2023-02-13, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av expat2021
Ryssland kan skicka en missil nu som når Sverige om några minuter och staten kan omedelbart svara med att inkalla dig innan du hinner förbereda dig. När du då flyr med barnen begår du lagbrott även om du har för avsikt att inställa dig senare.

Att rädda civila (mina barn) är en viktig del i krig. Inser du inte det? När jag har räddat de civila (mina barn) genom att föra dem i säkerhet, kan jag dra till mitt jobb och utföra min plikt.
Citera
2023-02-13, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Att rädda civila (mina barn) är en viktig del i krig. Inser du inte det? När jag har räddat de civila (mina barn) genom att föra dem i säkerhet, kan jag dra till mitt jobb och utföra min plikt.

Det är inget beslut som du enligt lag har rätt att fatta. Även om du är blatte borde du förstå det.
Staten bestämmer vilka som inkallas och hur barnen ska hanteras, den inkallade har inte rätt att gå emot detta.
Citera
2023-02-13, 18:10
Medlem
Citat:
Det är inget beslut som du enligt lag har rätt att fatta. Även om du är blatte borde du förstå det.
Staten bestämmer vilka som inkallas och hur barnen ska hanteras, den inkallade har inte rätt att gå emot detta.

Så du tror på fullaste allvar att "staten" ska åka runt och hämta upp alla barn och föra dem till säkerhet? Nej. Så går det givetvis inte till. Det är mitt ansvar som förälder att föra mina barn i säkerhet och därefter utföra min plikt.

Men den där missilen kanske inte kommer ensam. Kanske kommer det falla en hel del missiler och vi hinner dö innan vi ens hinner säga ordet "säkerhet". Så kan det också bli.
Citera
2023-02-13, 18:12
Medlem
Citat:
Så du tror på fullaste allvar att "staten" ska åka runt och hämta upp alla barn och föra dem till säkerhet? Nej. Så går det givetvis inte till. Det är mitt ansvar som förälder att föra mina barn i säkerhet och därefter utföra min plikt.

Men den där missilen kanske inte kommer ensam. Kanske kommer det falla en hel del missiler och vi hinner dö innan vi ens hinner säga ordet "säkerhet". Så kan det också bli.

Som jag skrev är det staten som bestämmer hur det ska hanteras. Om du inte omedelbart gör det som står i inkallelsen bryter du mot lagen.
Citera
2023-02-13, 18:15
Avslutad
Citat:
Som jag skrev är det staten som bestämmer hur det ska hanteras. Om du inte omedelbart gör det som står i inkallelsen bryter du mot lagen.
Fast nu kommer det ju inte att stå att man ska överge sina barn.

Pucko.
Citera
2023-02-13, 18:15
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Ja, hinner jag inte sätta mina barn i säkerhet innan regeringen fattat beslut om "höjd beredskap", så kommer jag och medföräldern ta barnen till gränsen till ett tryggare land och sedan kommer medföräldern och äldre släktingar ta sig och barnen till det landet och därifrån fly till tryggare land eller stanna där. Jag kommer givetvis vara med under transporten i Sverige och se till att barnen är trygga under denna. Krama om mina barn vid gränsen och ge dem minnen av mig. Och sedan återvända till min krigsplacering.

Eftersom du resonerar som ett fruntimmer, vore det bättre om du stannade hemma och ammade barnen. I händelse av Krig behövs det manligt mod och stridsvilja. Du behövs vid potatiskoket för att soldaterna ska få mat.
Citera
2023-02-13, 18:18
Medlem
Citat:

Vad är det du inte förstår?
Man kan sitta med rännskita när man blir inkallad. Det är inte bara att springa iväg då och smitta ner alla andra. Då får man snällt vänta tills man är smittfri innan man ger sig iväg. Har man barn som behöver sättas i säkerhet, så behöver man göra detta. Och givetvis är det min intention att göra det innan det är skarpt läge/innan höjd beredskap är ett faktum.
Alla kan inte stå där på sekunden. Men man måste givetvis komma så snart man kan. Och man får inte smita från sin plikt, för då bryter man mot lagen vilket kan ge böter eller fängelse.
Citera
2023-02-13, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Mot bakgrund av den pågående konflikten i Ukraina (egentligen mellan väst och Ryssland), så kan man inte utesluta att Sverige dras in i ett framtida storkrig. I synnerhet om vi blir medlemmar i NATO.

Min fråga till er är följande: svenska kvinnor står bakom en feministisk politik. Många män anser att en sådan politik missgynnar dem på flera sätt. Sverige kan nog beskrivas som världens mest feministiska och gynocentriska land.

Är svenska kvinnor värda att försvara i krig mot bakgrund av deras feministiska ideologi?

Skicka ut kvinnorna i kriget.

Om vi ska vara jämställda på riktigt så är det väl kvinnornas tur att gå ut i krig nu, allt annat vore väl omodernt och sexistiskt?
Hur skulle feministerna ställa sig till detta?
Senast redigerad av Adventurer6 2023-02-13 kl. 18:23.
Citera
2023-02-13, 18:21
Medlem
Citat:
Vad är det du inte förstår?
Man kan sitta med rännskita när man blir inkallad. Det är inte bara att springa iväg då och smitta ner alla andra. Då får man snällt vänta tills man är smittfri innan man ger sig iväg. Har man barn som behöver sättas i säkerhet, så behöver man göra detta. Och givetvis är det min intention att göra det innan det är skarpt läge/innan höjd beredskap är ett faktum.
Alla kan inte stå där på sekunden. Men man måste givetvis komma så snart man kan. Och man får inte smita från sin plikt, för då bryter man mot lagen vilket kan ge böter eller fängelse.

Det du inte förstår är att lagen säger att du ska lyda order.
Du kan inte välja att göra annat innan du infinner dig när du har blivit inkallad, det är lagbrott.
Citera
2023-02-13, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schnuppfen
Eftersom du resonerar som ett fruntimmer, vore det bättre om du stannade hemma och ammade barnen. I händelse av Krig behövs det manligt mod och stridsvilja. Du behövs vid potatiskoket för att soldaterna ska få mat.

Jag kommer med stor säkerhet få en krigsplacering inom civilförsvaret, eftersom jag arbetar inom "samhällsviktig" verksamhet. Något du sett om du läst tråden. Jag anses nog ändå som för gammal för att stå vid fronten. Jag gör (pga. min ålder) mer nytta i det arbete jag redan nu utför och där jag med stor sannolikhet kommer få min krigsplacering. Och nej. Det handlar inte om att koka potatis. Och ja: jag är bra på mitt jobb och kommer göra en god insats även i händelse av krig. Givetvis behöver mina barn vara i säkerhet för att jag ska kunna fokusera på min plikt. Är du själv förälder, så borde du fatta detta enkla.
Citera
2023-02-13, 18:23
Avslutad
Citat:
Du kan inte välja att göra annat innan du infinner dig när du har blivit inkallad, det är lagbrott.
Och ordern kommer inte att lyda att man ska överge sina barn.

Pucko.
Citera
2023-02-13, 18:23
Medlem
Citat:

Det kommer jag ju göra. Jag kommer ju infinna mig. Vad är ditt problem, egentligen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in