2023-02-15, 06:06
Avstängd
SoberZealots avatar
The dark knight och alla andra liknande filmer. Spindelmannen mm. Ren skit som många helt enkelt struntar i och därför får bättre betyg.

Vidare kan man ganska lätt se en trend, att filmer blivit sämre.

Det beror på att alla vita kvinnor skall sättas på utav en afrikan i varje film. Alla är jättetrötta på detta, då filmen blir politisk och därmed tar bort en stor del av betygsunderlaget.
Citera
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenBeirut
Jag har sett Bergmans samtliga filmer. Filmnörd som jag är. Flera av dom mer än en gång. Jungfrukällan var ett tag sen så varför inte. Kan se om den.

Men av en enda anledning ser jag om dom.
Inte för Bergmans s.k. geni.

Det är Sven Nykvist med sitt foto som är värd all hyllning.
Det är Sven Nykvist som borde vara på vår sedel 200kr, inte skådespelat neurotiska repetitiva förutsägbara Bergman.
Visst älska Nykvist, men det som var så annorlunda med Bergmans filmer var den ångest som de kunde få fram (inte alla givetvis, och jag har nog inte sett alla ens fast jag är filmnörd)
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Vi börjar med listan och den är här
Där har ni iMDB top 250 filmer.

Okej, man har inte sett alla så frågan handlar enbart om de man själv sett.
Jag gjorde ett test och av de 250 har jag sett 215.

Inget att skryta om. Inte vad detta handlar om.

Ge mig din topp 5 av de ni sett på denna topp 250 som ni tycker är mest överskattade.

Jag kan ge min egen #1 direkt.
Casablanca

Jag fattar inte varför den ständigt hyllas som ett av filmhistoriens mästerverk?
Den är ju inte dålig, inte värdelös, men helvete kan den av allt som släppts ses som något mer än bara en ganska bra filmad berättelse?
Och då gillar jag verkligen gamla filmer, inklusive svartvitt filmade.

OK.
Min lista.
- Casablanca: helt okej film, inte mer än så
- The Pianist: hundra klyschor tvångsmässigt staplade på varandra över två timmar
- Chinatown. Jack Nicholson. Såg om den för någon dag sen, även uppföljaren The Two Jakes, men fattar fan inte vad som skall vara så spektakulärt.
- 2001: A Space Odyssey. Jag kommer aldrig förstå varför den här filmen hamnar topp 5 världshistorien bästa. Jag avgudar S. Kubrick, men den här är fan segare än min förra sambos matlagning och långtråkigare än en tyst minut för Stalin.
- Allt med Ingmar Bergman, det överskattade manschauvinistiska arslet som inbillade sig han var mer än vad han var när han egentligen bara gjorde samma jävla film om och om igen

Casablanca är urtrist, och Ingrid Bergman spelar över (som så ofta när hon var ung). Och då gillar jag också många gamla svartvita filmer, så det är inte det.

2001: A Space Odyssey. Jag minns den som fotografiskt vacker och gripande, och den fulla upplevelsen skulle vara att se den på vita duken. Det vill jag göra någon gång. Men SÅ bra är den inte i övrigt - handlingen är mest konstig och rörig.

ALLT av Ingemar Berman är deprimerande, trist, tråkigt, meningslöst och överskattat. Med ett enda undantag: "Trollflöjten". Den gjorde han bra. (Å andra sidan ska det mycket till för att misslyckas, när man redan har en så fantastisk historia, libretto och inte minst Mozarts musik. Det GÅR nästan inte att misslyckas, om man inte väljer urusla sångare och klär ut dem i urlöjliga dräkter som inte passar in, eller något sådant.)
Senast redigerad av Merwinna 2023-02-15 kl. 06:15.
Citera
2023-02-15, 06:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Orsaken jag ser dem är den dåliga stämningen i dem, många av dem.
Rätt ovanligt för sin tid och även i vår tid att fånga den sammetstunga, fuktiga dåliga stämning som finns i de flesta av Bergmans filmer. Det var nyskapande och berör än i dag.

Jo, den biten förstår jag.
Men jag hävdar ändå att utan Sven Nykvists fantastiska foto så hade Bergman inte lyckats lika väl.

Kommer verkligen aldrig säga Bergman var en dålig filmskapare. För det var han inte och vem fan är jag kunna säga något alls om det.
Men för mig är känslan han gjorde samma film i mängder av olika versioner.
Samma trauma om och om och om igen i lite olika varianter.

Han är ingen Kurosawa för mig. Men sen så sa ju Kurosawa att Bergman var en av de största och vem bryr sig då vad jag tycker när den jag anser bland de absolut största, ansåg att Bergman var en av de största?
Citera
2023-02-15, 06:19
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Jo, den biten förstår jag.
Men jag hävdar ändå att utan Sven Nykvists fantastiska foto så hade Bergman inte lyckats lika väl.

Kommer verkligen aldrig säga Bergman var en dålig filmskapare. För det var han inte och vem fan är jag kunna säga något alls om det.
Men för mig är känslan han gjorde samma film i mängder av olika versioner.
Samma trauma om och om och om igen i lite olika varianter.

Han är ingen Kurosawa för mig. Men sen så sa ju Kurosawa att Bergman var en av de största och vem bryr sig då vad jag tycker när den jag anser bland de absolut största, ansåg att Bergman var en av de största?
För mig är Bergman vad Kurosawa kanske är för dig (gillar båda) men just det han hade svart bälte i att fånga dålig stämning älskar jag. Men du har rätt i viss del, han spelade upp liknande scenario och ibland kopierade sig själv, men det blev aldrig tråkigt. Den gubben hade många demoner att slåss med privat kan jag säga...
Citera
2023-02-15, 06:22
Medlem
Citat:
Visst älska Nykvist, men det som var så annorlunda med Bergmans filmer var den ångest som de kunde få fram (inte alla givetvis, och jag har nog inte sett alla ens fast jag är filmnörd)

Alla kanske var att ta i av mig. Exakt alla har jag inte sett. Han har väl ändå gjort minst 50-tal filmer? Jag menar hans 20-tal mest kända filmer. De har jag sett. Några flera gånger.

Underligt nog, den jag gillar mest av Bergman är en han inte ens regisserade. Den brukade gå lite då och då på STV 80-, början 90-talet. Hets. Den han "bara" skrev manus till. Den filmen är helt klassisk och förbannat bra.
Citera
2023-02-15, 06:26
Medlem
Läskigs avatar
1. Mad Max: Fury Road (#198)

Ett par mongon åker bil i öknen och skjuter på varandra, 0% handling och 100% action, lägg på lite specialeffekter och helt plötsligt är det en av världens bästa filmer, känner bara förakt inför folk som på allvar tycker att det finns något som helst värde i den här filmen.

2, 3, 4 & 5. I princip alla filmer med Charlie Chaplin, Sherlock Jr., The Gold Rush, Modern Times & City Lights för att nämna några specifika som är med på Imdb top250. Visst snubbelhumor var säkert jättekul för 100 år sedan, men håller det verkligen idag? Av alla hundratusentals filmer som släppts i efterhand, borde det inte finnas ett par hundra som imponerar mer än när Charlie snubblar för tvåhundrafemtioelfte gången....

6. The Passion of Joan of Arc (#208)
Ok, nu har vi sett en närbild en en kvinna som gråter i en dryg timme, när kommer vi till handlingen?

7. The Best Years of Our Lives (#225)

Har helt förträngt vad den här handlar om men har gett den en etta i betyg så tyckte att det var värt att nämna den ändå.

8. Gone with the Wind (#159)

Väldigt amerikanskt, väldig mycket vandra omkring i USA och vara fördomsfull, långsam och tråkig.

9. Avengers: Endgame (#78)

Man vet att världen blir mer och mer infantil när vuxna människor på allvar sitter och ser på sån här skit. Än värre när vuxna människor tycker att det här är den bästa form av underhållning som existerar... Slagsmålsscen efter slagsmålsscen utan någon vettig form av handling, men så länge det är superhjältar som medverkar verkar det som att det är helt fantastiskt...

10. Gandhi (#249)

Ännu ett sömnpiller på några timmar, men jag antar att den handlade om Gandhi...
Citera
2023-02-15, 06:27
Medlem
Citat:
För mig är Bergman vad Kurosawa kanske är för dig (gillar båda) men just det han hade svart bälte i att fånga dålig stämning älskar jag. Men du har rätt i viss del, han spelade upp liknande scenario och ibland kopierade sig själv, men det blev aldrig tråkigt. Den gubben hade många demoner att slåss med privat kan jag säga...

Demoner är bra om man vill skapa något spektakulärt.
Alla vill se en lättsam kärlekshistoria någon kväll. Ingen vill se en romantisk komedi tre kvällar i rad, men alla kan se en dramaturgisk misär två kvällar i rad.
Citera
2023-02-15, 06:27
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Alla kanske var att ta i av mig. Exakt alla har jag inte sett. Han har väl ändå gjort minst 50-tal filmer? Jag menar hans 20-tal mest kända filmer. De har jag sett. Några flera gånger.

Underligt nog, den jag gillar mest av Bergman är en han inte ens regisserade. Den brukade gå lite då och då på STV 80-, början 90-talet. Hets. Den han "bara" skrev manus till. Den filmen är helt klassisk och förbannat bra.
Ja håller med dig när det gäller Hets, inte regisserad av honom men den har en riktigt dålig stämning som jag älskar.
Citera
2023-02-15, 06:29
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Demoner är bra om man vill skapa något spektakulärt.
Alla vill se en lättsam kärlekshistoria någon kväll. Ingen vill se en romantisk komedi tre kvällar i rad, men alla kan se en dramaturgisk misär två kvällar i rad.
Därför han var så jävla bra (i mina ögon) det var för han gjorde film av sina demoner. Kan knappast bli mer personligt.
Citera
2023-02-15, 06:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Läskig
1. Mad Max: Fury Road (#198)

Ett par mongon åker bil i öknen och skjuter på varandra, 0% handling och 100% action, lägg på lite specialeffekter och helt plötsligt är det en av världens bästa filmer, känner bara förakt inför folk som på allvar tycker att det finns något som helst värde i den här filmen.

7. The Best Years of Our Lives (#225)

Har helt förträngt vad den här handlar om men har gett den en etta i betyg så tyckte att det var värt att nämna den ändå.

Av ren nyfikenhet, gillar du de första Mad Max?

Mad Max Fury Road kan jag hålla med om. Den var lovande en liten bit in, men sen när det var en biljakt och det stod nått mongo över en motorhuv med en elgitarr som sprutade eld, då kunde den dra åt h-e.

The Best Years of Our Lives är en av mina favoritfilmer.
Citera
2023-02-15, 06:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det fattar inte jag heller. En deprimerande fängelsefilm, varken mer eller mindre.

Die Hard är urtråkig, deprimerande och fult filmad.
Då kan man inget om film.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in