2023-02-14, 14:07
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Inte för allt. Men i SEs fall handlar det om att ifall man inte med fullständig visshet kan utesluta att SE hann ut i tid för att skjuta Palme, så har man en möjlighet att det finns en person på brottsplatsen som har en oredovisad tidsperiod på 20 min efter brottet.

Då kan du sluta att lägga möda på saken, eftersom några sådana säkra slutsatser gällande SE:s utpassage givetvis aldrig kommer kunna att dras. Så möjligheten kommer alltid finnas kvar.

En del andra nöjer sig kanske med om man kan nå vad som framstår som rimligen sannolikt.

Citat:
Och det är inte misstänkt?

Jag tillhör inte skaran som avfärdar SE-saken rakt av. Även om jag säkert inte håller med exakt om vad som framstår som ”misstänkt” i den.

Citat:
SEs agerande efter mordet är ett enda långt försök att påverka människors minnesbilder. Om han inte skulle ha gjort det med väktarnas minnesbilder så vore det en avvikelse, inte tvärtom.

Vilka är alla dessa minnesbilder han försöker att manipulera?

Notera för övrigt att ditt resonemang här bär prägel av att förutsätta det som ska bevisas (dvs att SE är GM).
Citera
2023-02-14, 14:37
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ja, och här i vinterkläder.
https://www.tv2.no/nyheter/utenriks/hvem-var-skandia-mannen/11490676/
Den mannen skulle man inte vilja möta i en mörk gränd.

Självklart såg han kraftig(are) ut i vinterkläder.
Citera
2023-02-14, 14:50
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Den mannen skulle man inte vilja möta i en mörk gränd.

Självklart såg han kraftig(are) ut i vinterkläder.

https://www.expressen.se/nyheter/skandiamannens-forsvunna-minuter-/

Jag vill till och med påstå att han ser bredaxlad ut bakifrån.
Citera
2023-02-14, 15:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Då kan du sluta att lägga möda på saken, eftersom några sådana säkra slutsatser gällande SE:s utpassage givetvis aldrig kommer kunna att dras. Så möjligheten kommer alltid finnas kvar.

En del andra nöjer sig kanske med om man kan nå vad som framstår som rimligen sannolikt.

Jag tillhör inte skaran som avfärdar SE-saken rakt av. Även om jag säkert inte håller med exakt om vad som framstår som ”misstänkt” i den.

Vilka är alla dessa minnesbilder han försöker att manipulera?

Notera för övrigt att ditt resonemang här bär prägel av att förutsätta det som ska bevisas (dvs att SE är GM).
Det finns vissa som påstår att det är bevisat att SE lämnade Skandia för sent för att ha kunnat avlossa skotten. Uppfriskande att höra att du inte tillhör dem.

Givet att möjligheten finns så får man se på hans alibi för nästkommande 20 min, hans likhet med mördarens signalement och hans uppträdande efter mordet. Till hans uppträdande efter mordet hör att manipulera andra till att tro att han var på mordplatsen i form av vittne. Även om han var oerhört tillbakadragen och inte alls hade den framträdande roll han har sagt - var på mordplatsen fanns han? Han måste ha varit i sån omedelbar närhet till brottet att han skulle ha listats av polisen som vittne. Han har inte anlänt efter 5-10 min och blivit till en av de anonyma åskådarna. Så varför finns han inte med bland personerna på mordplatsen som observeras av andra vittnen?
Citera
2023-02-14, 15:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av reinvest
Och man får ta med storlek-beräkningen i jämförelse med makarna Palme.

Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee

Ja och även i jämförelse med vittnet Lars J var han storväxt.
Citera
2023-02-14, 15:11
Avslutad
Citat:

Håller med, om inte det där är bredaxlad, så finns det inget som är värt att kalla bredaxlad. Någon hals har han inte heller, sett bakifrån, knappt sett framifrån heller.
Citera
2023-02-14, 15:11
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ja och även i jämförelse med vittnet Lars J var han storväxt.

Inte för att vara sådan, men i jämfört med LJ ser väldigt många storväxta ut
Citera
2023-02-14, 15:13
Medlem
niokilometers avatar
Citat:

Noterade du jättekepsen när han går på trottoaren. Att alla mordplatsvittnen och YN inte skulle se en sådan på den bortflyende mannen måste nog anses som omöjligt.
Citera
2023-02-14, 15:16
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
Håller med, om inte det där är bredaxlad, så finns det inget som är värt att kalla bredaxlad. Någon hals har han inte heller, sett bakifrån, knappt sett framifrån heller.

Här har vi kanske Libeths uppgift gällande "kompakt kropp" och "korthals".......
Citera
2023-02-14, 15:18
Avslutad
Citat:
Frågan är ingen annan än vad den slanke och 182 cm långe SE, som liksom alla andra var iförd vintermundering på mordkvällen, själv satt och tänkte om signalementet som sa:

”kraftigt byggd”
170-175 cm
iförd jacka
bar ”keps eller liknande”
såg ingen väska.

Akut utpekad?
Det är väl bäst att SE själv får svara på frågan om han kände sig utpekad, eller vad säger du?
Citat:
Det är också Engströms uppenbara samstämmighet med gärningsmannens signalement som får honom att kontakta polisen redan dagen efter mordet. I sitt första samtal med polisen berättar Engström att han jobbat över på Skandia, gett sig av på väg hemåt och hamnat på brottsplatsen kort efter att skotten föll. I detta samtal vill han förklara att han troligen förväxlats med mördaren.
https://www.svd.se/a/na8vk5/signalementet-ar-grunden-for-misstankarna
Citera
2023-02-14, 15:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Noterade du jättekepsen när han går på trottoaren. Att alla mordplatsvittnen och YN inte skulle se en sådan på den bortflyende mannen måste nog anses som omöjligt.
Det där är ju bara trams. Mördaren sköt uppenbarligen Palme med en stor revolver. Ingen av vittnena på mordplatsen kan uppge att de sett något i mördarens hand. Blev Palme därmed inte skjuten?
Citera
2023-02-14, 15:28
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
SE råkar i sitt upprivna aggressionstillstånd, eller vad det är, impulsskjuta den passerande statsministern i första gathörn, lufsar upp på åsen och bestämmer sig utifrån intryck från en utbildning för att flytta fokus och bygga den lägesbild han vill ha och svänger därmed tillbaka mot mordplatsen och presenterar sig som vittne?
Du tycker att SE-teorin låter otrolig eftersom den förutsätter att han skall ha behövt vara väldigt förslagen och avancerad, men det är ju bara i din oerhört komprimerade sammanfattning här som allting blir så avancerat och svårbegripligt. Att tro att hela den här historien skall kunna förklaras i en enda mening är nog alldeles för optimistiskt.

Om man börjar med den historia han lägger fram för väktarna redan under mordkvällen så är den inte särskilt avancerad. Han har kommit gående på väg till tunnelbanan och snubblat in i Palme. Eftersom Palme redan ligger där på rygg när SE upptäcker honom så kan det ju inte vara SE som har skjutit honom.

Att han sedan nästa dag kan ringa runt och presentera sig som vittne är inte heller så avancerat. Här har han ju haft god hjälp av SVT, som i Extra Rapport kl. 04:00 gav snabbkursen "Allt du behöver veta för att kunna framställa dig som ett vittne som såg Palmemördaren".

Och att han några dagar senare kan växla till den här historien om att han nu i stället skall ha sett vittnet Lars J blir inte heller särskilt svårt, det var ju bara att läsa Aftonbladets artikel om Lars J.

Nej, det enda som krävdes för att kunna göra SE:s grej var väl att han behövde vara begåvad med normal fantasi eller föreställningsförmåga. Och så behövde han väl kanske också en bra anledning att hitta på sina rövarhistorier. Om det då var att han försökte smita undan ansvar för ett mord han hade begått, eller om han bara hade ett sjukligt behov av göra sig märkvärdig och få uppmärksamhet, det är ju någonting man kan fundera över.
Senast redigerad av Draifos 2023-02-14 kl. 16:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in