2023-02-13, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Det kommer jag ju göra. Jag kommer ju infinna mig. Vad är ditt problem, egentligen?

Men du kommer först fly med barnen innan du infinner dig har du skrivit och det är ett lagbrott. Du är då en desertör.
Citera
2023-02-13, 18:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av expat2021
Men du kommer först fly med barnen innan du infinner dig har du skrivit och det är ett lagbrott. Du är då en dessertör.
Ja, naturligtvis ska föräldrar se till att barnen är säkra innan de infinner sig. Att överge sina barn är ett lagbrott.
Citera
2023-02-13, 18:27
Medlem
Citat:
Men du kommer först fly med barnen innan du infinner dig har du skrivit och det är ett lagbrott. Du är då en desertör.

1. Jag kommer sätta barnen i säkerhet, innan det ens är "förhöjd beredskap". = Inte olagligt.
2. Om jag inte hinner, så kommer jag föra dem i säkerhet till gränsen och kanske komma lite försent. = Inte olagligt.
3. Jag kommer utföra min plikt. = Jag är ingen desertör.

Ge dig.
Citera
2023-02-13, 18:29
Medlem
Citat:
1. Jag kommer sätta barnen i säkerhet, innan det ens är "förhöjd beredskap". = Inte olagligt.
2. Om jag inte hinner, så kommer jag föra dem i säkerhet till gränsen och kanske komma lite försent. = Inte olagligt.
3. Jag kommer utföra min plikt. = Jag är ingen desertör.

Ge dig.

Du har även sagt att du kommer fly med barnen även om du först har fått en inkallelseorder innan du hunnit sätta dem i säkerhet. Detta är ett lagbrott, du är då en desertör.
Citera
2023-02-13, 18:33
Avslutad
Citat:
Du har även sagt att du kommer fly med barnen även om du först har fått en inkallelseorder innan du hunnit sätta dem i säkerhet. Detta är ett lagbrott, du är då en desertör.
Det är inget lagbrott att sätta sina barn i säkerhet. Det är snarare ett lagbrott att inte göra det. Föräldrar har ansvar för sina barns väl och ve.

Pucko.
Citera
2023-02-13, 18:34
Medlem
Citat:

Ja. Och? Jag kommer ju infinna mig sedan (eller kanske tom. komma i tid). Vad ska de göra då? Ge mig fängelse? Jag gör bättre nytta på min post, än i fängelse. Men böter kan de givetvis ge mig och dessa kommer jag i så fall betala snällt. Det viktigaste är ju att mina barn är i säkerhet. Jag kommer inte kunna jobba koncentrerat annars. Vilket man behöver kunna göra i mitt yrke. I synnerhet i händelse av krig.
Citera
2023-02-13, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Det är inget lagbrott att sätta sina barn i säkerhet. Det är snarare ett lagbrott att inte göra det. Föräldrar har ansvar för sina barns väl och ve.

Pucko.

Jo om man är inkallad så får man inte sticka iväg på privata ärenden, då ska man lyda order.
Detta gäller även om du inte tycker att ordern är bra.
Citera
2023-02-13, 18:35
Medlem
Citat:

Pucko.

expat2021 verkar inte ha alla stridsvagnar intakta, om man säger som så...

Klart man måste få sätta sina barn eller andra civila i säkerhet, under en liten omväg på väg till jobbet och sin krigsplacering.
Citera
2023-02-13, 18:36
Medlem
Citat:
Ja. Och? Jag kommer ju infinna mig sedan (eller kanske tom. komma i tid). Vad ska de göra då? Ge mig fängelse? Jag gör bättre nytta på min post, än i fängelse. Men böter kan de givetvis ge mig och dessa kommer jag i så fall betala snällt. Det viktigaste är ju att mina barn är i säkerhet. Jag kommer inte kunna jobba koncentrerat annars. Vilket man behöver kunna göra i mitt yrke. I synnerhet i händelse av krig.

Oj du kan inte koncentrera dig haha.
Nej det är tufft i krig men det är ingen ursäkt för att ordervägra.
Citera
2023-02-13, 18:40
Avslutad
Citat:
Jo om man är inkallad så får man inte sticka iväg på privata ärenden, då ska man lyda order.
Detta gäller även om du inte tycker att ordern är bra.
Ordern kommer inte att lyda att man ska överge sina barn.

Pucko.
Citera
2023-02-13, 18:45
Medlem
Citat:
Ordern kommer inte att lyda att man ska överge sina barn.

Pucko.

Jag spekulerar inte vad det kommer stå i en inkallelse för det beror helt på situationen som uppstått. Man har dock en skyldighet att göra det som står där även om man inte gillar det eller om man har svårt att "koncentrera sig". Ordervägran pga personliga preferenser är lagbrott.
Citera
2023-02-13, 18:46
Medlem
Citat:
Oj du kan inte koncentrera dig haha.
Nej det är tufft i krig men det är ingen ursäkt för att ordervägra.

Jag kommer inte ordervägra. Jag kommer infinna mig. När mina barn är i säkerhet.

Märks att du inte har barn. Ingen förälder vid sunda vätskor kan fokusera på något alls om de är oroliga över att deras barn riskerar att dö. Inse att en arbetsgivare inte vill ha personal på jobbet som går runt och pinkar på sig och inte kan fokusera på jobbet, för att de inte satt sina barn i säkerhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in