2023-02-14, 12:46
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Ja det blir en fråga om ens hållning till epistemologi.

En strategi är att inte lyssna på propagandakonton överhuvudtaget. Fördelen är att det man "får i sig" har hög chans att vara sant. Nackdelen är att det som inte rapporteras, kanske man glömmer eller får en sned hållning till.

En annan strategi är att se även på propagandakonton. En viss procent av det du "får i dig" riskerar vara osant, det är nackdelen.

Jag gillar min strategi.
Det du skriver hade kanske kunna haft ett uns av logik och trovärdighet om du ibland postade tveksamma länkar som är negativa för Ryssland.
Du är bara en mer nedtonad variant av alla rysspropaganda-megafoner vi ser i tråden.
Citera
2023-02-14, 12:51
Medlem
Gustav2adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FockeWulf190d
Vad bra. Då kan vi vara överens om att Ryssland ska dra sig tillbaka till gränsen 2013 så tar kriget slut?

Helt enig på det.
Och Nato ska inte bygga några militärbaser i Ukraina.
Är vi överens om det?
Citera
2023-02-14, 12:52
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Ja det blir en fråga om ens hållning till epistemologi.

En strategi är att inte lyssna på propagandakonton överhuvudtaget. Fördelen är att det man "får i sig" har hög chans att vara sant. Nackdelen är att det som inte rapporteras, kanske man glömmer eller får en sned hållning till.

En annan strategi är att se även på propagandakonton. En viss procent av det du "får i dig" riskerar vara osant, det är nackdelen.

Jag föredrar ändå den sistnämnda. Man faktagranskar lite själv, rimlighetsbedömer, och man ignorerar de 5-10% sjukaste påståendena (tills de verifieras av något annat) och man får mothugg på sociala medier, och man följer konton från bägge sidor. Påhopp som "du är ett rysstroll" utan något annat brukar jag ta som att folk har googlat men inte gillar resultatet.

Man ser många Ukrainatokar som inte alls gillar min strategi. Frågan är om de valt epistemologi efter sin egen ukrainakärlek, eller något annat.

I barnfallet:
fakta: ja, det finns
rimligt: Det är orimligt att Bakhmut försvaras av barn. Det är rimligt att det finns vägposteringar i västra Ukraina som bemannas av lokala vuxna. Det händer inte nånting 97% av tiden. Ibland ska de äta eller gå på toaletten. Då tar sonen över.
Ignorera 5% sjukaste: En hel buss med "barn" och granatgevär.
Mothugg: Ja, här.

Jag gillar min strategi.
Jag tittar bland annat in i den här tråden för att se vad ryska propaganda sprider just nu. Det finns olika kategorier i den här tråden, vissa som bara skickar ut exakt vad Moskva ger order om, du hör till ett av de få proryska kontona som i alla fall kan diskutera. Så även om ni är ganska jobbiga så ger det i alla fall lite insikt om vad Ryssland pysslar med just nu.

Ibland finns även händelser här som missas via Fritter eller Reddit (som är en ekokammaren men pro-ukrainskt), och vid större händelser är den här tråden bra.
Citera
2023-02-14, 12:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Letrangere
Dom flesta ligger i diken och på åkrarna.
Vissa begravs men det är få.

Logistiken med ryssliken måste ju vara en värre resurskrävande än att få fram ammo till fronten. Bränner de upp ok, men sen då? Det måste i rimlighetens namn komma frågor om 130 tusen döda rapporteras som saknade?
Citera
2023-02-14, 12:54
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav2adolf
Helt enig på det.
Är vi överens om det?

Det är väl upp till Ukraina? Varför ska de inte få bestämma sin egen säkerhetspolitik?

Nu har amerikanska baser i landet aldrig varit aktuellt, men om de och USA bestämmer det så lär de ju få göra det.
Citera
2023-02-14, 12:56
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Öh, va? Swebbtv rapporterar neutralt och balanserat, till skillnad från hysteriska medier som SVT och DN.

Situationen på marken är att Ryssland sakta men säkert maler ned Ukraina genom ett massivt artilleriövertag på ca 10 till 1.

Det där med "artilleriövertag på ca 10 till 1" är förhållandevis gamla siffror.

Här är en intervju med befälhavaren för Ukrainas 45:e artilleribrigad, överste Oleg Faidjuk, som har ansvaret för artilleridetaljen vid försvaret av Bachmut.

Enligt honom ligger intensiteten vad gäller artilleribeskjutningen på 1:1 på just detta så viktiga frontavsnitt.

https://www.pravda.com.ua/articles/2023/02/7/7388192/

Det är något konstigt med ryssarnas artillerikapacitet. Från en intensitet på 60 000 granater i maj 2022 har volymerna krupit ned till ca 5 000 granater per dag just nu. Jag trodde tidigare att det handlade om att ryssarna ville spara på ammunition för att kunna släppa loss ordentligt när väl februarioffensiven skulle dra igång - men nu står vi mitt uppe i den och ingenting händer!

Vad är det som sker egentligen?

Jag vill dock varna för att ryssarna håller på att koka ihop något i Luhansk. Stora mängder trupp har koncentrerats i en linje som löper parallellt med floden Oskil, från strax söder om Kupiansk till den ryska gränsen, ungefär. Det handlar om ca 130 000 man, vilket är väldigt mycket.

Jag tror att vi kan förvänta oss ett större försök till offensiv längs med detta frontavsnitt inom kort. Ryssarna måste göra något innan rasputitsan i början av mars. Putin ska dessutom hålla ett linjetal den 21 februari och årsdagen är tre dagar senare. Något ät på gång, tror jag.
Citera
2023-02-14, 12:57
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Helt enig på det.
Är vi överens om det?
Ukraina kommer antingen få Nato eller FN baser efter kriget. Det är absolut nödvändigt för Ukraina att få säkerhetsgarantier för att landet ska kunna byggas upp igen.

Slutar kriget med en rysk kollaps så blir det Nato, blir det en ömsesidig fredsöverenskommelse så blir det FN. Den här våren blir intressant, fortsätter rysk ekonomi som i januari så ser det ganska mörkt ut för Ryssland.
Citera
2023-02-14, 12:59
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hillsongsweden
Logistiken med ryssliken måste ju vara en värre resurskrävande än att få fram ammo till fronten. Bränner de upp ok, men sen då? Det måste i rimlighetens namn komma frågor om 130 tusen döda rapporteras som saknade?
Många trashankar som ingen frågar efter,
ryzzland är ett extremt inhumant samhälle.
Citera
2023-02-14, 13:00
Medlem
Gustav2adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Det är väl upp till Ukraina? Varför ska de inte få bestämma sin egen säkerhetspolitik?

Nu har amerikanska baser i landet aldrig varit aktuellt, men om de och USA bestämmer det så lär de ju få göra det.

Ja så kan man tycka.
Men att hålla på att pressa in Ryssarna i ett hörn och nu dessutom på ett avstånd där man i princip kan skjuta robotar rakt in i Moskva är ändå att dra detta för långt och ska lite för stora spänningar i världen och trigga fram kärnvapen krig. Tror Ryssen sitter på dryga 4000 st.
Och vi vet väl alla vid detta laget att Ryssar inte är fullt pålitliga i alla lägen.

Men vi kan vända på det. Skulle inte Cuba få välja om de ville ha raketbaser i sitt land?
Citera
2023-02-14, 13:01
Medlem
Gustav2adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Ukraina kommer antingen få Nato eller FN baser efter kriget. Det är absolut nödvändigt för Ukraina att få säkerhetsgarantier för att landet ska kunna byggas upp igen.

Slutar kriget med en rysk kollaps så blir det Nato, blir det en ömsesidig fredsöverenskommelse så blir det FN. Den här våren blir intressant, fortsätter rysk ekonomi som i januari så ser det ganska mörkt ut för Ryssland.

Tror inte en sek att du läser så mycket alt media.
Du har svaret till Clay Allison över detta inlägg som lika gärna kunna varit till dig
Citera
2023-02-14, 13:03
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Tror inte en sek att du läser så mycket alt media.
Du har svaret till Clay Allison över detta inlägg som lika gärna kunna varit till dig
Va? Jag läser inga alt media. Tror att du svarar på fel inlägg
Citera
2023-02-14, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Ukrainarna håller på att få slut på ammo i Bachmut.

Ryssarna kontrollerar alla vägar in utom en smal väg som beskjuts konstant.

Frågan är om ukrainarna flyr medan de kan eller om de slåss till sista man i Bachmut.

Anledningen till att Ukraina håller Bakhmut är att ryssarna där lider signifikant högre förluster än de försvarade styrkorna. Man vill helt enkelt decimera ryssarna så mycket man kan.
Taktisk reträtt pågår. Risken finns naturligtvis att det skulle kunna gå snett om något överraskande inträffar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in