Citat:
Det du skriver hade kanske kunna haft ett uns av logik och trovärdighet om du ibland postade tveksamma länkar som är negativa för Ryssland.Ja det blir en fråga om ens hållning till epistemologi.
En strategi är att inte lyssna på propagandakonton överhuvudtaget. Fördelen är att det man "får i sig" har hög chans att vara sant. Nackdelen är att det som inte rapporteras, kanske man glömmer eller får en sned hållning till.
En annan strategi är att se även på propagandakonton. En viss procent av det du "får i dig" riskerar vara osant, det är nackdelen.
Jag gillar min strategi.
En strategi är att inte lyssna på propagandakonton överhuvudtaget. Fördelen är att det man "får i sig" har hög chans att vara sant. Nackdelen är att det som inte rapporteras, kanske man glömmer eller får en sned hållning till.
En annan strategi är att se även på propagandakonton. En viss procent av det du "får i dig" riskerar vara osant, det är nackdelen.
Jag föredrar ändå den sistnämnda. Man faktagranskar lite själv, rimlighetsbedömer, och man ignorerar de 5-10% sjukaste påståendena (tills de verifieras av något annat) och man får mothugg på sociala medier, och man följer konton från bägge sidor. Påhopp som "du är ett rysstroll" utan något annat brukar jag ta som att folk har googlat men inte gillar resultatet.
Man ser många Ukrainatokar som inte alls gillar min strategi. Frågan är om de valt epistemologi efter sin egen ukrainakärlek, eller något annat.
I barnfallet:
fakta: ja, det finns
rimligt: Det är orimligt att Bakhmut försvaras av barn. Det är rimligt att det finns vägposteringar i västra Ukraina som bemannas av lokala vuxna. Det händer inte nånting 97% av tiden. Ibland ska de äta eller gå på toaletten. Då tar sonen över.
Ignorera 5% sjukaste: En hel buss med "barn" och granatgevär.
Mothugg: Ja, här.
Man ser många Ukrainatokar som inte alls gillar min strategi. Frågan är om de valt epistemologi efter sin egen ukrainakärlek, eller något annat.
I barnfallet:
fakta: ja, det finns
rimligt: Det är orimligt att Bakhmut försvaras av barn. Det är rimligt att det finns vägposteringar i västra Ukraina som bemannas av lokala vuxna. Det händer inte nånting 97% av tiden. Ibland ska de äta eller gå på toaletten. Då tar sonen över.
Ignorera 5% sjukaste: En hel buss med "barn" och granatgevär.
Mothugg: Ja, här.
Du är bara en mer nedtonad variant av alla rysspropaganda-megafoner vi ser i tråden.