2023-02-14, 16:49
Medlem
reinvests avatar
https://imgur.com/a/MQK4Rwo

Denna bild har rätta proportioner. Ser ut att vara ganska bredaxlad. Kraftig ryggtavla - som Jeppsson säger.

– Det känns mycket möjligt att det var han. Jag kan inte vara hundra procent säker men allting stämmer ju. Stilen, klädseln och kroppen.

– Ryggtavlan ser bred ut precis som jag beskrivit. Längden kan också stämma. Mannen jag såg var huvudet längre än mig, det vill säga runt 180 centimeter. Även kepsen och mörka jackan stämmer.

Allt stämmer, enligt LJ.
Citera
2023-02-14, 16:49
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reinvest
Jag har inga problem alls med att en del av vittnen säger barhuvad eller mössa. Vittnesmål spretar. Vittnesmål är inte hundraprocentigt korrekta. Förstår du inte att det kan vara svårt för vittnen att uppfatta saker rätt i mörker? Men det finns 2-3 personer som pratar om keps och då finns det skäl för misstanke mot Stig, hur mycket du än inte vill det

Av dom vittnesuppgifter som finns så borde vi kunna med stor sannolikhet säga att mördaren hade en huvudbonad. Han var med största sannolikhet inte barhuvad.

MordplatsVittnesmålen spretar INTE alls gällande huvudbonad. Det är det som är poängen. Alla utom ett säger barhuvad mörkhårig ev, mörk mössa. (AD är den enda som säger annat, herrhatt i första förhöret)

Har man flera vittnesmål som säger samma sak så ger dom varandra och vittnesmålet stöd. Det är också själva poängen med vittnesmål. Att hitta stöd för vad de säger.

Man kan inte bortse från vad, alla, vittnesmålen säger bara för att man bestämt sig för Engström som gm.
Citera
2023-02-14, 16:50
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Det där är ju bara trams. Mördaren sköt uppenbarligen Palme med en stor revolver. Ingen av vittnena på mordplatsen kan uppge att de sett något i mördarens hand. Blev Palme därmed inte skjuten?

Ger inte det vid handen att det lika gärna kan ha varit Lisbet eller AB som sköt?
Citera
2023-02-14, 16:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
MordplatsVittnesmålen spretar INTE alls gällande huvudbonad. Det är det som är poängen. Alla utom ett säger barhuvad mörkhårig ev, mörk mössa. (AD är den enda som säger annat, herrhatt i första förhöret)

Har man flera vittnesmål som säger samma sak så ger dom varandra och vittnesmålet stöd. Det är också själva poängen med vittnesmål. Att hitta stöd för vad de säger.

Man kan inte bortse från vad, alla, vittnesmålen säger bara för att man bestämt sig för Engström som gm.
LJ, som står och väntar bakom baracken på att mördaren ska springa förbi, är bombsäker på keps.
Citera
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
Stämmer ju klockrent på SE.

Det brukar påstås nästan som ett fakta att SE har kort hals. Bevisa det säger jag.
Citera
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Han måste ha stoppat undan den innan han sköt då, för inget av vittnena som ser skottet ser nån revolver. Är vi på teorin ”Teatermord” nu?

Finns vittnen som ser revolvern. Att han närmast direkt stoppade undan de gör förstås att de flesta inte såg revolvern.
Citera
2023-02-14, 16:53
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Vet du om att det var mörkt när Palme mördades? Det går inte förvänta sig att alla vittnen ska uppge samma signalement. Uppgiften keps kommer ju från AD och LJ. HUR MÅNGA GÅNGER SKA JAG BEHÖVA FÖRKLARA DET FÖR DIG!?

AB såg mördaren bakifrån och hans uppfattning var att mördaren hade en upprullad mössa.
https://static.cdn-expressen.se/images/01/b1/01b1a23ce2fd41e7804c2b6a2844c300/16x9/1173@40.jpg

Kan en keps uppfattas som en upprullad mössa bakifrån, i mörker och AB som inte var helt nykter? Inte omöjligt. YN har ingen uppfattning om huvudbonad. Hon har tydligen haft fokus på annat. Är det omöjligt att den springande mannen inte har kepsen på sig? Det kanske är den han fipplar ner i handväskan, eller ska han ta upp sina glasögon?

Då ska vi se när nästa gång du pratar om ljusfryntlig (påhittat ord) gubbe?

Uppgiften om keps kommer från LJ. Vad AD säger i senare förhör kan han ha fått från media. Han säger inte keps i första förhör eller intervju.

En upprullad mössa kan inte se ut som en keps för det enda vittnet som säger keps?
Citera
2023-02-14, 16:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Ger inte det vid handen att det lika gärna kan ha varit Lisbet eller AB som sköt?
Ingen har väl sett en revolver i handen på dem heller?

Det funkar inte med omvänt bevisresonemang är min poäng. Det påminner om den gamla kända slutledningen ”Det dör så många på sjukhus, sjukhus är livsfarliga”.
Citera
2023-02-14, 16:55
Avslutad
Citat:
Finns vittnen som ser revolvern. Att han närmast direkt stoppade undan de gör förstås att de flesta inte såg revolvern.
Intressant, vilket vittne?
Citera
2023-02-14, 16:58
Medlem
reinvests avatar
Citat:

Spretar inte vittnesmålen? Du säger ju att vittnen har sagt barhuvad, herrhatt, och mössa. Alltså olika saker. Det är samma sak som att det spretar. Allt från barhuvad till huvudbonad.
JAG ORKAR INTE MER
Citera
2023-02-14, 16:59
Medlem
quggels avatar
Citat:
Jämfört med Engström så är CP hundra gånger mer skyldig, kanske ännu mera.

Mnja, på lite olika sätt:

SE var där precis när mordet skedde. Alla är eniga om att han ljuger, frågan är bara varför. AH och SG har inte sett någon SE trots att han påstår ha hjälpt till. Att göra sig till vittne som sprang efter GM är ett sätt för honom att möta anklagelser om att någon sett honom springa iväg från mordplatsen.

Så har vi CP som har mördat förr, lika kallblodigt på nära håll. Och som då även använde sig av samma flyktväg. Han sägs även ha erkänt mordet för polare men huruvida det är sant eller ej vet jag inte.
Citera
2023-02-14, 17:03
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
För kännedom så är LJ helt säker på att det inte var CP som sprang förbi honom.

Det där har jag aldrig förstått vad det skulle ha för värde. Om jag hörde skott och såg en man falla, och sen såg en man snett bakifrån så skulle det kunna vara min egen far utan att jag känner igen honom.

Visst, LJ tror han hade känt igen CP, men det är självklart inte fakta. Man behöver bara tänka efter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in