2023-02-14, 17:07
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Ingen har väl sett en revolver i handen på dem heller?

Det funkar inte med omvänt bevisresonemang är min poäng. Det påminner om den gamla kända slutledningen ”Det dör så många på sjukhus, sjukhus är livsfarliga”.

Faktum är att det är ett enda vittne som initialt säger keps. Det är otroligt svagt i sammanhanget. Så när åklagaren cherrypickar keps och handledsväska är han ute på tunn is. En väska på en person som kan vara någon helt annan än GM.

Men låt oss säga att GM hade keps då. Vid en fiktiv rättegång mot SE lyfter försvaret då de flertalet vittnesmål som sett en man i blå jacka, keps och glasögon vid Grand och möbelaffären. Vad betyder det då att LJ säger keps?
Senast redigerad av enough-is-enough 2023-02-14 kl. 17:10.
Citera
2023-02-14, 17:09
Medlem
reinvests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Uppgiften om keps kommer från LJ. Vad AD säger i senare förhör kan han ha fått från media. Han säger inte keps i första förhör eller intervju.

Uppgiften om keps kommer även från Delsborn. Larmet från taxiväxeln är "till samtliga taxibilar 00:
27: "Han bär mössa eller keps".

Stöds ytterligare av Söderström som säger att larmet som går ut med keps kommer från mannen från Järfälla Taxi. Alltså Delsborn.
Citera
2023-02-14, 17:13
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reinvest
Uppgiften om keps kommer även från Delsborn. Larmet från taxiväxeln är "till samtliga taxibilar 00:
27: "Han bär mössa eller keps".

Stöds ytterligare av Söderström som säger att larmet som går ut med keps kommer från mannen från Järfälla Taxi. Alltså Delsborn.

Länk? Källa till att det kommer från Delsborn, mössa kommer väl inte från honom?

Vi kan själva höra Delsborn från natten.

Vad Söderström anser är hörsägen och rent av helt opålitlig med tanke på hur han tappade fattningen helt den kvällen.
Citera
2023-02-14, 17:14
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Intressant, vilket vittne?

Det finns flera. Du får leta själv. Men bl.a AD säger revolver med lång pipa.
Citera
2023-02-14, 17:16
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Spretar inte vittnesmålen? Du säger ju att vittnen har sagt barhuvad, herrhatt, och mössa. Alltså olika saker. Det är samma sak som att det spretar. Allt från barhuvad till huvudbonad.
JAG ORKAR INTE MER

Förstår att du likt TP/FilterGöransson får problem när alla, utom ett, vittnen säger barhuvad mörkhårig/svart mössa.

Var är jättekepsen Engström hade på sig?

Fakta är fakta.
Citera
2023-02-14, 17:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Som jag har stipulerat tidigare är jag väldigt försiktig med LPs uppgifter.
Främst med anledning att de "växer fram" över en ganska lång tid.

Men enligt mitt tycke stämmer de initiala uppgifter (de första förhören) bra mycket bättre in på Engström än tex CP.

Det tycker jag också, även Joakim Palme höll med om det i en intervju efter presskonferensen 2020. Visst ska man ta det försiktigt med LPs uppgifter rent generellt, men jag tycker gott man kan lägg det i vågskålen som "talar för SE", så klart.
Citera
2023-02-14, 17:18
Medlem
reinvests avatar
Citat:
En upprullad mössa kan inte se ut som en keps för det enda vittnet som säger keps?

Delsborn och Jeppsson har gemensamma bra förutsättningar för att kunna uppfatta en keps - båda ser GM från sidan.

Varför säger inte Jeppsson att mördaren hade en mössa, när "han inte såg skärmen" - som en del säger.
Det måste ju självklart vara nåt han instinktivt reagerade på att han såg "något som såg ut som en keps".

Vi har Jeppsson som säger keps och vi har AD som förmedlar keps och säger även keps med öronlappar i TR och HR.

Men det viftar vi bort helt! Speciellt när vi har en person som hade keps med öronlappar på mordplatsen. Jajjemän, det skiter vi att utreda
Citera
2023-02-14, 17:19
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
LJ, som står och väntar bakom baracken på att mördaren ska springa förbi, är bombsäker på keps.

Detta är Krister Peterssons ord.... "säker på keps"
Nu är det t.o.m. "bombsäker" som har blivit en sanning?

Läs vad LJ själv uppger i förhören.
https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMdEVxeE1JYWdnbUE/view?resourcekey=0-QZm4XIOtONWLs4kp-IWVNA
Citera
2023-02-14, 17:20
Avslutad
Citat:
Det brukar påstås nästan som ett fakta att SE har kort hals. Bevisa det säger jag.

Det säger du ja - då svarar jag kort; släng ett getöga på det tjugotal bilder som cirkulerar på SE, kort hals är SEs mellannamn. Att du inte vill se det, berättar mer om dig. Klart slut.
Citera
2023-02-14, 17:22
Medlem
reinvests avatar
Citat:
Det där har jag aldrig förstått vad det skulle ha för värde. Om jag hörde skott och såg en man falla, och sen såg en man snett bakifrån så skulle det kunna vara min egen far utan att jag känner igen honom.

Visst, LJ tror han hade känt igen CP, men det är självklart inte fakta. Man behöver bara tänka efter.

Det fanns inte något överhuvudtaget som påminde LJ om att det skulle vara CP som sprang förbi honom.
Men det kan man ju vifta bort också. Kan tänka mig att CP hade en speciell gång- och springstil som LJ sett många gånger i Sollentuna.
Citera
2023-02-14, 17:24
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Delsborn och Jeppsson har gemensamma bra förutsättningar för att kunna uppfatta en keps - båda ser GM från sidan.

Varför säger inte Jeppsson att mördaren hade en mössa, när "han inte såg skärmen" - som en del säger.
Det måste ju självklart vara nåt han instinktivt reagerade på att han såg "något som såg ut som en keps".

Vi har Jeppsson som säger keps och vi har AD som förmedlar keps och säger även keps med öronlappar i TR och HR.

Men det viftar vi bort helt! Speciellt när vi har en person som hade keps med öronlappar på mordplatsen. Jajjemän, det skiter vi att utreda

Men AD säger inte keps i förhören. Så hans bra förutsättningar ledde alltså inte till att han såg en keps.

Yes, och LJ kan instinktivt se helt fel. Jag vet vad LJ gjorde den kvällen, och det gör att jag inte ser LJ som någon hjälte eller sanningsvittne.

Har Delsborn någonsin tagit ordet keps i sin mun om vi ser till officiella dokument innan 1989?
Citera
2023-02-14, 17:26
Medlem
reinvests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Förstår att du likt TP/FilterGöransson får problem när alla, utom ett, vittnen säger barhuvad mörkhårig/svart mössa.

Var är jättekepsen Engström hade på sig?

Fakta är fakta.

Kan du för någon gång skulle svara på en fråga?

Spretar vittnesmålen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in