Citat:
Ursprungligen postat av
psychicsailor
Det spelar bara roll rent "akademiskt" och inte för själva kriget. Men vad är din källa på att man förlorade 1000 man per dag i starten? (Jag antar då att du menade döda? Jag tror nog att ryssarna haft någon dag nu det senaste kvartalet där man kommit upp i 1000 KIA+WIA)
Några gånger den senaste veckan har förlusterna kanske legat på 1000 man per dag. Dessa siffror vederfors ryssarna även precis i början av kriget (fr o m 1 mars) när ukrainarna hade börjat få ordning på torpet och kunde slå tillbaka mot de osedvanligt inkompetent ledda pansarkilar som bröt fram längs vägarna runt Kiev, Tjernihiv, Sumy och Charkiv. Dessa förluster under längre tid har ryssarna inte haft sedan dess.
I övrigt anser jag att en nationalstat faktiskt är så robust att den kan ta mycket höga förluster. Under första världskrigets 1600 dagar hade Frankrike förluster på över 800 man per dag, med en befolkning på strax under 40 miljoner. Stora förluster är av "akademiskt" intresse tills dess de inte är det längre - förlust av vital materiel, drivmedel, logistik, etc måste ju också räknas in. Jag tror personligen att de stora ryska förlusterna gällande pansar/stridsfordon betyder mer, än huruvida det stupade 300 man den ena dagen och 600 man den andra.