2023-02-14, 17:51
Medlem
45-75Marlins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
1960-talet är över, det går alldeles utmärkt att skicka upp en robot från USA som en kort stund senare träffar utedasset vid barnamördare v.puttins datcha. Att tramsa om avstånd är enormt förlegat.
Ja en Minuteman 3 i Mach 23 når Ryssland inom några minuter.

https://www.youtube.com/watch?v=H_IGEmxFw40
Citera
2023-02-14, 17:55
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav2adolf
Ja så kan man tycka.
Men att hålla på att pressa in Ryssarna i ett hörn och nu dessutom på ett avstånd där man i princip kan skjuta robotar rakt in i Moskva är ändå att dra detta för långt och ska lite för stora spänningar i världen och trigga fram kärnvapen krig. Tror Ryssen sitter på dryga 4000 st.
Och vi vet väl alla vid detta laget att Ryssar inte är fullt pålitliga i alla lägen.

Men vi kan vända på det. Skulle inte Cuba få välja om de ville ha raketbaser i sitt land?

Löjligt, Estland och Lettland är lika nära Moskva som Ukraina. Och interkontinentala kärnvapenrobotar kan skjuta på Moskva från hela välden. Även medeldistansrobotar som kryssningsrobotar kan skjuta mycket långt.

Hela Putins NATO-narrativ som du upprepar som en nyttig idiot, eller som en beräknande propagandist, är ju bara påhitt för att rättfärdiga ett grymt erövringskrig och folkmord. Skäms på dig för att försvara Ryska Federationens mord på- och människohandel av barn i Ukraina.
Citera
2023-02-14, 17:55
Medlem
Om detta är Ryssland stora invasion då känns de ju okej änsålänge

Dock e jag lite brydd då jag såg nån guvernör varna om en stor trupp vid Luhansk som jag hoppas Ukraina håller koll på

Nu gäller de bara å skicka skicka skicka så mkt militärt material som möjligt
Citera
2023-02-14, 17:56
Medlem
Sgt.Blands avatar
Detta var ju en riktigt rolig nyhet. Stollen Solovyov har tydligen två söner. Och båda bor i *trumvirvel* ... London haha!! Detta kommer nog att riva upp lite känslor i Nazi-Ryssland kan man tänka alltså.

https://twitter.com/Gerashchenko_en/status/1625523258408767491
Citera
2023-02-14, 17:59
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leach
Läste detta tidigare idag. Vad skall ryssen göra förutom att "hota" ?
Alla vet att skräpet inte kommer att funka. Försöker pissland att avfyra så imploderar allt direkt.

Tror du inga fungerar? De har många, några borde vara underhållna och moderniserade?
Citera
2023-02-14, 18:03
Medlem
Alsenos avatar
Kidnappning av barn, ryska stulen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/5BRwOX/ryssland-tar-ukrainska-barn-sasha-12-fick-inte-ringa-mormor

Detta kommer aldrig få Ukraina att ge upp!
Citera
2023-02-14, 18:04
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkelstorp1
Om detta är Ryssland stora invasion då känns de ju okej änsålänge
Dock e jag lite brydd då jag såg nån guvernör varna om en stor trupp vid Luhansk som jag hoppas Ukraina håller koll på. Nu gäller de bara å skicka skicka skicka så mkt militärt material som möjligt

Det spekuleras om norra Luhansk från ryskt ockuperat område och från ryskt territorium. Förklaras här.
https://www.youtube.com/watch?v=ArCdwCvKI6g
Citera
2023-02-14, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
1960-talet är över, det går alldeles utmärkt att skicka upp en robot från USA som en kort stund senare träffar utedasset vid barnamördare v.puttins datcha. Att tramsa om avstånd är enormt förlegat.

Jag förstår inte heller detta med avstånd och kärnvapen, speciellt inte när vi pratar strategiska kärnvapen.
Argument som " Ryssland/USA/eller någon placerar kärnvapen nära gränsen", " rysk båt med kärnvapen närmar sig USA/ett hav där de inte varit på 100år" osv, vad spelar detta för praktisk roll förutom att möjligen markera en ståndpunkt?

Som du säger -60 talet var en annan femma, utvecklingen har gått rejält framåt även här.
Citera
2023-02-14, 18:05
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Tror du inga fungerar? De har många, några borde vara underhållna och moderniserade?

Som jag skrev tidigare, Usa bedömer cirka 1500 strategiska som är redo att avfyra. Nato 1680 ..
Citera
2023-02-14, 18:07
Medlem
Gustav2adolfs avatar
Citat:
Löjligt, Estland och Lettland är lika nära Moskva som Ukraina. Och interkontinentala kärnvapenrobotar kan skjuta på Moskva från hela välden. Även medeldistansrobotar som kryssningsrobotar kan skjuta mycket långt.

Hela Putins NATO-narrativ som du upprepar som en nyttig idiot, eller som en beräknande propagandist, är ju bara påhitt för att rättfärdiga ett grymt erövringskrig och folkmord. Skäms på dig för att försvara Ryska Federationens mord på- och människohandel av barn i Ukraina.

Men är du på riktigt dum i huvudet?
Jag är helt i mot detta krig.
Jag tycker både Putin , Biden och den tillsätte juden kan dra åt helvete.
Jag är inte intresserad av någon militär upptrappning mellan 2 kärnvapennationer som är precis lika opålitliga bägge två i vårt närområde.

Men du som är så för detta krig, när ska du åka ner och delta?
Eller är du en snackepelle som vill att andra ska göra jobbet åt dig ?
Citera
2023-02-14, 18:10
Medlem
leachs avatar
Citat:

Jag kanske är väl pessimistisk om ryssens missiler. Några kanske lyfter och flyger men dess mål kommer aldrig att nås.
Inga hittills har träffat programmerat mål. Lite exempel nedan.

https://www.google.com/search?q=russian+missile+fault&source=lnms&tbm=vid &sa=X&ved=2ahUKEwi-6cW3wJX9AhXWS_EDHQXrAgAQ_AUoA3oECAEQBQ&biw=1545&bi h=899&dpr=1
Citera
2023-02-14, 18:11
Medlem
Gustav2adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
För det första bör du reda ut för dig själv om det är nån skillnad på en amerikansk bas och en natobas. Om ett land är natomedlem är ju alla ’baser’ mer eller mindre natobaser, även om det så bara är landets egna soldater där.

För det andra bör du få klart för dig vad en amerikansk ’bas’ är. Är där t ex amerikanska soldater placerade där? Det finns t ex 4 amerikanska baser i Norge, men ingen fast placerad amerikansk personal. Det kan handla om lager eller faciliteter för amerikansk trupp som tränar i Norge.

Även om Ukraina skulle bli natoanslutet innebär det alltså inte att amerikansk trupp skulle placeras där.

Apropå din missilfråga. Jag hoppade över den för Kuba (svensk stavning) är inte ämnet för tråden. Men visst. Här hoppade du raskt från ’baser’ till missilramper. Varför?

Varför förutsätter du att Nato skulle placera missiler i Ukraina? Och vad är det för missiler? För försvar eller attack?

För mig är det ingen som helst skillnad på en Natobas eller en Amerikansk bas. Samma skit.
Tror du fortfarande jag är Ryss haha. Gå tebax i mina inlägg så har du svaret. Så lägg bara ner det.

Självklart skulle de sätta ut baser för att omringa Ryssen. Du menar att du är så naiv så du ser inte de ?
Både anfall och försvar givetvis
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in