HusvagnSvenssons avatar

Moderatormeddelande

Postat av HusvagnSvensson 2023-02-13, 15:43
Moderator
Tjafs mellan två användare utan värde för diskussionen raderat
2023-02-13, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Ja, om man gör det innan kriget bryter ut. Man får ju vara observant och fly med barnen innan kriget kommer. Sätta barnen i säkerhet med äldre släktingar som kan ta hand om dem. Sedan återvända till Sverige och inta min krigsplacering. Jag behöver givetvis finnas med vid barnens sida när vi tar dem till säkerhet. Eller iaf. ta dem till gränsen, till något NATO-land.

Du kan bli inkallad innan kriget bryter ut och om det sker kommer du då att inställa dig och skita i att fly med barnen?
Citera
2023-02-13, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JordenIsPlatt
Ja beror ju på vad som händer, klassiskt krig borde som jag sa innan vara ett stendött fenomen så är man smart smäller man ju av åtminstone en EMP innan just för att ställa landet man attackerar schackmatt direkt. NATO kommer vara inblandade oavsett vad som händer.

Ja, jag tror ju att det kommer bli kärnvapenkrig, om detta eskalerar. Och då kommer ingen kunna fly. Ingen vara säker. Och folk dö innan de ens hunnit säga ordet "krig". Och skyddsrummen kommer inte räcka till i Sverige. De skyddsrum jag varit nere och tittat i ser dessutom riktigt trista ut. Vet faktiskt inte ens om de håller måttet.
Citera
2023-02-13, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av expat2021
Du kan bli inkallad innan kriget bryter ut och om det sker kommer du då att inställa dig och skita i att fly med barnen?

Jag kommer med stor säkerhet få min krigsplacering, innan kriget bryter ut ja. Men den kommer börja gälla först när kriget är ett faktum. Så jag kommer hinna sätta mina barn i säkerhet. Jag och barnens medförälder har diskuterat detta och har en plan hur vi ska göra. Medföräldern kommer förmodligen inte få någon krigsplacering, då medföräldern har en annan form av arbete. Så vi har en plan hur vi gemensamt och gemensamt med äldre släktingar ska sätta barnen i säkerhet. Och att jag sedan återvänder för att utföra min plikt i civilförsvaret.
Citera
2023-02-13, 15:54
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Citat:
Ja, jag tror ju att det kommer bli kärnvapenkrig, om detta eskalerar. Och då kommer ingen kunna fly. Ingen vara säker. Och folk dö innan de ens hunnit säga ordet "krig". Och skyddsrummen kommer inte räcka till i Sverige. De skyddsrum jag varit nere och tittat i ser dessutom riktigt trista ut. Vet faktiskt inte ens om de håller måttet.

Det tror inte jag men det blir en väldigt ot diskussion men vi kan enas om att det finns div supervapen som har gjort klassiskt krig fullständigt överflödiga skulle jag tro. Ja tänkte på vårt gamla skyddsrum med under gymnasieskolan och det var ju fallfärdigt redan när jag gick i skolan. Undra vad dom ens är byggda för att klara....
Citera
2023-02-13, 15:58
Medlem
Citat:
Jag kommer med stor säkerhet få min krigsplacering, innan kriget bryter ut ja. Men den kommer börja gälla först när kriget är ett faktum. Så jag kommer hinna sätta mina barn i säkerhet. Jag och barnens medförälder har diskuterat detta och har en plan hur vi ska göra. Medföräldern kommer förmodligen inte få någon krigsplacering, då medföräldern har en annan form av arbete. Så vi har en plan hur vi gemensamt och gemensamt med äldre släktingar ska sätta barnen i säkerhet. Och att jag sedan återvänder för att utföra min plikt i civilförsvaret.

Men om du blir inkallad innan du hinner fly med dina barn, kommer du då att infinna dig omedelbart eller fly med barnen?
Citera
2023-02-13, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JordenIsPlatt
Det tror inte jag men det blir en väldigt ot diskussion men vi kan enas om att det finns div supervapen som har gjort klassiskt krig fullständigt överflödiga skulle jag tro. Ja tänkte på vårt gamla skyddsrum med under gymnasieskolan och det var ju fallfärdigt redan när jag gick i skolan. Undra vad dom ens är byggda för att klara....

Ja, precis. Risken är att om Putte och hans angehang känner sig pressade, så tar de till kärnvapen osv. för att "vinna till varje pris". Hitler ville ju sätta allt ur spel, när han insåg att spelet var förlorat. Putte verkar vara lika vansinnig han. Men utifrån hur situationen nu ser ut, så kan vi lika gärna bli ihjälskjutna av någon förlupen kula från kriminella eller dö i ett terroristdåd från islamistiska fundamentalister som är arg över att Rasmus har bränt böcker. Eller så kommer det en ny aggressiv pandemi och tar kol på oss. Eller så kollapsar miljön under klimathotet. Den som lever får se hur den kommer dö, om den hinner märka det dvs. Under tiden får vi först och främst försvara/skydda våra barn. Och sedan får vi vuxna göra en insats och försvara varandra och landets gränser. Eller göra våra insatser i civilförsvaret.
men skyddsrummen behöver fan ses över...
Citera
2023-02-13, 16:18
Medlem
Citat:
Men om du blir inkallad innan du hinner fly med dina barn, kommer du då att infinna dig omedelbart eller fly med barnen?

Ja, hinner jag inte sätta mina barn i säkerhet innan regeringen fattat beslut om "höjd beredskap", så kommer jag och medföräldern ta barnen till gränsen till ett tryggare land och sedan kommer medföräldern och äldre släktingar ta sig och barnen till det landet och därifrån fly till tryggare land eller stanna där. Jag kommer givetvis vara med under transporten i Sverige och se till att barnen är trygga under denna. Krama om mina barn vid gränsen och ge dem minnen av mig. Och sedan återvända till min krigsplacering.
Citera
2023-02-13, 16:23
Medlem
Citat:
Ja, hinner jag inte sätta mina barn i säkerhet innan regeringen fattat beslut om "höjd beredskap", så kommer jag och medföräldern ta barnen till gränsen till ett tryggare land och sedan kommer medföräldern och äldre släktingar ta sig och barnen till det landet och därifrån fly till tryggare land eller stanna där. Jag kommer givetvis vara med under transporten i Sverige och se till att barnen är trygga under denna. Krama om mina barn vid gränsen och ge dem minnen av mig. Och sedan återvända till min krigsplacering.

Jag frågade vad du gör om du blir inkallad innan du hinner fly med barnen, varför har du så svårt att svara på det?
"höjd beredskap" är inte samma sak som att du blir inkallad.
Citera
2023-02-13, 16:31
Medlem
Citat:
Jag frågade vad du gör om du blir inkallad innan du hinner fly med barnen, varför har du så svårt att svara på det?
"höjd beredskap" är inte samma sak som att du blir inkallad.

Jo. Om regeringen fattat beslut om "höjd beredskap" så kommer jag ha en skyldighet att infinna mig på min krigsplacering inom civilförsvaret. Men givetvis kommer jag hinna föra mina barn i säkerhet (på ett eller annat sätt) antingen innan dess eller när så sker. Jag ska helt enkelt fortsätta gå till mitt jobb som vanligt. Men jag hinner givetvis innan det föra mina barn till säkerhet, på ett eller annat sätt. Förmodligen lär vi även märka vad som är på gång, innan regeringen fattar beslut om "förhöjd beredskap". Om det nu inte blir kärnvapenkrig eller liknande...
Citera
2023-02-13, 16:38
Medlem
Citat:
Jo. Om regeringen fattat beslut om "höjd beredskap" så kommer jag ha en skyldighet att infinna mig på min krigsplacering inom civilförsvaret. Men givetvis kommer jag hinna föra mina barn i säkerhet (på ett eller annat sätt) antingen innan dess eller när så sker. Jag ska helt enkelt fortsätta gå till mitt jobb som vanligt. Men jag hinner givetvis innan det föra mina barn till säkerhet, på ett eller annat sätt. Förmodligen lär vi även märka vad som är på gång, innan regeringen fattar beslut om "förhöjd beredskap". Om det nu inte blir kärnvapenkrig eller liknande...

Men återigen, jag frågade vad du gör om du inte hinner fly med barnen när du blir inkallad.
Citera
2023-02-13, 16:47
Medlem
Citat:
Men återigen, jag frågade vad du gör om du inte hinner fly med barnen när du blir inkallad.

Sätter barnen i säkerhet. Betalar snällt mina böter för att jag inte kom i tid (om jag nu ens behöver göra det, jag kom ju iaf.). Och gör sedan min plikt. Fängelse lär de inte ge mig för att jag kom försent några timmar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in