Ukraina hade blivit av med en del av öst, antagligen även Kherson. Flyktingvågen hade kommit av sig. Resten är svårt att veta resultatet av, för det är förhandlingar med givande och tagande.

Världsekonomin hade boomat upp med någon mer procent tillväxt. Tillväxt i sin tur kan mer eller mindre konverteras till längre och lyckligare liv, om den inte fördelas allt för orättvist.
Citera
2023-02-15, 12:02
Medlem
attogs avatar
Citat:
Vi offrar dem i samma betydelse som vi offrar människor som inte får de resurser som kriget och ekonomin runt kriget slukar. Det är så jag ser det.

Vi har inte oändligt med resurser. De bör gå dit de gör mest nytta, för liv och hälsa.

Så vi offrar Ukraina och skickar pengar till afrika, istället? eller asien eller något annat vällovligt ändamål.
Men Ukraina, struntar vi i? Ska vi tolka dig så?
Citera
2023-02-15, 12:03
Medlem
schipperke77s avatar
Citat:

Håller med. Och bäst nytta för liv och hälsa gör västerländska vapen i Ukraina just nu, där de skyddar ukrainarnas och i förlängningen alla västerlänningars liv och hälsa.

Om Putin är intresserad av att skydda sina egna medborgares liv och hälsa kan han beordra sin militär att dra sig tillbaka från Ukraina. När den sista ryska soldaten lämnat ukrainsk jord kommer kriget nämligen att vara över. Enkelt va?
Citera
2023-02-15, 12:04
Medlem
Citat:

Då är det en väldigt bra och nödvändig investering att se till att hålla ryssen i schack. Ukrainarna har inget val, de måste och vill försvara sig. Väst har ett val och för det självklara och nödvändiga genom att hjälpa Ukraina att försvara sig. Det är en investering i liv och hälsa.
Dessutom vill jag nog påpeka att Ryssland inte heller har oändligt med resurser. Med tanke på finansdepartementets januarirapport så kommer det gå upp för gemene Ivan snart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in