2023-02-14, 14:58
Medlem
Matamatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viberget
Ingen som vet vad utfallet i rättegången blev?
Fortsättning på torsdag, om jag minns rätt. Fler vittnen kallades. Sen brukar det ta 2 veckor innan de meddelar dom.
Citera
2023-02-14, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matamata
Fortsättning på torsdag, om jag minns rätt. Fler vittnen kallades. Sen brukar det ta 2 veckor innan de meddelar dom.

Ok, tack för snabbt svar.
Citera
2023-02-14, 15:07
Medlem
Har nu läst Fup. Tror sällan jag läst om en så dålig mamma som denna Isabella. För att inte tala om nivån på slampighet.

Stackars barn, alla tre. Det som räddade barnen verkar ju varit de tre killarna runt henne. Men att inte soc tog anmälan från neo på större allvar? De på neo möter ju massor av föräldrar i sitt jobb, om de reagerar så fattar man ju att nåt är fel. Och BVC låg ju lågt och gjorde ju inget när Lukas sedan larmade. Om inte annat för de större barnens skull borde man gjort mer.

Och stackars fina hunden. Vet någon hur det gått för den, har den kommit till ett bra hem?
Citera
2023-02-14, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av investigation
Har nu läst Fup. Tror sällan jag läst om en så dålig mamma som denna Isabella. För att inte tala om nivån på slampighet.

Stackars barn, alla tre. Det som räddade barnen verkar ju varit de tre killarna runt henne. Men att inte soc tog anmälan från neo på större allvar? De på neo möter ju massor av föräldrar i sitt jobb, om de reagerar så fattar man ju att nåt är fel. Och BVC låg ju lågt och gjorde ju inget när Lukas sedan larmade. Om inte annat för de större barnens skull borde man gjort mer.

Och stackars fina hunden. Vet någon hur det gått för den, har den kommit till ett bra hem?

Vi har fått återberättat i tråden om att BVC sköterskan ska ha pratat med neo sköterska och det har visat sig mycket riktigt vara ett missförstånd. Troligen samma hos SOC. Gällande hemgång i alla fall.
Citera
2023-02-14, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viberget
Ingen som vet vad utfallet i rättegången blev?

Rättegången är inte färdig än, det är en till förhandlingsdag på torsdag.
Sen skickas domen till parterna inom en vecka ( tror jag) från att huvudförhandling/ar är klara
Citera
2023-02-14, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H3jh0pp
Vi har fått återberättat i tråden om att BVC sköterskan ska ha pratat med neo sköterska och det har visat sig mycket riktigt vara ett missförstånd. Troligen samma hos SOC. Gällande hemgång i alla fall.

Eller det framgick väll inte riktigt om det gällde allt eller hemgång nu när jag tänker efter?🤔
Citera
2023-02-14, 20:29
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av que-chucha
Rättegången är inte färdig än, det är en till förhandlingsdag på torsdag.
Sen skickas domen till parterna inom en vecka ( tror jag) från att huvudförhandling/ar är klara

Rätten meddelar när rättegången är över hur lång tid det tar innan dom faller. Oftast 14 dgr efter rättegången är över
Citera
2023-02-14, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H3jh0pp
Eller det framgick väll inte riktigt om det gällde allt eller hemgång nu när jag tänker efter?🤔

Förstår. Har inte läst aktuellt inlägg i tråden. Däremot så tycker jag det framgår tydligt i själva anmälan att det inte är några missförstånd, personalen tror att föräldrarna ljuger (om flera saker, bla hur mkt hon äter och att mamman håller kurser i HLR) och känner en oro för barnet. Föräldrarna hävdar ju senare för bla polisen att det är ett missförstånd vid hemgång, de skyller på skiftbyte.

Men läser man anmälan och även förhör med ssk som skrivit denna så var det inget missförstånd, och hemgångstiden (som alltså skulle bero på missförståndet/skiftbytet) är dessutom enbart en liten del i varför anmälan skrevs.
Citera
2023-02-14, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
Rätten meddelar när rättegången är över hur lång tid det tar innan dom faller. Oftast 14 dgr efter rättegången är över

Kan vara så att jag blandar ihop med hur lång tid man har på sig att överklaga 🤷‍♀️
Har dock läst om vissa fall där dom meddelas direkt efter domstolens överläggning, men dom är nog inte många skulle jag tro. Och i det här fallet där ingenting är speciellt solklart så lär dom nog ta sina 2 veckor att överlägga..

Jag är nog ändå som säkert många andra att det oavsett utfall kommer att överklagas ! Dvs om han frias kommer åklagaren definitivt överklaga och döms han kommer försvaret överklaga
Citera
2023-02-14, 21:43
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av que-chucha
Kan vara så att jag blandar ihop med hur lång tid man har på sig att överklaga 🤷‍♀️
Har dock läst om vissa fall där dom meddelas direkt efter domstolens överläggning, men dom är nog inte många skulle jag tro. Och i det här fallet där ingenting är speciellt solklart så lär dom nog ta sina 2 veckor att överlägga..

Jag är nog ändå som säkert många andra att det oavsett utfall kommer att överklagas ! Dvs om han frias kommer åklagaren definitivt överklaga och döms han kommer försvaret överklaga

Överklagan brukar vara tre veckor.
Rätten brukar överlägga direkt efter rättegången, om den inte tar hela dagen. Då brukar man istället mötas nån dag senare. Att det sen tar två veckor är för att domen skall skrivas utförligt.

Blir han dömd kommer självklart försvaret överklaga. Däremot lär ju åklagaren ta ställning till ev överklagan utifrån hur domen är skriven, om han nu frias.
Citera
2023-02-14, 21:51
Medlem
Vallasands avatar
Citat:
Rätten brukar överlägga direkt efter rättegången, om den inte tar hela dagen. Då brukar man istället mötas nån dag senare. Att det sen tar två veckor är för att domen skall skrivas utförligt.

Blir han dömd kommer självklart försvaret överklaga. Däremot lär ju åklagaren ta ställning till ev överklagan utifrån hur domen är skriven, om han nu frias.

Vad tror du rätten kommer fram till?
Citera
2023-02-14, 21:59
Medlem
Citat:

Jo men alltså.. Med tanke på hur desperat åklagaren försöker sätta dit honom med alla små medel som finns ( iallafall enligt min uppfattning när jag var där under fredagens förhandling ) så tror jag att de är ganska solklart att det kommer att överklagas ifrån hennes sida.
Känner också att det var ganska opassande utav henne att sitta och sucka och himla med ögonen, främst när Niels Lynöe förhördes utav försvaret.

Jag vill bara tipsa om att läsa, lyssna och titta på dokumentärer/poddar om skakvåld.. studier som dom tar upp i alla fallen där föräldrar blivit oskyldigt dömda , familjer splittrade och för att inte tala om alla amerikaner som kan ha mött stolen på felaktiga grunder..
Uppdrag granskning har ett avsnitt om skakvåld !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in