2023-02-13, 18:48
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av expat2021
Du har även sagt att du kommer fly med barnen även om du först har fått en inkallelseorder innan du hunnit sätta dem i säkerhet. Detta är ett lagbrott, du är då en desertör.

Nej, det kommer givetvis inte ses som desertering att föra sina ungar i säkerhet och säga hejdå innan man inställer sig. Detta kunde vi se hända live under de första dagarna av den ukrainska invasionen. Facit finns på detta.

Yrkesmilitärer däremot.. men dessa får intel långt innan oss andra och har överenskommelser med sina respektive ifall något skulle inträffa.
Senast redigerad av enhalvboj 2023-02-13 kl. 18:51.
Citera
2023-02-13, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Jag kommer inte ordervägra. Jag kommer infinna mig. När mina barn är i säkerhet.

Det är detta du inte har rätt att bestämma själv, då har ingen laglig rätt att ordervägra tills dess du har gjort dina privata ärenden.
Citera
2023-02-13, 18:50
Avslutad
Citat:
Jag spekulerar inte vad det kommer stå i en inkallelse för det beror helt på situationen som uppstått. Man har dock en skyldighet att göra det som står där även om man inte gillar det eller om man har svårt att "koncentrera sig". Ordervägran pga personliga preferenser är lagbrott.
Du spekulerar i att det kommer att stå i inkallelsen att man begår ett lagbrott om man först ser till att någon tar hand om barnen, dementa gamla mamma och mjölkkorna i lagårn.
Citera
2023-02-13, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enhalvboj
Nej, det kommer givetvis inte ses som desertering att föra sina ungar i säkerhet och säga hejdå innan man inställer sig. Detta kunde vi se hända live under de första dagarna av den ukrainska invasionen. Facit finns på detta.

Nu gäller inte Ukrainsk lag i Sverige och du vet inte om någon där bröt mot det som stod i deras inkallelseorder.
Citera
2023-02-13, 18:52
Avstängd
Citat:
Det är detta du inte har rätt att bestämma själv, då har ingen laglig rätt att ordervägra tills dess du har gjort dina privata ärenden.

Givetvis har man räknat in den faktorn att folk har barn. Är du på riktigt dum i huvudet?
Citera
2023-02-13, 18:53
Avslutad
Citat:
Är du helt jävla korkad?

Det kommer inte vara ett lagbrott att sätta sina barn i säkerhet. Att sätta barn i säkerhet är prioriterat i krig.
Citera
2023-02-13, 18:53
Avstängd
Citat:
Nu gäller inte Ukrainsk lag i Sverige och du vet inte om någon där bröt mot det som stod i deras inkallelseorder.

Nej men även i Sverige så har folk barn. Detta vet försvarsmakten om. Det är ingen hemlighet, dumjävel.
Citera
2023-02-13, 18:55
Medlem
Citat:
Givetvis har man räknat in den faktorn att folk har barn. Är du på riktigt dum i huvudet?

Jag har inte sagt att de inte tänker på det dumskalle. Självklart planerar dem för sådana saker och hur barnen ska hanteras men som privatperson har man laglig skyldighet att göra exakt det som står i inkallelsen på det sätt som står där. Egna idéer om bättre lösningar är ordervägran.
Citera
2023-02-13, 18:56
Avstängd
Citat:
Jag har inte sagt att de inte tänker på det dumskalle. Självklart planerar dem för sådana saker och hur barnen ska hanteras men som privatperson har man laglig skyldighet att göra exakt det som står i inkallelsen på det sätt som står där. Egna idéer om bättre lösningar är ordervägran.

Vad står det i inkallelsen?
Citera
2023-02-13, 18:57
Medlem
Citat:
Vad står det i inkallelsen?

Den har inte skickats ut än, kriget har inte börjat!
Citera
2023-02-13, 19:06
Avstängd
Citat:
Den har inte skickats ut än, kriget har inte börjat!

Så vad är det ,specifikt, du hänvisar till, som skulle göra det omöjligt för TomatKungen att lämna av sina barn vid gränsen om så krävdes?
Citera
2023-02-13, 19:11
Medlem
Citat:
Så vad är det specifik du hänvisar till, som skulle göra det omöjligt för TomatKungen att lämna av sina barn vid gränsen om så krävdes.

Vad är det du har svårt att förstå?
Jag har sagt att man har laglig skyldighet att göra exakt det som står i inkallelsen om man får en sådan. Man har inte rätt att avvakta och börja rätta sig efter det lite senare när man känner för det, inte ens om man tycker ordern är korkad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in