2023-02-15, 06:36
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Läskig
2, 3, 4 & 5. I princip alla filmer med Charlie Chaplin, Sherlock Jr., The Gold Rush, Modern Times & City Lights för att nämna några specifika som är med på Imdb top250. Visst snubbelhumor var säkert jättekul för 100 år sedan, men håller det verkligen idag? Av alla hundratusentals filmer som släppts i efterhand, borde det inte finnas ett par hundra som imponerar mer än när Charlie snubblar för tvåhundrafemtioelfte gången....
Chaplins tidiga kortfilmer var mycket slapstick, ren snubbelhumor, men de senare var betydligt djupare än så. De var mer Chaplin som den vanliga människan i en galen värld. Som alltid måste dock filmer liksom annan konst ses i sitt historiska perspektiv.
Citera
2023-02-15, 06:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Därför han var så jävla bra (i mina ögon) det var för han gjorde film av sina demoner. Kan knappast bli mer personligt.

Åter, det uppskattar jag honom för. Förstår verkligen storheten. Men jag tyckte han gjorde samma film fjorton gånger. Det var bara Sju Skeva Skepnader i ett Äktenskap, om och om och...
Till slut skiter man i hans demoner.

Menar inte Bergman skulle gjort en Star Wars eller När Lammen Tystnar, men fan, Stanley Kubrick satt inte fast i ett och samma, Scorsese har inte helt fastnat i samma, inte ens Kurosawa fastnade i samurajer även om det på ytan kan te sig det bara handlar om samurajer vissa hans filmer när det inte är så.
Citera
2023-02-15, 06:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raven2.0
Då kan man inget om film.

Die Hard är en milstolpe i filmhistoria.
Citera
2023-02-15, 06:46
Medlem
Avfärda Chaplin inom film är som att avfärda Johann Sebastian Bach inom musiken.
Då har man inte hängt med hela vägen dit och hem.
Citera
2023-02-15, 07:03
Avslutad
Allt Marvel och sagan om ringen går fetbort. Att de lyckades göra serietidningsmanus i filmformat av LOTR pga digitalisering av specialeffekter är jaha?

Kolla https://en.wikipedia.org/wiki/Wizards_(film) om man vill se vad en fungerande hjärna drömmer fram analogt istället för massa ettor och nollor.

Hade de FÖRDJUPAT spiderman eller LOTR hade de byggt vidare, nu skär de bort och dummar ner. Allt som blir kvar är porr och vem minns inte handlingen i porr.

Nej alltså allt som bygger på digitala effekter är värdelöst runkande. Det är total skit. En AI kommer en dag göra en oändlig dataspelsvärld som folk som gillar sånt kan masturbera mentalt i och ingen kommer bry sig för de tillför inget utan är passiva slutkonsumenter som betalar för att bli distraherade från hur instängda de är i sina liv.

En bra film får mig att drömma vidare. Spielberg? Han är juden som bär den amerikanska drömmen, han är sockervadd på ett tivoli som barn han fattar film. Han gör mig stor i anden med sitt skapande.

Amerikansk action platsar därför, därför att när jag ser Bruce Willis när han var en man och inte en dement gubbe så går jag ut i världen och tänker att jag hoppas jag orkar vara lika modig som Bruce Willis i den där filmen och då är det såklart en bra film.

I stort sett allt Tom Cruise har gjort är mycket bra action. Keanu Reeves borde ha en Oscar för sina gun kata skills i Wick.

Det är folk som gör sina egna stunts inga ettor och nollor eller rättare sagt blir man inte en etta blir man en nolla om man inte gör sina egna stunts.

edit: Sen vill jag tillägga att Gran Torino var en film som verkligen förtjänar att vara där. Över lag Eastwoods take på asien-USA i sitt skapande är en av de vackraste försoningsgester jag känner till.
Senast redigerad av SpringCampaign 2023-02-15 kl. 07:33.
Citera
2023-02-15, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpringCampaign
Allt Marvel och sagan om ringen går fetbort. Att de lyckades göra serietidningsmanus i filmformat av LOTR pga digitalisering av specialeffekter är jaha?

Kolla https://en.wikipedia.org/wiki/Wizards_(film) om man vill se vad en fungerande hjärna drömmer fram analogt istället för massa ettor och nollor.

Hade de FÖRDJUPAT spiderman eller LOTR hade de byggt vidare, nu skär de bort och dummar ner. Allt som blir kvar är porr och vem minns inte handlingen i porr.

Nej alltså allt som bygger på digitala effekter är värdelöst runkande. Det är total skit. En AI kommer en dag göra en oändlig dataspelsvärld som folk som gillar sånt kan masturbera mentalt i och ingen kommer bry sig för de tillför inget utan är passiva slutkonsumenter som betalar för att bli distraherade från hur instängda de är i sina liv.

En bra film får mig att drömma vidare. Spielberg? Han är juden som bär den amerikanska drömmen, han är sockervadd på ett tivoli som barn han fattar film. Han gör mig stor i anden med sitt skapande.

Amerikansk action platsar därför, därför att när jag ser Bruce Willis när han var en man och inte en dement gubbe så går jag ut i världen och tänker att jag hoppas jag orkar vara lika modig som Bruce Willis i den där filmen och då är det såklart en bra film.

I stort sett allt Tom Cruise har gjort är mycket bra action. Keanu Reeves borde ha en Oscar för sina gun kata skills i Wick.

Det är folk som gör sina egna stunts inga ettor och nollor eller rättare sagt blir man inte en etta blir man en nolla om man inte gör sina egna stunts.

Klockrent.
Mycket digitalt massproducerat skräp, påminner mest om 1.5h lång trailer.
Tröttsamt oengagerat helt i avsaknad av handling och karaktärsutveckling.
Finns några goda korn. Tyckte t.ex. doktor strange 1 var en positiv överaskning.
Filmbolaget upptäckte detta och följde upp med styggelsen och superkalkonen dr strange 2...

Tom cruise håller verkligen stilen. Maverick var lite meh, men inget fel på hantverket.
Ångrar f.ö. så att jag bommade att se edge of tomorrow på bio. En härlig biorulle.

Ed: tyckte nog lords of the ring (biofilmerna) var sevärda, även om man fumlade bort magin och det andliga i tolkiens verk.
Senast redigerad av priamos2014 2023-02-15 kl. 07:36.
Citera
2023-02-15, 07:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av priamos2014
Klockrent.
Mycket digitalt massproducerat skräp, påminner mest om 1.5h lång trailer.
Tröttsamt oengagerat helt i avsaknad av handling och karaktärsutveckling.
Finns några goda korn. Tyckte t.ex. doktor strange 1 var en positiv överaskning.
Filmbolaget upptäckte detta och följde upp med styggelsen och superkalkonen dr strange 2...

Tom cruise håller verkligen stilen. Maverick var lite meh, men inget fel på hantverket.
Ångrar f.ö. så att jag bommade att se edge of tomorrow på bio. En härlig biorulle.

Vi har inga superkrafter. Hur skulle det kunna handla om oss?

En AI vet inte rätt från fel. Det gör att all kultur i framtiden kommer vara extremt tråkig eftersom den kommer inte kunna hantera livets paradoxer på det sätt en människa kan och uttrycka det i känslor.

Det ger ett mänskligt djup som inte går att återspegla, film kan liksom musik röra mig till tårar om det är bra. Det är givetvis så att bara horor och gycklare och sinnessjuka sysslar med kultur som yrke, anständiga människor sponsrar dem för att hitta de berättelser som rör oss.

Idag är det precis som du säger jinglar som säljs som musik, ungefär som i Stallones Demolition Man osv. Vi har en kultur som har dokumenterat sig själv och över tid ser man att idiocracy är helt och håller real. Det är skrämmande att se total själlös dekadens månglas ut och copypasteas ner till en 90 minuter lång meme.

Fuck that. Sån "kultur" borde egentligen anstalt eller dödsläger råda bot på.
Citera
2023-02-15, 08:07
Medlem
Den listan visar ju bara vad "normies" som inte har något djup i sitt filmintresse gillar.

Sagan om ringen
Tillbaka till framtiden
Star Wars
Indiana Jones
Avengers
Spider Man
Eternal Sunshine
Die Hard
Wolf Of Wall Street
Jurassic
Kill Bill
Lock, Stock
Fargo
Catch Me If You Can
Room
Terminator
Måndag Hela Veckan
Hachiko

Är filmer jag sett som absolut INTE hör hemma i en top 250 filmer genom tiderna. Och jag gillar flera av dom.
Citera
2023-02-15, 08:11
Medlem
grungewhores avatar
Plats 63: Avengers
Plats 66: Spider Man
Plats 73: Coco

O s v. Rent generellt är dessa dussinrullar från Disney och Marvel et al filmer som inte platsar på en sån lista..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av covfefe...
Ser att "Shawshank Redemption" fortfarande ligger etta. Jaha. Hur många människor känner ni som anser att det är den bästa film de sett?
Snacka om trista människor som anser det. En av de bättre filmerna. Men knappast den bästa .Edit: Jag har också väldigt svårt att förstå Tarantinos storhet. Hans filmer är rena sömnpiller och simpla.
Senast redigerad av GatuSoparen 2023-02-15 kl. 08:21.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenBeirut
Jag skall se om filmen idag. Sett den några gånger men var ett tag sen.

Hela grejen med HAL var för mig mer filosofiskt budskap än teknologisk sci-fi.

H>I, A>B, L>M = IBM
Citera
2023-02-15, 08:33
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Det finns en hel del filmer som absolut har för högt betyg mot hur bra de faktiskt är. Jag har absolut inte sett alla filmer på listan.

Gudfadernfilmerna är absolut överskattade. Rätt långtråkiga och sega.

Wall-E - Är den ens bra. Om man nu ser till de animerade filmerna så är Shrek - första filmen hästlängder bättre än alla de på listan.

Clockwork Orange - Denna film är älskad av kritiker och filmnördar, själv tyckte jag det var rena skräpet och klarade inte ens av att se hela filmen.

För några få dollar mer - Jag har än så länge pinat mig igenom de två första filmerna i trilogin och förstår absolut inte storheten med dessa då det är som vilken Rambofilm som helst men med Clintan och klart mindre dödande. Ska även se Den gode, den onde, den fule men har svårt att tänka mig att den är så mycket bättre än de andra två men återkommer efter att jag sett den.

Matrix - Bra film men absolut inte värd sin 16:de plats.

Hur någon av alla Marvelfilmer ens är med på listan är för mig en gåta.

Saknar En Kvinnas Doft (Scent of a Woman) som jag anser vara värd bättre än de 8,0 som den faktiskt fått. Al Pacino gör en storroll som blid överste på resa i New York.
Saknar även filmen På heder och samvete (A Few Good Men) som även den är värd bättre än 7,7 som den fått.

Imponerande också att en författare som Stephen King har filmatiseringen av fyra böcker på listan då han absolut inte brukar gå hem hos författarkritikerna men givetvis funkar de bättre hos oss vanliga människor.

Min granne Totoro - Har aldrig hört talas om denna disneyfilm eller figur men blir absolut nyfiken om den nu kan vara så bra som betyget visar eller annat, någon som sett filmen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in