2023-02-13, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Mest spekulationer. De ukrainska styrkorna har förlorat det mesta av sin materiel först en gång. Sedan har de blivit av med nästan all sovjetproducerad materiel som västländerna lyckats skrapa i hop i de forna warzawapaktsländerna. Nu har de västproducerade infanterifordon på önskelistan. Hur länge kommer de finnas kvar när de väl anlänt? Dessa materiella förluster har inte kommit utan personella dito. Det är ett utnötningskrig. Vems styrkor tar slut först?

Ryssarna har dock förlorat 3-4 gånger så mycket materiel som Ukraina vilket också pekar mot att de har högre förluster av manskap.
Citera
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Frågar du mig det? Har ingen aning jag får inte läsa RT.
Jag får gå på bolaget, inneha vapen och köra bil så jag anser mig kapabel att läsa RT om jag hade haft möjlighet.
Om du inte vet vad RT skriver och gör, förstår jag inte ditt heta försvar. Du vet inte ens vad du försvarar?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det visar att vår säkerhetspolitik är oansvarig. Visst, totalt ryskt sammanbrott kanske kan ske. Men risk för kärnvapenkrig, olika etniska rensningar, följdkrig, flyktingvågor, finansiell turbulens kan också ske. Dålig risk/reward.

Det han kallar "imperiedrömmar" är att Nato ska få vara precis var de vill. För det är frivilligt att gå med i Nato. Det är en princip som inte är helig, enligt mig.
Det är fortfarande inte så att Nato bestämmer vilka länder som ska ingå i organisationen.
Du antyder att Nato i framtiden kommer att kräva vissa länders anslutning? Eller tolkar jag dig fel?
Citera
2023-02-13, 12:38
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Ja, länk nr 2 ang den finska underrättelseofficeren är en nutida klassiker. Det var en ögonöppnare. Och just detta med den ryska inställningen till "sanning" gör att Ryssland kräver speciell hantering i "den fria debatten". Ukrainakriget är viktigt och farligt. En fri diskussion om detta kräver att man håller fokus på de viktiga frågorna och inte leds in på sidospår av trams och lögner. Då behövs tyvärr hantering av rysk desinformation. Jag vill nog påstå att alla stater i någon mån försöker hyfsa till bilden av sitt eget land, men Ryssland sticker ut med sin extremt omfattande och statsunderstödda påverkansverksamhet. Samt sin obrydda inställning till att blåljuga inför FN och övriga världen.

Ingen stat har mer omfattande påverkansverksamhet än USA. De är dessutom betydligt skickligare än sina konkurrenter, vilket naturligtvis delvis är en konsekvens av budget, men också deras resurser i form av universitet att rekrytera från, samt informationsunderlag.

Det märker vi i detta krig. Jag ska inte säga att alla Nato-anhängare i denna tråd är manipulerade att:
1) Hata Ryssland
2) Älska Ukraina
3) Försvara USA

men en del är förstås.
Citera
2023-02-13, 12:38
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Vilka är de faktiska konsekvenserna av attackerna?

Vi vet att det finns missiler som går igenom och träffar sina mål. Ukraina stänger ofta mer elnätet i förebyggande syfte inför attacker.

Jag har hela tiden sett att många pro-ryssar hävdar att hela Kyiv är nedsläckt men likförbannat har dessa webcams fortsatt sända. Hur hänger det ihop?
https://www.youtube.com/watch?v=JW6Y75BghTM&ab_channel=OVMedia

Hur mycket skador har Ukraina fått på sina infrastruktur? De vi vet om är de höghusen vi träffat men annars?

Frågan är hur många som går på rysk propaganda och hur många som faktiskt vet hur det är i verkligheten.

Ja eller precis tvärt om. Hur många det är som går på Ukrainsk propaganda.
Citera
2023-02-13, 12:39
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Ryssarna har dock förlorat 3-4 gånger så mycket materiel som Ukraina vilket också pekar mot att de har högre förluster av manskap.

När du uttrycker dig så säkert, så skicka gärna med ett belägg.
Citera
2023-02-13, 12:41
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Som jag förstått det hela så rekryterar Ukraina män mellan 16 och 60 nu,
Var ser du detta?

Citat:
Vad gäller artilleri så ligger väl övertaget någonstans mellan 1:5 och 1:10 i rysk favör enligt de uppgifter som finns att tillgå.
Var finns dessa uppgifter?

Citat:
Dessa faktum, alltså att man från ryssarnas sida har övertag i både manskap och materiel bemöts ofta av att kvaliteten är bättre på den ukrainska sidan, bättre motivation, bättre precision. Det kanske är så till viss del, men det är också så att det är det enda hoppet man har mot den absoluta övermakten i numerär, vilket gör hoppet till det avgörande argumentet.
Ok, visst, numerär är viktigt men aldrig i sig självt avgörande.

Det finns flera slag och krig i historien där de som varit i numerärt överläge förlorat.

Jag vill påstå att motivation är det enskilt viktiga. Där finns det få slag och krig där de mest motiverade förlorat.
Citera
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alsson
Det är fortfarande inte så att Nato bestämmer vilka länder som ska ingå i organisationen.
Du antyder att Nato i framtiden kommer att kräva vissa länders anslutning? Eller tolkar jag dig fel?

Nej, de kräver inte länders anslutning. Möjligen stöttar USA minoriteter som är Nato-positiva, inklusive deras våld, samt erbjuder pengar så att de ansluter sig.

Nato bestämmer också vilka länder som inte ska ingå. T ex Ryssland 2000 var inte välkommet. Jag har inte demokrati-data på Ryssland år 2000, men år 2006 var de lika eller mer demokratiska än Bosnien eller Turkiet idag. (Källa: Democracy Index, wikipedia har bra översikt).
Senast redigerad av psychicsailor 2023-02-13 kl. 12:44.
Citera
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det spelar bara roll rent "akademiskt" och inte för själva kriget. Men vad är din källa på att man förlorade 1000 man per dag i starten? (Jag antar då att du menade döda? Jag tror nog att ryssarna haft någon dag nu det senaste kvartalet där man kommit upp i 1000 KIA+WIA)

Några gånger den senaste veckan har förlusterna kanske legat på 1000 man per dag. Dessa siffror vederfors ryssarna även precis i början av kriget (fr o m 1 mars) när ukrainarna hade börjat få ordning på torpet och kunde slå tillbaka mot de osedvanligt inkompetent ledda pansarkilar som bröt fram längs vägarna runt Kiev, Tjernihiv, Sumy och Charkiv. Dessa förluster under längre tid har ryssarna inte haft sedan dess.

I övrigt anser jag att en nationalstat faktiskt är så robust att den kan ta mycket höga förluster. Under första världskrigets 1600 dagar hade Frankrike förluster på över 800 man per dag, med en befolkning på strax under 40 miljoner. Stora förluster är av "akademiskt" intresse tills dess de inte är det längre - förlust av vital materiel, drivmedel, logistik, etc måste ju också räknas in. Jag tror personligen att de stora ryska förlusterna gällande pansar/stridsfordon betyder mer, än huruvida det stupade 300 man den ena dagen och 600 man den andra.
Citera
Medlem
Citat:
Mest spekulationer. De ukrainska styrkorna har förlorat det mesta av sin materiel först en gång. Sedan har de blivit av med nästan all sovjetproducerad materiel som västländerna lyckats skrapa i hop i de forna warzawapaktsländerna. Nu har de västproducerade infanterifordon på önskelistan. Hur länge kommer de finnas kvar när de väl anlänt? Dessa materiella förluster har inte kommit utan personella dito. Det är ett utnötningskrig. Vems styrkor tar slut först?

Varför har RuAF kört fast på alla fronter om det nu är så att Ukraina inte har något materiel kvar?

Kan du ta och länka dina källor rörande att Ukraina har större förluster än Ryssland?
Citera
2023-02-13, 12:42
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackKnightDuncan
https://twitter.com/SvenSalumets/status/1567446119596040192?s=20&t=UMYxuoxsZq9hWpEJTrQAqA Så 28/8 hade 48838 ryska soldater dött (exkl Wagner/"DPR"/"LPR"-terroristerna) enligt ryska Finansministeriet.https://ruspot.net/en/chart2 har 46750 st. Enl Ukraina så var det till 26/8 2022 46250 st.
https://scontent-arn2-2.xx.fbcdn.net/v/t39.30808-6/301490171_393739646272453_1929286981064215086_n.jp g?stp=dst-jpg_s720x720&_nc_cat=105&ccb=1-7&_nc_sid=730e14&_nc_ohc=S9x87b5vCQ4AX8LI0oL&_nc_o c=AQkwDijt4T2lTOSjeCcEFBWwT0G0oUr_HE3c1xswYqfCByta ijZf46_lDA0PpAbA7Gc&_nc_ht=scontent-arn2-2.xx&oh=00_AfCZ3gsgueJni-2MKKbUoYn8ffsT6XcVMOQSgp2-ROLslg&oe=63EEFFA4 Dvs de ukrainska siffrorna stämmer ganska bra överens med det sanna ryska förlustsiffrorna. Ukraina säger att de förlorat 100-200/dygn => 35500-71000 döda på 355 dygn.
Ukraina vet inte hur många av de ryska sårade soldater som senare dör på sjukhus i Belorussia och Ryssland men det är enl vissa läckor (hittar ingen länk just nu) fullsatta sjukhus utan adekvata vårdmöjligheter där de amputerar armar o ben hej vilt.
Vi kan dra vissa slutsatser: ryska förlusterna är gigantiska. Massor av sårade dör senare. Ukraina har hanterbara förlustsiffror.

Men det innebär också att Ukraina har proportionerligt fler allvarligt skadade som inte kan komma tillbaka i strid; för i Ryssland dör många av dessa. Så räknat i permanent förlorade soldater (Döda och allvarligt skadade) så kan nog förhållandet vara 1:3 till Ukrainas fördel. Det motsvarar ungefär skillnaden i total befolkning mellan länderna så antalet döda blir nog inte avgörande för kriget. Jag tror tillgången till vapen och ammunition, industriell kapacitet, teknologisk nivå, och ekonomi kommer avgöra utnötningskriget. Inte antal döda soldater.
Citera
2023-02-13, 12:43
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ja eller precis tvärt om. Hur många det är som går på Ukrainsk propaganda.
Om Nato har signalspaning på hela Ukraina och vet nog en hel del om vad som pågår i Ukraina. Vi kan nog ta det som ganska så givet. Vad har då Ukraina för vinning i att ljuga och överdriva?

Vem hjälper de då? Får de mer förtroende från västländerna då? Västländer som baserar sin kultur på sanning. För oss är sanning enormt viktigt och att ljuga är fult.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in