2023-02-14, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Det är helt logiskt att Ryssland sprängde NS1. För det första riskerade de stora skadestånd för att de inte leverade gas, sedan trodde Ryssland precis som de flesta bedömare att Tyskland stod inför en energikris i vinter. Därmed hoppades Ryssland på att kunna tvinga Tyskland att öppna NS2 mot eftergifter.

Mild och blåsig vinter kombinerat med tysk disciplin har avväpnat energivapnet på ett sätt få bedömare trodde var möjligt. Surt för ryssen, bra för alla demokratiskt sinnade.

Jag vet inte hur det fungerar på nationel nivå med skadestånd men jag har svårt att tro att Ryssland skulle betala skadestånd till några som skickar vapen till sin motståndare, samt att Väst beslagtagit ryskt kapital.
Citera
2023-02-14, 23:18
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Ser du framför dig någon stor Europeisk import av gas från Ryssland i den nära framtiden? Ett gäng döda rör mellan Ryssland och Europa låg på havsbottnen med ett Europa som absolut inte hade intresse av att importera gas från Ryssland och finansiera deras invasions-armé. Självklart sprängde Ryssland rören. Vad skulle de vinna på att låta dem ligga?
De kunde ha kramat ur några miljarder dollar till ur iaf. Nu ökade de väl exporten genom andra rör istället för att kompensera bortfallet så det
Gazprom kan vi nog utesluta som skyldiga, de hade lätt kunnat strypa exporten på andra vis.
Hemliga operationer av andra i ryska staten vore troligare om man tror på rent sabotage mot eu's energiförsörjning. Men den teorin haltar ju också om man lämnar andra rör i fred, egna såväl från Norge.
Citera
2023-02-14, 23:19
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manfredkaltz
Jag vet inte hur det fungerar på nationel nivå med skadestånd men jag har svårt att tro att Ryssland skulle betala skadestånd till några som skickar vapen till sin motståndare, samt att Väst beslagtagit ryskt kapital.
Ryssland följer märkligt nog mycket legala procedurer. Både t ex fakevalen i östra Ukraina men också kring import av gas och olja. Ryssland förövrigt inte räknat med att Europa skulle klara sig såhär bra utan deras gas.

Läser man FOIs rapporter t ex så trodde de att Europa skulle vara betydligt mer beroende av rysk fossil.
Citera
2023-02-14, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Hade USA sprängt så hade de sprängt alla ledningar och inte lämnat halva NS2. Dessutom hade inte USA någon anledning att spränga dem eftersom båda var avstängda.

Halv sprängning = Ryssland
Hel sprängning = Kanske USA, men är dom inte igång så definitivt inte USA.

Jag vet inte om du faktiskt själv tror på det eller om du bara ljuger rakt av.
Citera
2023-02-14, 23:22
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firechromenorr
Nej dem kan regna bomber över Kyiv, konvetionella. Dem har visat enorm återhållsamhet? Jag menar, kolla på blodbadet Irak bara, det går inte ens jämföra? USA har ett mycket bättre PR-team, men ovärlden synar ju den bluffen numera. Jag tror tyvärr det är kört för västvärlden, det är bara så länge man kan ljuga innan "the jig is up"!

Ryssland har bombat Kiev med konventionella vapen så mycket de kan. Bombflygplan törs de inte använda för de skulle bli nedskjutna direkt. Hoppas de använder dem så kan Ukraina skjuta ned några hundra.

Ponera att det är kört för västvärlden; hur hjälper det Ryssland? Deras teknologiska nivå är ju lika dålig ändå. De kommer ju då inte kunna sälja till Väst i framtiden. Jag ser inte hur eventuella problem i väst skulle hjälpa Ryssland.

Citat:
Oklart om Ryssland vågar öppna kärnvapen-lådan. Deras reguljära armé är redan sprängd i bitar och de skulle omedelbart bli anfallna om de började skjuta kärnvapen mot andra länder – med väldigt begränsade möjligheter att försvara sig själva. En kärnvapenattack skulle riskera att snabbt utplåna Ryssland som nation. Barnamördaren V. Puttin skulle bli ökänd över världen som den diktator som utplånade sig själv och den ryska nationen. Tavlor föreställande barnamördaren V. Puttin till häst i bar överkropp, skulle hängas bredvid nazistledaren A. Hitler i ett osmickrande kollage.
Detta vill nog inte Puttin och han söker nog andra sätt att avsluta sin vanvettiga kollapsade invasion.

Vem vet, att förstöra sin armé för att ta några småstäder i Östra Ukraina som man dessutom förstör helt innan man tar dem är ju inte heller så smart. Eller att förstöra hela ryska ekonomin. Eller att göra sitt land till en isolerad paria i nästan hela världen.
Citera
2023-02-14, 23:22
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
jag har svårt att tro att Ryssland skulle betala skadestånd till några som skickar vapen till sin motståndare, samt att Väst beslagtagit ryskt kapital.
Ryssland har ju hela tiden sagt att folket i Ukraina är deras broderfolk och att målet är att ena det ryska folket. Nu säger du att folket i Ukraina är Rysslands motståndare? Vad vet du som inte Putin vet?
Citera
2023-02-14, 23:23
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Halv sprängning = Ryssland
Hel sprängning = Kanske USA, men är dom inte igång så definitivt inte USA.

Jag vet inte om du faktiskt själv tror på det eller om du bara ljuger rakt av.

Diskussionen om vem som sprängt dem är irrelevant; det viktiga är att de är förstörda och troligen aldrig mer tas i drift. Väst har sett risken med att vara beroende av Mordors svavel, så den missen går vi inte på igen.
Citera
2023-02-14, 23:24
Medlem
Citat:
Du är dessvärre felinformerad. Northstream 1 ägs av ett konsortium där ryska Gazprom är en av delägarna. Du är ute och cyklar om du tror Europa hade intresse av någon större import av gas från Ryssland. Tyskland hade nog gärna sugit ut så mycket som möjligt ur rörledningarna, men efter att Ryssland började mörda barn och våldta kvinnor i Ukraina så fanns det ingen långsiktighet i Northstreamprojektet från Europeisk sida. Detta förstod naturligtvis barnamördaren V. Puttin och beordrade att de skulle sprängas.

Jag vet att det är ett företag som äger ledningen men det ändrar inte på det faktumet att gasbolaget och Ryssland vill samma sak, sälja gas till Tyskland.

Din analys känns väldigt svag.

Och självklart måste ju barnamördare in i varannan mening. Tröttsamt.
Citera
2023-02-14, 23:24
Medlem
Citat:
Vem är det som Ukraina skickar vapen till? Efter kriget kommer givetvis Ryssland att åläggas att betala Ukraina för att återuppbygga det ryssarna förstört, om du tror att omvärlden kommer kräva ersättning av ryssarna för kriget så har du nog missförstått väldigt mycket. Däremot kan det finnas privata företag som kommer dra ryska staten inför domstol för att återkräva förluster orsakade av kriget, men jag misstänker att det inte kommer att lyckas.
Citera
2023-02-14, 23:27
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
De kunde ha kramat ur några miljarder dollar till ur iaf. Nu ökade de väl exporten genom andra rör istället för att kompensera bortfallet så det
Gazprom kan vi nog utesluta som skyldiga, de hade lätt kunnat strypa exporten på andra vis.
Din svenska är väldigt dålig så det är svårt att förstå vad du försöker kommunicera. Jag uppfattar det som att du menar att Ryssland inte skulle ha sprängt Gazprom eftersom det fanns lite pengar kvar att tjäna genom att exportera gas till Europa?

Realiteten är att Ryssland hade stängt av ledningarna flera månader innan de sprängde dem. Du tänker att ryssen plötsligt skulle skruva på gasen igen till Tyskland, mitt i vintern när Tysklands energibehov var som störst? Varför skulle diktaturen i Ryssland göra det?
Citera
2023-02-14, 23:28
Medlem
Citat:
Ryssland har ju hela tiden sagt att folket i Ukraina är deras broderfolk och att målet är att ena det ryska folket. Nu säger du att folket i Ukraina är Rysslands motståndare? Vad vet du som inte Putin vet?

Det är Kievregimen med Zelensky som får vapen av bl a Tyskland. Inte folket. Men det förstår du säkert och jag behöver nog inte förklara det mer än så.
Citera
2023-02-14, 23:29
Medlem
Citat:
Jag vet att det är ett företag som äger ledningen men det ändrar inte på det faktumet att gasbolaget och Ryssland vill samma sak, sälja gas till Tyskland.

Din analys känns väldigt svag.

Och självklart måste ju barnamördare in i varannan mening. Tröttsamt.
Då Tyskland vägrar köpa rysk gas så har ledningarna inte längre något värde. De kommer ligga kvar som en relik över den gången då omvärlden ville hjälpa ryssarna ur fattigdom och efterblivenhet genom handel, men det kommer dröja länge innan ryska produkter går att sälja i väst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in