2023-02-14, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Exakt och du har fel.

Jag har redan citerat dig i min signatur eftersom du är sällsynt tjockskallig även för denna tråd men du briljerar ånyo.

Det ärar mig. Jag må vara en nybörjare inom ekonomi men väl bevandrad i juridik. Så vi får anledning att återkomma till det här inlägget i december. Då kan du ju trolla fram lite exempel när banken "tog över" pga att de vart panträttsinnehavare. Kanske blir svårt för dig att hinna med på 10 månader men gör ditt bästa. Nyhetsartiklar undanbedes.
Citera
2023-02-14, 19:54
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Det ärar mig. Jag må vara en nybörjare inom ekonomi men väl bevandrad i juridik. Så vi får anledning att återkomma till det här inlägget i december. Då kan du ju trolla fram lite exempel när banken "tog över" pga att de vart panträttsinnehavare. Kanske blir svårt för dig att hinna med på 10 månader men gör ditt bästa. Nyhetsartiklar undanbedes.

Ha ha,

du kan uppenbarligen inte juridik heller. Du är möjligen för dum för att förstå vad jag och andra faktiskt skriver? Jag kräver av våra jurister att de förstår skriven text. Du hade aldrig fått jobb hos oss.
Citera
2023-02-14, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carl-henric
Det är så underhållande att de dina hyrestorskkrumbukter. Tyvärr, de flesta av oss sitter inte i minsta knipa. Min villa är t.ex. helt avbetald redan. En minoritet kommer eventuellt råka illa ut, och värst går det för dem som inte har lite is i magen utan paniksäljer när priserna tillfälligt sviktar.

Spelar det någon roll? Skulle du sälja din villa till mig får du ut mindre nu än för ett halvår sedan. Priserna har generellt sätt gått ner, mycket mer än vad de flesta trodde. Det spelar ingen roll vad BLTs säger om långsiktigt ägande osv priserna är ner och ser ut att fortsätta ner.
Citera
2023-02-14, 20:04
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishmetropol
Spelar det någon roll? Skulle du sälja din villa till mig får du ut mindre nu än för ett halvår sedan. Priserna har generellt sätt gått ner, mycket mer än vad de flesta trodde. Det spelar ingen roll vad BLTs säger om långsiktigt ägande osv priserna är ner och ser ut att fortsätta ner.

Stämmer bra. En vanlig orsak till att företag går i konkurs är för att de inte kan hantera sitt kassaflöde.

Det går lätt att dra paralleller till vad vi ser på bostadsmarknaden nu.
Citera
2023-02-14, 20:08
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Sluta flytta målstolpen. Frågan gällde att bankerna tog över fastigheterna med anledning av de hade en panträtt. Och återigen nej, innehav av en säkerhet innebär inte att du har en rätt att inträda i fastighetsägarens ställe vid insolvens.
Är du läskunnig, kommersiella fastigheter skrev jag. Banker har knappast intresse av att äga villor och radhus till ett värde av några miljoner styck om ens det. Skulden följer den fd ägaren så de kan lugnt ta förlusten och fortsätta att jaga livet ur privatpersonen.
Citera
2023-02-14, 20:20
Medlem
tripprapporters avatar
SCB kommer med KPIF för januari först den 20 februari, satan vad tid det ska ta. Dessa siffror är sanslöst spännande med tanke på Thedéens utlovade räntehöjningar vid fortsatt hög inflation. Diverse analytiker från banker och annat har för övrigt hävdat att BLT-marknaden kraschar vid ränta över 3%.
Citera
2023-02-14, 20:29
Medlem
Citat:
Det är så underhållande att de dina hyrestorskkrumbukter. Tyvärr, de flesta av oss sitter inte i minsta knipa. Min villa är t.ex. helt avbetald redan. En minoritet kommer eventuellt råka illa ut, och värst går det för dem som inte har lite is i magen utan paniksäljer när priserna tillfälligt sviktar.

Det är därför priserna har gått ner -20%.
Fortsätt drömma du.
Citera
2023-02-14, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Det är därför priserna har gått ner -20%.
Fortsätt drömma du.

Exakt den där korttidsorienteringen är orsaken till att du är en förlorare i en hyresrätt.
Citera
2023-02-14, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishmetropol

Varför skulle jag bry mig om ur mycket jag kan sälja min villa för? Fullständigt irrelevant i min värld.
Citera
2023-02-14, 20:55
Medlem
Rengens avatar
Citat:
Varför skulle jag bry mig om ur mycket jag kan sälja min villa för? Fullständigt irrelevant i min värld.

Önskar jag hade en sån bergfast relation med min fru som du.
Citera
2023-02-14, 21:16
Medlem
liksom-fbs avatar
Om vi ska ta och reda ut det här med banker och fastigheter då.

Om Nisse inte betalar ränta så kommer banken i första hand uppmana honom att sälja huset via mäklare.
Om Nisse inte vill/kan sälja huset via mäklare så kommer banken gå till kronofogden för att få panten såld och tillbaka sitt utlånade belopp. Banken har alltså inget sätt att ta över panten. Vet inte varför en del får för sig det.

Det jag tror spökar i tråden är att om det är en kommersiell fastighet och högsta bud vid kronofogdens försäljning blir väl lågt i bankens ögon, så kan banken välja att buda över och sas köpa fastigheten. Ruva på den tills det blir bättre tiden. Och sälja den då.
Och detta hände vid 90-talskrisen. Kommersiella fastigheter rasade väl mycket då. Tror någon bank sålde ca 10 år senare. Kommer ihåg en kollega som fick extra utdelning för den vinst banken gjorde på att köpa fastigheterna hålla tills det blev bättre tider.
Senast redigerad av liksom-fb 2023-02-14 kl. 21:49.
Citera
2023-02-14, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tripprapporter
SCB kommer med KPIF för januari först den 20 februari, satan vad tid det ska ta. Dessa siffror är sanslöst spännande med tanke på Thedéens utlovade räntehöjningar vid fortsatt hög inflation. Diverse analytiker från banker och annat har för övrigt hävdat att BLT-marknaden kraschar vid ränta över 3%.
Januari 2023 bjöd på den lägsta genomsnittliga boytan sedan 2013 (kanske mycket längre - har inte mer data).

Villor har under 4 månader(!!!) visat i snitt negativ spread utgångspris/försäljning. Det vill säga snittvillan har gått iväg med ett skambud. I 4 månader. Och då ska man förstå att den svenska budgivningsformen är konkret utformad för att alltid maximera budandet (och skulle vara ett olagligt förfarande i de flesta länder).

Trots detta kan vi alltså se ett konkret skarpt prisfall som inte synts till sedan 90-talet.

Poängen är att marknaden har kraschat. Men sen får man ju analysera sig vidare om man vill gissa sig till vart vi tar vägen här ifrån, och hur en svensk kraschad bostadsmarknad egentligen ser ut. BLT-marknaden är, vilket hörs på ordet, fullproppad med hävstång. En marknad fylld av hävstång svarar inte proportionerligt mot prisfall, istället kommer någon punkt där allt går ned på 0. Pengarna är alltså borta oberoende av om "det fiat-normerade värdet av en bostad" kanske bara fallit till hälften.

Vad det konkret påverkar är bland annat att det stoppar prisfall (=försäljningar) att nå ned till marknadspriser (=vad marknaden värderar bostaden till) om det marknadspriset hamnat under gränsen för likvidering. Det blir alltså större och större friktion på marknaden tills vi når en sådan punkt, volymen stendör, och det antingen återhämtar sig över lite tid eller på sikt kapitulerar totalt till något där folk försöker sälja vad de överhuvudtaget kan sälja för att slippa personlig konkurs (därav den enorma friktionen - det krävs mycket för att folk ska acceptera att misslyckas i livet på det sättet; nudlar är gott och låter plötsligt tillräckligt nyttigt).
Senast redigerad av sebastianlarsson2 2023-02-14 kl. 21:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in